יהדות עכשיו

מלחמת תרבות – סערה מזווית אחרת

מלחמת תרבות – סערה מזווית אחרת: אישה דתייה לא הורשתה להיכנס לג'קוזי בפארק המים ימית 2000 בשל בגד הים הצנוע שלבשה. איך זה קשור אלינו ואיפה זה תופס אותנו רגע אחרי תשעה באב?

סערת הבורקיני בצרפת חלפה על פנינו. רשויות צרפת חוקקו חוק: מאחר שבגד הים הצנוע מפריע לחילוניות ופוגע בהן, לא יורשו נשים להיכנס לים בבגד ים זה. בשם הדמוקרטיה והמרחק מובן שאצלנו זה לא היה קורה, אבל כמו שתרבות המערב מפלסת את דרכה בשבילי ארץ ישראל, גם סערת הבורקיני, או בשפתנו בגד הים הצנוע, היגרה ארצה גם היא.
לפני כחודש ימים לא הורשתה תהילה דרורי, בת 28 ואם לארבעה, לרחוץ בג'קוזי בפארק המים ימית 2000 משום שלבשה בגד ים צנוע: חולצה שבה שרוול 3/4, חצאית שטייטס מחובר תחתיה וכובע ים, והכול מבד של בגד ים רגיל.

 תהילה, מה בדיוק קרה שם?
"רציתי ללכת ליום ספא עם בעלי לכבוד יום ההולדת", היא מספרת. "שמעתי שיש בפארק מתחם ספא ואפשר לעשות בו גם מסאז', בדיוק מה שחיפשתי. קבעתי עיסוי זוגי מהיום למחר, והסבירו לי שהתשלום כולל כניסה לבריכות ולמתקני הפארק. זה היה פחות רלוונטי לי, רציתי בעיקר עיסוי וסאונה וג'קוזי.
"בבוקר למוחרת התחלנו את היום טוב. לאחר העיסוי עברנו לסאונה, ומהחום החלטנו לעבור לג'קוזי. מי שמכיר את ימית 2000 ופארקי מים בכלל יודע ששומרים יושבים ליד כל מתקן. שמתי לב שהשומר של הג'קוזי מסתכל עליי צועדת לעבר הכניסה ובוחן את צעדיי. באתי להיכנס למים, והוא נעמד מולי ואמר: 'את לא יכולה להיכנס למים, אני מצטער'.

"בתמימותי חשבתי שאולי הוא חושב ששילמתי רק על הפארק ולא על מתקני הספא, וניסיתי להסביר לו. הוא ענה לי שזה לא קשור, ואסור להיכנס לג'קוזי בבגדים. הייתי מופתעת מהתגובה והסברתי שאלו לא בגדים אלא בגד ים, פשוט צנוע. זה בד של בגד ים, הוא לא סופג מים בדיוק כמו בגד רגיל.  "השומר הפנה אותי לשלט שכתוב בו שמותר להיכנס רק בבגד ים כמו בתמונה. הסתכלתי על השלט המומה. איך ייתכן שבשנת 2019 הנהלת ימית 2000 או כל מסגרת אחרת תגדיר לרוחצים מהו בגד ים? מובן שכל בגדי הים שהופיעו היו לא צנועים, וחזרתי לבחור והסברתי שאני דתייה ואני לא מתלבשת כך. אני לבושה בגד ים צנוע שתואם את אמונתי. "הועברתי למנהל, ואחרי 45 דקות שבהן העבירו אותי מאחד לשני הגיע הגיבור שמוכן לדבר איתי, ובהנפת יד ענה: 'אלה ההגדרות ואלה בגדי הים שמותר להיכנס בהם למים בג'קוזי. את יכולה להיכנס לבריכות אחרות אם תרצי'.

 כעוסה וכואבת הסברתי לו: "אני בחורה דתייה, אני לא לובשת בגדי ים כמו שבתמונה. אתה רואה שהבגד שאני לובשת הוא לא בגד רגיל ועשוי מבד של בגדי ים'. נעניתי בזלזול: 'בגד הים שלך יכול להתמוסס במים'".
מה עשית בסוף?
"תחושת ההתעלות וההנאה מהבוקר הזוגי כבר אבדה", תהילה עונה. היא ובעלה עזבו את ימית 2000 כואבים ולא מאמינים שדברים כאלה קורים במדינת ישראל. "כבר התבזבז לנו המון זמן, והיינו צריכים לצאת לאסוף את הילדים. מי מאמין שבשנת 2019 יגדירו לי איך צריך להיראות בגד הים שלי?" בגד הים של תהילה הוא מתוצרת 'זויה', שהשיקה ליין בגדי ים צנועים שצבר תאוצה בקרב נשים דתיות בשנים האחרונות. ב'זויה' הגיבו בכעס על טענות פארק המים והדגישו שבגדי הים מתוצרתם עומדים בכל התנאים הנדרשים על מנת להימכר ולהיות משווקים ככאלה. "בגדי הים שלנו עברו בדיקות גם בבריכות שריכוז הכלור בהן גבוה פי כמה וכמה מהתקן המותר וגם בג'קוזי מחומם, ועמדו בהן תמיד, כך שלא ייתכן שבגד הים היה מתמוסס בשל הכלור או חום המים", אומר נחרצות עמיר עובד, סמנכ"ל רשת 'זויה'. 

