יהדות עכשיו

לעולם לא מאוחר לתקן

יעלי אליה מדי

יעלי אליה מדי

שרה ויוסי מייכור נוהגים לשבת למפגש זוגי איכותי פעמיים בשנה, ביום הנישואים ולקראת ראש השנה, להוקיר את הטוב שהשיגו ולתכנן את הדרך 'לקומה שמעל' בזוגיות שלהם. הם מאמינים שזוגיות היא משאב מרכזי בחיים ושבהשקעה נכונה אפשר להתקדם בזוגיות וליהנות מהדרך. הם גילו שמשבר בחיים מוליד תובנות על חשיבות הזוגיות, "אבל אל תחכו למשבר שיגיע כדי לעבוד על הזוגיות שלכם", הם ממליצים ומייעצים.

שרה ויוסי מייכור

"ימי אלול מחזירים אותי לתאונה שהתרחשה בסוכות לפני יותר מ-20 שנה", משתפת אותי שרה מייכור, עובדת סוציאלית במקצועה. היא מנהלת את המרכז למשפחות שלהן ילדים עם צרכים מיוחדים בחדרה, תחום שהגיעה אליו בעקבות סיפור חייה. יוסי הוא רב קהילת 'מכון לשבתך' בחריש, רב מחתן וראש אולפנית אמונה אלישבע בפרדס חנה.
בקול שקט מספרת לי שרה על היום הנורא שבו השתנו חייהם: "נסענו מפרדס חנה לאחי, שגר בכפר מימון. בכביש אשדוד–אשקלון, בצומת גן יבנה, ניסתה מכונית להשתלב בתנועה דרומה. יוסי ניסה לחמוק ולמנוע את ההתנגשות הצפויה, אבל איבד שליטה. הרכב התנדנד על הכביש, ולאחר רגעים של חושך וצלמוות התהפך בתעלה בצד הדרך כשאנו בתוכו. יצאנו מהאוטו, יוסי פצוע, נועם וטוהר ילדינו הקטנים אוחזים בי. 

הודיה, שהייתה בת חמש וחצי, נפצעה קשה, ולאחר 18 יום בטיפול נמרץ נפטרה. זה טלטל את חיינו.
"כשהודיה נפטרה אמרו לי השכנות: 'את עוד צעירה, את תלדי ויהיו לך חיים חדשים, תהיה לך נחמה'. נחמה לא נולדה. נולדה לנו בת, אפרת, עם תסמונת נדירה וקשה. כל השרירים הפריסטטיים של מערכת העיכול היו מנוונים. אפרת נולדה ללא יכולת לאכול. תינוקת חולה.
"ציפינו ללידת התינוקת. רציתי לקרוא לה נחמה, והיה הלם גדול לגלות שהיא חולה מאוד. ציפינו לנחמה, ובא לפתחנו אתגר".
איך מתמודדים עם ילדה חולה כשאתם עדיין שרויים בעצב?
"זה לא היה פשוט בכלל. אפרת חייתה רוב הזמן בבית חולים. היינו מוקפים במשפחה ובעשרות מתנדבים שעזרו לשמור עליה בבית החולים כדי לאפשר לנו לטפל בטוהר ובנועם, לטפל בעצמנו ולהמשיך בחיים". כשהייתה בת שנה ושמונה חודשים נפטרה אפרת.
איך ממשיכים אחרי אסונות כאלה?
"יוסי ואני יחד החלטנו שממשיכים בחיים. נאחזים באומץ בטוב, בקיים, בתקווה. נדרש אומץ להמשיך ללדת למרות החשש מלידת תינוקת כמו אפרת. הרחבנו את המשפחה. נולדו עוד שני ילדים, יהודה ונעמה. 
"שנים נצרתי את הסיפור, החלטתי להמשיך בחיים ולא להתעסק במשקעים. עברנו דירה ופתחנו דף חדש. אנשים שהכירו אותנו הכירו משפחה שמחה ולא ידעו מהסיפור. עברו 20 שנה מההתרחשויות, והיום אנחנו מתגוררים בחריש. הילדים גדלו ב"ה, טוהר בת 32, נועם בן 30, יהודה בן 24, נעמה בת 20. כולם נשואים לבני זוג מקסימים, ומחצית מהחמולה שלנו מתגוררת בחריש".
אז מה גרם לך להתחיל לספר את הסיפור שלכם?
"הבנתי שיש לי הכוחות והיכולת לסייע לאנשים מתוך הניסיון שלי. לפני ארבע שנים גם כתבתי ספר, 'הקומה שמעל', על סיפור החיים שלנו, השראה להתפתחות מתוך משבר. המטרה הייתה להגיע לאנשים רבים ככל האפשר ולנסוך בליבם תקווה. מחלת הדור היא הייאוש מעצמנו ומהעולם, ו'הקומה שמעל' מחברת אל התקווה הפנימית הנובעת ממקור הנצח האלוקי. יוסי ואני יצאנו להרצאות על סיפור החיים המיוחד שלנו בהתמקדות בגורמי הכוח בחיים".

פיתחנו את המשחק כדי שהמסר יגיע לכל זוג שרוצה זוגיות טובה יותר. באמצעות משחק קלפים נשתף זה את זה ברצונות, בחלומות ובשאיפות ונסלול דרך לקומה הבאה בזוגיות. היום בימי הקורונה יוצאים פחות ונמצאים יותר זה עם זה. טן דו הוא סדנה לזוג שמגיעה אליכם ארוזה יפה ומניעה להתפתחות זוגית

מה קורה לאמונה במשבר שכזה?
"גם האמונה היטלטלה לה. למה אני? למה שתי בנות? למה כאלו ייסורים? למה טוהר ונועם צריכים להתמודד עם מחלה ואובדן של שתי אחיות?
"הרב הקדוש מאפטא אומר 'תכלית האדם שיהא מרוצה מהנהגת ה' עימו'. לנו האתגר לא היה פשוט, לקח זמן עד שהגעתי למקום שבו אני מונחת, מקום של השלמה".
איך מתמודדים?
"מבחינה סטטיסטית, בכל העולם גם משבר של תאונת דרכים וגם משבר של הולדת ילדה נכה הם גורמים פוטנציאליים לגירושין. גם אצלנו היו הבדלים בהתמודדות עם החיים, אך בחרנו לראות בזוגיות את הפתרון ולא את הבעיה. הזוגיות שלנו עברה מהמורות וטלטלות. 

אני מרגישה כמו מנחה לזוגיות שבאה מתוך היכרות קרובה עם כאב וסבל ועם התמודדות זוגית. 
"מחקרים מראים ששיעור הגירושים גבוה יותר בקרב הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. מצד שני, היו הורים באותו מצב שדיווחו כי דווקא ההתמודדויות הקשות קירבו ביניהם וחיזקו את האינטימיות. הכול שאלה של בחירה: לבחור בזוגיות כפתרון ולא להשליך על בן הזוג את כל הבעיה.  "תמיד יש לאן להשתפר, לא צריך לחכות למשבר, חלילה. תמיד יש מה לשפר, ויש לנו דרך פשוטה וכיפית לעשות זאת. הייתי עובדת סוציאלית כל השנים. היו שנים שבמסגרת עבודתי נתתי חוות דעת לבתי משפט לענייני משפחה ולבתי הדין הרבניים בענייני גירושין. ראיתי מאות בתים מתפרקים, ובמהלך כל הדרך בהתמודדות שלנו ראיתי לנגד עיניי את החשיבות הגדולה שבשמירה על הזוגיות ועל התא המשפחתי. זו המשימה שקיבלתי עליי, לעזור לזוגות במשבר לשמור על המשפחה שלהם".
איך את עושה את זה?
"בשנת 2010 זכיתי להיות שותפה להקמת קבוצת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בחדרה. זכרתי את הימים אחרי שאפרת נולדה, כשהשמיים נפלו עליי ורק חיפשתי אימא שמתמודדת עם אותה בעיה כמו שלי כדי לחלוק איתה את הכאב והצער, להתייעץ וללמוד איך לתפקד או לשרוד.
"היום אני מנהלת מרכז למשפחה מטעם אגף הרווחה בעיריית חדרה, מרכז מכובד שנותן מידע על זכויות, פנאי, הפגה, קבוצות תמיכה ושיתוף. המרכז ממלא אותי בתחושת שליחות ואהבה למשפחות שמתמודדות עם גידול ילדים עם צרכים מיוחדים.

"בעקבות פנייה של זוגות אלינו זכינו להעביר לפני הקורונה סדנאות זוגיות מוצלחות ואיכותיות. מאז הקורונה חיפשנו דרך להגיע לזוגות עם הבשורה שאפשר, כדאי ויש דרך ושיטה להיות זוג איכותי. לצורך כך פיתחנו את משחק 'טן דו' כדי שהמסר יגיע לכל זוג שרוצה זוגיות טובה יותר". 
מה המסר שלכם?
"המסר שלנו הוא להשתמש בקשיים ובבעיות על מנת לעלות ולהתעלות. בהרצאות ובסדנאות שיוסי ואני מעבירים ברחבי הארץ זיקקנו מה עוזר לנו להתמודד בחיים ומצאנו את ערך הזוגיות כמשאב מרכזי בחיינו. זוגיות טובה היא מתנת אל, ויש צעדים ודרך סלולה כדי להגיע ליחסים טובים בין בני זוג. זכו שכינה ביניהם, ומי לא רוצה שתהא השכינה מטיילת בין חדרי ביתו? 
"כמו לאכילה נכונה גם לזוגיות טובה יש כללים ועקרונות פשוטים וזמינים, ואנחנו שמחים לשתף את הידע והתובנות שלנו עם זוגות צעירים יותר: סלחנות, ברוח ימי אלול, להבין שבבן הזוג יש משהו שמשלים אותי, לכן תמיד כדאי ללכת לקראתו. לשמור על איזון, שתמיד הפרגון והטוב יעלו בהרבה על הביקורת והקור. לכן הקמנו את סדנאות טן דו".

מה הרעיון של טן דו?
"פיתחנו את המשחק כדי שהמסר יגיע לכל זוג שרוצה זוגיות טובה יותר. באמצעות משחק קלפים נשתף זה את זה ברצונות, בחלומות ובשאיפות ונסלול דרך לקומה הבאה בזוגיות. היום בימי הקורונה יוצאים פחות ונמצאים יותר זה עם זה. טן דו הוא סדנה לזוג שמגיעה אליכם ארוזה יפה ומניעה להתפתחות זוגית. דרך מהנה לשיפור עקבי של איכות הקשר הזוגי ושל איכות החיים".
תני טעימה קטנה ממפגשים עם זוגות.
"נישואין כושלים הם כמו תפוח רקוב. מבפנים הכול נרקב בתהליך קלקול שיכול להימשך שנים, ואז יום אחד הכול מתפרק. יכולה להיות סיבה חיצונית, ולפעמים בלי שום סיבה נראית לעין זה פשוט כבר לא מחזיק. גם נישואין שנמשכים ללא אושר, בחיים זה לצד זה, יכולים לגרום אומללות.
"נוכחתי לדעת שלעולם לא מאוחר לתקן. טיפלתי בזוג, ועברנו ביחד תהליך ארוך. בהתחלה הם היו על סף גירושין, ולאט-לאט חלה התקרבות. בסוף התהליך הבעל אמר: 'הבנתי שאני מגיע אלייך לקליניקה בכל יום חמישי כדי לומר לאשתי מילים טובות ולהגיד לה שאני אוהב אותה. אני אגיד לה בעצמי בבית ואחסוך את הכסף לטיפול'. האמת? שמחתי כל כך. הוא עלה על הנקודה. אכן, מילים טובות ואהבה חוסכות הרבה ומעשירות את החיים בכל מובן".
איך אתם מנציחים את הבנות?
"בהשראת הרב מרדכי אליהו אנחנו עוסקים בחיים. החיים הם ההנצחה. העזרה לזוגות, למשפחות מיוחדות, לחינוך תלמידות האולפנית, בבית כנסת 'מכון לשבתך' וביישוב חריש. כל אלו הם ההנצחה שלנו. החיים שלנו".

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה