מאיר דורפמן

‮"‬דמעותיו‭ ‬זלגו‭ ‬בעת‭ ‬שהוציא‭ ‬מפיו‭ ‬את‭ ‬המילה‭…‬‮"‬

מאיר דורפמן

01‭ ‬

בשנים‭ ‬שבין‭ ‬מלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים‭ ‬למלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬התנהל‭ ‬דיון‭ ‬ביחס‭ ‬לקו‭ ‬בר‭-‬לב‭, ‬קו‭ ‬המוצבים‭ ‬שנבנה‭ ‬לאורך‭ ‬תעלת‭ ‬סואץ‭, ‬וקרס‭ ‬לאחר‭ ‬מכן‭ ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭. ‬גם‭ ‬במהלך‭ ‬מלחמת‭ ‬ההתשה‭ ‬נהרגו‭ ‬שם‭ ‬חיילים‭ ‬רבים‭. ‬סיפרה‭ ‬לי‭ ‬גב‮'‬‭ ‬מרים‭ ‬רענן‭: ‬הרב‭ ‬יחזקאל‭ ‬אברמסקי‭, ‬נשיא‭ ‬מועצת‭ ‬גדולי‭ ‬התורה‭, ‬נהג‭ ‬להתארח‭ ‬במלון‭ ‬של‭ ‬הורי‭ ‬בתלפיות‭, ‬ופעם‭ ‬אמי‭ ‬שאלה‭ ‬אותו‭ ‬לדעתו‭ ‬על‭ ‬קו‭ ‬בר‭-‬לב‭. ‬הוא‭ ‬ענה‭ ‬לה‭: ‬‮"‬אני‭ ‬לא‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬עצות‭ ‬שנוגעות‭ ‬לחיי‭ ‬ילדים‭ ‬של‭ ‬מישהו‭ ‬אחר‭…‬‮"‬‭ [‬אגב‭, ‬נכדו‭ ‬יונתן‭ ‬הי"ד‭ ‬נהרג‭ ‬כנער‭ ‬במלחמת‭ ‬השחרור‭ ‬בירושלים‭ ‬מפגיעת‭ ‬צלף‭ ‬ירדני‭. ‬מ‭.‬ד‭.]‬

02‭ ‬

לרבי‭ ‬ישראל‭ ‬יעקב‭ ‬פישר‭, ‬שהיה‭ ‬פוסק‭ ‬גדול‭ ‬וראב"ד‭ ‬בד"ץ‭ ‬העדה‭ ‬החרדית‭ ‬בירושלים‭, ‬היה‭ ‬כוח‭ ‬היתר‭ ‬גדול‭ ‬ומסורות‭ ‬הלכתיות‭ ‬ייחודיות‭. ‬זכיתי‭ ‬להביא‭ ‬בפניו‭ ‬שאלות‭ ‬רבות‭, ‬וכמה‭ ‬פעמים‭ ‬שאלתיו‭ ‬אצל‭ ‬מי‭ ‬שימש‭ ‬בהלכה‭, ‬והתחמק‭, ‬משום‭ ‬מה‭. ‬בסביבתו‭ ‬סיפרו‭ ‬שהוא‭ ‬למד‭ ‬אצל‭ ‬הרב‭ ‬מטפליק‭ [‬רבי‭ ‬שמשון‭ ‬אהרון‭ ‬פולונסקי‭, ‬שהיה‭ ‬פוסק‭ ‬גדול‭ ‬בירושלים‭, ‬ממקורבי‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬ור‮'‬‭ ‬יוסף‭ ‬חיים‭ ‬זוננפלד‭. ‬מ‭.‬ד‭.]. ‬שאלתיו‭ ‬אם‭ ‬כך‭ ‬הוא‭, ‬והוא‭ ‬הכחיש‭ ‬ושוב‭ ‬התחמק‭. ‬פעם‭ ‬סיפרתי‭  ‬לרב‭ ‬משה‭ ‬הלברשטאם‭, ‬בעל‭ ‬שו"ת‭ ‬‮"‬דברי‭ ‬משה‮"‬‭ ‬וחבר‭ ‬הבד"ץ‭, ‬על‭ ‬כמה‭ ‬מתשובותיו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬פישר‭, ‬והוא‭ ‬אמר‭ ‬שאכן‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬היתר‭ ‬גדול‭, ‬ומסורותיו‭ ‬ייחודיות‭ ‬ביותר‭, ‬אבל‭ ‬אחרי‭ ‬פסיקת‭ ‬אדם‭ ‬גדול‭ ‬כזה‭ ‬אין‭ ‬מקום‭ ‬להרהר‭.‬

בשיחה‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬שמואל‭ ‬צבי‭ ‬חסידה‭, ‬התחזקה‭ ‬אצלי‭ ‬הערכה‭ ‬זו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬סיפר‭: ‬‮'‬גם‭ ‬אבי‭ ‬עסק‭ ‬בשחיטה‭, ‬התגוררנו‭ ‬בשכונת‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭, ‬וכך‭ ‬זכינו‭ ‬להתקרב‭ ‬לרב‭ ‬מטפליק‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬פוסק‭ ‬גדול‭ ‬ותמיד‭ ‬שאלנו‭ ‬אותו‭. ‬כילדים‭ ‬קטנים‭, ‬היה‭ ‬אבי‭ ‬לוקח‭ ‬אותי‭ ‬ואת‭ ‬אחי‭ ‬אליו‭, ‬והוא‭ ‬היה‭ ‬בוחן‭ ‬אותנו‭ ‬על‭ ‬לימודנו‭, ‬וצובט‭ ‬אותנו‭ ‬בצביטה‭ ‬של‭ ‬חיבה‭ ‬בלחי‭ [‬אולי‭ ‬זה‭ ‬המקור‭ ‬ל"סטירת‭ ‬החיבה‮"‬‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬עובדיה‭ ‬יוסף‭, ‬שהיה‭ ‬כנראה‭ ‬מתלמידי‭ ‬החכמים‭ ‬ששימשוהו‭ ‬בהוראה‭…‬מ‭.‬ד‭.]. ‬גדולי‭ ‬הפוסקים‭, ‬כגון‭ ‬הרב‭ ‬שמואל‭ ‬ווזנר‭, ‬הרב‭ ‬שלמה‭ ‬זלמן‭ ‬אויערבך‭ ‬והרב‭ ‬ישראל‭ ‬יעקב‭ ‬פישר‭, ‬שימשוהו‭ ‬בהוראה‭. ‬אחרי‭ ‬פטירת‭ ‬הרב‭ ‬מטפליק‭, ‬היה‭ ‬אבי‭ ‬הולך‭ ‬תמיד‭ ‬לשאול‭ ‬את‭ ‬רבי‭ ‬ישראל‭ ‬יעקב‭ ‬פישר‭, ‬וזה‭ ‬בוודאי‭ ‬משום‭ ‬ששימש‭ ‬אצלו‭ ‬הרבה‭ ‬בהוראה‭ ‬וראהו‭ ‬כממשיכו‮'‬‭.‬

והמשיך‭: ‬‮'‬אחד‭ ‬מזיכרונות‭ ‬ילדותי‭ ‬קשור‭ ‬לדודי‭, ‬הרב‭ ‬יש"י‭ ‬חסידה‭, ‬שהיה‭ ‬חוקר‭ ‬ב‮"‬מוסד‭ ‬הרב‭ ‬קוק‮"‬‭ ‬וחיבר‭ ‬ספרים‭ ‬רבים‭. ‬בילדותי‭ ‬הוא‭ ‬עבד‭ ‬כשוחט‭ ‬בכפר‭ ‬אתא‭. ‬ביום‭ ‬שישי‭ ‬אחד‭ ‬לפנות‭ ‬בוקר‭ ‬התעוררתי‭ ‬לקול‭ ‬רעשים‭ ‬בחצר‭ ‬ביתנו‭ ‬ברח‮'‬‭ ‬באר‭ ‬שבע‭ (‬אז‭ – ‬בבית‭ ‬ישראל‭. ‬מ‭.‬ד‭.). ‬ראיתי‭ ‬פתאום‭ ‬את‭ ‬דודי‭, ‬שבכלל‭ ‬התגורר‭ ‬בכפר‭ ‬אתא‭, ‬ואת‭ ‬הרב‭ ‬בנימין‭ ‬מנדלסון‭, ‬רב‭ ‬הכפר‭ (‬לימים‭ ‬‮–‬‭ ‬רב‭ ‬המושב‭ ‬קוממיות‭). ‬הם‭ ‬ישבו‭ ‬לשתות‭ ‬קפה‭, ‬ואז‭ ‬היה‭ ‬צריך‭ ‬להרתיח‭ ‬מים‭ ‬בפרימוס‭, ‬ובטקס‭ ‬גדול‭. ‬הבנתי‭ ‬שהסיפור‭ ‬הוא‭ ‬כזה‭: ‬דודי‭ ‬שחט‭ ‬בהמה‭, ‬הכל‭ ‬היה‭ ‬כשר‭. ‬הבשר‭ ‬הקדמי‭ ‬התחיל‭ ‬להימכר‭ ‬לאנשי‭ ‬הכפר‭, ‬אבל‭ ‬לפתע‭ ‬שמו‭ ‬לב‭ ‬שיש‭ ‬בעיה‭ ‬בחלק‭ ‬האחורי‭ ‬בבשר‭ ‬הבהמה‭ (‬ספק‭ ‬בענין‭ ‬‮"‬בוקא‭ ‬דאטמא‮"‬‭, ‬המוזכר‭ ‬במס‮'‬‭ ‬חולין‭). ‬הרב‭ ‬מנדלסון‭ ‬עיין‭ ‬בדבר‭ ‬ולא‭ ‬הצליח‭ ‬להכריע‭. ‬הם‭ ‬החליטו‭ ‬שייקחו‭ ‬את‭ ‬החלק‭ ‬המסופק‭ ‬בבהמה‭, ‬ייסעו‭ ‬לירושלים‭ ‬וישאלו‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬מטפליק‭. ‬הדבר‭ ‬היה‭ ‬דחוף‭ ‬גם‭ ‬משום‭ ‬שחלק‭ ‬מהאנשים‭ ‬כבר‭ ‬קנו‭ ‬מבשר‭ ‬בהמה‭ ‬זו‭ ‬לשבת‭. ‬הם‭ ‬הגיעו‭ ‬עם‭ ‬מונית‭ ‬בשעה‭ ‬ארבע‭ ‬לפנות‭ ‬בוקר‭ ‬אל‭ ‬הרב‭ ‬מטפליק‭, ‬ופרסו‭ ‬לפניו‭ ‬את‭ ‬שאלתם‭, ‬הקשה‭ ‬גם‭ ‬לו‭. ‬הוא‭ ‬התחיל‭ ‬להוציא‭ ‬ספרים‭, ‬אמר‭ ‬להם‭ ‬שיצטרך‭ ‬זמן‭ ‬לעיין‭ ‬בדבר‭, ‬ושישובו‭ ‬אליו‭ ‬בעוד‭ ‬כשעתיים‭. ‬בינתיים‭ ‬הם‭ ‬נכנסו‭ ‬להמתין‭ ‬בביתנו‭. ‬כשחזרו‭ ‬אל‭ ‬הרב‭ ‬מטפליק‭ ‬הוא‭ ‬החל‭ ‬לבכות‭, ‬דמעותיו‭ ‬זלגו‭ ‬בעת‭ ‬שהוציא‭ ‬מפיו‭ ‬את‭ ‬המילה‭ ‬‮"‬כשר‮"‬‭, ‬אחרי‭ ‬מאמץ‭ ‬רב‭ ‬למצוא‭ ‬דרך‭ ‬מבוססת‭ ‬להתיר‭, ‬וביקשם‭ ‬שיתנו‭ ‬20‭ ‬ק"ג‭ ‬מהבשר‭ ‬לעניים‭ (‬יש‭ ‬לזה‭ ‬מקור‭, ‬כשמתירים‭ ‬בהמה‭ ‬בקושי‭ ‬רב‭). ‬הם‭ ‬שבו‭ ‬לכפר‭ ‬ועשו‭ ‬כדבריו‭.‬‮'‬‭ ‬

