הכרת הטוב

חוות דעת | הרבנית אהובה צוקרמן, מטפלת זוגית ומשפחה

הגענו ל”אחרי החגים” והחזרה חשגרה רחוקה מאיתנו . איך מתמודדים עם המצב המוזר שנכפה עלינו? אחת הדרכים שהם מפתח לכל החיים תמיד שזה יסוד החטא וכנראה כך הוא נתקן “הכרת הטוב “ אדם הראשון בפרשתנו כפר בטובה . במקום להודות על אישתו תלה בה את חטאו . העמדה ששמה אותנו במצב של רגשות לא נעימים שנובעת ממחשבה שהאושר הוא תלוי בנסיבות חיי: אם רק היה לי —- אז יכולתי להיות מאושר שמח וטוב: “אם היה לי בן זוג טוב” ..י”לד טוב “ “הורים טובים “ “יותר כסף”.. “אז יכולתי להיות שמח וטוב .. אבל מה לעשות והמציאות לא מאפשרת לי. .. “ בהתכנסות הקורונאית יש הכרח לחזור לנתוני החיים הבסיסיים שבימים כתיקונם יש אפשרות קלה להתעלם מהם להסיח את דעתנו בעבודה או בבילויים .. כמובן שגם עכשיו הבריחה מתאפשרת אבל כדרכה של בריחה אין אפשרות לברוח מה’ -מנתוני חיי שנתן לי ומהשליחות הצומחת מהם.

 יש להחליף את הבריחה לבחירה להכרה בערך המדוייק של נתוני חיי שאיתם רק איתם ודוקא איתם :עם ההורים האלה עם הילד הזה כפי שהוא עם הבעל או האישה כפי שהם , אני יכול לממש את התיקון והייעוד של חיי.
בעמדת כפיות הטובה מסתתר בעצם קורבן שאומר “החיים האלו לא ראויים לי” .. אדם שחש שחייו הם רצף של טעויות הוא לא אפקטיבי במיוחד ולא יעיל כי לפי ראות עיניו אין לו יכולת ונגזר דינו לחיים של בינוניות… יותר מזה הוא מפזר אי שביעות רצון ותלונות לכל עבר וזה מעכיר את החיים . או סתם מורח את חייו כי ממילא זה לא “הדבר הנכון “ששוה להשקיע בו .ואז הקללות הבאות על כך שלא עובדים את ה’ מתוך שמחה הן בעצם תוצאות טבעיות של העמדה הזו .
אז מה כן? ההכרה בטוב הקיים גם אם נסתר מאיתנו צפיית הישועה שמתהוה במסתרים עטופה בעטיפות שונות ומשונות שרק הוודאות בטוב האלוקי יכולה להוציא אותה מסיבוכיה . הנחת היסוד הזו טמונה בבריאת העולם “וירא ה’ כי טוב “ זה הבסיס לקיום העולם רק מה שטוב בעיני ה’ יתברך מתקיים .
גישה כזו יכולה לתת כח לעבור מה שיעבור ולהוציא מזה צמיחה קידום שיפור וגאולה פרטית וכללית העבודה שלנו להיות ודאיים בטוב הזה וזה עצמו מה שמגלה אותו ומוציא אותו לפועל .. (במציאות בילדים בבני הזוג שלנו ובנו בעצמנו..)
קרבן התודה מעורר שאלה גדולה :הרי מקריבים אותו בעיקבות הצלה. ולכאורה היינו “מוחלים טובות “..ש ה’ לא יכניס אותנו לצרה ולא נצטרך להודות לו על הצלתנו.. אלא שהתודה באה מתוך ההבנה שמה שקיבלנו בעקבות הקושי וצמיחת הישועה לא היינו רוכשים אלמלא הבעיה שהיינו בה. זאת אומרת שההודיה טומנת בחובה גם הודאה שאלמלא הקושי לא היה מתאפשר הטוב היותר גדול . לא היינו אותו דבר בלי ההתמודדות הזו . על כן נשתדל להיות בעמדה של הודאה על הטוב הקיים (ויש הרבה) ועל הטוב הצפון שעתיד להתגלות. ונראה כפי שאלוקים ראה… כי טוב.

כתבות נוספות באותה קטגוריה

הכרת הטוב

חוות דעת | הרבנית אהובה צוקרמן, מטפלת זוגית ומשפחה הגענו ל”אחרי החגים” והחזרה חשגרה רחוקה

קרא עוד »