עדיף מוקדם ממאוחר

רפאלה ליבוביץ, מחנכת ומאמנת ישית

משולחנה של מורה גליון 408


כהורים אנחנו מנסים לשמור על ילדינו מכל משמר. לשם כך אנו יוצרים משמר תזונתי (סוכריות אוכלים רק אצל סבתא וסבא, וגם זה במידה), משמר של שעות שינה (כשהילדים קטנים מגיפים את התריס ומשכיבים ילדים לישון גם כשיש אור בחוץ), משמר חברתי (מעודדים משחק עם חבר מסוים) ועוד.
חשבתי שאפשר ליצור משמר ספרותי ולפקח על הסִפרות שנכנסת הביתה, אך בתי סיפרה לי שנפלה בפח כשהביאה מהספרייה ספר ובו איורים משובבי נפש על ילדים והורים, אך אז התברר שהתוכן עוסק במשפחות אלטרנטיביות. נו, לא בדיוק מה שרצתה…

גם משמר תקשורתי הפך בלתי אפשרי. שמעתי את הנכד שלי משתמש בכל מיני מילים שברור לי שלא שמע בבית אלא במקומות אחרים. זכור לי גם בן של חברה ששמע סמוך לחדשות פרסומת של קליניקה המטפלת בבעיות של כוח גברא, וביקש ממנה להתקשר אליהם כי הוא “רוצה יותר כוח”…
לאחרונה סיפרה לי מורה בכיתה אל”ף למה ילדים נחשפים היום: לקראת קבלת החומש נלמדה בכיתה פרשת בראשית בחגיגיות ובקדושה. כשהגיעו לפסוק “על כן יעזוב איש את אביו ואמו ודבק באשתו” סיפרה המורה על קדושת הבית, על בניין התא המשפחתי המורכב מאיש ואשה, ותיארה את השמחה שבחתונה. תלמיד צעיר, רק בכיתה אל”ף להזכירכם, הצביע וסיפר לה שלא מזמן השתתף בחתונה של דודו עם גבר אחר. המורה הסבירה לו שהדבר מנוגד להלכה, אך כשלושים מאזינים צעירים נחשפו למציאות שייתכן שהוריהם היו מוותרים עליה…
פעם היה ברור שיש נושאים שצריך לשוחח עליהם בכובד ראש בגיל ההתבגרות – מחזור חודשי, איך באים ילדים לעולם וכו’. היה ברור גם באיזה גיל מומלץ לעשות זאת.
היום לצערי אין לנו שליטה לא על התוכן ולא על העיתוי, ונראה לי שחובה עלינו ההורים להתכונן לשיחות אלו בבחינת “דע מה שתשיב”. כמו כן כדאי להעלות אותן מיוזמתנו באוזני הצאצאים כדי שיקבלו את המידע הדרוש להם ממקור ראשון, בקדושה ובכבוד הראוי לעיסוק בנושאים עדינים אלו. והמקדימים – תבוא עליהם הברכה. שלא נבוא לידי ניסיון. לעולם.