בדרך לכותל

בניסן עתידין להיגאל

פרצה בגדר המערכת סמוך לקלקיליה

01
שבת נפלאה של ראש חודש ניסן.
צעדתי בשמחה גדולה לכותל עם ידידי יוני קליין, שעד לאחרונה שירת ביחידה מבצעית מובחרת של המשטרה.
לפני כשלושה חודשים, סיפרתי לכם כאן, על החתונה המרגשת של יוני עם השוטרת אביבה, גם היא מיחידה מיוחדת, שעלתה בגפה משוויץ.השבת, זכינו לארח את הזוג המופלא הזה בביתינו.
קרני שמש חמימות בצבצו ממזרח וסימנו את דרכנו לכותל, בגוונים של זהב. הצעידה הייתה הפעם קלה מתמיד. גם בזכות מזג האוויר האביבי, וגם בזכות ההקשבה שלי לתיאורים המרתקים של יוני, על הפעילות המתוחכמת והמדויקת של המשטרה, שמסכלת פיגועים במרחב ירושלים.
למרות ההתראות והמתח הביטחוני ששרר השבוע, רחבת הכותל גדושה הייתה במתפללים שבאו לחגוג שבת ראש חודש הכי קרוב לקודש הקודשים.
שירת ההלל בר״ח ניסן, כאן, למרגלות הר הבית, נטעה בנו ערגה מיוחדת לשירת הלוויים במקדש וזיכתה אותנו בהקשבה רעננה ומשמחת, למשק כנפי הגאולה.
ממש בסמוך אלינו התפללה, תוך שירה וריקודים, קבוצה גדולה ונפלאה של תלמידי ״מרכז הרב״ מחבורת ׳״מכסף״. לשאלתי, הם ספרו לי, שבסיום התפילה ייצאו כאיש אחד, לסיבוב השערים המסורתי בן אלף השנים, בו מקיפים בכל ראש חודש את הר הבית ומרבים בתפילה, בשירה ובאמירת מזמורי תהילים מול שעריו.
מרחבת הר הבית הצופה אל שער המוגרבים הוא שער הרמב״ם, רוקדים התלמידים לכיוון שער הכותנה, ומשם לשער הברזל, שערי המזרח בואכה הר הבית. משם הם ממשיכים בתפילה בשירה ובריקוד לעבר ״השער החשוך״ ו״שער הסליחה״ שבצפון הר הבית.
״סיר נפוח אני רואה ופניו מפני צפון…״ הנביא ירמיהו מזהיר אותנו כי מהשערים הצפוניים של הר הבית תיפתח הרעה. ואכן, משם פרצו הגויים הרשעים, ששרפו והחריבו את בית המקדש ומשם חדרו מחבלים, פצעו ורצחו שוטרים יקרים ששמרו על הר הבית.
השיירה הקדושה, ממשיכה להקיף בתפילות ושירים את חומת הר הבית ומגיעה בריקודים אל ״שער האריות״ – ״שער השבטים״, משער זה פרצו הצנחנים היקרים שלנו בדרכם לשחרור הר הבית ושחרור כותלנו.
לאחר מכן תמשיך החבורה המופלאה, לעבר שער הרחמים ושער המזרח. ומשם דרומה על עבר שלושת שערי חולדה, בדרום, בואכה עיר דוד, המתגלה, המתחדשת והמיושבת ביהודים נפלאים.
02
לפני כמעט שנה וחצי, לאחר הרצח הנורא של אסתר הורגן הי״ד, שיצאה לתומה לטייל ביער ריחן והותקפה באכזריות על ידי מחבל חמאסי בן עוולה, כתבתי מדם ליבי פוסט זועק על ההפקרות השוררת סביב גדר ההפרדה בכלל ובאזור חריש, ריחן–שקד בפרט.
כך כתבתי אז, מתוך דאגה רבה וצער גדול –
׳׳הפיגוע הרצחני והאכזרי שבוצע על ידי מחבלים ביער ריחן מציף בעיה קשה וכאובה של חוסר אבטחה מספקת בגדר הביטחון בכלל, ובפרצות הקיימות לכל אורכו ובציר חריש, ריחן הקרוב לטל מנשה. הגדר עוברת מרחק דקות הליכה מחריש ומכביש 6 ודקות נסיעה מהישובים הנפלאים המגינים על צפון השומרון. 
בקטע זה של הגדר, עוברים מידי יום כ-4000 שב"חים!!! הם מסתננים לכיוון העיר חריש וכביש 6 דרך פרצות בגדר, תוך שהם עוברים מעליה או מתחתיה. בדרכם הם מבריחים סחורות במאות אלפי שקלים, סיגריות ציוד אלקטרוני, סמים, נשק ועוד. 
