יהדות עכשיו

האנטישמיות מרימה ראש

יצחק הרצוג, יו"ר הסוכנות היהודית

יצחק הרצוג, יו"ר הסוכנות היהודית

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, בטור מיוחד לגילוי דעת בעקבות גילויי האנטישמיות ההולכים וגוברים בשבועות האחרונים ברחבי העולם

לפני שבועות מספר נחשפנו פעם נוספת לגילוי אנטישמיות מובהק ומחריד באחת ממדינות אירופה. בפסטיבל תחפושות שנתי בבלגיה, שנערך זה 92 שנים והשתתפו בו עשרות אלפי בני אדם, לבשו אלפים תחפושות שלהן סממנים אנטישמיים מובהקים: תחפושות בדמות יהודים חרדים בעלי אף ארוך או בדמות ג'וקים בעלי פאות לחיים, חובשי שטריימל ולבושי חליפות שחורות.

  בלגיה עומדת זה זמן רב במוקד סערה שעוררה את זעמה של הקהילה היהודית במדינה ואת זעמו של העם היהודי כולו ברחבי העולם: בתחילת 2019 עבר בכמה ממחוזות המדינה חוק האוסר שחיטה כשרה. כעת הקהילה היהודית במדינה חוששת מפני חוק חדש שמעלים לסדר היום גורמים קיצוניים בבלגיה המבקשים לאסור את המנהג עתיק היומין של העם היהודי, ברית המילה.
האירועים האחרונים בבלגיה הם רק עוד סממן של תופעה שהתפשטה ברחבי העולם – אנטישמיות בוטה ובועטת שמרימה את ראשה ללא בושה – כפי שראינו גם לפני כשבוע בהתבטאות אנטישמית נוספת של חבר הפרלמנט הפולני יאנוש קורווין-מיקה, שמייצג מפלגה ימנית קיצונית, שטען שהפוגרומים הועילו לנו, היהודים. זו אמירה אנטישמית מזעזעת, ולולא הבהלה מהתפשטות הקורונה ברחבי העולם והאדישות הגוברת מאמירות דומות החוזרות ונשנות הייתה צריכה להרעיד את אמות הסיפים של כל ידידי ישראל בעולם ושל העם היהודי כולו.
בדורנו זה, בעת הזו, עם פרימתו של הסדר העולמי שהתגבש לאחר מלחמת העולם השנייה, העולם ממשיך לעמוד מנגד. בימים אלו, כשמאות אלפים חפים מפשע נטבחים בסוריה והרשתות החברתיות מכתיבות את הקצב, האנטישמיות מרימה את ראשה מחדש ברחבי העולם. אנטישמים מהימין הקיצוני – פשיסטים ומאמיני העליונות הלבנה – ואנטישמים מהשמאל הקיצוני, ששנאת מדינת ישראל מזינה אותם, עם גורמי אסלאם קיצוני ואנטישמים 'קלסיים' מייצרים יחד קוקטייל מסוכן שמאיים לשנות סדרי עולם ולהחזירנו דורות אחורנית.
הכוחות הקיצוניים האלה פועלים בערוגות של שנאה ופחד הצומחות בעולם החדש של הרשתות החברתיות. הרשתות מאפשרות חיבור ושיתוף רעיונות קיצוניים של כל שונאינו בכל קצות תבל. כך ראינו דווקא במשמרת שלנו בשנים האחרונות רצח של יהודים בבתי כנסת, חילול בתי עלמין, איומים על בתי ספר ומוסדות יהודיים, פסטיבלים מתובלים באנטישמיות גסה וצלבי קרס באתרים ובקמפוסים ברחבי העולם.
אני חוזר ואומר מעל כל במה ובכל פגישותיי עם מנהיגים ברחבי העולם כי המאבק באנטישמיות צריך להיבנות על בסיס שלושה רבדים: הרובד הראשון הוא ביטחון – התקנת ציוד אבטחה היקפי, הצבת שומרים, אבטחה משטרתית ומיגון פיזי של הקהילות והמוסדות היהודיים. לדוגמה, ביום הכיפורים האחרון צפה העולם כולו בסרטונים של מחבל גזען שטוף שנאה שניסה לפרוץ לבית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה כדי לטבוח בעשרות המתפללים ששהו במקום. הדלת הממוגנת ומצלמות האבטחה שהתקינה במקום הסוכנות היהודית בסיוע תורמים רחבי לב מנעו מהמחבל להיכנס פנימה לתוך בית הכנסת, ועשרות המתפללים שצפו בו בשידור חי במצלמות האבטחה ידעו להתבצר במקום ולהזעיק את כוחות הביטחון. את השירות הזה אנו מקנים למאות מתקנים יהודיים בעשרות מדינות ברחבי העולם, ועוד היד נטויה.
הרובד השני הוא אכיפה – חקיקת חוקים ותקנים מחמירים באמצעות בתי מחוקקים בכל רחבי תבל כדי לאפשר לגורמי הביטחון והאכיפה במדינותיהם לבלום את הגל הנורא הזה. אנו בסוכנות היהודית מנסים לפעול עם שותפים רבים לאימוץ הגדרת האנטישמיות במובנה הרחב, כפי שקבעה הברית הבין-לאומית לזיכרון השואה (IHRA).
הרובד השלישי והחשוב ביותר הוא חינוך – חינוך הדור הצעיר נגד שנאה ובעד הכרת בני הדתות האחרות ואמונותיהן, ובייחוד הנחלת לקחי השואה. הדור הצעיר במדינות רבות, בייחוד באירופה, אינו מכיר את השואה וניזון מעובדות כוזבות של אנטישמים ומכחישי שואה, שרובם פועלים ברשתות החברתיות.
זוהי הדרך לראייתי להיאבק בעידן המורכב הזה במלחמה העיקשת הנמשכת דורות. האנטישמיות, שנאת היהודים, קיימת זה אלפי שנים, אבל אין בכך כדי להרתיע אותנו. כמו שאמר אבי חיים הרצוג ז"ל, שהיה לימים נשיאה השישי של מדינת ישראל, אנו עם עתיק יומין. עמדנו בפני כל האיומים והאסונות האלה, ונוכל להם גם כעת. ועם כל זאת הדרך היחידה שבה נוכל להם היא יחד, בעם מאוחד ומלוכד.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה