יהדות עכשיו

למות או לכבוש את ההר

לכבוד יום האזכרה הממלכתי למייסד התנועה הרוויזיוניסטית זאב ז'בוטינסקי, שחל החודש, שמענו מיוסי אחימאיר, יו"ר מכון ז'בוטינסקי ולשעבר מנהל לשכתו של ראש הממשלה יצחק שמיר ז"ל, על הנחלת מורשתו של ז'בוטינסקי ועל הרלוונטיות שלה לישראל תשע"ט

מכון ז'בוטינסקי

כיצד מכון ז'בוטינסקי פועל למען הנחלת מורשתו של זאב ז'בוטינסקי?
"מכון ז'בוטינסקי, הפועל זה 85 שנה ויותר, משמר ומנגיש את מורשתו של המנהיג וההוגה הציוני בדרכים רבות ומגוונות, מסורתיות וחדשניות. המכון משמש ארכיון של ז'בוטינסקי ושל תנועתו, ארגוניה, מוסדותיה ואישיה, ומונגש ברובו באתר האינטרנט החדשני שלנו. באתר יכולים המתעניינים למצוא את אלפי איגרותיו של ז'בוטינסקי מלוות בהערות מחכימות. בימים אלה ממש אנו משלימים את מפעל האיגרות בהוצאתו לאור של הכרך ה-15, המוקדש ל-1940, שנת פטירתו.
"בקרוב מאוד יצא לאור הכרך השמיני בסדרת הכתבים האידאולוגיים, המוגשים הגשה מוקפדת, כולל מבואות והערות. בתכנון עוד כ-20 כרכים שמביאים את הגותו באופן המדויק ביותר. אנו עורכים ערבי עיון ומפיקים סרטונים, וגולת הכותרת: אנו ניגשים עתה לביצוע המיזם הגדול, הקמת מרכז מבקרים ענקי, חדשני ואטרקטיבי על האיש ופועלו. מרכז המבקרים יוקם בקומת 'העצמאות' ההיסטורית בבית ז'בוטינסקי בתל אביב".

כיצד אפשר לרתום לעניין את הדור הצעיר, שלעיתים אינו מתעניין בנושאי מורשת?
"לדאבון הלב, הדור הצעיר מתעניין כיום פחות במורשת, בציונות, וכמוהו גם המבוגרים. זה נכון פחות בדור הצעיר בציבור הדתי, אבל לצערי דווקא חובשי הכיפות מתעלמים מזאב ז'בוטינסקי, שיצק בהגותו את זכותנו למולדתנו ההיסטורית בשתי גדות הירדן ואת עקרונות ההסברה הן הפנימית הן החיצונית לחיזוק הטיעון הציוני.
"כידוע, ז'בוטינסקי השתמש בטיעונים ציוריים ובסיסמאות כובשות להבעת דעותיו, כמו 'קיר ברזל', 'ספורט לאומי', 'חוכמת הכדורגל', 'חמשת המ"מים',

יצחק שמיר

'גאון, נדיב ואכזר' ועוד ביטויים שתופסים את האוזן והעין ומעוררים התעניינות. אנחנו מעודדים את המחקר בקרב תיכוניסטים וסטודנטים, ואחת לשנה מעניקים פרסי לימוד ומחקר וגם מלגה נכבדה לכותבי מחקרים בנושאי ז'בוטינסקי ותנועתו.
"אנחנו מפיקים סרטונים קצרים, מצוירים, קלילים, שמדברים בעיקר אל הדור הצעיר ועולים ליוטיוב ולפייסבוק. אנחנו עורכים סיורים בחוצות העיר בתחנות שיש להן משמעות היסטורית, עורכים כנסים מרתקים הן במוזאון שלנו הן מחוצה לו, בשיתופי פעולה עם ארגוני מורשת אחרים, ומנסים למשוך אליהם את הדור הצעיר. כמובן, אנחנו פעילים מאוד ברשתות החברתיות, בעיקר בפייסבוק, ומעלים בהן מידע קולח ומרתק".
כראש לשכתו של ראש הממשלה יצחק שמיר ז"ל, איך הוא פעל לאור מורשתו של ז'בוטינסקי כאשר היה צריך לקבל החלטות גורליות?
"אכן היה לי הכבוד לשרת בתפקיד רל"ש ראש הממשלה יצחק שמיר במהלך ארבע שנים, ועוד ארבע שנים הייתי יועצו ודוברו הפוליטי. זכיתי להכיר מנהיג נחוש שרואה לנגד עיניו רק את טובת האומה והמדינה, בלי שום סטייה ופשרה מהעקרונות.
"שמיר התחנך בבית"ר בנעוריו וראה בז'בוטינסקי את מורו ורבו. בהרבה מובנים הוא פעל ליישום תורתו. שמיר ידע לעמוד באומץ מול לחץ מבית ומחוץ ויישם את העיקרון הז'בוטינסקאי שלפיו כאשר לוחצים אותך, לא רק שאינך נלחץ אלא אתה לוחץ בחזרה. הוא עמד על משמר ארץ ישראל ולא ויתר על סמ"ר ממנה, הסביר ללא כחל וסרק את עמדת ישראל ואת זכותנו על כל ארץ ישראל ועשה זאת בצורה מזהירה בנאום המכונן שלו בוועידת מדריד, 1991.
"בכל התנהלותו כראש ממשלה נהג שמיר באמונה, בקור רוח ובאחריות, כפי שמצופה ממנהיג שאינו מכופף את ראשו אלא עומד על דעתו. אני בטוח שלו היה ז'בוטינסקי עימנו בעת שכיהן יצחק שמיר בראשות הממשלה, הוא היה גאה בהנהגתו ובהתנהלותו של ראש הממשלה השביעי".

האם לדעתך מורשתו של ז'בוטינסקי רלוונטית היום בכלל?
"אין לך מקרב אבות הציונות מנהיג, הוגה וסופר שמורשתו – בחלקה הגדול – רלוונטית לחיינו כיום כמו זאב ז'בוטינסקי. בכל תחום שתיגע בו יש מה ללמוד ממנו.
"אם בתחום הביטחוני, עמידת ה'ברזל' מול אויבינו, אם בתחום המדיני, המלחמה הדיפלומטית שצריכה להיות מונעת משאיפה לשלום אבל גם מעמידה על מלוא זכותנו, שגוברת על כל זכות של מישהו אחר, אם בתחום הכלכלי, משק פתוח ויזומה חופשית, בוררות חובה במקום שביתות, ובתחום החברתי, 'כל יחיד הוא מלך', הדאגה לבל יהיו בקרבנו עניים, שוויון זכויות לבני מיעוטים שירצו לחיות עימנו ולהכיר במדינה היהודית, שוויון לנשים, טיפוח בני הנוער, הדר – נימוסים והליכות בחיי היום-יום – וחופש ביטוי מלא.
"הרעיונות בחלקם הוגשמו ויושמו, ואת חלקם עדיין יש לאמץ וליישם. אני מקווה שהפעולות שמכון ז'בוטינסקי עושה בשליחותו החינוכית-לאומית יתרמו ליתר הכרה של מורשת ברוכה זו".

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה