לשבור את תקרת הזכוכית

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש - מחנך

אבינועם הירש

ליד המעדנייה ברמי לוי צומת הגוש ראיתי פנים מוכרות. ניסיתי להיזכר. לא הצלחתי. הבחור הצעיר פנה אליי: "שלום המורה, זוכר אותי? שנים". ניסיתי להיזכר. באמת. אבל לא הצלחתי. הוא הזכיר לי. זכרתי במעורפל ילד בעייתי, מורכב מאוד, שקיבל עונשים על ימין ועל שמאל. בעיות קשב וריכוז. משמעת. כל החבילה.
“מה אתה עושה היום?" שאלתי מתוך נימוס. "אני?" ענה וחייך, "מהנדס חשמל. סיימתי לפני שנה בטכניון". השניצלים כמעט נפלו לי מהיד. מהנדס? הוא? הילד שלא יכול לחבר שני רגעים בלי להפוך את הכיתה?

ואז הוא אמר: "תגיד, המורה, אתה זוכר שפעם נתת לי בגאוגרפיה עשר עגול ואמרת לי שאתה רוצה שארגיש את המתיקות של לקבל עשר עגול גם אם לפי האמת הגיע לי שמונה?" את זה דווקא זכרתי. על הצעד הזה קיבלתי אחר כך על הראש מההנהלה, שביקשה ממני לתת ציונים שקשורים למציאות ולא להתחיל להכניס לתעודה דברים שקשורים יותר למדע בדיוני. "כן", אמרתי, "אתה רואה? את זה אני דווקא זוכר”.
“אז תדע שאת תחושת המתיקות הזאת לקחתי גם הלאה, לישיבה התיכונית ולאוניברסיטה. התחושה הזאת שמראה שאני מסוגל ויכול באמת להצליח. התחושה של טעם ההצלחה". "יאללה, יפה מאוד", עניתי לו, "נראה שלגמרי הצלחת".
“המורה", אמר לי לסיום, "אני מקווה שאתה נותן לעוד תלמידים עשר עגול גם אם לא תמיד מגיע להם, שיטעמו כמוני את ההצלחה". "סגור", אמרתי ומיהרתי לחומוס וחשבתי שחינוך עושים באהבה או לא עושים בכלל.
ד"ר קן רובינסון, חוקר החינוך הנודע, מספר ומדגים בהרצאתו המפורסמת 'איך בתי ספר הורגים את היצירתיות' מדוע הולכים לאיבוד תלמידים רבים כל כך בעלי סוגים שונים של אינטליגנציות: אינטליגנציה תנועתית ומוזיקלית ומרחבית ותוך-אישית ובין-אישית (מוזמנים להרחיב ולהעמיק בתחום ב'אינטליגנציות מרובות' של הווארד גרדנר). כי איך יוכלו לממש את עצמם אם המבחנים של בתי הספר נמדדים אך ורק לפי אינטליגנציה לשונית ולוגית מתמטית?
כמה פעמים יצא לי לראות תלמידים מוכשרים בתחומם אך מסיימים את בית הספר בתחושה של דג שהוציאו אותו מהמים וביקשו ממנו לטפס על עצים?
גם אם לא נוכל כרגע לעשות מהפכה חינוכית שתשכיל להעצים את התלמידים שקשה להם בחשבון ובלשון אבל בורכו בהרבה מתנות בתחומים אחרים, תמיד נוכל לנסות ולא להפריע לשמש לעשות את שלה, כמו אותו תלמיד שלא הקשיב לי בשיעור כי בדיוק היה עסוק בהכנת אוריגמי מרהיב ביופיו. אולי הוא פספס כמה דברים חשובים, אבל הייתם צריכים לראות את ניצוץ היצירה בעיניו.
וזו, גבירותיי ורבותיי, המהות של השליחות שלנו: להעניק לתלמידים שלנו את התחושה שהם באמת מסוגלים, וכל מה שהם צריכים הוא רק לנסות.

להזמנת הרצאות לחדרי מורים ולנוער בנושא ההתמודדויות של דור ה-Z עם גיל ההתבגרות, מוזמנים לפנות לאבינועם הרש: 052-3273384,
avinoam811@gmail.com

כתבות נוספות מקטגורית קפה הפוך וחינוך

לשבור את תקרת הזכוכית

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך ליד המעדנייה ברמי לוי צומת הגוש ראיתי פנים מוכרות. ניסיתי להיזכר. לא הצלחתי. הבחור הצעיר פנה

קרא עוד »

התעודה האמיתית

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך השבוע חילקתי תעודות ונזכרתי איך רציתי כל כך לחלק תעודה מיוחדת לתלמיד הסובל מבעיות משקל, ורק

קרא עוד »

הקרבה של מחנכת

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך העניין האמיתי בחינוך הוא שמצד האמת הוא דומה למים שאין להם התחלה וסוף. רבות דובר על

קרא עוד »

גלגל החיים של המנהלת

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך המכתב הזה שקיבלתי השאיר אותי בלי מילים. הוא מתאר איך גם בעולם החינוך גלגל החיים חוזר

קרא עוד »
יד עם קביים

חפשו תמיד את הילד האלרגי

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך קיבלתי השבוע את המכתב הזה, והוא נראה לי מלמד מאוד:“שלום אבינועם. אני עוקבת אחר הפוסטים וסיפורי

קרא עוד »

מי אמר שאהיה פה גם מחר

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך מאז האסון הזה אני מסתכל אחרת על הרכבת הקלה. פעם היא הייתה בעיניי סמל לחדשנות הירושלמית,

קרא עוד »

ביקורת גבולות

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך בואו נשאל רגע מה אנחנו באמת יודעים על הצבת גבולות ועל הרצון של נערים ונערות בגיל

קרא עוד »
ילד מחזיק יד של מבוגר

רק מבוגר אחד

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך לא אשקר. גם אני כבר התייאשתי ממנו. מילא אם היה הכי גרוע בכיתה רק מבחינת הציונים,

קרא עוד »

כשאפקט הקרחון נכנס לכתה

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך לפני השיחה האחרונה בישיבת חספין ניגש אליי תלמיד ושאל אותי מה לעשות: הוא בא מבית נהדר,

קרא עוד »
עוגת יום הולדת

אירוע- לא סמל סטטוס

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך הסוגיה מוכרת וידועה לכל מחנכי כיתות ו' ו-ז', ובכל זאת נראה שלא מספיק עוסקים בה לנוכח

קרא עוד »

ניגון התלמיד

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך אין מחנך שלא מכיר מקרוב את הדיסלקציות למיניהן; מי יותר ומי פחות. מעבר למורכבות הלימודית מדובר

קרא עוד »

השיעור החשוב ביותר

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך בבת אחת נעלם לו הצבע מהלחיים. הניצוץ השובב בעיניים נכבה. הרגשתי שהרגע המילים שלי דקרו את

קרא עוד »

מבחן הטישו

קפה הפוך וחינוך סיפורים | אבינועם הרש – מחנך ואמרתי לה חצי בציניות את התשובה שכולנו אוהבים להשתמש בה כדי לתרץ את האטימות שלנו: "הרי

קרא עוד »