אליהו אקרמן, פסיכולוג חינוכי

'טיפולי המרה' עמדו במרכז סערה תקשורתית שהחלה השבוע לאחר ריאיון עם שר החינוך הרב רפי פרץ.
הוא השיב על שאלת המראיינת ואמר שהוא בעד טיפולים לנוער שמבקש בירור בנושא. דבריו עוררו דברים סערה, ואינטרסנטים למיניהם ניצלו אותם היטב למען הבחירות. פנינו אל אליהו אקרמן, פסיכולוג חינוכי, מומחה בתחום הטיפול וראש ארגון 'בקדושה', וביקשנו שיסביר לנו מעט על המושגים שהוזכרו השבוע בתקשורת

בבקשה תעשה לנו קצת סדר. מהם 'טיפולי המרה'?
"טיפול המרה הוא מונח מאוד גרוע. המרה היא מושג שמגיע מהמרת דת, כאילו במקל קסמים אתה יכול לשנות אדם. אנחנו מתנגדים למונח הזה ולא מתעסקים בטיפולי המרה בכלל. במונח הזה משתמשים שימוש מעוות בתרבות הלהט"בית להגדרת כל טיפול שמאפשר לבן אדם לשנות את נטייתו המינית, להגמיש אותה או להמעיט ממנה. אנו יודעים מהניסיון הרב שלנו שזה דווקא כן אפשרי.

אליהו אקרמן, מטפל רגשי

אליהו אקרמן

"לפי התרבות המודרנית, להט"ב נחשב נורמלי. אם זה דבר נורמלי, מדוע לנסות לשנות את זה? האמירה הזאת מכניסה לבעיה נתח שלם של אוכלוסייה תורנית. אנשים שרוצים להישאר בדל"ת אמות של הלכה יודעים שמדובר באיסור חמור ומאמינים בערך החשוב של משפחה כערך יסוד באמונה היהודית ובהמשכיות החיים. הם נכנסים למתח מאוד גדול: מצד אחד הם חווים תחושות של משיכה לבני אותו המין, ומצד שני הם רוצים להקים משפחה. האם בתווך הזה אפשר להקים משפחה תקינה בלי שקרים, גירושים או בגידות? לקיים חיי אישות תקינים ושמחים? התשובה היא כן. זה דורש עבודה פנימית רבה ויסודית, אבל כשעובדים נכון זה עובד. התהליך הטיפולי מוכח על סמך הצלחה של מאות אנשים שעברו אצלנו במכון.

"לא מדובר במניפולציות או באלימות, חלילה. הטיפול אצלנו הוא טיפול פסיכותרפי לכל דבר ועניין, והוא עוזר לאדם לנהל את הקונפליקט בלי לברוח ובלי לפסול לא את הדת שלו ולא את המיניות שלו. זה תהליך עדין במציאות מורכבת. כל טיפול פסיכולוגי או חינוכי מתעסק במציאות מורכבת, וזה לא שונה מכל טיפול אחר".

היום הומוסקסואליות אינה נחשבת מחלת נפש או סטייה. להפך, היום זו יותר בעיה דתית שנכנסת לחשבון עם ריבונו של עולם איך לקיים חיים תורניים עם ההבנה שכך ה' ברא אותי. היהודי רגיל לחיות עם סתירות בין רצונותיו לבין עולמו הערכי, והעבודה שלנו בעולם היא לגשר בין הסתירות הללו

איך עושים את זה? טענו בתקשורת שבטיפולים האלה גורמים לאדם להרגיש רתיעה ממשיכתו המינית.
"הדיבורים האלה הם חלק מהשיח הלהט"בי שמפעיל טרור מחשבתי: 'טיפולי המרה אינם אפשריים, ואם תעשה טיפול כזה, תתאבד', 'אם תתחתן ותצא נגד נטייתך המינית אתה תתגרש או תבגוד'. אלה אמירות שיוצאות היישר מבית המדרש הלהט"בי. הדברים האלה אינם נכונים! אנשים מתאבדים בגלל מצוקות, בגלל דיכאונות.
"נכון, הרבה התאבדויות קשורות לנושא הלהט"בי, אבל אנשים שעוברים טיפול ראוי וטוב לא מתאבדים בגלל הטיפול. ההפך הוא הנכון. דרך הטיפול הם מבררים ומקבלים כלים כיצד ליישב את הקונפליקט בין ההלכה לנטייה. האמירה שאין סיכוי לשנות נטייה אינה נכונה. מסתבר שלמיניות של האדם יש מידה לא מבוטלת של גמישות, ובעבודה נכונה יש לה יכולת להתכוונן ולהשתנות, לפעמים במאה אחוז ולפעמים פחות.
"אדם שיש לו נטייה הומוסקסואלית יכול לכבוש אותה, למזער אותה, לברר אותה ולעבוד איתה בזוגיות עם בן הזוג מן המין השני כאשר בן הזוג שותף מלא ויודע זאת לפני החתונה. זה דורש ליווי צמוד לכל אורך הדרך, זמן והרבה משאבים נפשיים, אך זה אפשרי. יש מחקרים שמראים שאפשר להשתנות. אומנם יש מעט מאוד מחקרים, והלוואי שיתפרסמו עוד מחקרים אובייקטיבים בנושא. לצערי אין היום לגיטימציה לערוך מחקרים בנושא".

משרד הבריאות הוציא אזהרה מפני טיפולי המרה.
"היות שהומוסקסואליות נחשבת נורמלית, ויש מלחמה על זה בעולם כולו, ניתנה לגיטימציה שכל מה שמנסה לעשות שינוי בנטייה המינית אסור. בחלק מהארצות הוציאו את זה מחוץ לחוק, ויש אנשים בארץ שמנסים להשיג זאת בחקיקה.
"ועדת האתיקה של הפסיכולוגים השאירה פתח לטיפולים בתנאי שעושים אותם אנשי מקצוע מורשים ויש שקיפות עם הפציינט על מידת ההצלחה ועל הסיכון שכרוך בטיפול. ועדת האתיקה של ארגון הרופאים פסלה את זה, ולדעתי זה תלוי בפוליטיקות פנימיות ובהפעלת לחץ על הוועדה. אני מדגיש שוב, אנחנו לא עוסקים בטיפולי המרה; אנחנו בכלל מתנגדים למושג 'טיפולי המרה'. זה טיפול פסיכותרפי לכל דבר ועניין: אנחנו עוזרים לאדם לנהל את המתח ואת הקונפליקטים בעקבות נטייה שנובעת מסיבות טבעיות ואחרות, לעומת אידיאולוגיה דתית וערכים תורניים. כל זה בלי לבטל אף אחד מן הניגודים, לא מהערכים ולא מהנטייה המינית.
"אנחנו נותנים לאדם לבחור את הדרך שהוא מבקש ללכת בה. יש לנו כל הכלים הטיפוליים, ואנחנו לא משכנעים אף אחד בשום טיעון. הדבר האחרון שאנחנו רוצים לעשות הוא לשלול ממישהו את חופש הבחירה שלו ואת הרצונות שלו. עם זה אפשר לסייע לו שלא לבטל את הערכים שהוא רוצה לחיות על פיהם".

המטפלים באים מרקע תורני ששולל את הנטייה הזאת, והאדם בא עם הנטייה. איך אפשר להיות אובייקטיבי בנושא?
"המטפל אינו הנציג של ריבונו של עולם; הוא לא איש הלכה, הוא רק עוזר לאדם לקשר ולגשר בין הרצונות שלו בלי לפסול שום דבר. יש אנשים שמחליטים בסוף לממש את  הנטייה שלהם ולהפסיק את הטיפול, וזה מקובל. בסופו של דבר זו הבחירה של האדם ולא של אף אחד אחר. אנחנו מלווים אותם בתהליך לא פשוט, ומה שאנו רואים לפעמים – ונשגב מבינתנו – הוא איך דברים משתנים ומתגמשים, לפעמים עד לקצה הנגדי.
"אדם יכול לפתח נטייה לבני המין השני שלא הייתה בו קודם לכן. יש אנשים שהנטייה שלהם נשארת, אבל היא ממוזערת ובשליטה ומאפשרת להם לנהל חיי משפחה תקינים שבהם לא מתגרשים ולא בוגדים. מבחינתנו התנאי ההכרחי למהלך כזה הוא שקיפות מלאה של בני הזוג".

למה נלחמים כל כך בדבר הזה ולא במחללי שבת או בעוברי עבירות אחרות?
"המלחמה לא באה מצד הממסד התורני אלא מהארגונים הלהט"ביים ונועדה לשרת את הפילוסופיה ולכפות את הדרך שלהם על הציבור. לצערנו, גם המידע שיש לציבור הדתי בא רק מארגונים להט"ביים שטוענים שאי אפשר לשנות את הנטייה הזאת. גם הממסד הרבני סובל מבורות מסוימת בנושא, והרבנים צריכים ללמוד שאפשר דרך טיפול פסיכותרפי לשלוט בנטייה הזאת.
"הרב רפי לא ידע שהמושג 'המרה' הוא מושג דמגוגי. ברגע שהוא אמר שהוא בעד טיפולי המרה, שספק מהם בכלל, קמה עליו סערה. היום הומוסקסואליות אינה נחשבת מחלת נפש או סטייה. להפך, היום זו יותר בעיה דתית שנכנסת לחשבון עם ריבונו של עולם איך לקיים חיים תורניים עם ההבנה שכך ה' ברא אותי. היהודי רגיל לחיות עם סתירות בין רצונותיו לבין עולמו הערכי, והעבודה שלנו בעולם היא לגשר בין הסתירות הללו".

אז הרבנים טועים כשהם אומרים שזו לא באמת נטייה מולדת?
"לפעמים זו נטייה מולדת ולפעמים נרכשת, אבל זה לא משנה, הטענה הגנטית לא הוכחה, ואנחנו רואים שיש אנשים שנולדים עם רשמים ראשוניים של הומוסקסואליות. האם זה משנה באשר לעבודה שיש להם לעשות? האם בורא עולם פתר אותם מפרייה ורבייה? מלהקים משפחה? איסור עריות הוא איסור חמור, אבל יש עוד איסורים חמורים, לשון הרע, שמירת שבת וכן הלאה. זה לא פותר את האדם מההתמודדות.
"צריך להוריד את הלגיטימציה מן הבחורים והבחורות שחווים את חוסר האונים ולהתחבר לתפיסת העולם שזה עוד ניסיון שהקב"ה שולח וצריך להתמודד איתו. אנחנו טוענים שכאשר מתמודדים בכנות עם נטייה טבעית יש אפשרות לנצח את עצמנו ולהיכנס לדל"ת אמות של הלכה.
"הלהט"בים מציעים לוותר על העולם התורני. תחיה את הנטייה שלך. אנחנו אומרים: 'בואו, נהיה איתכם בהתמודדות הזאת'. השלב הראשון הוא הכרה. מכיוון שהרבה מאוד מהצעירים והצעירות הדתיים מתכחשים לזה, צריך להכיר במה שה' נותן לנו. אדם מאמין יודע שהכול מה' יתברך, מפה הסיפור מתחיל.
"בארגון 'בקדושה' יש לנו בקליניקות 70–80 אחוזי הצלחות מוכחות. אנחנו תמיד אומרים שאנחנו לא מתפשרים על שני דברים: אחד זה ה' והשני זה מקצועיות. אנשי המקצוע שלנו מקבלים הרבה מאוד הדרכה. זו עבודה מאוד עדינה ורגישה, אבל אין שום צורך להתפשר. החידוש שלנו הוא שאפשר להתמודד, וב"ה אנחנו רואים הצלחה".

מוקד ההכוונה הוקם בעקבות השוק הפרוץ של טיפולים בנושא המיניות וחוסר המענה לציבור הדתי. הפונים מקבלים ליווי צמוד של צוות המכווינים עד להגעה לתוצאה הרצויה לשביעות רצונם. המוקד שומר על קשר עם יותר ממאה מטפלים דתיים בפריסה ארצית שעומדים בקריטריונים האלה:
מטפלים רק במי שיש להם רצון מלא
סוג ההסמכה שלהם ברור ושקוף
מטרת הטיפול היא טובת המטופל בלבד
משתמשים בכלים טיפוליים מוכרים ומקצועיים
המטפלים מבהירים למטופלים שהצלחה אינה ודאית.
'בקדושה' מלווים מטופלים רבים שזוכים לזוגיות, לשמחה ולילדים מתוקים שעושים להם הרבה נחת.
הקו החם של 'בקדושה’
ייעוץ * הכוונה * תמיכה
אצלנו מדברים על הכול, בקדושה.
0737416200

כתבות נוספות בקטגורית אחד על אחד

אודרי ליימן קרן יחד

קרן יחד

לירון לב-שוקרון אודרי ליימן (60), ילידת בלגיה עלתה לארץ לבדה כשהייתה בת 18, וכיום נשואה

קרא עוד »
חופה

מדרש חופה

יהודה גופשטיין נפגשנו לשיחה קצרה עם הרב דודי פוטש לשוחח על 'מדרש חופה' הסדנאות והשפעתן

קרא עוד »
אסף אשתר, גילוי דעת

אסף אשתר

אסף אשתר הוא יכול להצחיק קהל רב וגם להפגין בקיאות מרשימה תכניות העוסקות בשירה עברית,

קרא עוד »
דני נבנצל

דני נבנצאל

איפה הכול התחיל? "גדלתי בתל אביב, ולאחר התיכון התחלתי ללמוד הנדסת אלקטרוניקה כעתודאי. את עבודת

קרא עוד »