טור עברי

טור עברי | אבישי עברי - עיתונאי וחוקר תרבות

"כך פועל מערך עצום של חשבונות מזויפים לטובת קמפיין הליכוד", הכריזה כותרת ראשית ענקית בצבע אדום.

שני עיתונים מכובדים, אם צירוף המילים הזה עדיין נשמע הגיוני למישהו, ידיעות אחרונות והניו יורק טיימס, פרסמו השבוע את "תחקיר הבוטים" הגדול. "כך פועל מערך עצום של חשבונות מזויפים לטובת קמפיין הליכוד", הכריזה כותרת ראשית ענקית בצבע אדום. הכתבה הארוכה טענה ל"חשיפה" של "רשת בוטים", חשבונות מזויפים ברשתות החברתיות, שמפעיל כביכול הליכוד באופן שמהווה עבירה גם על נוהלי הרשתות עצמן וגם לכאורה על חוקי מימון הבחירות.

ההאשמה החמורה נגד הליכוד, בעיתון הבית של המפלגה המתחרה, הסתמכה על תחקיר עצמאי של שני משתמשי טוויטר ישראלים, נועם רותם ויובל אדם, שבדקו על דעת עצמם, מטעם עצמם ועל פי מתודולוגיה פרטית שלהם, התנהגות של צייצנים (משתמשי רשת הטוויטר) ברשת. השניים באו לכלל מסקנה כי הצייצנים המרבים לצייץ בעד נתניהו ונגד מפלגות השמאל הם על פי רוב חשבונות משתמשים מזויפים, שיד זדונית מפעילה מאחורי הקלעים.

הבעיות בתחקיר החלו להיחשף מייד עם פרסומו. הטענות המרכזיות בו לא הוכחו. המספרים שהציג, הנשמעים גבוהים לאוזן לא מקצועית (2.5 מיליון חשיפות!) למעשה נמוכים באופן ששומט את הקרקע תחת הטענה המרכזית בכתבה. אבל חמור מכול: חלק מהמשתמשים שהוצגו בכתבה כ"בוטים" (תוכנות המצייצות באופן אוטומטי) או כ"פייקים" (חשבונות מזויפים המציגים שם בדוי ותמונה אקראית מרחבי האינטרנט, ובאחת הדוגמאות בכתבה נעשה שימוש בתמונה של דוגמן יווני), החליטו להיחשף בשמם ותמונתם, והתברר כי מדובר באזרחים מן השורה שהחליטו להביע את תמיכתם בנתניהו ובימין שלא תחת שמם האמיתי מסיבותיהם הפרטיות. 

הסיפור המדהים הזה מעורר כמה מחשבות נוגות.

מחשבה אחת על החוצפה. החוצפה של עיתון (שנים בעצם, הניו יורק טיימס לא פחות!) לפרסם האשמה כה חמורה בעיתוי כה רגיש על בסיס תחקיר כה רעוע, ולא סתם לפרסם אלא בכותרת הראשית, ולא סתם לפרסם אלא להתמיד בפרסום ולא לסגת ממנו גם כשעיקרו הוכח על פניו ולעין כול כשגוי.

עוד מחשבה, בעקבות הראשונה, היא המחשבה על תרומת הרשתות החברתיות לחיינו ועל העולם הישן שחלקנו עוד זוכרים בבהירות רבה (ובפלצות לא מועטה). עולם שבו השיח נתון כולו לשליטת מספר מצומצם של עורכי חדשות, שאת רמת המחויבות שלהם לאמת, ולעומתה את רמת המחויבות שלהם לקמפיין המפלגה שלהם, היה אפשר לראות לדוגמה ב"תחקיר" המביך הנ"ל. 

הרי לולא הרשתות החברתיות היה נשמע רק קול אחד ויחיד ברחבי ישראל: נתניהו חוטף לנו את הדמוקרטיה בעזרת רשת רובוטים. נשמע הזוי, אבל זה מה שניסו למכור לנו השבוע אמצעי התקשורת הגדולים והחזקים במדינה, וכמעט הצליחו. 

נתנחם בתקווה שעם כל פרסום כזה יותר ויותר אנשים מבינים מהי איכות החומרים המפורסמים בתקשורת המרכזית ובאיזו קלות הם מוטים למען אינטרס כזה או אחר של המוציאים לאור והמושכים בחוטי העיתונים והאולפנים.

 

מאמרי מערכת נוספים: