חובת הציבור לדעת | איילת שליסל

בעקבות השיח הנוקב על חילול השבת בטבריה יצאנו לשאול אנשי מפתח בציונות הדתית:
מה דעתך בעניין שמירת השבת במרחב הציבורי?

חבר כנסת אורן חזן

חה"כ אורן חזן
יו"ר צומת

לפני 70 שנה קמה מדינת ישראל, מדינת העם היהודי, ואז נקבע סטטוס-קוו. חלק ממנו שומר על הסממן המובהק של היהדות: שמירה על השבת במרחב הציבורי. לצערי הסטטוס-קוו הזה הלך ונמחק בשנים אחרונות.
אני חושב שהדבר הנכון לעשות היום בהמשך לחוק הלאום הוא פשוט לחזק את הסטטוס-קוו ולחדשו. כן, זו לא בושה לשמור על השבת ועל סממנים יהודיים נוספים במרחב הציבורי, שאילולא היו קיימים, במה היינו שונים מיתר מדינות הגויים?

אני חושב שאל לנו להתבייש ביהדותנו, ומחובתנו לשמור על השבת. אגב, לא רק בפן הדתי אלא גם בפן הסוציאלי כיום מנוחה. "וינפש".

אם זה תלוי בי, כפי שעשיתי בכנסת האחרונה כך אמשיך לעשות, לקדם את ערכה של שבת קודש לא רק אצל האדם הפרטי ובביתי שלי עם משפחתי אלא גם במרחב הציבורי, כסממן מובהק של המדינה היהודית והדמוקרטית של ישראל 2019.

עו"ד אבינועם גואלמן יו"ר סניף בנימין הבית היהודי

עו"ד אבינועם גואלמן
יו"ר סניף בנימין הבית היהודי

החזון הוא שכל עם ישראל יזכור את יום השבת לקדשו ויימנע מעשיית מלאכה, יום שבו מוסדות המדינה שובתים ומבטאים בכך את ברית השבת בין הקב"ה לעם ישראל מתוך בחירה חופשית ולא מתוך כפייה. אך עד שהחזון יתממש מוטלת עלינו החובה לפתוח לפני עם ישראל את 'שערי השבת' על ידי שותפות אמיתית ויצירת אמון בדיון ובשיח, שבסופם יעצימו את שמירת השבת וקיום מצוותיה, ולא חלילה יגרמו לקלקולה. עלינו להפסיק לעסוק רק בשאלה מה לא, מה אסור ולמה אנו מתנגדים, ולהתחיל לדבר ולחבר את כל עם ישראל לרעיון ולערכים של השבת כדי למצוא יחד את הדרך לבחירה החופשית של כל אדם לעשות כרצונו, בלי לפגוע בכבוד השבת במרחב הציבורי.

בנצי גופשטיין עוצמה יהודית

בנצי גופשטיין
עוצמה יהודית

סוגיית השבת במרחב הציבורי איננה עוד סוגיה; היא נוגעת לערכי היסוד של מדינת ישראל, מדינת הלאום של העם היהודי. לאחר אלפיים שנות גלות וייסורים חזר עם ישראל לארצו, והוא לא עשה זאת לחינם. היה חזון גדול שעמד מאחורי התנועה האדירה הזאת; החזון הזה היה הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל.

המושג מדינה יהודית אינו מתפרש רק כמדינה שיהודים חיים בה. לשם כך יש מדינות רבות. מדינה יהודית היא בראש ובראשונה מדינה המתנהלת על פי ערכי היהדות. שבת, שבת קודש, היא אחת מאבני היסוד של היהדות. "שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ", ציווה בורא עולם. מדינה יהודית אינה יכולה לאפשר פגיעה בקדושת השבת, משום שפגיעה בקדושת השבת משמעותה פגיעה ביסודות שעליהם מושתתת המדינה היהודית. האם אנו כמדינה יכולים לפגוע במצווה שהיא ממעצבות הזהות שלנו כעם? בשל כך אסור למדינת ישראל לאפשר פתיחת חנויות בשבת, עבודות כביש בשבת וכמובן תחבורה ציבורית בשבת.
בהקשר הזה כדאי לזכור את דבריו של יגאל אלון ז"ל, שהיה מראשי מפלגת העבודה: "עם שאינו יודע את עברו ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל". עם, או ליתר דיוק במקרה דנן חלק מהעם, שאינו יודע לשם מה הוקמה המדינה היהודית, עתידו לוט בערפל.

הלל גרשוני עמית מחקר בפורום קהלת

הלל גרשוני
עמית מחקר בפורום קהלת

צריך להבחין בין המישור האישי-מוסרי לבין המישור הפוליטי. במישור האישי אני כואב כל חילול שבת. ואם מחאה ציבורית נגד חילול שבת תהיה מועילה, נכון גם למחות ציבורית. ראוי גם להסביר על חשיבות השבת, בפרט על שמירתה בפרהסיה.
אבל הצד הפוליטי הוא אחר. במציאות מקוטבת כמו של היום כפייה אינה הדרך, ולהפך: היא מעוררת תגובות נגד. לכן כשם שאם מישהו רוצה לנסוע בשבת אין לחוקק חוק שיאסור עליו, כך אם מישהו רוצה להפעיל תחבורה ציבורית אין למנוע ממנו בחוק.
אבל כל זה רק כשהתחבורה הציבורית תהיה, כראוי, עניין פרטי של אנשים ולא של העירייה או המדינה. ברגע שזה בא מכספי המיסים, זכותי וחובתי להתנגד שיעשו בכספי שימוש הפוגע באמונתי הדתית.

כתבות מגזין נוספות

צילום: אפרת ורד

הלכה למעשה

כתבת מגזין | מאיר טרבלסי התלמידים המתכוננים בימים אלו לחידון ההלכה הגדול מתרגשים מאוד, ואיתם

קרא עוד »

קרואי העדה

כתבת מגזין | רונית עצר תלמידי חכמים בני העדה האתיופית לומדים בכולל יום-יום וניגשים למבחני

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן