גיבורות של החיים

יעלי אליה מדי

ברחבי הארץ מתמודדות נערות רבות מהמגזר הדתי שנפגעו פגיעות שונות, ומתקשות להתמודד עם הבית ועם המסגרות החינוכיות במקום מגוריהן. רבות מהן מוצאות עצמן ללא מסגרת, לפעמים גם ללא עורף משפחתי. בשנים האחרונות קמו להן מסגרות שנותנות מענה טיפולי חם ומחבק במיוחד בשבילן. מקומות המגנים עליהן, מקשיבים להן ומאפשרים להן להתמודד.

הבית בעמק או הבית בטירה הוא מסגרת חינוכית לבנות שנפגעו בחייהן, והגיעו למצבים מסכנים. בבית שנמצא בקיבוץ טירת צבי מתגוררות 36 נערות בגילאי 13.5-18, הן מגיעות מבתים דתיים-לאומיים וחרדים. המקום קיים כבר 16 שנה. מרים גולדשמיט, מקיבוץ שדה אליהו, מנסה להכניס אותי לעולמן של הבנות שנמצאות בבית שהיא מנהלת ב13 השנים האחרונות .
מי הן הנערות הנפגעות שנמצאות אצלכן?
“המנעד רחב ושונה מנערה לנערה אבל מהות הפגיעה זהה. פגיעה בשבילי משמעותה שלא רואים אותך, את המצוקות שלך ולא מקשיבים לקריאה לעזרה. כאשר לא רואים את הנערה, כאשר לא מקשיבים לה, בין אם זה משפחה, חברים או מערכת חינוכית, הנערה מחפשת מפלט במקומות שבדרך כלל אינם מטיבים לה או אפילו מסכנים אותה. משמעות המפלט היא שוטטות, קשרים פוגעניים והתנהגויות נוספות שמובילות למצבים מסכנים עוד יותר. הבנות שמגיעות אלינו, הן בנות שהגיעו למצבי סיכון”.

ספרי לי על  הבית בעמק 
“הבית בעמק הוא מסגרת חינוכית טיפולית שנמצאת בפיקוח חסות הנוער וממוקמת בקיבוץ טירת צבי. הקהילה קבלה על עצמה לתת בית וסביבה תומכת, לעשייה משמעותית, עשייה שגם מביאה איתה מורכבויות לא פשוטות לקהילה ועל כך אני מלאת הערכה לקיבוץ על שיתוף הפעולה הלא ברור מאליו.
הנערות מחולקות ל3 בתים נפרדים, וזאת כדי ליצור קבוצות קטנות ואינטימיות. כל בית מופעל בידי צוות נשי: אם בית, רכזת, עובדת סוציאלית, מדריכות ובנות שרות לאומי. הנערות נמצאות תחת ליווי רחב של צוותים מתחומים שונים: פסיכיאטר, מטפל ברכיבה ועוד טיפולים משלימים במידת הצורך. הבנות לומדות בעזרת צוות מורות מסור ומקצועי בשאיפה להשלמת 12 שנות לימוד ולקבל תעודת בגרות מלאה”.
איך מגיעות אליכם הנערות? 
“ההפניות מגיעות אלינו דרך הפיקוח של חסות הנוער. הפניות לחסות נעשות דרך לשכות הרווחה. כשהפניה מגיעה אלינו, עלי לזמן את הנערה לראיון קבלה. לי באופן אישי יש קושי עם המושג “ראיון קבלה” לנערה. לתפיסתי, כשנערה זקוקה לנו, עלינו לפתוח לה את דלתנו וליבנו. ולכן משמעותו של ראיון הקבלה בעיני, זו הכרות הדדית. במפגש ההכרות, אני מבקשת מהנערה שתראיין אותנו ובתום הראיון אני שואלת את הנערה האם התקבלנו? האמת שבד”כ התשובה חיובית”.

מה מבדיל אתכם ממסגרות פנימיתיות אחרות? מה אתם עושים אחרת?

“התפיסה הטיפולית-חינוכית המאפיינת אותנו מושתתת על האמירה הנפלאה של רבי מנחם מנדל מקוצק: “אין לך דבר בלתי שווה מטיפול שווה בבלתי שווים”. המודל שלנו, מתבסס על תפירת “חליפה אישית” לכל נערה ונערה בהתאם למידותיה וכוחותיה.

כפי שציינתי הבית שלנו מיועד לנערות שנפגעו, נערות שלא ראו אותן. לנו חשוב לראות כל אחת ואחת ולא להמשיך ולשחזר את הפגיעה או את חוסר הנראות בתוך המסגרת. עבורנו, הנערה היא המרכז, ויחד עם זה אנחנו הולכות כל הזמן, בזהירות רבה, על החבל הדק שבין הפרט לקבוצה ובין בחירה להכוונה”.

מה סדר היום של הנערות?

יום הלימודים מתחיל ב8:30 ומסתיים ב13:30. הלימודים ממוקדי בגרויות. מהשעה 14:00-16:00 מתקיימות תוכניות העשרה קבוצתיות הכוללות: אומנות, ספרות, קונדיטוריה וגולת הכותרת היא: שיעור “אלקנה” (על שם המורה, אלקנה חורין תושב ובן הקיבוץ). זה שעור המחבר את הנערות לעמק שלנו ולארץ שלנו ע”י סיורים ומפגשים עם אנשים משמעותיים. השיעור מתנהל עפ”י לוח השנה העברי ועפ”י העונה החקלאית. זה שעור שמהותו היא “עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל”. אחה”צ הנערות משתלבות בחוגי מוסיקה, נגינה, תנועה, המתקיימים במתנ”ס האזורי, ובחוגי רכיבה. חשוב לי לציין שאנחנו בית שיש בו הרבה שמחה שבאה לביטוי בהרבה שירה, נגינה וריקודים.

בנוסף לכך נערות המתאימות לכך יכולות להשתלב בתנועות הנוער “כנפיים של קרמבו”, ב”אחריי” ובהתנדבות במשטרה ועם קשישים בהתאם לרצונותיהן וכוחותיהן. במהלך השבוע מתקיימות קבוצות חינוכיות טיפוליות ותרבותיות בנושאים שונים, הקבוצות מודרכות ע”י צוות הבית.

נערות בוגרות יכולות לעבוד בתנאי שזה לא פוגע ביום הלימודים. אנחנו מעודדות את הנערות לעבוד, לפתוח חשבון בנק כחלק מהכנה לחיים עצמאיים ללמוד להתנהל כלכלית. כמה מהנערות הצליחו לממן את רישיון הנהיגה ודברים נוספים ללא שום תמיכה חיצונית”.

 

הבית שלנו מיועד לנערות שנפגעו, נערות שלא ראו אותן. לנו חשוב לראות כל אחת ואחת ולא להמשיך ולשחזר את הפגיעה או את חוסר הנראות בתוך המסגרת. עבורנו, הנערה היא המרכז

כיצד בא לביטוי הנושא הדתי במסגרת?
“הבית שלנו מיועד לנערות המגיעות מבתים דתיים וחרדים. יחד עם זה חלק גדול מן הנערות לא מקפידות בשמירת אורח חיים דתי. לעיתים העולם הדתי היווה מוקד הקונפליקט בגינו נפלטו, מבתיהן או מהמסגרות החינוכיות שבהן למדו. ולכן העולם הדתי המתנהל במסגרת, הוא העולם שהנערות בוחרות להביא איתן.
לדוגמא: נערה שהרגישה בתקופה מורכבת צורך להתפלל בקברו של רבי שמעון בר-יוחאי, אנחנו קשובות לצורך הזה ומלוות אותה. לעיתים הנערות מבקשות להתחיל את הבוקר בתפילת שחרית או בקריאת פרק בתהילים, אבל איננו כופות זאת על נערות שאינן מעוניינות להשתלב בתפילה. 

יש קוד לבוש ביציאה מכותלי המסגרת המותאם לקוד הלבוש בקהילת טירת צבי, קהילה דתית ואנו משתדלות להקפיד על כך. רוב הנערות משתפות פעולה, אך לא תמיד. חשוב לציין כי בדרך כלל הקהילה סובלנית ומכילה. רוב האנשים מבינים כי זה חלק מן המורכבות של הבית בתוך קהילה דתית. ומובן שהבית שלנו והפעילויות החינוכיות סובבות סביב לוח השנה העברי והחגים והמועדים אשר קשורים לעולמן התרבותי של הנערות”.

הנערות שומרות על קשר עם הבית? יוצאות לשבתות? ומה עושים במצבים מורכבים?
“הקשר עם המשפחות חשוב לנו מאוד, יש לנו קבוצות משותפות עם המשפחות ואנחנו זמינות ונגישות למשפחות בכל שעה משעות היום ומעדכנות בכל הפעילויות של הבית.
לצערנו, יש נערות חסרות עורף משפחתי, ולא תמיד קל למצוא לנערות משפחות מארחות מתאימות. בהרבה מקרים הנערות עצמן לא מעוניינות במשפחות ולכן הבית שלנו פתוח בכל ימות השנה. לעיתים בנות השרות הלאומי מזמינות נערות לבתיהן ולעיתים אין פתרון. אנחנו מנסות בשבתות חופשה לייצר אוירה אחרת לנערות שנשארות. ואכן החופשות הן מראה כואבת לאותן נערות חסרות עורף משפחתי, ולנו נותר רק לנסות להכיל ולווסת את הכאב”.
לאן ממשיכות בוגרות הבית? האם הקשר איתן נמשך כשהן ממשיכות הלאה?
“בשנים האחרונות הבנות מקבלות ליווי ותיווך לחיים העצמאיים, מטעם תכנית הליווי של חסות הנוער. אנחנו עובדות עם הנערות על התנהלות כלכלית, מעודדות יציאה לעבודה. הוצאת רישיון נהיגה ומכוונות לתוכניות המשך. רוב הנערות מתגייסות או ממשיכות לשירות לאומי במגוון תפקידים, ויש נערות המשתלבות במכינות או בתוכניות קדם צבאיות אחרות.

באשר לקשר עם הנערות, לנו ולנערות הבוגרות (המסיימות שהותן אצלנו) ברור שנמשיך ונהיה כתובת לחיים. ויחד עם זאת אנחנו משחררות, בבחינת “עוף גוזל” וזה לא תמיד קל. הניסיון מלמד שגם נערות שכבר הפכו לאמהות, פונות אלינו כשהן זקוקות. ואשרינו שזכינו”.

איך מודדים את ההצלחה?

“משמעותה של הצלחה עבורי, היא נערה היוצאת לחיים עצמאיים מטיבים. רוב הנערות נמצאות בד”כ במסגרת בין 2-5 שנים. לאור היציבות והטיפול ארוך הטווח במסגרת, הנערות יוצאות עם כוחות המאפשרים להן להשתלב בשרות לאומי או בצבא, שלב משמעותי הנוטע בהן כוחות וביטחון לחיים עצמאיים בהמשך. ב”ה זו הדרך האופיינית לרוב הנערות שיוצאות מהמסגרת שלנו”.

סיפור הצלחה או סיפור מעניין וייחודי

“מודה ומתוודה שזו שאלה שקשה לי ולא מפני שאין לי מה לספר, להיפך. ואף על פי כן חשוב לי לחדד שכל נערה שמצליחה להמשיך ולחיות עם הטראומה בצורה מטיבה, עבורי היא סיפור הצלחה. כל הנערות שלנו גיבורות במובן הכי בסיסי וקיומי. ולכן צר לי אבל במודע לא אשתף בסיפורי הצלחה מעניינים וייחודיים, כי כל נערה והסיפור שלה והפרטיות שלה”.

מילה להורים ולסביבה

“כולנו חייבים לשכלל את מיומנויות ההקשבה לילדים שלנו. זה הבסיס להצלחה, לראות מה קורה איתם, מה עובר עליהם, לנסות להיות פחות שיפוטיים ויותר מכילים”.

איך השפיעה הקורונה עליכם ועל כמות ההפניות אליכם?

“הקורונה מורכבת לכולנו, היא בהחלט חשפה הרבה כוחות ויצירתיות הן של הצוות והן של הנערות. ובמקביל יצרה התמודדויות לא פשוטות שאינן שונות במהותן מכל בית במדינת ישראל. הקורונה לא השפיעה על ההפניות, הבית מבוקש מאוד ויש לו ממתינות”.

מה השאיפות שלכם, איך אתם רוצים לראות את הבית הזה עוד 5-10 שנים קדימה?

“בשנה שעברה זכינו להגדיל את הבית ל36 נערות. חשוב לנו שהמודל האינטימי והאוטונומי יישמר בשלושה בתים. חשוב לנו שנצליח לייצב צוותים שמבינים לעומק את התפיסה הטיפולית-חינוכית שלנו, כי אני מאמינה בלב שלם שזו הדרך המדויקת לעבודה עם נערות. חשוב לנו להמשיך ולהיות חלק מקהילת טירת צבי.

אני מתפללת שכולנו נצליח, בהווה ובעתיד, להרגיש, להתחבר ולהתנהל עם הנערות לאור מילותיו הנפלאות של הרב קוק: “וכשהנשמה מאירה גם שמיים עוטי ערפל מפיקים אור נעים”. ולסייע לכל נערה למצוא את האור שלה”.

כתבות נוספות:

פרקי הלל

יעלי אליה מדי הבית של עמיחי ורינה אריאל נמצא באזור פסטורלי ומבודד באופן יחסי בקרית

קרא עוד »

ניגון הלב

יעלי אליה מדי עופר שניידר ירושלמי מלידה, נולד למשפחה חילונית אחד משלושה ילדים. היום גר

קרא עוד »

שר התורה

מאיר טרבלסי הידעת? בספרייתו של הרב עובדיה זצ”ל יש כ-40,000 ספרים! הרב נולד בשם “עובדיה

קרא עוד »

מהפכה של שמחה

צופיה לקס, סטנד-אפיסטית, שחקנית ויוצרת תיאטרון, אם לתשעה המתגוררת ביישוב עפרה, אישה מלאת אנרגיות השומרת

קרא עוד »

קריאת כיוון

אסף משניות בפעם הראשונה מאז ממשלתו של אהוד אולמרט הולכת המפלגה הדתית-לאומית, ימינה בגלגול הנוכחי,

קרא עוד »