לקידושי אישה

אריאל פייגלין

לא משנה אם זה משחק ‘מלחמה’, ‘יניב’ או ‘אסול’, לא משנה כמה גבוהים הקלפים שמונחים על השולחן, הג’וקר יכריע את המשחק. גם בעולם הבנישי יש ג’וקר: קוראים לו לק”א, ויש לו סגולה פלאית להפוך כל דיון להלכתי.
מה זה לק”א, אתם שואלים? ובכן, אלו ראשי תיבות, אבל אני מניח שאת זה כבר ניחשתם. ראשי תיבות של מה? של המילים “לקידושי אישה”. לרוב הם יבואו כחלק מהביטוי “למאי נפקא מינה? לקידושי אישה”. בום. מייק דרופ. אתה שאלת למאי נפקא מינה, אני עניתי לקידושי אישה. סוף דיון. ניצחתי.
אתם רוצים דוגמה? סבבה, אתן לכם דוגמה. נניח שיש דיון על נושא אזוטרי. כמה אזוטרי? הכי אזוטרי שאתם יכולים לדמיין. נגיד, פנדה אכלה קנה במבוק ואז הקיאה אותו מחדש בצורת מטבע של חצי שקל. כזה אזוטרי. 

עכשיו יבוא איזה תלמיד וישאל: למי שייך המטבע, לבעלים של גן החיות או למבקר שמצא את המטבע? זו בערך רמת השאלות. ברור שאני מגזים ומקצין, ויסלחו לי כל תלמידי החכמים ומתפללי בתי הכנסת, בסך הכול ניסיתי להדגיש נקודה.

ואז יושב לו בבית המדרש איזה רבי בעל שם ארמי ארוך כלשהו של אמורא, מסתכל במבט עייף על התלמיד המעצבן הזה ושואל בארמית: “למאי נפקא מינה?” שזה בתרגום חופשי “מה זה משנה לעזאזל?”. אבל תרגום ממש ממש חופשי, כאילו חופשי סטייל עבד כושי שברח מאלבמה לוויסקונסין, חופשי סטייל הדלאי למה ביום שהסינים יעניקו עצמאות לטיבט, חופשי סטייל זיקוקים, מסיבות והוצאה מההקשר. כזה חופשי.
כאילו, באימאש’ך? הרי ברור שזו שאלה שהמצאת בשביל לעצבן וזה לא באמת מקרה שיכול לקרות, וגם אם נניח שכן, שזו הנחה מופרכת בפני עצמה, אבל נניח שאני זורם איתך בשביל הדיון, זה עדיין בסך הכול חצי שקל. למי אכפת?
התלמיד המעצבן יישיר מבט, יוודא שכל שאר התלמידים צופים ב-15 שניות התהילה שלו ויענה: “לק”א”. אחת אפס לתלמיד.
כי אתם מבינים? לק”א לוקח כל דיון תאורטי או ממוני והופך אותו לרלוונטי להלכה. שהרי אם אתה לוקח את המטבע ההוא מהפנדה ומשתמש בו בשביל להציע נישואין (במקום טבעת), תעלה השאלה: האם האישה תהיה מקודשת? ברגע שאתה בוחר להציג ככה את השאלה, הרי שחייב להתייחס אליה בכובד ראש. שאלות הרות גורל של ממזרות וגילוי עריות יכולות להיות תלויות בה.
אני זוכר שפעם, לפני שנתיים או קצת פחות, ישבתי במקומי בבית המדרש ושמעתי קבוצת תלמידים מאחוריי. הסתובבתי לראות על מה הם מדברים וגיליתי ויכוח מעניין יחסית. הכול יחסית. כאילו, זה סדר בוקר בישיבה, הם לא בדיוק תכננו שם את המתקפה הבאה על איראן; הרב רצה להתחיל את שיעור העיון הקבוע בלו”ז, והתלמידים התעקשו לנסות לברר איזה פריט היסטורי מעורפל מעברו.
מכיוון שמדובר בסיפור אמיתי לא אחשוף פרטים, אבל נניח שלרב קראו הרב שמעון, לצורך העניין, והתלמידים שאלו אם נכונה השמועה שהוא עבד שנתיים בפיטום תרנגולי הודו. רק לצורך הסיפור כמובן, במציאות אני בעד מה שטוב ונגד פיטום, רבנים שקוראים להם שמעון והמספר 9.
בקיצור, הרב הדף והתגונן והתחמק, ובאצטלת התירוץ הרבני הנצחי של “באנו ללמוד ולא לדבר” סירב לענות על השאלה. התלמידים, שהיו צעירים ממני, נראו מאוכזבים, ואני החלטתי להיחלץ לעזרתם.
“הרב שמעון, סליחה שאני מפריע באמצע שיעור, אבל אפשר לשאול שאלה הלכתית קצרה?” גם הרב וגם התלמידים נראו מופתעים מההפרעה, אבל אחרי שנייה הוא השיב “בוודאי” והוסיף שעל שאלות הלכתיות הוא תמיד שמח לענות. מיותר לציין שבמשפט האחרון הוא תקע מבט מאשים בצאן מרעיתו שבזבזו זמן יקר על שאילת שאלות לא רלוונטיות.
הסכים, אז שאלתי. “אם אני אומר למישהי הרי את מקודשת לי על מנת שהרב שמעון עבד שנתיים בפיטום תרנגולי הודו, מקודשת או לא מקודשת?” בום. מייק דרופ.
הרב הסתכל עליי בהלם, חשב טיפה, ואז פשוט התחיל לצחוק. “רואים?” הוא אמר לתלמידים, “זה שכל של תורה”. ואז פנה אליי והכריז “מקודשת, מקודשת, מקודשת”.
וזהו. כבר אלף וחמש מאות שנה שזה הג’וקר של עולם הסברות ההלכתיות, נותן משמעות לדיונים מאז ימי אביי ורבא. ואם תהיתם למה אני מספר לכם את זה, כלומר, מה אתם אמורים לעשות עם המידע, או בתרגום חופשי למאי נפקא מינה, אענה במילה אחת.
לק”א.

