אורי שכטר

הכרת הטוב

הילדים שלנו אינם מלאכים, אבל בהרבה עדינות וחוכמה אנו מובילים אותם להתרגל להגיד תודה, לא בשבילנו או בשביל הכבוד שלנו, בעיקר בשביל עצמם ובשביל בריאות נפשם

אני לא יודע מאיפה בא לי הרעיון. באחד הימים שלפני חג הפסח אמרתי לילדים שלי, שהיו אז קטנים, הגדולה הייתה בת 5 והבן שאחריה היה בן שלוש: "בואו נעשה הפתעה לאימא ונכין לה מכתב תודה. אתם תגידו על מה אתם רוצים להגיד לה תודה, ואני אכתוב את זה על נייר מכתבים. אתם תציירו על המכתב, נקנה לאימא מתנה בעשרה שקלים ונחביא לה את כל זה מתחת לכרית".

בערב שלפני חג הפסח עברתי בין כל חדרי הבית עם הנר והנוצה כדי לעשות את בדיקת חמץ, והמשפחה ליוותה אותי בשקט מוחלט. כשהגעתי לחדר השינה שלנו הילדים לא התאפקו, הדליקו את האור, קפצו על המיטה שלנו, צעקו "הפתעה!" ונתנו לאשתי את המתנה הקטנה והמכתב.

אשתי לקחה את המתנה בידה, קראה את המכתב ופרצה בבכי של התרגשות.
מאז במשך 17 שנה בכל ערב פסח מחכה מכתב תודה מכל הילדים מתחת לכרית שלי ומכתב תודה נוסף מכל הילדים מתחת לכרית של אשתי, ומתנה משותפת לי ולאשתי. חשוב לציין שהמתנות גדלות עם הגיל של הילדים (אולי בסוף נמצא שם מפתח לאוטו?). אני סתם צוחק, האמת היא שהמתנה ממש לא חשובה, מה שחשוב הוא התודה, הכרת הטוב של הילדים על השנה שחלפה ועל החג המתקרב.
ולמה אני משתף אתכם בסיפור הלכאורה קטן הזה? כי הבסיס שלנו כיהודים הוא הכרת הטוב. לא במקרה אנחנו לא נקראים 'נפתלים' על שם שבט נפתלי ולא 'אשרים' על שם שבט אשר. אנחנו נקראים יהודים, והבסיס שלנו הוא התודה והכרת הטוב.
זה מתחיל מהכרת הטוב לבורא עולם גם על כל הטוב והשפע שהוא נותן לנו, ובהמשך תודה להורינו על כל הטוב שנתנו לנו. שני הוריי נפטרו. הייתי מוכן להוריד את השמיים כדי להגיד להם תודה על כל הטוב שנתנו לי.
הילדים שלנו אינם מלאכים, אבל בהרבה עדינות וחוכמה אנו מובילים אותם להתרגל להגיד תודה, לא בשבילנו או בשביל הכבוד שלנו, בעיקר בשביל עצמם ובשביל בריאות נפשם.
היום כבר נהיה די רגיל שהילדים שלנו ביום ההולדת שלהם אומרים לנו: "תודה אבא ואימא על שגידלתם אותנו השנה" בעל פה או באמצעות מכתב ואף נותנים לנו מתנה. בוודאי שזה גדל באירועים יותר משמעותיים כגון בר/בת מצווה, שבהם ההורים משקיעים את נשמתם ואת מיטב כספם בשביל לעשות טוב לילדיהם.
אשתי כנה ואני מתנדבים כבר יותר מעשר שנים בהדרכת זוגות חילונים לחתונה במסגרת ארגון רבני צהר. אנחנו מקפידים להגיד לכל זוג בסוף ההדרכה: "תפתחו בתודה את החיים שלכם כזוג נשוי ואת הצעד הראשון שלכם כמשפחה. לפני החופה, בחופה עצמה או לאחריה, בעל פה או בכתב, פשוט תגידו להורים שלכם: 'תודה שגידלתם אותנו'”.
האמת היא שחלק קטן מהזוגות כבר חשבו על זה בעצמם, אבל רוב הזוגות מסתכלים עלינו בעיניים מלאות דמעות של התרגשות על העצה הטובה והפשוטה שקיבלו.
אני נותן לכם לסיום טיפ קטן ששווה הרבה, נסו את זה עם הילדים הקטנים שלכם: קחו אותם לפני ראש השנה לקנות מתנה לאימא (מצטער שאני קצת פרימיטיבי, אבל בדרך כלל מגיע לאימא יותר). אפשר גם הפוך, לקנות לאבא (מישהו מבני הזוג צריך להוביל את זה בפעם הראשונה לפחות), והוסיפו מכתב שבו הגיגי הכרת הטוב של הילדים. תהפכו את זה לסוד של הבית לכבוד השנה החדשה, ואני בטוח שהמעשה הקטן והפשוט הזה יכניס את משפחתכם אחרת לשנה החדשה.

עוד במדור זה

לראות

לראות

כל‭ ‬התהליך‭ ‬של‭ ‬גאולת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬ממצרים‭ ‬התחיל‭ ‬כשמשה‭ ‬ראה‭…
לא‭ ‬להקפיד

לא‭ ‬להקפיד

כתבתי‭ ‬לא‭ ‬מעט‭ ‬פעמים‭ ‬על‭ ‬הסכנה‭ ‬של‭ ‬הפגיעה‭ ‬באדם‭ ‬אחר‭…
אנשים‭ ‬אחים‭ ‬אנחנו

אנשים‭ ‬אחים‭ ‬אנחנו

01 לפני‭ ‬כחודש‭ ‬הפנו‭ ‬אלי‭ ‬חייל‭ ‬בודד‭ ‬לוחם‭ ‬שהיה‭ ‬שלושה‭…
לחיות‭ ‬לפנים‭ ‬משורת‭ ‬הדין

לחיות‭ ‬לפנים‭ ‬משורת‭ ‬הדין

אני‭ ‬חושב‭ ‬שרוב‭ ‬האנשים‭ ‬שבעולם‭ ‬הם‭ ‬אנשים‭ ‬טובים‭ ‬אבל‭ ‬החמה‭…
חרטה

חרטה

זוכר שכשהיינו ילדים היינו מקבלים משהו מילד אחר והיינו אומרים…
האוצר שמתחת לגשר

האוצר שמתחת לגשר

01רב מדרום הארץ התקשר אלי וסיפר לי שהוא ואשתו חוגגים…
אורות

אורות

בימים האחרונים השיח בחלקים מהעם הנפלא שלנו מתחיל להיות פחות…
מעט מן ה ׳אורי׳

מעט מן ה ׳אורי׳

לאחר מעל 90 יום במילואים יצא לי לשבת עם חברי…
נתינה מתחת לרדאר

נתינה מתחת לרדאר

לעיתים אנחנו מחפשים את נחשפים למעשים הגדולים והלכאורה משמעותיים שאנשים…
עם של גיבורים…

עם של גיבורים…

בתחילת דברי אשתף אתכם בדברים שכתב אסף פרי על הגיבורים…
יהודים = תודה

יהודים = תודה

בתקופה המורכבת שבה אנחנו נמצאים ישנם גם לא מעט אורות…
חיבורים בעם ישראל…

חיבורים בעם ישראל…

מי שמסתכל על עם ישראל ועל מעשיו ולא רואה את…
הסיסמא‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭...‬

הסיסמא‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭...‬

לפני‭ ‬כשבועיים‭ ‬נפטר‭ ‬בגיל‭ ‬98‭ ‬צבי‭ ‬זמיר‭ ‬שהיה‭ ‬ראש‭ ‬המוסד‭…‬…
שנהיה ראויים

שנהיה ראויים

רבים‭ ‬מיקירנו‭ ‬שיצאו‭ ‬לקרב‭ ‬כתבו‭ ‬צוואה‭ ‬משתף‭ ‬בשלוש‭ ‬צוואות‭ ‬של‭…
התמונה הכללית

התמונה הכללית

אם אני אקח כל אחד ממכן/ם ונעשה תחרות בניית פאזל…
אנשים אחים אנחנו…

אנשים אחים אנחנו…

מרגיש שחלק מהתיקון של חטא יוסף ואחיו קשור לכיצד אנחנו…
Scroll to Top
גלילה למעלה