איתור תקלות ברכב

אבי קנטרוביץ | מנכ"ל תנועה והלכה

מכונית ואופניים

עלינו להכיר היטב את הרכב, את יתרונותיו ואת מגבלותיו ולדעת לאתר תקלות בעיקר בשעת הנסיעה.

רעשים – רעשים מוזרים בעת הנסיעה הם אות אזהרה שמשהו אינו כשורה. כדאי לכבות את הרדיו ולהאזין. 

רעש הנשמע כחבטות עמומות יכול להצביע על נקר בצמיג. לא תמיד אפשר לחוש בנקר באמצעות ההגה. כדאי להיות קשובים. אגב, נסיעה על גלגל בלי אוויר עלולה להרוס את החישוק ולגרום לסכנה ממשית ביציבות הרכב.

 

 

רעשים מאזור המנוע עשויים להצביע על צינור או רצועה שהשתחררו. כדאי לבדוק, ואם יש ריח של גומי חרוך, יש להזמין מכונאי.

רעש מאחור או מתחתית הרכב הנשמע כמו תיפוף עצבני עשוי להעיד על מפלט משוחרר. במפלטים, כמו בכל דבר אחר, טיפול מיידי עשוי לחסוך הוצאות כבדות יותר בעתיד.

אם שומעים רעשים בקצב אחיד מהגלגלים יש לבדוק: אולי עלינו על פסי הרעדה? אולי ירדנו לשולי הדרך? שמא נדבק לצמיג עצם זר?

רעידות – הגה רועד מצביע בדרך כלל על בעיה במערכת ההיגוי או באיזון הגלגלים או על תקלה בצמיג, אולם לפני שניגש לטפל בזה עדיף לבדוק לחץ אוויר בצמיגים. לעיתים קרובות זהו הפתרון הנכון.

ריחות – לא כל הריחות באים מבחוץ. אם נפתח חלון, נגלה די מוקדם את מקורו האמיתי של הריח הלא נעים. ריח של דלק, עשן או גומי חרוך? כל הריחות הללו אומרים… לבדוק.

נוריות צבעוניות ברכב – לפני ההתנעה דולקים אורות אדומים וצהובים בלוח המחוונים. לאחר ההתנעה אורות אלה אמורים לכבות (אור בלם יד מופעל ימשיך לדלוק גם לאחר ההתנעה עד לשחרורו).

כאשר אור אדום מופיע בלוח המחוונים יש להתייחס לכך מיידית, ואם צריך, גם לרדת מהכביש ולעצור בצד הדרך (להשתדל מאוד שלא בשולי הדרך).

אף שאין אחידות מלאה בין כלי הרכב למיניהם, בדרך כלל נורית אזהרה בצבע אדום מצביעה על בעיות במערכת השימון, הקירור, החשמל או הבלמים. המשך נסיעה בלי לברר את מהות התקלה עלול להיות גורלי, ולא להשפיע רק על שלמות הרכב.

למען בטיחות נסיעתנו נקפיד לגלות בזמן כל אזהרה לחריגה משגרת הנהיגה.

חשוב לדעת: בכל מצב חירום או תאונה בדרך אנו יוצאים משגרת הנהיגה, וכל יציאה משגרה גורמת להתרגשות ולתגובות מיידיות, ולפעמים התגובות קיצוניות ולא נכונות. כיום אפשר ללמוד ולתרגל מצבים אלה וכן לקבל כלים לנהיגה נכונה בשעת חירום. 

כתבות נוספות של תנועה כהלכה: