מאמר מערכת גליון 453

מאמר המערכת גליון 451

אדם מסתכל באופק

בתחילת הפרשה השבוע נקרא על מעשה פינחס, על קנאה לה’ שלבסוף מבורכת מפי ה’ ועל ברכת אלוקים שניתנת לפינחס: ברית שלום. רבות דובר על המעשה של פינחס ועל הקנאות, אם היא טובה, אם היא מוצדקת ואם מותר לקנא כך בשם ה’. ברור שבימינו אין כל הצדקה לקנא כמו פינחס, אך עדיין נשארת השאלה איך להתמודד עם עוברי עבירה ואם מחאה נגדם אינה מביאה את התוצאה ההפוכה. 

 

 

בהפטרה מסופר על אליהו הנביא שברח לאחר שהרג את נביאי הבעל בכרמל. אליהו מסתתר במערה, וכשה’ שואל אותו למה הוא בורח הוא אומר שקינא לה’ כי בני ישראל עזבו את הברית וביקשו לקחת את נפשו. ה’ עונה לו: לא ברעש ה’ ולא באש ה’ אלא בקול דממה דקה. זה מזכיר את הסיפור על אחד מזקני ירושלים שעמד שנים רבות ביציאה מירושלים ובידו שלט ‘שבעס’. כששאלו אותו אם נראה לו ששלט אחד יכול לשנות דעות של אנשים הוא ענה שיש מצווה למחות, ולכן הוא עושה זאת. 

התאריך השבת הוא י”ז בתמוז, וביום ראשון נציין את הצום שבו מתחילים שלושת השבועות של האבל על החורבן. חורבן הבית השני קרה בגלל שנאת חינם, וחובה עלינו בימים האלה לשמור על שיח מכבד בין כל חלקי העם ולא להידרדר לפסול אחרים בגלל דעותיהם או נטיותיהם. אין בכוחנו לפסוק באיזו דרך למחות, בהפגנות או בקול דממה דקה, אך צריכים לזכור תמיד שיש בני אדם מאחורי האמירות והדעות. במיוחד בזמן בחירות, שבו נשמעות מכל עבר אמירות בעייתיות, חייב הציבור האמוני לשמור על שיח מכבד.

בעלון השבת ערכנו אחד על אחד עם אליהו אקרמן, ראש ארגון ‘בקדושה’, על המושג של ‘טיפולי המרה’ ששמענו שוב ושוב השבוע כדי להבין בכלל על מה מדברים ולתת לקול הזה להישמע בתקשורת, שאינה אוהבת דעות נגדיות.

אך המושג הזה שעלה השבוע צריך לעורר אותנו לחשבון נפש: יש בעיה אמיתית ויש נטיות אמיתיות שכבר אי אפשר לפתור באמירות כמו ‘תועבה’ ו’סוטים’. צריך להידרש לסוגיה בכובד ראש ובהבנה שבכל ציבור יש מי שמתמודדים עם זה.

 

שבת שלום

המערכת

מאמרי מערכת נוספים: