יהדות עכשיו

היי הרב, שמעת על הספר החדש?

לירון לב שוקרון

לירון לב שוקרון

גם בדור שבו ההקשבה הפכה לקריאה ממסכים מתברר שלא התפוררו יכולת ההקשבה הפנימית והרצון להקשיב, להתעניין ולשאול. מדי שבת בשבתו מתפרסם טור ב'גילוי דעת' ובו שיחות וואטסאפ עם הרב יוני לביא, ממקימי המוקד הטלפוני חברים מקשיבים. הטור מתאר בכל שבוע אתגר או שאלה שצעירים ומבוגרים, שואלים במוקד באופן אנונימי, והם מקבלים עליה תגובה, תשובה אמיתית לשאלות שהחיים מזמנים לנו.

חלק מהתפתחות הטכנולוגיה שבה אנו בוחרים להביע רגשות באמוג'ים מצוירים ומחשבות ברצף נקודות בסוף משפט, כיף למצוא שימוש טכנולוגי נכון ופורה שדווקא מקרב ולא מרחיק. עקב השיתופים בטור הקבוע במהלך חמש השנים האחרונות הוחלט לגבש ולהוציא לאור ספר שמרכז ומקבץ שיחות אמיתיות על אתגרי החיים.
המהדורה הרביעית של הספר היי הרב כבר יצאה ממכבשי הדפוס, ועכשיו עובדים על הכרך השני בהוצאת דברי שיר ובהשתתפות קרן אביה. קרן אביה הוקמה לזכר אביה יהושע ז"ל גולדברג, שנהרג בתאונת דרכים כשהיה בן 19, בדרכו לישיבה באלון מורה. הקרן מעמיקה בנושאי זהירות בדרכים וממשיכה בעשייה התנדבותית חברתית והתיישבותית לחיזוק בניין התורה בציון וירושלים. כחלק מעשייתה הרחבה הקרן פועלת בעולם התרבות, העיתונות והתורה דרך עלון 'גילוי דעת', הוצאת ספרים לאור ועוד.
החלטנו לשוחח עם הרב יוני לביא, מחבר 'היי הרב', כדי להבין קצת יותר מהי פעילות המוקד הטלפוני ובעיקר כדי לשמוע על העשייה המבורכת, על ההקשבה ועל התשובות.

שלום הרב. ספר קצת על עצמך. מה העיסוק שלך?
"בן 40, נשוי לרעות, מדריכה ומנחת נשים בנושאי נשיות וטהרת המשפחה. אנחנו הורים לחמישה ילדים ב"ה. רב של קהילה צעירה ומקסימה בפתח תקווה, איש חינוך ומרצה, מגיש תוכנית שבועית ברדיו כאן מורשת בימי רביעי ערב, ובנוסף, אני אחד מראשי ארגון קהלים ומרבני מרכז ברקאי".

איך התחיל המוקד לפעול? ואיך התגלגלת להוצאת ספר?
"הכול התחיל לפני כעשרים שנה. היינו כמה חברים מישיבת מרכז הרב, לא מזמן בני נוער בעצמנו, והרגשנו שמשהו חשוב חסר. גיל הנעורים הוא השלב המכריע שבו האדם מגבש את האישיות והזהות שלו, וחסרה כתובת שיהיה אפשר לפנות אליה בעילום שם כדי לשאול, לשתף ולהתייעץ בחופשיות בכל הדילמות, הקשיים והשאלות שמציקות".
אז החלטתם להקים את 'חברים מקשיבים'?
"בהתחלה הקמנו קו טלפון וקראנו לו 'חברים מקשיבים', ובהמשך התווסף אליו גם אתר, והפניות התחילו לזרום. עד היום קיבלנו כשישים אלף פניות של בני 12–20 במגוון עצום של נושאים, החל משאלות אמוניות כמו 'איך אני יודע שיש אלוקים?' ו'אולי משה המציא את התורה?' ועד למצוקות אישיות ומשברים".
למה הקו פונה דווקא לבני נוער?
"מעולם לא היה פשוט להיות נוער מתבגר, ובדור מבלבל כמו שלנו זה קשה במיוחד, ולנוער דתי האתגר גדול עוד יותר. הוא חי בשני עולמות שונים שבתחומים רבים סותרים זה את זה. מצד אחד מחנכים אותו לדרך של תורה, אמונה, שמירת הלכה, ומצד שני הוא חשוף ברמות מטורפות לתרבות חילונית מערבית שמעצבת את התודעה בהשפעה גלויה וסמויה.
"בקו התפר הזה נוצרים הרבה קונפליקטים, והם מצריכים התמודדות. לדוגמה, עולם המדיה משדר שאהבה היא האושר וטעם החיים. ההלכה אומרת שכדי שהאהבה הזו תהיה נכונה וקדושה צריך להמתין לזמן המתאים ולתת לה ביטוי רק במסגרת של נישואין כדת משה וישראל. הנער אומר: 'היי, אבל אני בן  14 עכשיו! איך עוברים את עשר השנים הקרובות בלי להשתגע?!'

" גיל הנעורים הוא השלב המכריע שבו האדם מגבש את האישיות והזהות שלו, וחסרה כתובת שיהיה אפשר לפנות אליה בעילום שם כדי לשאול, לשתף ולהתייעץ בחופשיות בכל הדילמות, הקשיים והשאלות שמציקות

"כל הקונפליקטים האלה מעלים שאלות, ומצאנו דרך שבה אפשר להרגיש בנוח לשאול וגם לקבל תשובות". מי עונה על השאלות? מי נמצא שם מעבר לקו?
"יש לנו צוות מדהים של מתנדבים ומתנדבות בראשות אוהד שקלים ובחסות ה-OU, והם מתמסרים למשימה הזו באהבה ומעניקים הקשבה ומענה, ובעת הצורך מפנים לגורם מקצועי שיכול לעזור".
איך עלה הרעיון להוציא ספר?
"ב-15 השנים האחרונות אני מסתובב הרבה בארץ ומרצה למגוון קהלים על ההתמודדויות של היהודי המאמין עם אתגרי העולם המודרני. אני פוגש עשרות אלפים בשנה ומקבל אלפי שאלות אישיות והתייעצויות. בחמש השנים האחרונות אנו מפרסמים טעימה מהשיח המרתק הזה בטור הוואטסאפ שלנו כאן בעלון 'גילוי דעת', ועם הזמן הדברים התגבשו לספר 'היי הרב', שמקבץ שיחות אמיתיות על אתגרי החיים".
במה 'היי הרב' מתייחד מספרי הלכה אחרים?
"הייחודיות של הספר היא בפורמט של התכתבות חיה בוואטסאפ, שמצליח להעביר באופן זורם ואותנטי רעיונות עמוקים בשילוב הדרכות לחיים. רוב הספרים הם סוג של תורה שבכתב. הספר הזה הוא תורה שבעל פה, שיקוף של שיחה חיה עם בני אדם שחווים את המפגש המאתגר בין התורה ובין החיים, שרוצים לטפס למעלה אבל מוצאים את עצמם מסתבכים ומתברברים בדרך.
"הספר נחטף מן המדפים, ומה שהכי שימח אותי היה לשמוע על הרבה מאוד בני נוער שלא נוגעים בספר, והאותיות היחידות שהם קוראים הן על המסך, שמצאו בפעם הראשונה ספר שתפס אותם ופשוט בלעו אותו מכריכה לכריכה. בתוך כמה חודשים כבר הוצאנו מהדורה רביעית של הספר, וכרגע אנו עובדים במרץ על החלק השני שלו. הוא יצא לאור בע"ה במהלך החורף".
האם כל השיחות שמתפרסמות אמיתיות?
"זו שאלת מיליון הדולר שמסקרנת רבים. הכול אמיתי לגמרי! אלו שיחות מהחיים עם אנשים שפונים אליי בטלפון, במייל, בוואטסאפ או פנים אל פנים בסוף הרצאה. כמובן, לפני הפרסום אני משנה כל פרט מזהה". 

" הוא חי בשני עולמות שונים שבתחומים רבים סותרים זה את זה. מצד אחד מחנכים אותו לדרך של תורה, אמונה, שמירת הלכה, ומצד שני הוא חשוף ברמות מטורפות לתרבות חילונית מערבית שמעצבת את התודעה בהשפעה גלויה וסמויה

"היושבת בגנים חברים מקשיבים לקולך השמיעיני"
(שיר השירים ח, יג). הפסוק כאילו פונה אליי ישירות, במיוחד אחרי הריאיון המדהים עם הרב יוני לביא. חברים מקשיבים לקולי?
עכשיו תורי להשמיע, לתהות, לשתף בקול. אם אתם מרגישים כמוני, דעו כי במוקד של 'חברים מקשיבים' יש מקום לשאול
ויש מי שיקשיב אפילו בלי שנזדהה. השתכנעתם שכדאי לשאול?
רק ככה מרוויחים תשובות, ידע ונחת רוח לבניין אמונה שלמה ומבוססת לחיים של תורה.
פרטי המוקד: טל' 1599-5000-54 ובאינטרנט: makshivim.org.il

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה