טור יהודי | הרב שמעון בן ציון
ארבעת המינים אגודים יחד, והם כמו כלל מאוחד. בתוך האגודה הזאת יש ערך לערבה לא פחות מהערך שיש לאתרוג. אי אפשר לברך על שלושה מינים, צריך כל אחד ואחד כדי לברך
אני זוכר לפני 45 שנה ואנחנו יושבים סביב השולחן, וחלק מאיתנו ישובים על הספה הישנה והמרופטת מימינו של רבנו. אנו, חבורה צעירה מתלמידי ישיבת מרכז הרב, שותים בצמא כל הגה היוצא מפיו של הרב, והרב צבי יהודה זצ"ל קורא מתוך ה'אורות' של אביו. בחור צעיר ששמו אלישע (אז עדיין לא קראו לו רבבות תלמידיו "הרב אלישע וישליצקי") שואל את הרב בתמיהה: "האם הכול סובב רק סביב כלל ישראל?! ומה עם כל הפרטים?" והרב משיב לו באהבה רבה ובחיבה יתרה: "הכלל הוא היסוד, וממנו נובע הכול, ומכאן מובן הערך של הפרטים כאשר הם מחוברים אל השורש היסודי, אל כלל ישראל". הרב אלישע זצ"ל מימש בכל יום ובכל שעה את התורה שלמד מרבנו בהיותו מוסר נפשו לזכות את הרבים בכל רחבי הארץ.
ארבעת המינים אגודים יחד, והם כמו כלל מאוחד. בתוך האגודה הזאת יש ערך לערבה לא פחות מהערך שיש לאתרוג. אי אפשר לברך על שלושה מינים, צריך כל אחד ואחד כדי לברך, כמבואר בשולחן ערוך בהלכות סוכה (תרנא, יב).
כך גם בישראל הפרט אינו נשכח ואינו נמחק. כל אחד ואחת יונקים את ערכם וכוחם מכוח היותם חלק מהכלל, וכך החלק נהיה עולם מלא. לדוגמה, נער המגיע לגיל מצוות כוחו מתעצם לעילא ולעילא כי כעת הוא חלק חשוב מהמניין, ולעיתים אי אפשר בלעדיו. עוד דוגמה מהעולם הצבא: בטנקים הרוסיים אין מתחשבים בכלל בנוחות של החייל, ולעומת זאת בשריון הישראלי השריונר מקבל תנאים נוחים ב'מרכבה' שלו, כי "האדם שבטנק ינצח", ו"האדם הוא הפלדה – השריון מתכת בלבד"!
כך אמר התנא רבי ישמעאל: "בשלוש עשרה מידות התורה נדרשת… בכלל הצריך לפרט ובפרט הצריך בכלל". מסביר הרב קוק זצ"ל שהמספר עשר מבטא את הריבוי הכללי המתאחד, ואילו המספר שלוש מבטא את הריבוי המתפרט והמסתעף. התורה שלנו נדרשת בשלוש עשרה מידות כי היא מקבצת במקום אחד את המספר המתאחד והמקושר עם המספר המתפרט. אכן, "פרט הצריך לכלל" הוא עיקרון ידוע, שהרי הפרט תמיד יונק כוחו מהכלל, אבל למדנו מהברייתא של רבי ישמעאל שגם "הכלל צריך לפרט", כי בלעדיו לא יהיו לו ערך ומשמעות. כך גם למדנו בפרקי אבות: "אם אין אני לי מי לי", המדגיש את ערכו של הפרט, "וכשאני לעצמי, מה אני", המדגיש את ההזדקקות והקשר של הפרט לכלל. "כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם"!
כל הצלחתנו בבניין מדינת ישראל האהובה תלויה בכך שעין אחת תתבונן אל מעלת הכלל, ועין שנייה לא תשכח את חשיבות האדם היחיד. אצל אומות העולם מצינו לעיתים שהכלל רומס את זכויות הפרט, אבל תורת ישראל מעלה על נס את שימת הלב והדאגה לגר, לעני, ליתום ולאלמנה ולכל מי שלא שפר עליו גורלו. עם העלייה לרגל לבית המקדש והתפילות ברוב עם תמיד הקפידו קהילות ישראל שלא יישאר אפילו אחד ללא שמחת החג.
ניטול את ארבעת המינים באגודה אחת, ומחיבור הכלל והפרט ייעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם!
חג שמח לכל בית ישראל.
כתבות נוספות מ"טור יהודי"

פסח – בימים ההם בזמן הזה
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון אנחנו מצויים בימים של ערב פסח. העולם מתהפך.



עם ישראל בוחר בארצו
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון בסטיקר פופולרי כתוב "ארץ ישראל שייכת לעם


אבינו שבשמיים ברך את מדינת ישראל
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון אז תשאל האומה שטופת דמע וקסםואמרה: "מי אתם?"

מעשה בתינוקת ובצבע אדום
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון איך מגדירים מדינה? האם נחפש את התשובה בתורת

אנשים מוזרים – אנשים יפים
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון נעמי שמר הורישה לדורות את השיר הנפלא "איש


ערבות הדדית
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון חכמינו לימדו אותנו מהו היסוד הגדול לבניין האומה:

בין אור החנוכה לעשרה בטבת
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון חנוכה, חג של אור. לנוכח החושך של יוון


רבת את ריבם
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון בנוסח 'על הניסים' מופיע: "ואתה ברחמיך הרבים עמדת

"עד אשר אבוא אל אדוני שעירה"
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון פרשת וישלח עוסקת במעבר בין הגלות לארץ ישראל.


ברכת אברהם לדור שלנו
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון בשבתות האחרונות אנו נפגשים בקריאת התורה עם אברהם



“כלל הצריך לפרט – ופרט הצריך לכלל”
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון ארבעת המינים אגודים יחד, והם כמו כלל מאוחד.



הכרת הטוב וכבודה של מלכות
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון עם ישראל תמיד קרא לשלום. בכל הדורות חיפש



אפרים בן ברוך
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון ירמיהו הנביא, בהפטרה שקראנו בשבת, האחרונה משלוש הפטרות

לסמן כבשים בלי לפסול אותם
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון כאשר אני חושב או מתכונן להעביר שיעור על

"פוּק חָזִי מַאי עַמָא דָבַר" צא וראה מה העם אומר
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון רבנו הרב צבי יהודה קוק זצ"ל לימד ושינן

צום או שמחה?
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון "כֹּה אָמַר ה' צְבָ-אוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי


חלום או מציאות
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון חזקיהו מלך יהודה זכור כאחד מהמלכים הגדולים ביותר

טור יהודי – מי 'קובע' באמת על ארץ ישראל?
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון מיהו בעל הבית על אדמת הקודש של ארץ

"ויבוא עד חברון"
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון הבריות רגילות לומר על הרב משה לוינגר (שבימים

“כאיש אחד – בלב אחד”
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון חג השבועות מורגש בכל בית יהודי ובבתי הכנסת

“כאיש אחד – בלב אחד”
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון חג השבועות מורגש בכל בית יהודי ובבתי הכנסת

לכבודה של ארץ ישראל – לכבודה של ירושלים
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון נ"ב שנים חלפו מאז שוחררו ירושלים, הר הבית

ביטחון ישראל – מי ראוי להיות שר הביטחון?
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון מדי שנה בשנה ביום העצמאות ובכ"ח אייר, יום

יום הולדת שמח לך, מדינת ישראל!
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון אני נזכר בחודש מנחם אב תשל"ג. כמו שלג

כל ישראל – בני מלכים הם
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון בליל הסדר נסב לשולחן כבני חורין וכבני מלכים.

סיפור פשוט על ציונות אמיתית.
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון מעשה שהיה לפני כחמישים שנה: פקיד בנק בכיר


השיבה שופטינו כבראשונה
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון מכל תשע עשרה הברכות שבתפילת עמידה רק באחת

השיבה שופטינו כבראשונה
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון פעם שאלו את הרבנית פיינשטיין, אשתו של הרב

על הדבש ועל העוקץ
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון "ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה" לשון עתיד. מדוע