03‭ ‬

דרכי‭ ‬להביא‭ ‬כאן‭ ‬עדויות‭ ‬וסיפורים‭ ‬שראיתי‭ ‬או‭ ‬שמעתי‭ ‬בעצמי‭, ‬אבל‭ ‬לערך‭ ‬הרב‭ ‬בהבנת‭ ‬דרך‭ ‬הפסיקה‭ ‬של‭ ‬גדולי‭ ‬ישראל‭ ‬שהסתופפו‭ ‬בצלו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬מטפליק‭, ‬אעתיק‭ ‬כאן‭ ‬מתוך‭ ‬מה‭ ‬שסיפר‭ ‬עליו‭ ‬הסופר‭ ‬ש"י‭ ‬עגנון‭, ‬ראיתיו‭ ‬בכתב‭ ‬עת‭ ‬ישן‭ ‬ולא‭ ‬נפוץ‭ (‬‮"‬שנה‭ ‬בשנה‮"‬‭, ‬תשל"א‭): ‬‮"‬‭…‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬אלא‭ ‬זקן‭ ‬אחד‭ ‬מטייל‭ ‬אילך‭ ‬ואילך‭ ‬וחשב‭ ‬מחשבות‭ ‬בתורה‭. ‬דרך‭ ‬הילוכו‭ ‬הגיע‭ ‬לשולחן‭ ‬וביקש‭ ‬רשות‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובתו‭ ‬באתרוגי‭. ‬אמרתי‭ ‬לו‭ ‬הרי‭ ‬הוא‭ ‬נתון‭ ‬לך‭ ‬במתנה‭. ‬לאחר‭ ‬שבירך‭ ‬אמרתי‭ ‬לו‭ ‬רבי‭, ‬היכן‭ ‬אתרוגו‭?…‬ישב‭ ‬ואמר‭: ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭ ‬דר‭ ‬בשכונתי‭, ‬אדם‭ ‬קשה‭, ‬כעסן‭ ‬ורגזן‭, ‬אבל‭ ‬מהדר‭ ‬במצוות‭. ‬לקח‭ ‬לו‭ ‬אתרוג‭ ‬במחיר‭ ‬יקר‭ ‬ונתגאה‭ ‬בו‭ ‬לפני‭ ‬שכניו‭ ‬שאין‭ ‬כיוצא‭ ‬בו‭ ‬הדר‭ ‬שבהדר‭. ‬בבוקר‭ ‬שמעתי‭ ‬קול‭ ‬בכייה‭ ‬של‭ ‬תינוקת‭ ‬יוצא‭ ‬מביתו‭. ‬אמרתי‭ ‬לאשתי‭, ‬קול‭ ‬בכייה‭ ‬של‭ ‬תינוקת‭ ‬אני‭ ‬שומע‭, ‬לכי‭ ‬וראי‭ ‬על‭ ‬שום‭ ‬מה‭ ‬התינוקת‭ ‬בוכה‭. ‬אמרה‭ ‬אשתי‭: ‬שיחקה‭ ‬התינוקת‭ ‬באתרוגו‭ ‬של‭ ‬אביה‭ ‬החורג‭ ‬ונפל‭ ‬האתרוג‭ ‬מידה‭ ‬ונשברה‭ ‬פיטמתו‭ ‬והכתה‭ ‬אותה‭ ‬אמה‭ ‬ואמרה‭ ‬לאשתי‭: ‬יודעת‭ ‬עלובה‭ ‬זו‭ ‬מה‭ ‬מוכן‭ ‬לה‭ ‬מבעלה‭ ‬מחמת‭ ‬מעשה‭ ‬בתה‭ ‬שהכניסה‭ ‬לו‭ ‬מבעלה‭ ‬הראשון‭. ‬שאלתי‭ ‬את‭ ‬אשתי‭ ‬והיכן‭ ‬הוא‭ ‬עכשיו‭? ‬אמרה‭ ‬אשתי‭, ‬היכן‭ ‬הוא‭? ‬רץ‭ ‬למקווה‭ ‬ליטבול‭ ‬קודם‭ ‬נטילת‭ ‬הלולב‭… ‬נטלתי‭ ‬אתרוגי‭ ‬והלכתי‭ ‬אצל‭ ‬התינוקת‭ ‬ואמרתי‭ ‬לה‭, ‬אל‭ ‬תבכי‭, ‬הא‭ ‬לך‭ ‬אתרוגי‭ ‬שלי‭ ‬ותני‭ ‬אותו‭ ‬לאמך‭, ‬ואם‭ ‬יאמר‭ ‬אביך‭ ‬דבר‭, ‬אז‭ ‬תאמר‭ ‬לו‭ ‬אמך‭, ‬הרב‭ ‬היה‭ ‬כאן‭ ‬וראה‭ ‬את‭ ‬אתרוגך‭ ‬ואמר‭ ‬שאינו‭ ‬כשר‭, ‬וכדי‭ ‬לזכותך‭ ‬במצוה‭ ‬כשרה‭ ‬נתן‭ ‬לך‭ ‬את‭ ‬האתרוג‭ ‬שלו‭ ‬במתנה‭…‬‮"‬‭. ‬תיאור‭ ‬נפלא‭ ‬של‭ ‬סדרי‭ ‬עדיפויות‭ ‬הלכתיים‭ ‬אצל‭ ‬גדולי‭ ‬הפוסקים‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com‭ ‬

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…