הרב ח.יפרח

שאלה:

בכל מיני מצבים אני לא יודעת בדיוק מה ההלכה. אני לא מבררת מה ההלכה כדי שאני לא אצטרך לקיים אותה. עדיף שלא אדע, כך לא אעבור על ההלכה במזיד… זה מציק לי, כי אני לא רוצה להיות כך. אני רוצה לדעת יותר ולהתקדם! איך אפשר לשנות את זה? איך אפשר לעשות את השינוי הפנימי מלרצות “לדעת ולדייק”, ל”לעשות את זה באמת בתכל’ס”?

תשובה:

ההלכה היא איך הקשר שלנו עם ה’. ואיך שה’ פועל בעולם – מתבטא בחיים שלנו. כלומר, יהודי שקשור לה’ ומאמין בו צריך להתנהג כראוי. כמו בן מלך שאינו יכול להתגלגל בבוץ כמו שאר הילדים (עבירות), וגם צריך להתנהג בנימוס ובאצילות כמו בן מלך (מצוות), כך גם אנחנו.
אפשר להסתכל על ההלכה כאל משהו מכביד. כל הזמן היא מתערבת בחיים שלי! אז ברור שצריך לקיים את ההלכה כי ככה ה’ אמר, אבל אם אפשר פחות מצוות זה יהיה יותר טוב! ההסתכלות הזאת רואה את ההלכה כשוטר תנועה. לכולם ברור ששוטר תנועה זה דבר חשוב, ובלי זה אנשים ימותו בכבישים, אבל בכל פעם שאני רואה שוטר תנועה אני מפחד ומתחשק לי לברוח. העיקר שלא יעצור אותי.
אם נסתכל על ההלכה בצורה הנכונה, נבין שההלכה היא מתנה! ה’ בחר בנו, וכדי שנוכל להתקרב אליו הוא נתן לנו כלים (ההלכה). איזה כיף להיות בן מלך! כשאני רואה מצווה שאני צריך לעשות, או עבירה שאסור לי לעשות, צריך לתפוס אותה בשתי ידיים – הנה כך אפשר להתקרב לה’! כך אפשר לחיות את החיים בצורה טובה יותר ושלמה יותר!
כמה טיפים איך להתחבר להלכה ולרצות אותה:
-ללמוד. ככל שאת לומדת יותר על גדלותן של המצוות כמה טובות הן לך ולעולם, וחומרתן של העברות, כמה הן מקלקלות ופוגעות, כך יהיה לך קל להתחבר. כשלא יודעים מה ההלכה, אז הכול נראה אסור ומבלבל. אבל ברגע שלומדים ומבינים, אז מבינים שהרבה מאוד מותר וגם מרגישים בבית:)
-תשקיעי במצוות שאת אוהבת. כשאת משקיעה במשהו שאת אוהבת – את מתחברת אליו. והאהבה הזאת תגדל גם למצוות האחרות.
-תעשי מצוות יחד עם אנשים שאת אוהבת, ושאוהבים לעשות מצוות. זה יצור תחושה של כיף בקיום ההלכה.
-תחשבי ותעשי את המצוות מבחירה ומהחלטה ולא מהרגל. כך תרצי לדייק את מה שאת עושה ולהבין יותר.
-בשאלות הלכתיות אני ממליץ לך לפנות אל רבנים/ות שאת מתחברת אליהם ושלא ישפטו אותך, אלא יסבירו לך במאור פנים ולא יחמירו מתי שלא צריך.
בהצלחה!
אריאל סילברשטיין

2022-06-20
Scroll to Top
גלילה למעלה