יהדות עכשיו

"עבדנו כמו רובוטים, ורק אז הכה הריק הקשה"

מאיר טרבלסי

מאיר טרבלסי

אין מי שלא הזדעזע מהסיפור של משפחת עטר ז"ל: ביום הבחירות לרשויות המקומיות נלקחו מאיתנו שמונת בני המשפחה בתאונת דרכים בכביש 90. רבים ודאי הבטיחו לעצמם שמעתה והלאה ישפרו את התנהגותם בכביש ומעתה ינקטו זהירות יתרה. כמה מהם אכן עומדים במילתם?

ביישוב פסגות, שבו התגוררו בני משפחת עטר, החליטו לקחת את העניין לידיים ולעשות מעשה. צור אדמון (46), יושב ראש מזכירות היישוב, פרמדיק בהכשרה מקצועית וסמנכ"ל טר"ם לרפואה דחופה, מספר על האירוע מנקודת מבטו: "ביום הבחירות סביב השעה שתיים בצוהריים הייתי עם משפחתי מחוץ ליישוב, והחלו להגיע טלפונים שדיווחו על אירוע קשה הקשור כנראה למשפחה מהיישוב.

"התארגנו בזריזות לחזור ליישוב, ובינתיים רצו שמועות. הפעלנו את צוות צח"י (צוות חירום יישובי, התנדבותי המורכב מנציגי כל התחומים: רווחה, חינוך רפואה ועוד, שבמקרה חירום ח"ו מתכנס ודן כיצד לפתור את הבעיות הצפות ומטפל בהן) עם הרב יוסף וייצן, רב היישוב. הצוות התכנס והחליט לעבוד בשני מעגלים: מעגל אחד הוא היישוב, לאתר מי המשפחות והחברים הקרובים של הילדים ושל ההורים, להודיע להם על שאירע ולוודא שלא יישארו לבד. המעגל השני הוא המשפחה המורחבת. לאתר אותם ולדאוג לכל הקשור בנושא".

בחמש בערב כבר התפרסמו פרטי הסיפור בתקשורת, וביישוב הורגשה תוגה של ממש. בשמונה אורגן כינוס תושבים, ומהר מאוד הבינו שכדי לסייע לתושבים צריך לעשות מעגלי שיח לכל הגילים, לילדים ולמבוגרים. כולם היו צריכים את זה.

מעגלי השיח נמשכו אל תוך הלילה. צוות צח"י ארגן את הלוויה עם עובדי המועצה האזורית מטה בנימין וחברה קדישא נתניה, והיא התקיימה למוחרת בצוהריים. "הלוויה לא הייתה קלה", מתאר צור. "קשה להספיד שמונה נפשות. משפחה שלמה".

צור הכיר היכרות אישית חלק מבני המשפחה: אחת הבנות שלהם בגיל של הבת שלו, והן היו יחד בקורס הכנה לבת מצווה. "באחת וחצי הייתה התאונה, בשתיים וחצי התחלנו לנהל את האירוע, ורק בשתיים בלילה, כשראיתי את התמונות שהתפרסמו, קישרתי את השמות לפנים. עבדנו כמו רובוטים, ורק אז הכה הריק הקשה".

להתמודדותם של תושבי פסגות עם המצב עזרה החלטת בני המשפחה של האם, שושי ז"ל, לבוא ולשבת שבעה ביישוב. "אחד הסודות בהנהגה קהילתית הוא ליצור תנועה ועשייה. הם ישבו שבעה אצלנו ביישוב, וזה רתם את כולם לעשייה סביב העניין. כשכולם בעשייה כולם מרגישים שותפים, וזה חלק חשוב מתהליך ההבראה".

בשבת חיי שרה, עוד בזמן השבעה, מסרו רבנים שיחות חיזוק, עונג שבת ומלווה מלכה, ובהם הרב שמואל אליהו, הרב בן ישי ואשתו וכמובן רב היישוב הרב וייצן. גם מעגלי השיח נמשכו בשבת.

החשש של תושבי היישוב הוא שעם הזמן יישכח האירוע. "רצינו לראות איך אנחנו מנציחים את משפחת עטר כיישוב, כדי שבעוד שנתיים לא ישכחו ממה שהיה. הקמנו ועדה, ניסחנו את הסיסמה 'שומרים על המשפחה בבית ובדרך' והחלטנו לצאת בקמפיין גיוס המונים להקמת מרכז לחיי המשפחה שינציח כל חדר וחדר לפי כל אופי של בן משפחה.

"רצינו ליצור תוכן לחינוך לחיי משפחה מתוך הבנה שכל מה שקורה בכבישים מתחיל ממשהו הרבה יותר שורשי: ממה שקורה בבית. רכב הוא כמו בית, וכשנלמד לדבר בשפה מתורבתת יותר בבית, זה ישפיע גם על החוץ. המרכז יחנך לתרבות נהיגה אחרת בכבישים, שמתחיל מחינוך התא המשפחתי. חיזוק התא המשפחתי כבסיס וכבעל קשר ישיר לכל מה שקורה בהתנהגות שלנו בכביש".

קהילת פסגות קוראת לכל עם ישראל להתגייס, לפתוח את הלב ואת הכיס ולסייע להקים את מרכז חיי המשפחה לזכר משפחת עטר ז"ל. היכנסו לאתר "ממשיכים. חיים".

גם קרן אביה ממשיכה במסורת ומוציאה לפועל גם השנה את מיזם פארק הזה"ב בירושלים לזכר אביה יהושע ז"ל גולדברג, והפעם במקום מיוחד: הר הזיתים. השנה חברו למיזם תושבי פסגות, והפארק יוקדש גם לעילוי נשמתם של בני משפחת עטר.

"מפאת חשיבות הנושא של זהירות בדרכים", אומר צור, "גם פסגות כיישוב וגם המועצה האזורית מטה בנימין נרתמו לימין קרן אביה להיות שותפים בהפקת האירוע החווייתי, החשוב והערכי בהר הזיתים, להגברת המודעות לזהירות בדרכים לכלל עם ישראל".

פארק הזה"ב כולל סדנאות יצירה, מופע קסמים, פינת צילום ועוד, כל התחנות קשורות לזהירות בדרכים.

צור, שאיבד את אחיו הגדול לפני כ-25 שנים בתאונת דרכים בצבא ומחובר לנושא גם ברמת השכול וגם ברמת המטפל, מבקש שנקבל עלינו לדעת להכיל ולא לשפוט את האחר. "אתה לא יודע למה האחר עוקף בכביש. רוצה להתעצבן עליו? עזוב, תכיל אותו. גם בכביש וגם בחיים חשוב ללמוד להכיל, להבין שאם מישהו 'עקף' אותך כנראה משהו קורה לו, ולא לחפש איך להחזיר לו".

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה