טור יהודי | הרב שמעון בן ציון
פרשת וישלח עוסקת במעבר בין הגלות לארץ ישראל. יעקב אבינו חוזר אל יצחק אביו בחברון אחרי עשרים שנה בחרן, בבית לבן. המעבר כרוך בסיכונים רבים ובהתנגשויות חזיתיות כמו בכל מעבר ממצב למצב דרך צומת מסוכן.
יעקב פוגש את שרו של עשיו, נאבק עימו ויכול לו גם אם צולע הוא על ירכו. אחרי כן מגיעה פגישה מלאת מתח עם עשיו. לאחר מכן קורה הסיפור של דינה ושכם, שמעון ולוי והתגייסות יעקב ובניו, המפילים חיתת אלוקים על כל הסביבה. בסוף הפרשה אנו מוצאים רשימה ארוכה של אלופי עשיו, והאחרון שבהם הוא אלוף מגדיאל – מלך רומי (רש"י שם).
גם בהפטרה הנביא עובדיה, שהוא עצמו גר אדומי, מתנבא על המאבק בין ישראל לאדום ועל החורבן והעונש שיגיע לאדום כאשר תשוב המלוכה לישראל.
הבה נתבונן בדו-שיח שבין עשיו ליעקב. עשיו מציע הצעה נחמדה לאחיו הצעיר: "וַיֹּאמֶר נִסְעָה וְנֵלֵכָה וְאֵלְכָה לְנֶגְדֶּךָ". בוא נתחבר, נלך יחד, תבוא אליי להר שעיר. יעקב דוחה את הבקשה, "כִּי הַיְלָדִים רַכִּים", מלאכה ארוכה לפניי. אני צריך לחנכם. אי אפשר לזרז תהליכים ולקצר את הדרך. במדרש כתוב: "אילולא רחמיו של הקב"ה, כבר מתו כל הצאן (הבנים) בימי אדריאנוס". יש ליעקב אחריות כבדה לשמור על הדורות הבאים ולגדלם.
עשיו מנסה מכיוון אחר: "וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אצִּיגָה נָּא עִמְּךָ מִן הָעָם אֲשֶׁר אִתִּי", כלומר אשאיר אצלך נציגים, דיפלומטים, קונסולים. משיב לו יעקב: "לָמָּה זֶּה אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי". מפרש רש"י: "למה תעשה לי טובה זו שאיני צריך לה". והנצי"ב כותב: "מה אני צריך לזה, אל תשלח עמי מאנשיך כלום, כי תהיה חברתם עלי למשא". לא מדובשך ולא מעוקצך. יעקב מבטיח לעשיו שיום יבוא ואכן יגיע אליו ותתגשם ההזמנה של עשיו: "עַד אֲשֶׁר אבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה". האם קיים יעקב את הבטחתו?
כאן אנו זקוקים שוב להפטרה מנבואת עובדיה. בפסוק האחרון כתוב: "וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו". ב"ה בימינו מתקיימת הבטחת יעקב לעשיו להגיע אליו בעוצמה, לא בדיוק לפי כוונותיו של עשיו.
הפסל המפואר של אדריאנוס, הקיסר ששפך דמם של ישראל כמים במרד בר כוכבא, עומד על כנו במוזאון ישראל שבירושלים. בכל ט' באב נהג פרופ' ישראל אלדד ז"ל לעמוד נוכח פסלו, להישיר מבט אל עיניו הכבויות של הקיסר ולומר לו: "נו, איפה אתה ואיפה אנחנו?!"
הלגיון העשירי של האימפריה הרומית, שסמלו היה חזיר טמא, הוזעק לדכא את מרד בר כוכבא. בחפירות בגבעת רם נחשף בית המלאכה של הלגיון. מעל האתר הארכאולוגי שוכנים היום ברוב פאר בנייני האומה. הלגיון איננו. מלכות רומי עברה מן העולם, אבל הרבה חתונות ובתים חדשים בישראל נבנים מעל השרידים האילמים של הלגיון העשירי.
לפני 1,950 שנה החריב טיטוס הרשע בשליחות קיסרות רומי את בית המקדש השני. עשר שנים לאחר חורבן הבית בנה הקיסר החדש ברומא שער לכבוד אחיו, שחיק עצמות, הקיסר טיטוס. על השער חרתו את דמויות החיילים הרומאים במצעד ניצחון, נושאים את כלי המקדש ובראשם מנורת הזהב, ודמויות היהודים השבויים צועדות בהשפלה. והינה ביום הכרזת המדינה זרמו בספונטניות אלפי יהודי רומא לשער טיטוס, מקום שיהודים הדירו רגליהם ממנו מאז החורבן. הם באו לשם ובידיהם דגלי ישראל ושלטי ניצחון לכבוד תקומת המדינה. כיוון הליכתם היה הפוך מן המצעד המשפיל. הפעם צעדו כאשר פניהם אל ארץ ישראל. עם ישראל קם לתחייה. המנורה משער טיטוס נקבעה לסמל המדינה. בחסדי ה' התגשמה נבואת עובדיה: "וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה".
כתבות נוספות מ"טור יהודי"

פסח – בימים ההם בזמן הזה
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון אנחנו מצויים בימים של ערב פסח. העולם מתהפך.



עם ישראל בוחר בארצו
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון בסטיקר פופולרי כתוב "ארץ ישראל שייכת לעם


אבינו שבשמיים ברך את מדינת ישראל
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון אז תשאל האומה שטופת דמע וקסםואמרה: "מי אתם?"

מעשה בתינוקת ובצבע אדום
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון איך מגדירים מדינה? האם נחפש את התשובה בתורת

אנשים מוזרים – אנשים יפים
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון נעמי שמר הורישה לדורות את השיר הנפלא "איש


ערבות הדדית
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון חכמינו לימדו אותנו מהו היסוד הגדול לבניין האומה:

בין אור החנוכה לעשרה בטבת
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון חנוכה, חג של אור. לנוכח החושך של יוון


רבת את ריבם
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון בנוסח 'על הניסים' מופיע: "ואתה ברחמיך הרבים עמדת

"עד אשר אבוא אל אדוני שעירה"
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון פרשת וישלח עוסקת במעבר בין הגלות לארץ ישראל.


ברכת אברהם לדור שלנו
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון בשבתות האחרונות אנו נפגשים בקריאת התורה עם אברהם



“כלל הצריך לפרט – ופרט הצריך לכלל”
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון ארבעת המינים אגודים יחד, והם כמו כלל מאוחד.



הכרת הטוב וכבודה של מלכות
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון עם ישראל תמיד קרא לשלום. בכל הדורות חיפש



אפרים בן ברוך
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון ירמיהו הנביא, בהפטרה שקראנו בשבת, האחרונה משלוש הפטרות

לסמן כבשים בלי לפסול אותם
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון כאשר אני חושב או מתכונן להעביר שיעור על

"פוּק חָזִי מַאי עַמָא דָבַר" צא וראה מה העם אומר
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון רבנו הרב צבי יהודה קוק זצ"ל לימד ושינן

צום או שמחה?
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון "כֹּה אָמַר ה' צְבָ-אוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי


חלום או מציאות
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון חזקיהו מלך יהודה זכור כאחד מהמלכים הגדולים ביותר

טור יהודי – מי 'קובע' באמת על ארץ ישראל?
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון מיהו בעל הבית על אדמת הקודש של ארץ

"ויבוא עד חברון"
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון הבריות רגילות לומר על הרב משה לוינגר (שבימים

“כאיש אחד – בלב אחד”
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון חג השבועות מורגש בכל בית יהודי ובבתי הכנסת

“כאיש אחד – בלב אחד”
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון חג השבועות מורגש בכל בית יהודי ובבתי הכנסת

לכבודה של ארץ ישראל – לכבודה של ירושלים
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון נ"ב שנים חלפו מאז שוחררו ירושלים, הר הבית

ביטחון ישראל – מי ראוי להיות שר הביטחון?
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון מדי שנה בשנה ביום העצמאות ובכ"ח אייר, יום

יום הולדת שמח לך, מדינת ישראל!
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון אני נזכר בחודש מנחם אב תשל"ג. כמו שלג

כל ישראל – בני מלכים הם
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון בליל הסדר נסב לשולחן כבני חורין וכבני מלכים.

סיפור פשוט על ציונות אמיתית.
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון מעשה שהיה לפני כחמישים שנה: פקיד בנק בכיר


השיבה שופטינו כבראשונה
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון מכל תשע עשרה הברכות שבתפילת עמידה רק באחת

השיבה שופטינו כבראשונה
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון פעם שאלו את הרבנית פיינשטיין, אשתו של הרב

על הדבש ועל העוקץ
טור יהודי | הרב שמעון בן ציון "ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה" לשון עתיד. מדוע