להיות טובים

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש - מחנך

אבינועם הירש

לפני שבועיים החליט חבר שלי, מחנך ותיק, שבא לו לצפות במשחק כדורגל ולעשות את זה כמו שצריך בפאב, כולל שתיית בירה. "תגיד", שאל אותי, "זה בסדר? כאילו מותר לי? אתה חושב שזה תואם את רוח התפקיד שלי?"

אמרתי לו שהוא צריך להביא בחשבון שתלמיד שלו או הורה יצפה בו, ואם הוא ירגיש עם זה בסדר, אני לא רואה שום בעיה. אם הוא יתחיל להתפתל, אולי זה פחות מתאים.

 "אחי", ענה לי, "זה לא שאני הולך לקזינו. כולה כדורגל וכולה בירה. לא צריך להיסחף". "נו, אם אתה כל כך בטוח בעצמך מה אתה שואל אותי?" לא הבנתי.

"חשבתי שתיתן לי גיבוי", ענה לי באכזבה ופתח באחת מהשאלות החינוכיות והנפיצות ביותר שאין מחנך שלא מתמודד איתה, בעיקר בחופש: האם מחנך בחופש הוא אדם פרטי או שבעצם גם בחופש הוא נשאר מחנך?

*

נזכרתי בכל ההתמודדויות שהיו לי בחופש האחרון עם עצמי ועם הילדים ובעיקר עם המחשבה: אתה זוכר שבעוד כמה זמן החופש יסתיים ותצטרך להתייצב מול התלמידים שלך ותתחיל לדבר איתם על ערכים ואידיאלים ועל כמה שאנחנו צריכים להיות אנושיים ועל סולידריות חברתית ועל יציאה מאזור הנוחות שלנו? ואתה, מה אתה עשית עם זה באמת?

כמה פעמים יצא לי בחופש הגדול להתעלם מטרמפיסטים רק בגלל שזה לא בא לי טוב ולא התאים לי עכשיו לצאת מאזור הנוחות שלי ולהתחיל לפרק את הכיסאות של הילדים למרות שידעתי שהטרמפיסטים האלה מחכים הרבה זמן ורק מצפים שמישהו כבר יגאל אותם מההמתנה הזו?

וכמה פעמים יצא לי החופש להיתקל בהומלסים ובנזקקים שהושיטו לי יד ורק חיכו שאתן להם משהו בחזרה ואני שוב העדפתי להתעלם, מדחיק את העובדה שבעוד כמה ימים אצטרך ליישב לעצמי את המחלוקת הזו ולהסביר מניין יש לי מנדט לדבר עם התלמידים שלי על ערכים ונתינה אף שאני עצמי מעגל פינות ולא בדיוק יוצא מגדרי לצאת מאזור הנוחות שלי?

*

ואז חשבתי שבעצם הנחת היסוד שלי שגויה: מלאכים יש בשמיים, ומחנך לא באמת יותר נעלה או טוב מהתלמידים שלו. כשאני מדבר איתם על ערכים ואידיאלים אני לא בא להטיף להם או להגיד להם "אתם רואים! ככה אתם צריכים לעשות רק בגלל שאני עושה ככה!" לא ולא. כשאני מדבר איתם על ערכים ואידיאלים אני מצטרף לצד שלהם ואנחנו ביחד שואפים להגיע לעבר כוכב הצפון הזה.

כשאני מדבר איתם על יציאה מאזור הנוחות זה לא אומר שאני כבר יצאתי ממנו אלא שאני בדיוק כמוהם שואף להגיע לשם, ובשורה התחתונה אני לא טוב מהם בכלום. רק מתמודד בדיוק כמוהם עם אותם קונפליקטים ובעיות והתמודדויות יום-יומיות שהם מתמודדים איתם.

רק מה, ואת זה אני כן יכול להגיד להם מניסיון: לעולם לא לנוח על השמרים ולהיכנס למצב איבון. תמיד לחשב מסלול מחדש ולשאול את עצמנו בכל יום מה עשיתי היום ומה אני מתכוון לעשות מחר בשביל להפוך את העולם שלנו לטוב יותר. בשביל להפוך את עצמי לטוב יותר.

והלוואי שאצליח לפחות את המנהג הזה להטמיע בהם.

להזמנת הרצאות לחדרי מורים ולנוער בנושא ההתמודדויות של דור ה-Z עם גיל ההתבגרות, מוזמנים לפנות לאבינועם הרש: 052-3273384,
avinoam811@gmail.com

כתבות נוספות מקטגורית קפה הפוך וחינוך

אין לך תלמידה שאין לה שעה

קפה הפוך וחינוך | סיפורים מהכיתה בטעם מלוח מתוק אבינעם הרש – מחנך שוחחתי בתקופה האחרונה עם הרבה הורים מתוסכלים ששיתפו אותי בתחושותיהם בעקבות מכתבי

קרא עוד »

עולם כמנהגו נוהג

קפה הפוך וחינוך | סיפורים מהכיתה בטעם מלוח מתוק אבינעם הרש – מחנך השבוע היו צריכים להפסיק את הלימודים ולשלוח את כל התלמידים לבתים שלהם.

קרא עוד »
קפה הפוך וחינוך הצלחה שכולה כשלון גילוי דעת 417

הצלחה שכולה כשלון

קפה הפוך וחינוך | סיפורים מהכיתה בטעם מלוח מתוק אבינעם הרש – מחנך השבוע שמעתי על מנהל בית ספר יצירתי במיוחד בקריות שהחליט לארגן לתלמידים

קרא עוד »
קפה הפוך וחינוך גילוי דעת 416

אל תיגע במרשמלו

קפה הפוך וחינוך | סיפורים מהכיתה בטעם מלוח מתוק אבינעם הרש – מחנך בשבוע שעבר הלך לעולמו אחד מהפסיכולוגים החברתיים המובילים בתחומו: וולטר מישל, מחבר

קרא עוד »
קפה הפוך וחינוך גליון 413 גילוי דעת

כוחן של מילים טובות

מעולם לא הבנתי באמת את כוחה של מחמאה עד שפעם אחת תלמיד שלי בכיתה ד' ענה תשובה מבריקה בשיעור תורה. התלהבתי מהתשובה מאוד, אבל כרגיל

קרא עוד »

חכמת הילדים

קיבעון מחשבתי הוא אחד הדברים המפחידים שיכולים לקרות לנו. בן אדם יכול להעביר את כל ימיו בלי שהרהר ולו פעם אחת מאיזה מקום מגיעים המעשים

קרא עוד »