חלוצים בלוד

וכשראינו את המצב של השכונה לא יכולנו לעמוד מנגד. הבנו שיש כאן אזור שמחכה לגאולתו, ועם ההזדמנות לבנות קהילה מסביב לערכים שאנחנו מחפשים הושלם הפאזל של מציאת מקום המגורים שלנו

יוני ואסנת גרינשטיין, זוג פלוס שניים, עברו לא מזמן לשכונת גבעת הזיתים בלוד: "לפני כשנה וחצי, כשהלכנו בפעם הראשונה להתפלל בבית הכנסת בשכונה אחרי שבע שנים שתפילה לא נשמעה בו, פגשנו אישה תושבת המקום, והיא שאלה אותנו מי אנחנו ומה אנחנו עושים. כשענינו שפנינו לבית הכנסת פרצה האישה בבכי, חיבקה אותנו ואמרה שהיא מתרגשת כל כך לראות פה פנים צעירות ועגלות כמו פעם".
שכונת גבעת הזיתים נושקת בגבולותיה לכמה שכונות בעיר שהגרעין התורני בלוד עשה בהן שינוי מגמה, אך המהפך שהתחולל בעיר פסח על שכונה זו. הזוגות הצעירים בני הציונות הדתית המחפשים חיי קהילה ודירה במחיר שפוי נוהרים אל שכונות האם של הגרעין ובלי משים מדלגים על גבעת הזיתים. מנהלת בית הספר בשכונה מספרת כי ללא מעט ילדים אין בתים לחזור אליהם לשעות אחר הצוהריים, ולא מעט פעמים יצא לה להחזיר הביתה בשעות הקטנות של הלילה ילד אשר הלך מבולבל ברחובות סימפטיים פחות בעיר.

הסיפור של תחילת גאולת השכונה התחיל לפני כשלוש שנים במבנה יחיד נטוש ושרוף. בית הכנסת היכל יעקב, שלפני שנים נטשו אותו מתפלליו ונשאר שומם, עמד בפני צו הריסה. כדי להציל את בית הכנסת קיבלה עליה העמותה לחינוך וחברה בלוד את שיפוץ המבנה, בלי לדעת מה ילד יום.
נעם דרייפוס, מזכ"ל העמותה, מסביר: "בית הכנסת עומד במקום שאין בו משפחות צעירות. המחשבה על משפחות צעירות שדוחפות עגלות במקום שהתמונה השגרתית בו היא עובדים זרים ואלכוהול המריצה אותנו לשפץ את המבנה ולחפש אחר חלוצים שיהפכו את המבנה לאבן שואבת לאזור. לא היה לנו ספק כי אסור לאפשר את הריסת בית הכנסת ולמנוע את הפרחת המקום".
רק לאחר כשנה שבה חיפש דרייפוס קהילה שתיכנס לבית הכנסת שמע על קבוצת משפחות אשר חיפשו מבנה לתפילת ערב שבת עקב חוסר מקום לצעירים בשכונת האם של הגרעין. החברים התחילו לנדוד בשבתות אל בית הכנסת המרוחק במקצת, שבתחילה עוד לא היו בו ריהוט, מים וחשמל, ובהליכותיהם אל בית הכנסת מדי שבת גילו המתפללים את שכונת גבעת הזיתים: שכונה של כ-1,500 משפחות, אוכלוסייה מבוגרת ברובה, צביון יהודי הולך ומתמעט, שחמקה מהרדאר של הגרעין בלוד. היה להם ברור שבתוך כמה שנים ישתנה המאזן של השכונה, והם לא יכלו להעלים עין.
"ראינו שיש כל כך הרבה לעשות מעבר לכביש", מספר אלי, כיום רכז השכונה, "בדיוק היינו בשלב של חיפוש דירה בעיר, וכשראינו את המצב של השכונה לא יכולנו לעמוד מנגד. הבנו שיש כאן אזור שמחכה לגאולתו, ועם ההזדמנות לבנות קהילה מסביב לערכים שאנחנו מחפשים הושלם הפאזל של מציאת מקום המגורים שלנו".
לדבריו של אלי מצטרפת תמר גלזר, שגם היא עמדה בצומת דרכים באותה תקופה. "כשחשבנו איפה להשתקע בשנים הקרובות דיברנו על זה שהשכונות שהגרעין תקע בהן יתד די מיצו את עצמן מבחינת נוכחות דתית וצעירה, ומשום מה גבעת הזיתים הייתה מין ואקום שלא הגיעו אליו צעירים", היא אומרת, "ויש בו הרבה מבוגרים ומשפחות שהיו שמחים לנוכחות של יותר תושבים דתיים וצעירים. משם זה התגלגל".
ללודאים הוותיקים הצטרפו גם משפחות מחוץ לעיר. "אני עובדת בהיי-טק ובעלי רואה חשבון, אז שנינו חייבים לגור במרכז", מספרת אחינועם שטרנליכט. "חיפשנו מקום שנוכל לקנות בו בית בעתיד ושתהיה בו חברה צעירה. כשבדקנו את השכונות בלוד גבעת הזיתים ענתה על הדרישות שלנו, ועל הדרך הרווחנו גם עשייה חברתית".
המשפחות התחילו לפעול בשכונה. בהתחלה בשלט רחוק, שכן רק שתי משפחות התגוררו בשכונה בפועל והיתר בשכונה הסמוכה, ובהמשך גם הן תקעו בה יתד ועברו אליה. ככל שחלף הזמן הכירו התושבים החדשים את הוותיקים וגילו עד כמה חיונית הנוכחות שלהם בשכונה. גני השעשועים היו ריקים, ילדים הסתובבו ברחובות ללא מעש, והסיפורים האנושיים שנחשפו אליהם היו קורעי לב.
בשנה הראשונה נערכו בגני השעשועים "קבלות שבת" לילדי השכונה בימי חמישי. בפעילויות הראשונות השתתפו בעיקר חברי הקהילה, ומסביב עמדו עשרות ילדים ומבוגרים והסתכלו בהם. כשהזמינו אותם להצטרף הם התפלאו שהפעילות אינה בתשלום והצטרפו מייד בשמחה. המשפחות הצעירות החלו לפקוד את גני השעשועים גם בשאר ימות השבוע והצליחו למשוך אחריהן עוד משפחות מקומיות שעד כה הרחיקו לגינות ופארקים באזורים אחרים בעיר. 


כדי שיוכלו חברי הקהילה הצעירה לפעול במגוון מישורים פתחה תנועת בני עקיבא בשכונה כפר סטודנטים, ובמסגרתו הוקמה מועדונית הנותנת לילדי השכונה מענה חינוכי וחברתית לשעות אחר הצוהריים. הסטודנטים מתנדבים גם בדיור מוגן לקשישים, ובפורים חילקו בו משלוחי מנות לדיירים בשירה וריקודים.
נוכחות חברי הקהילה בשכונה מורגשת מאוד. בחג הסוכות התרגשו רבים לראות סוכות בחצרות הבתים בפעם הראשונה זה שנים ואף ביקשו להיכנס אליהן. בחנוכה ובפורים נערכו אירועי שיא לילדים, ובהם תחנות הפעלה והופעות. גם האוכלוסייה המבוגרת קיבלה בזרועות פתוחות את השכנים החדשים. למשל, כאשר ילדה אחת מחברות הקהילה הציעו לה השכנים שירותי שמרטפות ואף קנו לה מתנות

נעם דרייפוס מזכ"ל העמותה

חברי הקהילה גם נכנסים כשותפים פעילים בוועדי הבתים שהם מתגוררים בהם ופעמים רבות אף מקימים אותם מאפס. החום האנושי של ותיקי השכונה מאפשר לתושבים החדשים להתערבב בשכונה ולהבין את הצרכים הצפים על פני השטח. לדוגמה, בימי הסגר נגיף הקורונה התגייסו הסטודנטים לחלק חבילות לנזקקים ויצרו קשר יום-יומי עם קשישים בודדים שנותרו סגורים בבתיהם כדי לספק להם את צורכיהם. אחת הקשישות, עולה ותיקה שמתגוררת בעיר שנים רבות, הודתה בחום למתנדבים: "ברוסיה אנשים לא היו מתנהגים ככה. רק יהודים עושים את זה". ביום העצמאות עברה בשכונה משאית ובה די ג'יי, וחברי הקהילה חילקו לילדים בלוני הליום. התושבים יצאו מהבתים והתחילו לרקוד ברחובות, אחרים עמדו והתרגשו מבעד לחלון והודו לחברי הקהילה על השינוי המורגש בשכונה. "וכך, בית כנסת שומם שזעק לגאולה התחיל מהלך של הארת שכונה שלמה על ידי קהילה מגובשת והטרוגנית שבה כל אחד יכול למצוא את מקומו ולתרום את חלקו" מסכם דרייפוס.
בקהילת גבעת הזיתים מתגוררות כיום כ-20 משפחות ממגוון רקעים. סטודנטים, מורים ובעלי מקצועות חופשיים חיים יחדיו בשכונה מתוך רצון לגור באזור משמעותי בלי להתפשר על חיי חברה, דיור מוזל ומקום אטרקטיבי..

כתבות נוספות באותה קטגוריה

עדות חיה

יוסף זלמן קליינמן, ניצול מחנה אושוויץ ואחד מעדי משפט אייכמן, מספר על השואה בתיעוד מטלטל.

קרא עוד »

מגזר קרוע

הריצה המסתמנת בשני ראשים בסבב הבחירות הקרוב מהווה תמונת מראה לתהליך שעובר המגזר הדתי בכללותו:

קרא עוד »
בנצי גופשטיין וברוך מרזל

פסולי בג"ץ

לאחר הפסילה הלא מפתיעה שנפסלו בבג"ץ נציגי עוצמה יהודית בנצי גופשטיין וברוך מרזל יצאנו לשמוע

קרא עוד »

חיים שלי

מאיר טרבלסי אוריאל שמחה עזרה ראשונה בהצלת חיים, אוריאל שמחה מספר על קורסי העזרה הראשונה

קרא עוד »