כוח הדיבור

שילה כץ| מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי

לפני כמה שבתות, בפרשת חקת, קראנו על אירוע מכונן בחיי העם ובעיקר בחיי משה, מנהיג העם. עם ישראל מתלונן בפני משה שאין מים, והקב"ה מצווה את משה לקחת את המטה, להקהיל את העם ולדבר אל הסלע שיוציא לעם ישראל מים.

 

 

משה לוקח את המטה, מקהיל את העם, מדבר קשות אל העם ואז מכה בסלע פעמיים, ויוצאים מים. הקב"ה כועס ואומר: "יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל לכן לא תביאו את העם הזה אל הארץ אשר נתתי להם".

מייד עולה השאלה: מדוע דיבור אל הסלע נחשב קידוש השם, ואילו הכאתו נחשבת חילול השם? 

הרי אילו היה אפשר שנראה בעינינו מישהו המוציא מים מסלע בדיבור או מוציא מים מסלע בהכאה, האם היינו מרגישים איזה שוני בנס העצום? מה בדיבור לסלע מקדש שם שמיים יותר מהכאה בסלע?

ידועים המדרשים העומדים על הנקודה הנ"ל ואומרים ששיטת ההנהגה של המדבר, אשר הייתה במהותה ניסית וכללה ניסים יום-יומיים (מן, באר, ענני כבוד, לבוש), כבר הייתה רלוונטית פחות לדור הנכנסים לארץ. לקראת הכניסה לארץ שיטה זו צריכה להיפסק, ותחתיה צריכה לבוא שיטה של הנהגה ארצית יותר הכוללת דיבור, שיח, שכנוע.

ואני רוצה להוסיף: בציווי הראשוני של הקב"ה למשה נאמר: "קח את המטה והקהלת את העם ודיברתם אל הסלע ונתן מימיו והוצאת להם מים מן הסלע והשקית את העדה ואת בעירם". בפעולה עצמה נאמר: "וירם משה את ידו ויך את הסלע במטהו פעמיים ויצאו מים רבים ותשת העדה ובעירם".

ההבדל בין שני המקרים הוא זה: בדיבור אל הסלע או בדיבור אל כל אדם אחר ניתנת לבן השיח האפשרות "להוציא את מימיו", את מה ששלו, שמיוחד רק לו. על ידי דו-שיח, הסבר, שכנוע, אפשר להפיק מהאחר את מימיו שלו, את הייחודיות שלו, את מה שהוא ורק הוא יכול לתת. לעומת זאת על ידי מכה נוכל להוציא מהאדם שמולנו את מה שאנחנו רוצים שיוציא, אבל זה לא יהיה שלו.

בזוגיות וגם בהורות אפשר לקבל את מה שמבקשים בדרכים רבות. אין כמו לזכות ולקבל מהאהובים עלינו את בקשתנו בדרך של דיבור ושיחה שבה הם ייתנו מעצמם, ייתנו את עצמם, את כל כולם.

כוח הדיבור הוא הכוח שבו ניחן האדם הראשון ובו נבדל מכל חיות הארץ. "נפש חיה" = רוח ממללא.

אנו כבני זוג וכהורים חייבים להשתמש בכוח זה של דיבור על מנת לייצר שותפות אמיתית ואווירת הבנה, קבלה ונתינה בין בני הזוג, בין כל בני המשפחה, ומשם גם לכל בני החברה. ומתוך שיח זה כל אחד ואחד יגלה את כוחותיו הפנימיים.

הכותב הוא בעל קליניקת 'מיזוג' – זוגיות. התחדשות. העצמה.

לתגובות : meezoog1@gmail.com ,054-7002069

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter

כתבות נוספות באותה קטגוריה

הכרת הטוב

שילה כץ | מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי כולנו גדלים ומתחנכים

קרא עוד »

התקווה

שילה כץ | מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי עם ישראל כולו

קרא עוד »

דממה

שילה כץ | מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי בפרשת שמיני, שקראנו

קרא עוד »

מרחב

שילה כץ | מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי כל העולם נמצא

קרא עוד »

הקרבה

שילה כץ | מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי התחלנו בקריאת ספר

קרא עוד »

קורונה

שילה כץ | מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי העולם כולו בבהלה

קרא עוד »

מלכות

שילה כץ| מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי בשבוע שעבר נערך בישראל

קרא עוד »

אייכה

שילה כץ| מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי השאלה הראשונה בתנ"ך מסתכמת

קרא עוד »

מי בראש

שילה כץ| מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי השיח העולמי העכשווי סובב

קרא עוד »

שוויון

שילה כץ| מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי השיח העולמי העכשווי סובב

קרא עוד »
שיחה

שיחה

שילה כץ| מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי בפרשת השבוע, פרשת וישב,

קרא עוד »

כפילויות

שילה כץ| מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי כולנו יודעים שכדי להדגיש

קרא עוד »

שביל הזהב

שילה כץ| מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי מעט על קיצוניות (מוויקיפדיה):

קרא עוד »

ה'הן הנצחי'

שילה כץ| מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי ההיסטוריון והפילוסוף הבריטי תומאס

קרא עוד »

מניעה

שילה כץ| מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי הגיליון החגיגי של עלון

קרא עוד »