קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש - מחנך

ליד המעדנייה ברמי לוי צומת הגוש ראיתי פנים מוכרות. ניסיתי להיזכר. לא הצלחתי. הבחור הצעיר פנה אליי: "שלום המורה, זוכר אותי? שנים". ניסיתי להיזכר. באמת. אבל לא הצלחתי. הוא הזכיר לי. זכרתי במעורפל ילד בעייתי, מורכב מאוד, שקיבל עונשים על ימין ועל שמאל. בעיות קשב וריכוז. משמעת. כל החבילה.
“מה אתה עושה היום?" שאלתי מתוך נימוס. "אני?" ענה וחייך, "מהנדס חשמל. סיימתי לפני שנה בטכניון". השניצלים כמעט נפלו לי מהיד. מהנדס? הוא? הילד שלא יכול לחבר שני רגעים בלי להפוך את הכיתה?
ואז הוא אמר: "תגיד, המורה, אתה זוכר שפעם נתת לי בגאוגרפיה עשר עגול ואמרת לי שאתה רוצה שארגיש את המתיקות של לקבל עשר עגול גם אם לפי האמת הגיע לי שמונה?" את זה דווקא זכרתי. על הצעד הזה קיבלתי אחר כך על הראש מההנהלה, שביקשה ממני לתת ציונים שקשורים למציאות ולא להתחיל להכניס לתעודה דברים שקשורים יותר למדע בדיוני. "כן", אמרתי, "אתה רואה? את זה אני דווקא זוכר”.
“אז תדע שאת תחושת המתיקות הזאת לקחתי גם הלאה, לישיבה התיכונית ולאוניברסיטה. התחושה הזאת שמראה שאני מסוגל ויכול באמת להצליח. התחושה של טעם ההצלחה". "יאללה, יפה מאוד", עניתי לו, "נראה שלגמרי הצלחת".
“המורה", אמר לי לסיום, "אני מקווה שאתה נותן לעוד תלמידים עשר עגול גם אם לא תמיד מגיע להם, שיטעמו כמוני את ההצלחה". "סגור", אמרתי ומיהרתי לחומוס וחשבתי שחינוך עושים באהבה או לא עושים בכלל.
ד"ר קן רובינסון, חוקר החינוך הנודע, מספר ומדגים בהרצאתו המפורסמת 'איך בתי ספר הורגים את היצירתיות' מדוע הולכים לאיבוד תלמידים רבים כל כך בעלי סוגים שונים של אינטליגנציות: אינטליגנציה תנועתית ומוזיקלית ומרחבית ותוך-אישית ובין-אישית (מוזמנים להרחיב ולהעמיק בתחום ב'אינטליגנציות מרובות' של הווארד גרדנר). כי איך יוכלו לממש את עצמם אם המבחנים של בתי הספר נמדדים אך ורק לפי אינטליגנציה לשונית ולוגית מתמטית?
כמה פעמים יצא לי לראות תלמידים מוכשרים בתחומם אך מסיימים את בית הספר בתחושה של דג שהוציאו אותו מהמים וביקשו ממנו לטפס על עצים?
גם אם לא נוכל כרגע לעשות מהפכה חינוכית שתשכיל להעצים את התלמידים שקשה להם בחשבון ובלשון אבל בורכו בהרבה מתנות בתחומים אחרים, תמיד נוכל לנסות ולא להפריע לשמש לעשות את שלה, כמו אותו תלמיד שלא הקשיב לי בשיעור כי בדיוק היה עסוק בהכנת אוריגמי מרהיב ביופיו. אולי הוא פספס כמה דברים חשובים, אבל הייתם צריכים לראות את ניצוץ היצירה בעיניו.
וזו, גבירותיי ורבותיי, המהות של השליחות שלנו: להעניק לתלמידים שלנו את התחושה שהם באמת מסוגלים, וכל מה שהם צריכים הוא רק לנסות.
להזמנת הרצאות לחדרי מורים ולנוער בנושא ההתמודדויות של דור ה-Z עם גיל ההתבגרות, מוזמנים לפנות לאבינועם הרש: 052-3273384,
avinoam811@gmail.com
כתבות נוספות מקטגורית קפה הפוך וחינוך

לפגוש את עצמך דרך התלמיד
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך טיול שנתי לכיתה ה’ הסתכלתי עליו והרגשתי איך שהפתיל שלי נשרף. מסביבו הייתה פזורה האשפה שהשאירו החברים

איך נראה חינוך בזום
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך נראה שאין כמעט הורה או איש חינוך שלא התחבטו בשאלה: איך אפשר בכלל לחנך בתקופת הזום?

לתפוס את המים בזמן
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך הם התקשרו אליי לפני שבת והקול שלהם נשמע לי קצת מבוהל. בפעם הראשונה כשהם שמעו אותה

מחנך הולך לאיבוד
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך ידעתי שאת השבת הזו אני לא אשכח לעולם. כיתה י"ב, שבת ישיבה ב'כרי דשא' לפני שהמקום שופץ. הגעתי

מילים מעצימות
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך השבוע ערכנו אספת הורים בזום ונזכרתי איך לפני שנתיים ישבתי מול אם חד הורית וקשת יום של

הרבה יותר מאסיפת הורים
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך שמעתי מאמא שלי, הניה הרש, שהייתה מורה יותר מ30 שנה, שבאספת הורים אחת היא הכניסה את


סוד המצלמות הסגורות והזום
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך קיבלתי את רשותו של חבר שלי, המחנך, לשתף בניסוי החברתי שהוא החליט לערוך בעקבות ימי הזום:

על לימונדה ודעות קדומות
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך כבר מההתחלה אהבתי את הרעיון שהוצע לי: 'יום המקצועות של סבא וסבתא'. אותו רעיון של יום


ארוחות שבת, מילים טובות והעוף שביניהם
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך שבת סמינריון לפני שנתיים: הקורונה הייתה בהפוגה וארוחות שבת התנהלו כצפוי: שירים, מנה ראשונה, דבר תורה,

להלוות לתלמיד ציון
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך הוא ניגש אליי, תלמיד כיתה ג', בהפסקה ורצה לדבר איתי ביחידות. שאלתי אותו מה קרה? ומה

עינים אדומות מעייפות
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך אחרי הפעם השלישית שהתלמיד הזה הגיע לי לכיתה באיחור של שעתיים אמרתי לו שזה לא יכול

על המבריקים, ציונים והנשמה שביניהם
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך היה לי חבר בישיבה שנחשב תמיד לצדיק של השכבה. נשמה גבוהה. הוא מעולם לא פגע באיש

בראש השנה יכתבון
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך נכנסתי לכיתה וחשבתי איך אני מוריד לתלמידים שלי את התובנה שבעוד כמה ימים הם הולכים לעמוד

סליחת המחנכים
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך אין מחנך שלא מכיר את התחושה של אובדן שליטה: אתה מחכה לשקט, תלמידים ממשיכים לדבר, פתיל

הרבה יותר מסתם מילים
קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך כל מחנך מכיר את החוויה הבאה: יוצאים עם כל הכיתה ל’על האש’ או כל טיול אחר