לעומת זאת הצבא צמצם בגזרה זו את כוחותיו מטעמים לא ברורים. 
בעבר הוצב שם כוח גדול יותר וכיום היחידות השומרות על הגדר בגזרה הן קטנות יותר. לעיתים, כברירת מחדל, מוצבות שם יחידות מעורבות, מחילות שונים, ובשל הקשיים הארגוניים והאובייקטיבים, קשה עליהן המלאכה והן עושות מאמצים כבירים להתמודד עם האיום הביטחוני הקשה.
השב׳׳חים מתגודדים וצובאים על הגדר בעשרות ובמאות. מחבלים מטמינים בצמוד לגדר מטעני צד, מלכודות וכד׳, כדי למשוך חיילים למלכודת ולפגוע בהם ובעוברי אורח, וכך לעכב את היכולת לתפוס את המבריחים. המחבלים יוצרים מסך של טרור, זורקים בקטבים רימוני הלם ועוד.
הצבא עושה מלאכת קודש, במסירות ובמקצועיות מופלאה, אך מתקשה לסקל את כל ההתגרויות וכל ההברחות ואף לא מצליח להדוף את המתגודדים ולעצור את כל המסתננים.
כמעט בכל יום יש בגזרה תקריות אלימות ומאתגרות, שמסתיימות בכמעט אסון.
החיילים והקצינים היקרים, המוצבים בשטח מתמודדים עם אתגרים יום יומיים מול אוכלוסייה ערבית עוינת מאד, בלי כלים מספיקים ובלי כוח אדם שיכול למגר את הטרור ולסגור את הפרצות בגדר.
החיילים עושים מאמצים גדולים לבלום את ההברחות, אך בגלל הגבלת הכוחות ומגבלות הקורונה ובעיות של הגבלת שימוש בנשק חם, כל יום, שעובר בגזרה זו בשלום, הוא בגדר נס גלוי. 
תושבי יישובי צפון השומרון, כמו טל מנשה, שקד וריחן מכירים ומבינים היטב את המצב הבעייתי מולו מתמודדים הכוחות המוצבים בשטח.
התושבים בצפון השומרון מעודדים ומחזקים את החיילים המסורים המוצבים בגזרה, מפנקים אותם במטעמים, בממתקים, בשתייה קלה, במגדנות ובעוגות ומציפים אותם בחום בחיבוקים ובאהבה. 
הכתובת מתנוססת על הקיר. 
חבל שרק לאחר רצח נורא ואיום כזה מתחילים במטכ׳׳ל ובמשרד הביטחון, לחשב מסלול מחדש…׳׳.
הדברים שכתבתי אז, לצערי אקטואליים עד צמרמורת, כאילו נכתבו היום.
לצערי הרב, איש לא התייחס באותם ימים קשים לדברים שכתבתי ושכתבו עוד רבים.
בימים אלו, אני רואה שוב, שרבים כותבים ומזהירים מהפיגוע הבא, בדיוק באותן מילים…
כך קראתי השבוע, בין הכותבים הרבים – את העיתונאי הוותיק – רינו צרור, את ידידי חגי הוברמן, את חבר הכנסת עמיחי שיקלי, את אמיר אטינגר, את דוברו של משרד מבקר המדינה, שתיאר כיצד המבקר מתניהו אנגלמן, נזעק לאחר הרצח הנורא ורב הנפגעים בחדרה והגיע בכבודו ובעצמו לראות את הפרצה בגדר, שממנה חדרו המחבלים השפלים שביצעו את הטבח בשבוע שעבר.
הגדילה לכתוב שלומית גולדין, הלוי, שכתבה בערך כך: חסימת הפרצות בגדר, שהפכו עבור השב׳׳חים לדרכים ״לגיטימיות״ להגיע ״לעבודה״… היא פתרון לטווח קצר…
הם צריכים פרנסה ואנחנו צריכים ביטחון.
לכן כל ״פתרונות הפלסטר״ לא יעבדו.
כולנו יודעים שהפתרון לא פשוט ולא נוח.
מצריך מבצע צבאי ואולי אפילו מלחמה.
אבל הגיע הזמן לטיפול שורש עמוק, שימגר את הטרור מהיסוד ויאפשר לנו לחיות קצת בשקט.
כי ככה אי אפשר להמשיך.
שבת הגדול שלום. של בטחון, של שלווה, של גאולה ושל אחדות.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…