קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש - מחנך

פתאום באמצע הלימודים נעלם לו מורה לכמה ימי השתלמות ומוצא את עצמו מוטרד אחת לשעה בקפה ועוגה (ועוגיות פריכות מהבילות שמתפרקות בפה ושטרודל בטעם שאין כאן מקום להאריך נוסף על שלוש ארוחות במתכונת פנסיון מלא), וחוזר לבית הספר בחיוך מדושן עונג ותוספת של ארבעה קילו למשקלו. לא כולל.
ואולם נראה שחשובה לא פחות מההשתלמויות עצמן ומהדברים החדשים שנלמדו שם הייתה גם ההזדמנות החוזרת שלי לחזור לספסל הלימודים ולהזכיר לעצמי כמו מסע במנהרת הזמן איך אני, מחנך כיתה, מתנהג כתלמיד. ומה אני אגיד לכם? אכן, תמונות קשות, יונית.
אם ההרצאות מעניינות, אין לנו בעיה. אנחנו מקשיבים ונהנים. העניין מתחיל באלו שקצת פחות באות לנו טוב.
ואז התחדדה לי תפיסת החוויה של התלמידים ומה הם באמת מרגישים כאשר עומד לפניהם מורה שלא מצליח להעיף אותם או לחלופין כשחומר הלימוד לא בא להם טוב. אחרי חמש דקות שהשתדלתי לנסות ולשמור על עניין הבנתי שאני והמרצה ככל הנראה ניפרד כידידים. בתוך זמן מועט נהפך קולו לרעש רקע מעומעם ומצאתי את עצמי נשאב לסיפור מרתק ומדהים: "אלף דברים שאתה יכול להספיק עד להפסקה". בואו נסכם רק שלמעט פתרון הסכסוך האזורי ברואנדה הספקתי די הרבה.
מאחר שאני מבוגר ומחנך בעצמי, ודאי השתדלתי שלא להפריע למרצה ובטח לא לתת לו את התחושה המזלזלת של מישהו שלא מקשיב, אולם לא יכולתי שלא לדמיין משחק סימולציה שבו אני נתקל במקום במרצה החביב במישהו בעל עיניים בגב שדורש הקשבה מלאה. נניח בעצמי. זה היה נראה בערך כך:
אני המורה: "אתה שם בסוף, איך אמרת שקוראים לך?"
אני התלמיד: "אבינועם. אמממ… למה?"
אני המורה: "סתם כי בא לי לשאול אותך איך אתה מרגיש. עכשיו תחזור בבקשה על המילה האחרונה שאמרתי”.
אני התלמיד: "אמממ… שאמרתי”?
אני המורה: "כן. יודע מה, עזוב את המילה האחרונה. תחזור בקצרה על מה שדיברתי בחמש דקות אחרונות. או בעשר. עזוב אותך. אתה יכול לחזור בבקשה על משהו אחד שאמרתי”?
אני התלמיד: "אמממ… לא. לא ממש הקשבתי, המורה".
אני המורה: "הבנתי. גש אליי בבקשה בסוף השיעור".
אבל בגלל שאנחנו בעולם המבוגרים, ולא נעים, הסימולציה הזאת תישאר ככל הנראה בגדר הדמיון.
למוחרת הגעתי לבית הספר ונתקלתי בתלמיד שלא הקשיב לי והיה עסוק במשהו אחר. באופן מדהים הוא נראה ממש כמוני, רק שכעת במקום למקד אוטומטית את חוסר ההקשבה שלו ביכולת הריכוז של התלמיד ראיתי את ידו של התלמיד, ידי שלי, מורמת באוויר. סימנתי לו שהוא יכול לדבר, ואני התלמיד שאלתי אותי: "המורה, יכול להיות שאתה פשוט משעמם או מגיש את החומר לא מספיק מעניין?
להזמנת הרצאות לחדרי מורים ולנוער בנושא ההתמודדויות של דור ה-Z עם גיל ההתבגרות, מוזמנים לפנות לאבינועם הרש: 052-3273384,
avinoam811@gmail.com
כתבות נוספות מקטגורית קפה הפוך וחינוך

לפגוש את עצמך דרך התלמיד
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך טיול שנתי לכיתה ה’ הסתכלתי עליו והרגשתי איך שהפתיל שלי נשרף. מסביבו הייתה פזורה האשפה שהשאירו החברים

איך נראה חינוך בזום
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך נראה שאין כמעט הורה או איש חינוך שלא התחבטו בשאלה: איך אפשר בכלל לחנך בתקופת הזום?

לתפוס את המים בזמן
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך הם התקשרו אליי לפני שבת והקול שלהם נשמע לי קצת מבוהל. בפעם הראשונה כשהם שמעו אותה

מחנך הולך לאיבוד
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך ידעתי שאת השבת הזו אני לא אשכח לעולם. כיתה י"ב, שבת ישיבה ב'כרי דשא' לפני שהמקום שופץ. הגעתי

מילים מעצימות
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך השבוע ערכנו אספת הורים בזום ונזכרתי איך לפני שנתיים ישבתי מול אם חד הורית וקשת יום של

הרבה יותר מאסיפת הורים
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך שמעתי מאמא שלי, הניה הרש, שהייתה מורה יותר מ30 שנה, שבאספת הורים אחת היא הכניסה את


סוד המצלמות הסגורות והזום
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך קיבלתי את רשותו של חבר שלי, המחנך, לשתף בניסוי החברתי שהוא החליט לערוך בעקבות ימי הזום:

על לימונדה ודעות קדומות
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך כבר מההתחלה אהבתי את הרעיון שהוצע לי: 'יום המקצועות של סבא וסבתא'. אותו רעיון של יום


ארוחות שבת, מילים טובות והעוף שביניהם
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך שבת סמינריון לפני שנתיים: הקורונה הייתה בהפוגה וארוחות שבת התנהלו כצפוי: שירים, מנה ראשונה, דבר תורה,

להלוות לתלמיד ציון
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך הוא ניגש אליי, תלמיד כיתה ג', בהפסקה ורצה לדבר איתי ביחידות. שאלתי אותו מה קרה? ומה

עינים אדומות מעייפות
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך אחרי הפעם השלישית שהתלמיד הזה הגיע לי לכיתה באיחור של שעתיים אמרתי לו שזה לא יכול

על המבריקים, ציונים והנשמה שביניהם
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך היה לי חבר בישיבה שנחשב תמיד לצדיק של השכבה. נשמה גבוהה. הוא מעולם לא פגע באיש

בראש השנה יכתבון
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך נכנסתי לכיתה וחשבתי איך אני מוריד לתלמידים שלי את התובנה שבעוד כמה ימים הם הולכים לעמוד

סליחת המחנכים
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך אין מחנך שלא מכיר את התחושה של אובדן שליטה: אתה מחכה לשקט, תלמידים ממשיכים לדבר, פתיל

הרבה יותר מסתם מילים
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך כל מחנך מכיר את החוויה הבאה: יוצאים עם כל הכיתה ל’על האש’ או כל טיול אחר
