לשבור את תקרת הזכוכית

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש - מחנך

אבינועם הירש

ליד המעדנייה ברמי לוי צומת הגוש ראיתי פנים מוכרות. ניסיתי להיזכר. לא הצלחתי. הבחור הצעיר פנה אליי: "שלום המורה, זוכר אותי? שנים". ניסיתי להיזכר. באמת. אבל לא הצלחתי. הוא הזכיר לי. זכרתי במעורפל ילד בעייתי, מורכב מאוד, שקיבל עונשים על ימין ועל שמאל. בעיות קשב וריכוז. משמעת. כל החבילה.
“מה אתה עושה היום?" שאלתי מתוך נימוס. "אני?" ענה וחייך, "מהנדס חשמל. סיימתי לפני שנה בטכניון". השניצלים כמעט נפלו לי מהיד. מהנדס? הוא? הילד שלא יכול לחבר שני רגעים בלי להפוך את הכיתה?

ואז הוא אמר: "תגיד, המורה, אתה זוכר שפעם נתת לי בגאוגרפיה עשר עגול ואמרת לי שאתה רוצה שארגיש את המתיקות של לקבל עשר עגול גם אם לפי האמת הגיע לי שמונה?" את זה דווקא זכרתי. על הצעד הזה קיבלתי אחר כך על הראש מההנהלה, שביקשה ממני לתת ציונים שקשורים למציאות ולא להתחיל להכניס לתעודה דברים שקשורים יותר למדע בדיוני. "כן", אמרתי, "אתה רואה? את זה אני דווקא זוכר”.
“אז תדע שאת תחושת המתיקות הזאת לקחתי גם הלאה, לישיבה התיכונית ולאוניברסיטה. התחושה הזאת שמראה שאני מסוגל ויכול באמת להצליח. התחושה של טעם ההצלחה". "יאללה, יפה מאוד", עניתי לו, "נראה שלגמרי הצלחת".
“המורה", אמר לי לסיום, "אני מקווה שאתה נותן לעוד תלמידים עשר עגול גם אם לא תמיד מגיע להם, שיטעמו כמוני את ההצלחה". "סגור", אמרתי ומיהרתי לחומוס וחשבתי שחינוך עושים באהבה או לא עושים בכלל.
ד"ר קן רובינסון, חוקר החינוך הנודע, מספר ומדגים בהרצאתו המפורסמת 'איך בתי ספר הורגים את היצירתיות' מדוע הולכים לאיבוד תלמידים רבים כל כך בעלי סוגים שונים של אינטליגנציות: אינטליגנציה תנועתית ומוזיקלית ומרחבית ותוך-אישית ובין-אישית (מוזמנים להרחיב ולהעמיק בתחום ב'אינטליגנציות מרובות' של הווארד גרדנר). כי איך יוכלו לממש את עצמם אם המבחנים של בתי הספר נמדדים אך ורק לפי אינטליגנציה לשונית ולוגית מתמטית?
כמה פעמים יצא לי לראות תלמידים מוכשרים בתחומם אך מסיימים את בית הספר בתחושה של דג שהוציאו אותו מהמים וביקשו ממנו לטפס על עצים?
גם אם לא נוכל כרגע לעשות מהפכה חינוכית שתשכיל להעצים את התלמידים שקשה להם בחשבון ובלשון אבל בורכו בהרבה מתנות בתחומים אחרים, תמיד נוכל לנסות ולא להפריע לשמש לעשות את שלה, כמו אותו תלמיד שלא הקשיב לי בשיעור כי בדיוק היה עסוק בהכנת אוריגמי מרהיב ביופיו. אולי הוא פספס כמה דברים חשובים, אבל הייתם צריכים לראות את ניצוץ היצירה בעיניו.
וזו, גבירותיי ורבותיי, המהות של השליחות שלנו: להעניק לתלמידים שלנו את התחושה שהם באמת מסוגלים, וכל מה שהם צריכים הוא רק לנסות.

להזמנת הרצאות לחדרי מורים ולנוער בנושא ההתמודדויות של דור ה-Z עם גיל ההתבגרות, מוזמנים לפנות לאבינועם הרש: 052-3273384,
avinoam811@gmail.com

כתבות נוספות מקטגורית קפה הפוך וחינוך

לפגוש את עצמך דרך התלמיד

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך טיול שנתי לכיתה ה’ הסתכלתי עליו והרגשתי איך שהפתיל שלי נשרף. מסביבו הייתה פזורה האשפה שהשאירו החברים

קרא עוד »

איך נראה חינוך בזום

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך נראה שאין כמעט הורה או איש חינוך שלא התחבטו בשאלה: איך אפשר בכלל לחנך בתקופת הזום?

קרא עוד »

לתפוס את המים בזמן

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך הם התקשרו אליי לפני שבת והקול שלהם נשמע לי קצת מבוהל. בפעם הראשונה כשהם שמעו אותה

קרא עוד »

מחנך הולך לאיבוד

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך ידעתי שאת השבת הזו אני לא אשכח לעולם. כיתה י"ב, שבת ישיבה ב'כרי דשא' לפני שהמקום שופץ. הגעתי

קרא עוד »

מילים מעצימות

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך השבוע ערכנו אספת הורים בזום ונזכרתי איך לפני שנתיים ישבתי מול אם חד הורית וקשת יום של

קרא עוד »

שעת מחנך

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך ולפעמים, השיעורים החשובים והטובים ביותר שהתלמידים מקבלים, מתרחשים בגלל החלטה של בחורה אחת לעזוב את המחנך

קרא עוד »

עצמת הרוח

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך אם הייתי שר החינוך, בין הדברים הראשונים שהייתי עושה זה לקחת את דמותו של ד”ר רחמים

קרא עוד »

להלוות לתלמיד ציון

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך הוא ניגש אליי, תלמיד כיתה ג', בהפסקה ורצה לדבר איתי ביחידות. שאלתי אותו מה קרה? ומה

קרא עוד »

עינים אדומות מעייפות

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך אחרי הפעם השלישית שהתלמיד הזה הגיע לי לכיתה באיחור של שעתיים אמרתי לו שזה לא יכול

קרא עוד »

בראש השנה יכתבון

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך נכנסתי לכיתה וחשבתי איך אני מוריד לתלמידים שלי את התובנה שבעוד כמה ימים הם הולכים לעמוד

קרא עוד »

סליחת המחנכים

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך אין מחנך שלא מכיר את התחושה של אובדן שליטה: אתה מחכה לשקט, תלמידים ממשיכים לדבר, פתיל

קרא עוד »

הרבה יותר מסתם מילים

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך כל מחנך מכיר את החוויה הבאה: יוצאים עם כל הכיתה ל’על האש’ או כל טיול אחר

קרא עוד »

נגד הזרם

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך נזכרתי איך שפעם אחת נכנסתי לשיעור בבית ספר ולנגד עיניי הלכה והתפתחה התנפלות המונית על אחד

קרא עוד »