כתבות נוספות של אריאל פייגלין

לקידושי אישה

אריאל פייגלין לא משנה אם זה משחק ‘מלחמה’, ‘יניב’ או ‘אסול’, לא משנה כמה גבוהים הקלפים שמונחים על השולחן, הג’וקר יכריע את המשחק. גם בעולם

קרא עוד »

חוק שימור הסבתא

אריאל פייגלין  בזמן שכולכם מתעסקים בזוטות כמו חג השבועות, ממשלה מנופחת ותוכנית יציאה מהקורונה, שאלה אחת באמת מאיימת לערער את אושיות עולמנו, ואני מתכוון כמובן

קרא עוד »

פונקציית החברות

אריאל פייגלין כולם מדברים על תכנית יציאה, אף אחד לא מדבר על תכנית חזרה. חזרה אל המוכר, אל הבטוח, אל ה’קומפורט-זון’ (איזור הנוחות). התרגלנו לחיים

קרא עוד »

למי מצלצל הפעמון

אריאל פייגלין הנפטר הראשון מקורונה מת ביום שישי, כ"ד באדר. לנפטר הראשון מקורונה היו שם ותמונה וסיפור. אתם מבינים? הנפטר הראשון מקורונה היה כותרת, היה

קרא עוד »

אמא, החייל חייך אלי

אריאל פייגלין אמצע בני ברק, אני על מדים. ונשק. בשבוע של יום הזיכרון ויום העצמאות. פייר, קצת פחדתי. תמיד מלחיץ להיות החריג בנוף, במיוחד שכבר

קרא עוד »

כי עוד אאמין באדם

אריאל פייגלין במלחמת העולם השנייה נהרגו כ-66 מיליון בני אדם, רובם המוחלט אזרחים. לא מגפה הרגה אותם, לא רעב ולא יד השטן. אנחנו הרגנו אותם.

קרא עוד »