"תגובת פארק המים נאמרה ללא שום התבססות וידע מקדים, וודאי לא לאחר שבדקה או התעניינה בטיב ובאיכות בגד הים של תהילה. אני מאתגר גם אתכם לטבול את בגד הים שלנו בכלור נקי, באקונומיקה או בכל כימיקל וחומר חיטוי שעלול להימצא בבריכות ציבוריות ולגלות בעצמכם: עמידותו של הבד היא מהגבוהים שיש, והוא לא ידהה גם במים שאנו בעצמנו לא נוכל לשהות בהם. על ימית 2000 לשנות את הכללים הללו, שפוגעים בציבור לקוחות שאינם מעוניינים להיכנס לבריכה חשופים, כל אחד מסיבותיו שלו". 

נציגי ימית 2000 מסרו: "פארק המים מקבל דתיים ואף פותח את שעריו בימים מסוימים במהלך השנה לציבור הדתי בימי רחצה לנשים בלבד וימי רחצה לגברים בלבד. הנחיות הכניסה למים נועדו לשמור על תנאי תברואה נאותים על פי הנחיות משרד הבריאות, והפארק משמש גוף אכיפה. יש כללים ברורים וידועים מראש באשר לבגדי הים שאפשר להיכנס בהם לג'קוזי בפארק".

מודל היופי
הרבנית חנה טאו זצ"ל כתבה בפתיחת הספר 'שירת חנה' כי משולש החיים בנוי מתורה בקודקוד, תרבות וכלכלה. חבלי לידת הגאולה בשנים האחרונות פוקדים אותנו דווקא במלחמת התרבות. צניעות ומודל היופי אינם הפכים, בדיוק להפך, היופי שרוי בכל בריאה של הקב"ה, ואנחנו צריכים לרכוש את ההסתכלות הנכונה כדי להבחין בו.
הדור שלנו נאבק בכבליו של מודל יופי יחיד. האם כולן צריכות להיראות אותו דבר? רק הרזה יפה? רק השרירי גברי? ממש לא! השאלה צריכה להשתנות, מוקד המחשבה צריך להשתדרג: לא כמה אנחנו יפים אלא מה יפה בנו. היכולת לדייק היא ההתקדמות לגאולה.

צרכנות נגישה
על כל אלו נוסף עולם העושר והצרכנות, הזכות והיכולת לבחור ממגוון אין-סופי. אנחנו חיים ב"ה בדור של שפע, ואפילו למוצר פשוט ובסיסי כמו לחם או גבינה יש כל כך הרבה וריאציות, והאפשרויות הרבות משתרעות על טווח מחירים. גם בגדי ים צנועים הם שילוב של הלכה והתפתחות עולם הביגוד וההלכה. ההמצאה עצמה אינה חדשה כל כך, אבל החדש והמתחדש הוא הנגישות.
עד כה מכרו מעט מאוד חברות ומעצבות בגדי ים צנועים, והמחירים היו רחוקים מהישג ידו של כלל הציבור שומר המצוות. עכשיו כחלק מהתפתחות התרבות בכפוף להלכה אפשר להגיד בפה מלא "לא בשמיים היא"!
עמיר, מה גרם לכם להתחיל להשיק בגדי ים צנועים? עד עכשיו הייתה 'זויה' חנות בגדים.
"זה סיפור מצחיק ודי אישי: אשתי נורא רצתה בגד ים צנוע, ונוכחנו לגלות שהמחירים נעים בין 200 ל-600 ₪, מחיר אסטרונומי גם לבגד ים שעשוי מהמון בד. כמו כן לקוחות רבות שאלו על בגדי ים צנועים. מהר מאוד עשינו אחד ועוד אחד והבנו שהצורך האישי שלנו קיים גם אצל אחרים, ואנו יכולים להכניס את בגד הים הזה לקולקציה שלנו. ההבנה התחדדה עוד יותר לאחר שאשתי ובתי קיבלו לניסיונות בגדי ים שהכנו במיוחד בשבילן, והמוני נשים שאלו מהיכן הוא".
במה שונה בגד הים שלכם מבגד ים רגיל?
"הייחוד העיקרי הוא שבגד הים צנוע, וזה אומר שיש בו הרבה יותר בד. בגדי הים הם חולצה עם שרוול וכובע ים תואם בתוספת טייטס וחצאית מחוברים, ויש שבמקום חולצה תהיה מעין שמלה מבד של בגד ים. יש סוגים שונים של חולצות, שלכולן יש שרוולים, וסוגים שונים של חצאיות, כמו אסימטריות או חצאית מעטפה, אבל אין לנו מספר גזרות וסגנונות כמו שיש בקולקציה חילונית, כי בכל זאת אנו מוגבלים במידה מסוימת. טווח המחירים הוא סביב 80 ₪ לסט בגד ים, זאת אומרת לשלושת החלקים".
עוד דבר שחשוב לציין בימי גאולה, שבהם עם ישראל יושב בארץ ישראל, הוא שהליין המיוחד והצנוע של בגדי הים של זויה מיוצר בארץ בלבד, לעומת מרבית הבגדים, שמיוצרים בסין בגלל עלות הייצור הזולה שם. "לבחור שאחראי לתכנון הקולקציה שלנו היה חשוב מאוד שכל הליך היצור של בגד הים הזה יהיה בארץ. הדבר השפיע גם על לקוחותינו בחו"ל וגרם לנו לייצא חלק מהדגמים לארצות הברית ולאנגלייה, וכבר יש לנו הזמנות לשנה הבאה". זו גאולה.
אז מודל יופי אחד אינו רלוונטי, ונראה שגם ההגדרות של בגדי הים בשלט של ימית 2000 כבר אינן תקפות. אנחנו נמשיך לנהל תרבות של תורה והלכה גם בימי הקיץ החמים. מוכנים לקפוץ למים? 

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה