שליפות

אסף אשתר

אסף אשתר, גילוי דעת

אסף אשתר, גילוי דעת

אסף אשתר

הוא יכול להצחיק קהל רב וגם להפגין בקיאות מרשימה תכניות העוסקות בשירה עברית, ולכן זוכה לאהדת בוגרים וצעירים כאחד: השחקן אסף אשתר, בשיחה של אחד על אחד, משתף את קוראי גילוי דעת באמונה שלו בקב"ה

ספר על עצמך.

"אני שחקן תיאטרון וטלוויזיה. נולדתי בחדרה בשנת תשכ"ה ואני נשוי כבר קרוב לשלושים שנים לזוגתי כוכבה, שהכרתי בשירות הצבאי. במשפחתנו הקטנה שתי בנות: תמר והגר. בתיכון למדתי במגמת אלקטרוניקה ובצבא שירתי כקצין קשר, והשתחררתי בדרגת סגן (היום אני רב סרן במיל').

תמיד חלמת לעסוק במשחק?

"אף שפניתי לתחומים רחוקים, חלומי תמיד היה משחק, תיאטרון ובידור. עוד כפעוט בגן נמשכתי לעולם הזה, אך לא ניחשתי שלדמיונות האלה אפשר למצוא אחיזה בקרקע המציאות. בבית הספר גויסתי תמיד להיות שחקן, קריין ומנחה, אך הפיכת התחביב למקצוע הדרך נראתה לי בלתי ישימה בעליל. לאחר שנתיים בקבע השתחררתי מצה"ל וגמרתי אומר להירשם במהירות לבית ספר למשחק, ויהי מה! למדתי שלוש שנים בבית צבי, ומאז תשנ"א אני שחקן במקצועי".

הקומדי סטור.

"לאחר לימודי המשחק השתתפתי בהצגות בתיאטרון באר שבע, ושם שמעתי מחבר טוב שמתגבשת בתל אביב קבוצת שחקנים למופע משחקי תיאטרון משעשעים, והמופע אמור להשתלב בערב סטנדאפ קומי מגוון ומיוחד בבית ציוני אמריקה. את המיזם הזה יזם דודו ירדני ז"ל (בן זוגה של טמירה ירדני תבדל"א, בעלת 'טדי הפקות') בהשראת מיזם דומה שראה בארצות הברית.
"הימים היו ימי ראשית הערוץ הטלוויזיוני המסחרי, ערוץ 2. המפיקים חיפשו תוכניות ותכנים והגיעו לדודו ולמופעי הקומדי סטור, ואט-אט גיבשנו תוכנית מערכונים לטלוויזיה. בלי ששיערנו זאת הפכנו תוכנית שסחפה מדינה שלמה וחותמה העמוק ניכר עד היום, יותר מעשרים שנה אחר כך. זו הייתה תקופה מופלאה שכנראה לא תשוב, אך זיכרונותיה הם חלק משמעותי בחיי האומנותיים והאישיים. עד היום צועקים לי ברחוב: 'בוא'נה! תעשה יש לי, יש לי, פההה…'".

השירה העברית.

"אני אוהב מאוד מוזיקה ישראלית ושירים בעברית. גם בעשורים האחרונים נבראים כאן, לשמחתי, שירים טובים שאני אוהב. ברם אם יש מי שמחשיבים אותי לבעל ידע נרחב בזמר העברי, הרי שידע זה מתמקד בשירים הוותיקים יותר, או כפי שאני מציין במופע שלי: משנות השמונים ומטה.
"כילד אימא שלי חזרה ואמרה לי: 'הקשב למילות השירים. הם מספרים סיפורים מעניינים…'. כששואלים אותי: 'מניין ואיך אתה זוכר כל כך הרבה מילים, יוצרים וסיפורים? האם יש לך שבב של מחשב בראש?', אני עונה: 'אם יש שבב כזה, הוא נמצא בלב…'.
"את האהבה הרבה הזאת לשירים הוותיקים שלנו ולשפה העברית בכלל זכיתי לממש בשלל הזדמנויות בתקשורת: בתכנית 'לא נפסיק לשיר' בערוץ 2, ב'ציפורי שיר', שערכתי והגשתי ברשת ג', וכמובן במופע שלי 'כל המילים השמחות'".

או, הקדמת אותי. מהו באמת המופע הזה?

"במופע הזה אני זוכה לשלב בשנים האחרונות בין אהבתי לשירים ולשפה העברית ובין כישוריי כשחקן וכאיש במה. המופע עצמו רץ כבר כמה שנים, אך אין אחד דומה למשנהו. עד כמה שדעתי משגת, אין למופע הזה אח ורע בעולם הזמר העברי ובשטח השירה בציבור. זוהי חוויה מוזיקלית תרבותית ייחודית ומיוחדת. בעזרת מלווה מוזיקלי אני חד חידות מוזיקליות, שר עם הקהל ומעניק כבוד גדול ליוצרים ולשירים. הקהל עצמו שותף פעיל בבחירת השירים וזוכה לשמוע את הסיפורים שמאחורי המילים והמנגינות".

ומיהו הקהל? הדור של היום כבר לא ממש מכיר את נכסי צאן הברזל, וזה עוד בלי לדבר על שיבושי הלשון…

"כשאני רואה צעירים ונוער בהופעותיי אני מאושר! לשמחתי עדיין אפשר למצוא מבני הדור החדש שמכירים שירים עבריים ותיקים וטובים, אבל לצערי הם אינם חזון נפרץ. על הצעירים להבין שהשירים החדשים שצצים בכל יום והאופנות המוזיקליות אינם תחליף לתרבות המוזיקלית הוותיקה ולשירים של פעם. הם רובד נוסף, שנשען על תרבות מפוארת ורבת שנים. חוליה בשרשרת אדירה. וכדי שזו לא תינתק שומה על כולנו, צעירים כבוגרים, לחבק, לכבד, להכיר, להוקיר ולשמר את התרבות הוותיקה על אנשיה ועל קסמיה.
"כל זה רלוונטי בעיניי גם בכל הקשור לשפה העברית המתפתחת, ובעיני רבים משתבשת. מחד גיסא יש לומר כן לתמורות ולשינויים, אך מאידך גיסא להשתדל להכיר את השפה שלנו על כל משלביה ורבדיה. אפשר לומר אחלה, סבבה, חבל על הזמן, סוף הדרך, אבל לדעת שאפשר לבחור גם בנהדר, מהנה, מוצלח ומשובב נפש.
"היום כולם מחליפים מילים ברגשונים, אבל אסור לשכוח את האפשרות של בחירה במילים ואת הברכה הטמונה במאמץ הנחוץ להתנסחות מכובדת ואפילו מסוגננת. כשדנים במצבה ה'עגום' של העברית בפי הצעירים של היום, יש להבדיל בין התפתחות טבעית חיובית, שיש לקבלה בשמחה ובהבנה, לבין בורות תרבותית ועצלות לשונית, שהן רעה חולה".

ואם כבר מדברים על הדור הצעיר, הפכת כוכב גדול גם בקרב הילדים. מה גרם לך לעשות את המפנה?

"לשמחתי הרבה אני זוכה להעניק מאהבתי לעברית ולשירים גם לקהל צעיר מאוד. לפני כמה שנים החלטתי שגם לגיל הצעיר מגיעה איכות תרבותית גבוהה שאינה מתפשרת בעניין הבידורי והמשעשע. הופעתי בבתי ספר יסודיים רבים ברחבי הארץ במופע 'כל המילים השמחות', שהסבתי והתאמתי לתלמידים, ובמופע 'המסע בעקבות המילים הקסומות', שמתאים לכל המשפחה".

במה חוויית ההופעה מול קהל ילדים שונה מהופעה לפני קהל מבוגר?

"כשאני מופיע מול ילדים אני משתעשע בהומור רב המותאם בהווייתו לקטנים, אך לא מוותר על עברית מוקפדת ומהודרת, ולכן מאושר להיווכח שהקהל הזאטוטים נשאר משועשע, מעורב ומשתף פעולה גם כשבמקום להכריז: 'מה, לא אכלתם הבוקר?! לא שמעתי אתכם!' אני מכריז בביטחון: 'זה היה קול ענות חלושה… אני מצפה לקול ענות גבורה'. צילמתי גם כמה מערכוני עברית לילדים, ואת חלקם אף העליתי לרשת.
"אני אוהב כל קהל שמולו אני מופיע. קהל המורכב מילדים הוא קצת יותר ביקורתי ופחות 'מנומס'. הוא יגלה מייד וביתר שאת סימני שעמום וחוסר סבלנות. אבל יש לזה גם יתרון: אם מקבלים מחמאות מילדים, חזקה עליהן שנאמרו בכנות ובתמימות וללא משוא פנים".

כשאתה מסתכל אחורה, מה אתה חושב על השינויים שחלו בעולם התרבות הישראלי מאז תחילת דרכך?

"אני מנסה לשכנע את עצמי שאני עדיין צעיר, אך זוכר היטב שכשצעדתי את צעדיי הראשונים בעולם התרבות היה רק ערוץ אחד בטלוויזיה. מי חלם על ריבוי ערוצים, על המרשתת, על הרשתות החברתיות, על טלפונים ניידים שכבר מזמן אינם טלפונים אלא אוקיינוסים של תקשורת, מלאי סערות ומערבולות?
"היום הדור שלי נשאב ברובו, כמעט כמו הצעירים, לעולם הטכנולוגי המתפתח ואיתו גם לתרבות המשתנה: שפת מחשב ומסרונים, תוכניות מציאות, העלאת נתונים ומידע בקצב מסחרר עד שאין אפשרות לבור את המוץ הרב ולגלות את הבר הנדיר.
"דלות התרבות זועקת מכל פינה, ואין שומע. אומנם אין טעם להטיף לחיי פרישות דיגיטלית, אך יש להאט לעיתים את מרוץ הכרכרה הדוהרת כדי להריח פרח קטן של שיר ישן, ללטף בעיניים ספר טוב, לאמץ אל החיק מילה יפה ולזכור שהדברים החשובים באמת אינם במסכי הטלפונים ולא בתוכניות הריאליטי".

אני ואלוקים.

"אני מחובר מאד למסורת היהודית. סביי וסבותיי, זיכרונם לברכה, ניהלו אורח חיים מסורתי-דתי. חוויית בית הכנסת, התפילות והמזמורים בשבתות, בחגים ובמועדי ישראל מוכרת לי מאוד (בנוסח התימני), ואני נפגש איתה מדי פעם בחיי באהבה גדולה עד היום. בבית הוריי הקפדנו פחות על כל הפרטים, אך כשרות, למשל, נשמרה תמיד.
"אני מוצא את עצמי נהנה בהזדמנויות שאני מתבקש להשלים מניין. אני אוהב גם את הקידוש ועורך אותו מדי ערב שבת וחג. אף שאני מגדיר את עצמי חילוני, מאחר שאיני חובש כיפה בקביעות, אני מאמין בקב"ה ומעריך את מסורת ישראל. אני מייחל ליום שנצליח למצוא דרך לחיות יחד בשלמות: חילונים גמורים, דתיים-לאומיים וחרדים, ללא כעסים והפגנות אלימות על כפייה דתית או חילול השם.
"לשמחתי הגדולה הופעתי פעמים רבות עם 'כל המילים השמחות' בפני הציבור הדתי, בעיקר דתי-לאומי. קהל הכיפה הסרוגה הוא בדרך כלל הקהל הטוב ביותר שלי. החיבור לעברית היפה ולשירים הנהדרים ניכר בו היטב, ואני רווה נחת ממש כמו הקהל. כן תרבינה הופעות שכאלה".
שותפים לאורך הדרך.
"כל מה שאני היום קשור כמובן להוריי. אבי זאב ז"ל היה אדם שאהב הומור וחלם לכתוב סיפורים ויצירות. הוא מעולם לא הגשים את חלומו אך הספיג אותו בי, ולאורך השנים כתבתי הצגות ילדים רבות וטקסטים לאירועים. אמי זהבה תבדל"א כאמור נתנה לי להבין שיש סיפור בכל שיר, ומי אני ומה אני ללא זוגתי הנהדרת כוכבה, שבשנים האחרונות מתלווה אליי לכל הופעותיי כמנהלת הצגה, כנהגת וכתומכת בכל דבר ועניין.
"אחרי כל השנים תקצר היריעה מלפרט את כל הטובות והטובים שפגשתי בחיי. כל מי שהרעיפו מעט טוב עשו ועושים את כל מה שטוב בי".

לסיום, מילה למבוגרים שהתייאשו מהדור הצעיר?

"אני מודאג מהפנים שמקבלת התרבות שלנו היום, אך לכל המבוגרים שמצקצקים בלשונם ומנידים ראשם בדאגה: 'אוי, הצעירים של היום…', נזכיר שכך קורה כמעט בכל דור. בשיר הידוע 'סימן שאתה צעיר' יוסי גמזו מצטט את זקן השומרים אברהם שפירא: 'זה נוער זה?! זה בררה!' (במקור הסתיים המשפט בחרוז חריף יותר).
"הנוער שעל ערכיו קבל שפירא העניק לנו את המדינה כשנלחם במלחמת השחרור, וממנו יצאו משוררים, סופרים ואנשי מדע ורוח רבים. גם בשנות החמישים היו מודאגים ממצב בני הנוער ומחינוכם הקלוקל, אותם בני נוער שרבים מהם השכילו לנצח את אויבנו במלחמת ששת הימים וגם מהם צמחה אומנות ותרבות מפוארת.
"יש לקוות שהצעירים והצעירות של היום לא יאבדו בעולם המטורף שנוצר וממשיך להשתגע. יש מקום גדול ומציאותי לתקווה שימצאו את מקומם הנכון, וברגע האמת ידעו לבלום את מרוץ העגלה המשתקשקת במדרון… ונאמר אמן"

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…