שליטה בנו וברכב בשעת חירום (חלק א)

אבי קנטרוביץ, מנכ"ל תנועה כהלכה

זהירות בדרכים תנועה כהלכה עלון 409

הספרות המקצועית מראה שארבעה עד שמונה אחוזים מכלל התאונות מתרחשות בשל כשלים בכלי הרכב. כשלים מרכזיים, למעט איבוד הבלמים, הם האצה בלתי נשלטת, התפוצצות צמיג, תקר ודימום מנוע באמצע נסיעה.

1. איבוד בלמים

מה אפשר לעשות?
⋅ לנסות להאט את הרכב בעזרת תיבת ההילוכים (להוריד הילוך).
⋅ להשתמש בעדינות בבלם היד (הנדברקס), ולהרים אותו לאט.
⋅ אם לא מצליחים להאט את כלי הרכב, יש למצוא נתיב מילוט במגמת עלייה או לנסות להאט את כלי הרכב באמצעות חיכוך בגדר הפרדה או בכלי רכב חונה.
⋅ בכל מקרה יש לנסות לעצור את כלי הרכב בשולי הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים, לצאת מכלי הרכב במהירות, ללבוש אפוד זוהר, להציב משולש אזהרה, לעמוד בימין הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה) ולהתקשר למשטרה.

 
מה אין לעשות?

אין להיכנס לפניקה.
אין ללחוץ על הבלמים לחיצה רציפה לאורך זמן, כי היא תגרום חימום יתר של הבלמים ושרפתם.
אין ללחוץ על דוושת הגז.

2. האצה בלתי נשלטת של כלי הרכב עקב בעיה מכנית
מה אפשר לעשות?

⋅ להעביר את ידית ההילוכים לניוטרל.
⋅ לבלום בעדינות ולסירוגין כדי למנוע חימום יתר של הבלמים ושרפתם.
⋅ אם לא מצליחים לבלום יש לנסות להשתמש בבלם היד, למצוא נתיב מילוט במגמת עלייה או לנסות להאט את כלי הרכב באמצעות חיכוך בגדר הפרדה או ברכב חונה.
⋅ כשהרכב עוצר יש לדומם את המנוע.
⋅ בכל מקרה יש לנסות לעצור את כלי הרכב בשולי הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים, לצאת מכלי הרכב במהירות, ללבוש אפוד זוהר, להציב משולש אזהרה, לעמוד בימין הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה) ולהתקשר למשטרה.

התפוצצות צמיג

יש שתי סיבות נפוצות להתפוצצות צמיג: צמיג ישן, בלוי או יבש ומכשול על פני הכביש.
מה אפשר לעשות?
⋅ לאחוז היטב בהגה ולשמור על תנועה בקו ישר.
⋅ להאט ככל האפשר בעזרת הבלמים ותיבת ההילוכים.
⋅ בכל מקרה יש לנסות לעצור את כלי הרכב בשולי הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים, לצאת מכלי הרכב במהירות, ללבוש אפוד זוהר, להציב משולש אזהרה ולהחליף צמיג.
⋅ לבדוק את כל צמיגי הרכב ולהחליפם בעת הצורך.