תפוס ת'יום

מושג השבוע | ד"ר מאיר סיידלר - מלמד מחשבת ישראל באוניברסיטאות אריאל ובר-אילן

ד"ר מאיר סיידלר

ד"ר מאיר סיידלר

קהלת הוא ספר של אי-סגירת מעגל. לכן הוא ספר אמיתי כל כך, אמיתי עד כאב. סגירת מעגל קיימת רק בסרטים הוליוודיים, לא בחיים האמיתיים. בחיי הפרט לא נסגר שום מעגל. האדם נולד באמצע משהו ונפטר באמצע משהו. קהלת מטיח לנו את זה בפנים, ועוד בעיצומו של חג הסוכות, "זמן שמחתנו"!
לספר קהלת אין קו מחשבה אחיד, הוא ספר של אפוריזמים, אמירות לאו דווקא מקושרות ולפעמים אף סותרות, המשקפות את מה שיצחק ברויאר (תרמ"ג–תש"ו), נכדו של הרש"ר הירש, קרא לו "האופי המקוטע של הקיום האנושי". קהלת הוא ספר של שמחת חיים נצורה, שמחה היודעת דבר או שניים על אופיו הטרגי של הקיום האנושי. צריך להסתכל לאמת בפנים כדי שלא להישבר ממנה, רק כך נזכה בשמחה שאיננה שמחה כוזבת, בשמחה אמיתית. תובנות אלה מצאתי בפירושו לקהלת של הרב יוסף צבי קרליבך הי"ד (תרמ"ג–תש"ב), רבה האחרון של המבורג שבגרמניה, שנרצח בשואה.

תפוס את היום – carpe diem בלטינית – לימד כבר המשורר הרומאי הורציוס לפני יותר מאלפיים שנה. הורציוס היה מקורב לאסכולה האפיקוראית של הפילוסופיה היוונית, הגורסת שיש ליהנות מכל רגע ולחדול מכל שאיפה שמעבר להנאה, משום שלשאיפה זו אין כל תוחלת, סוג של "אָכוֹל וְשָׁתוֹ כִּי מָחָר נָמוּת" (ישעיהו כב, יג).
כנגד אסכולה זו קמה בימיו האסכולה של הפילוסופים הסטואיקנים. אלה הסיקו מאותה הנחת יסוד – ההכרה באופיים החולף והמאכזב של החיים – דווקא את המסקנה ההפוכה: על הפילוסוף האמיתי להתאזר במה שהם קראו ביוונית apateia, חוסר מעורבות רגשית (משם המילה "אַפָּתי", במובן של "לא מגיב"). ה-apateia היא ההתנתקות מכל מעורבות רגשית בעולם הזה, לטוב ולמוטב, כי בסוף ממילא תיכזבנה כל תקוותינו. שתי תגובות אלה על עובדת סופיות החיים ואכזבותיהם נראות אפוא באומות העולם: התמסרות לתענוגות חולפים שהעולם מציע לנו או ניתוק רגשי מהעולם, בפרט ממנעמיו הכוזבים (בשל אופיים הרגעי המובנה).
לאיזה צד במחלוקת נטה קהלת, שחי כמעט אלף שנה לפני הורציוס? נדמה שגם הוא דורש "לתפוס את היום" ושגם אצלו מסקנה זו נובעת מההכרה בסופיות החיים ובאכזבות שחווים במהלכם. אולם יש הבדל תהומי בין קהלת להורציוס. לפי הרב קרליבך, ספר קהלת מציע לנו דרך אחרת לתפוס את היום: "לֵךְ אֱכֹל בְּשִׂמְחָה לַחְמֶךָ וּשֲׁתֵה בְלֶב טוֹב יֵינֶךָ […] כֹּל אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ לַעֲשׂוֹת בְּכֹחֲךָ עֲשֵׂה כִּי אֵין מַעֲשֶׂה וְחֶשְׁבּוֹן וְדַעַת וְחָכְמָה בִּשְׁאוֹל אֲשֶׁר אַתָּה הֹלֵךְ שָׁמָּה" (קהלת ט, ז–י).
אכן, אין מפלט מ"השאול אשר אתה הולך שמה", וגם לפני כן אנו עלולים לפגוש בדברים לא סימפתיים בחיים. אולם זה לא אומר שעלינו להתנתק מהשאיפה לפעול בעולם ולשמוח במנעמיו המותרים לנו. תפוס את הרגע, כי "יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה" (אבות ד, יז), והרי "אם לא עכשיו אימתי" (שם א, יד). אל תזלזל באירועים משמחים שמזדמנים לך בחיים: תפוס אותם, "לך אכול בשמחה לחמך ושתה בלב טוב יינך". בפירושו לקהלת הרב קרליבך מלמד אותנו קריטריון חשוב המאפשר לנו להבדיל בין שמחה לשמחה. רק שמחה שבעומדנו לפני בורא עולם לא נתבייש בה היא השמחה שבה אנחנו מוזמנים לשמוח, כי הרי "סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע" (קהלת יב, יג).
ספר קהלת מראה לנו את גבולות חיי הפרט. ככל שחיי הפרט עומדים במרכז החוויה התרבותית, אין מנוס מדכדוך ומרירות. אינדיווידואליזם מופרז אינו עושה אותנו מאושרים יותר. להפך, הוא רק מעצים את עובדת זמניותנו החולפת.
לי נראה שספר קהלת אקטואלי היום מתמיד. הוא משמש תריס בפני הדעה הרווחת שאפשר לפתור את מצוקת הפרט אם רק ניתן לו להגשים כל גחמה העולה על רוחו. או אז הוא יהיה מאושר. קהלת מציג לנו את המצב הקיומי של האדם הפרטי ללא כחל וסרק. מצב קיומי זה אינו תאונה מצערת, הוא אבן יסוד של הקיום האנושי ומשקף את רצונו של הקב"ה. "אבל אנחנו עמך, בני בריתך" – רק הקולקטיב וההמשך המשפחתי במסגרתו נותן משמעות לקיום הארעי של הפרט.
כן, ספר קהלת מתאים לחג הסוכות, שבו אנחנו דרים במבנה ארעי ולומדים לשמוח דווקא בארעיות. אכן, תפוס ת'יום, אבל לא ברומאית אלא ביהודית.

מאמרים נוספים ממושג השבוע

הבדלה

מושג השבוע | ד"ר מאיר סיידלר – מלמד מחשבת ישראל באוניברסיטאות אריאל ובר-אילן ד"ר מאיר

קרא עוד »

תפוס ת'יום

מושג השבוע | ד"ר מאיר סיידלר – מלמד מחשבת ישראל באוניברסיטאות אריאל ובר-אילן ד"ר מאיר

קרא עוד »

אמן

מושג השבוע | ד"ר מאיר סיידלר – מלמד מחשבת ישראל באוניברסיטאות אריאל ובר-אילן ד"ר מאיר

קרא עוד »

נבואה

מושג השבוע | ד"ר מאיר סיידלר – מלמד מחשבת ישראל באוניברסיטאות אריאל ובר-אילן ד"ר מאיר

קרא עוד »

עם סגולה

מושג השבוע | ד"ר מאיר סיידלר – מלמד מחשבת ישראל באוניברסיטאות אריאל ובר-אילן ד"ר מאיר

קרא עוד »

תפילה

מושג השבוע | ד"ר מאיר סיידלר – מלמד מחשבת ישראל באוניברסיטאות אריאל ובר-אילן ד"ר מאיר

קרא עוד »

תרבות

מושג השבוע | ד"ר מאיר סיידלר – מלמד מחשבת ישראל באוניברסיטאות אריאל ובר-אילן ד"ר מאיר

קרא עוד »

שוויון

מושג השבוע | ד"ר מאיר סיידלר – מלמד מחשבת ישראל באוניברסיטאות אריאל ובר-אילן ד"ר מאיר

קרא עוד »

ענווה

מושג השבוע | ד"ר מאיר סיידלר – מלמד מחשבת ישראל באוניברסיטאות אריאל ובר-אילן ד"ר מאיר

קרא עוד »

התקרבנות

מושג השבוע | ד"ר מאיר סיידלר – מלמד מחשבת ישראל באוניברסיטאות אריאל ובר-אילן ד"ר מאיר

קרא עוד »