מאיר דורפמן

‮"‬דמעותיו‭ ‬זלגו‭ ‬בעת‭ ‬שהוציא‭ ‬מפיו‭ ‬את‭ ‬המילה‭…‬‮"‬

מאיר דורפמן

01‭ ‬

בשנים‭ ‬שבין‭ ‬מלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים‭ ‬למלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬התנהל‭ ‬דיון‭ ‬ביחס‭ ‬לקו‭ ‬בר‭-‬לב‭, ‬קו‭ ‬המוצבים‭ ‬שנבנה‭ ‬לאורך‭ ‬תעלת‭ ‬סואץ‭, ‬וקרס‭ ‬לאחר‭ ‬מכן‭ ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭. ‬גם‭ ‬במהלך‭ ‬מלחמת‭ ‬ההתשה‭ ‬נהרגו‭ ‬שם‭ ‬חיילים‭ ‬רבים‭. ‬סיפרה‭ ‬לי‭ ‬גב‮'‬‭ ‬מרים‭ ‬רענן‭: ‬הרב‭ ‬יחזקאל‭ ‬אברמסקי‭, ‬נשיא‭ ‬מועצת‭ ‬גדולי‭ ‬התורה‭, ‬נהג‭ ‬להתארח‭ ‬במלון‭ ‬של‭ ‬הורי‭ ‬בתלפיות‭, ‬ופעם‭ ‬אמי‭ ‬שאלה‭ ‬אותו‭ ‬לדעתו‭ ‬על‭ ‬קו‭ ‬בר‭-‬לב‭. ‬הוא‭ ‬ענה‭ ‬לה‭: ‬‮"‬אני‭ ‬לא‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬עצות‭ ‬שנוגעות‭ ‬לחיי‭ ‬ילדים‭ ‬של‭ ‬מישהו‭ ‬אחר‭…‬‮"‬‭ [‬אגב‭, ‬נכדו‭ ‬יונתן‭ ‬הי"ד‭ ‬נהרג‭ ‬כנער‭ ‬במלחמת‭ ‬השחרור‭ ‬בירושלים‭ ‬מפגיעת‭ ‬צלף‭ ‬ירדני‭. ‬מ‭.‬ד‭.]‬

02‭ ‬

לרבי‭ ‬ישראל‭ ‬יעקב‭ ‬פישר‭, ‬שהיה‭ ‬פוסק‭ ‬גדול‭ ‬וראב"ד‭ ‬בד"ץ‭ ‬העדה‭ ‬החרדית‭ ‬בירושלים‭, ‬היה‭ ‬כוח‭ ‬היתר‭ ‬גדול‭ ‬ומסורות‭ ‬הלכתיות‭ ‬ייחודיות‭. ‬זכיתי‭ ‬להביא‭ ‬בפניו‭ ‬שאלות‭ ‬רבות‭, ‬וכמה‭ ‬פעמים‭ ‬שאלתיו‭ ‬אצל‭ ‬מי‭ ‬שימש‭ ‬בהלכה‭, ‬והתחמק‭, ‬משום‭ ‬מה‭. ‬בסביבתו‭ ‬סיפרו‭ ‬שהוא‭ ‬למד‭ ‬אצל‭ ‬הרב‭ ‬מטפליק‭ [‬רבי‭ ‬שמשון‭ ‬אהרון‭ ‬פולונסקי‭, ‬שהיה‭ ‬פוסק‭ ‬גדול‭ ‬בירושלים‭, ‬ממקורבי‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬ור‮'‬‭ ‬יוסף‭ ‬חיים‭ ‬זוננפלד‭. ‬מ‭.‬ד‭.]. ‬שאלתיו‭ ‬אם‭ ‬כך‭ ‬הוא‭, ‬והוא‭ ‬הכחיש‭ ‬ושוב‭ ‬התחמק‭. ‬פעם‭ ‬סיפרתי‭  ‬לרב‭ ‬משה‭ ‬הלברשטאם‭, ‬בעל‭ ‬שו"ת‭ ‬‮"‬דברי‭ ‬משה‮"‬‭ ‬וחבר‭ ‬הבד"ץ‭, ‬על‭ ‬כמה‭ ‬מתשובותיו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬פישר‭, ‬והוא‭ ‬אמר‭ ‬שאכן‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬היתר‭ ‬גדול‭, ‬ומסורותיו‭ ‬ייחודיות‭ ‬ביותר‭, ‬אבל‭ ‬אחרי‭ ‬פסיקת‭ ‬אדם‭ ‬גדול‭ ‬כזה‭ ‬אין‭ ‬מקום‭ ‬להרהר‭.‬

בשיחה‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬שמואל‭ ‬צבי‭ ‬חסידה‭, ‬התחזקה‭ ‬אצלי‭ ‬הערכה‭ ‬זו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬סיפר‭: ‬‮'‬גם‭ ‬אבי‭ ‬עסק‭ ‬בשחיטה‭, ‬התגוררנו‭ ‬בשכונת‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭, ‬וכך‭ ‬זכינו‭ ‬להתקרב‭ ‬לרב‭ ‬מטפליק‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬פוסק‭ ‬גדול‭ ‬ותמיד‭ ‬שאלנו‭ ‬אותו‭. ‬כילדים‭ ‬קטנים‭, ‬היה‭ ‬אבי‭ ‬לוקח‭ ‬אותי‭ ‬ואת‭ ‬אחי‭ ‬אליו‭, ‬והוא‭ ‬היה‭ ‬בוחן‭ ‬אותנו‭ ‬על‭ ‬לימודנו‭, ‬וצובט‭ ‬אותנו‭ ‬בצביטה‭ ‬של‭ ‬חיבה‭ ‬בלחי‭ [‬אולי‭ ‬זה‭ ‬המקור‭ ‬ל"סטירת‭ ‬החיבה‮"‬‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬עובדיה‭ ‬יוסף‭, ‬שהיה‭ ‬כנראה‭ ‬מתלמידי‭ ‬החכמים‭ ‬ששימשוהו‭ ‬בהוראה‭…‬מ‭.‬ד‭.]. ‬גדולי‭ ‬הפוסקים‭, ‬כגון‭ ‬הרב‭ ‬שמואל‭ ‬ווזנר‭, ‬הרב‭ ‬שלמה‭ ‬זלמן‭ ‬אויערבך‭ ‬והרב‭ ‬ישראל‭ ‬יעקב‭ ‬פישר‭, ‬שימשוהו‭ ‬בהוראה‭. ‬אחרי‭ ‬פטירת‭ ‬הרב‭ ‬מטפליק‭, ‬היה‭ ‬אבי‭ ‬הולך‭ ‬תמיד‭ ‬לשאול‭ ‬את‭ ‬רבי‭ ‬ישראל‭ ‬יעקב‭ ‬פישר‭, ‬וזה‭ ‬בוודאי‭ ‬משום‭ ‬ששימש‭ ‬אצלו‭ ‬הרבה‭ ‬בהוראה‭ ‬וראהו‭ ‬כממשיכו‮'‬‭.‬

והמשיך‭: ‬‮'‬אחד‭ ‬מזיכרונות‭ ‬ילדותי‭ ‬קשור‭ ‬לדודי‭, ‬הרב‭ ‬יש"י‭ ‬חסידה‭, ‬שהיה‭ ‬חוקר‭ ‬ב‮"‬מוסד‭ ‬הרב‭ ‬קוק‮"‬‭ ‬וחיבר‭ ‬ספרים‭ ‬רבים‭. ‬בילדותי‭ ‬הוא‭ ‬עבד‭ ‬כשוחט‭ ‬בכפר‭ ‬אתא‭. ‬ביום‭ ‬שישי‭ ‬אחד‭ ‬לפנות‭ ‬בוקר‭ ‬התעוררתי‭ ‬לקול‭ ‬רעשים‭ ‬בחצר‭ ‬ביתנו‭ ‬ברח‮'‬‭ ‬באר‭ ‬שבע‭ (‬אז‭ – ‬בבית‭ ‬ישראל‭. ‬מ‭.‬ד‭.). ‬ראיתי‭ ‬פתאום‭ ‬את‭ ‬דודי‭, ‬שבכלל‭ ‬התגורר‭ ‬בכפר‭ ‬אתא‭, ‬ואת‭ ‬הרב‭ ‬בנימין‭ ‬מנדלסון‭, ‬רב‭ ‬הכפר‭ (‬לימים‭ ‬‮–‬‭ ‬רב‭ ‬המושב‭ ‬קוממיות‭). ‬הם‭ ‬ישבו‭ ‬לשתות‭ ‬קפה‭, ‬ואז‭ ‬היה‭ ‬צריך‭ ‬להרתיח‭ ‬מים‭ ‬בפרימוס‭, ‬ובטקס‭ ‬גדול‭. ‬הבנתי‭ ‬שהסיפור‭ ‬הוא‭ ‬כזה‭: ‬דודי‭ ‬שחט‭ ‬בהמה‭, ‬הכל‭ ‬היה‭ ‬כשר‭. ‬הבשר‭ ‬הקדמי‭ ‬התחיל‭ ‬להימכר‭ ‬לאנשי‭ ‬הכפר‭, ‬אבל‭ ‬לפתע‭ ‬שמו‭ ‬לב‭ ‬שיש‭ ‬בעיה‭ ‬בחלק‭ ‬האחורי‭ ‬בבשר‭ ‬הבהמה‭ (‬ספק‭ ‬בענין‭ ‬‮"‬בוקא‭ ‬דאטמא‮"‬‭, ‬המוזכר‭ ‬במס‮'‬‭ ‬חולין‭). ‬הרב‭ ‬מנדלסון‭ ‬עיין‭ ‬בדבר‭ ‬ולא‭ ‬הצליח‭ ‬להכריע‭. ‬הם‭ ‬החליטו‭ ‬שייקחו‭ ‬את‭ ‬החלק‭ ‬המסופק‭ ‬בבהמה‭, ‬ייסעו‭ ‬לירושלים‭ ‬וישאלו‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬מטפליק‭. ‬הדבר‭ ‬היה‭ ‬דחוף‭ ‬גם‭ ‬משום‭ ‬שחלק‭ ‬מהאנשים‭ ‬כבר‭ ‬קנו‭ ‬מבשר‭ ‬בהמה‭ ‬זו‭ ‬לשבת‭. ‬הם‭ ‬הגיעו‭ ‬עם‭ ‬מונית‭ ‬בשעה‭ ‬ארבע‭ ‬לפנות‭ ‬בוקר‭ ‬אל‭ ‬הרב‭ ‬מטפליק‭, ‬ופרסו‭ ‬לפניו‭ ‬את‭ ‬שאלתם‭, ‬הקשה‭ ‬גם‭ ‬לו‭. ‬הוא‭ ‬התחיל‭ ‬להוציא‭ ‬ספרים‭, ‬אמר‭ ‬להם‭ ‬שיצטרך‭ ‬זמן‭ ‬לעיין‭ ‬בדבר‭, ‬ושישובו‭ ‬אליו‭ ‬בעוד‭ ‬כשעתיים‭. ‬בינתיים‭ ‬הם‭ ‬נכנסו‭ ‬להמתין‭ ‬בביתנו‭. ‬כשחזרו‭ ‬אל‭ ‬הרב‭ ‬מטפליק‭ ‬הוא‭ ‬החל‭ ‬לבכות‭, ‬דמעותיו‭ ‬זלגו‭ ‬בעת‭ ‬שהוציא‭ ‬מפיו‭ ‬את‭ ‬המילה‭ ‬‮"‬כשר‮"‬‭, ‬אחרי‭ ‬מאמץ‭ ‬רב‭ ‬למצוא‭ ‬דרך‭ ‬מבוססת‭ ‬להתיר‭, ‬וביקשם‭ ‬שיתנו‭ ‬20‭ ‬ק"ג‭ ‬מהבשר‭ ‬לעניים‭ (‬יש‭ ‬לזה‭ ‬מקור‭, ‬כשמתירים‭ ‬בהמה‭ ‬בקושי‭ ‬רב‭). ‬הם‭ ‬שבו‭ ‬לכפר‭ ‬ועשו‭ ‬כדבריו‭.‬‮'‬‭ ‬

03‭ ‬

דרכי‭ ‬להביא‭ ‬כאן‭ ‬עדויות‭ ‬וסיפורים‭ ‬שראיתי‭ ‬או‭ ‬שמעתי‭ ‬בעצמי‭, ‬אבל‭ ‬לערך‭ ‬הרב‭ ‬בהבנת‭ ‬דרך‭ ‬הפסיקה‭ ‬של‭ ‬גדולי‭ ‬ישראל‭ ‬שהסתופפו‭ ‬בצלו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬מטפליק‭, ‬אעתיק‭ ‬כאן‭ ‬מתוך‭ ‬מה‭ ‬שסיפר‭ ‬עליו‭ ‬הסופר‭ ‬ש"י‭ ‬עגנון‭, ‬ראיתיו‭ ‬בכתב‭ ‬עת‭ ‬ישן‭ ‬ולא‭ ‬נפוץ‭ (‬‮"‬שנה‭ ‬בשנה‮"‬‭, ‬תשל"א‭): ‬‮"‬‭…‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬אלא‭ ‬זקן‭ ‬אחד‭ ‬מטייל‭ ‬אילך‭ ‬ואילך‭ ‬וחשב‭ ‬מחשבות‭ ‬בתורה‭. ‬דרך‭ ‬הילוכו‭ ‬הגיע‭ ‬לשולחן‭ ‬וביקש‭ ‬רשות‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובתו‭ ‬באתרוגי‭. ‬אמרתי‭ ‬לו‭ ‬הרי‭ ‬הוא‭ ‬נתון‭ ‬לך‭ ‬במתנה‭. ‬לאחר‭ ‬שבירך‭ ‬אמרתי‭ ‬לו‭ ‬רבי‭, ‬היכן‭ ‬אתרוגו‭?…‬ישב‭ ‬ואמר‭: ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭ ‬דר‭ ‬בשכונתי‭, ‬אדם‭ ‬קשה‭, ‬כעסן‭ ‬ורגזן‭, ‬אבל‭ ‬מהדר‭ ‬במצוות‭. ‬לקח‭ ‬לו‭ ‬אתרוג‭ ‬במחיר‭ ‬יקר‭ ‬ונתגאה‭ ‬בו‭ ‬לפני‭ ‬שכניו‭ ‬שאין‭ ‬כיוצא‭ ‬בו‭ ‬הדר‭ ‬שבהדר‭. ‬בבוקר‭ ‬שמעתי‭ ‬קול‭ ‬בכייה‭ ‬של‭ ‬תינוקת‭ ‬יוצא‭ ‬מביתו‭. ‬אמרתי‭ ‬לאשתי‭, ‬קול‭ ‬בכייה‭ ‬של‭ ‬תינוקת‭ ‬אני‭ ‬שומע‭, ‬לכי‭ ‬וראי‭ ‬על‭ ‬שום‭ ‬מה‭ ‬התינוקת‭ ‬בוכה‭. ‬אמרה‭ ‬אשתי‭: ‬שיחקה‭ ‬התינוקת‭ ‬באתרוגו‭ ‬של‭ ‬אביה‭ ‬החורג‭ ‬ונפל‭ ‬האתרוג‭ ‬מידה‭ ‬ונשברה‭ ‬פיטמתו‭ ‬והכתה‭ ‬אותה‭ ‬אמה‭ ‬ואמרה‭ ‬לאשתי‭: ‬יודעת‭ ‬עלובה‭ ‬זו‭ ‬מה‭ ‬מוכן‭ ‬לה‭ ‬מבעלה‭ ‬מחמת‭ ‬מעשה‭ ‬בתה‭ ‬שהכניסה‭ ‬לו‭ ‬מבעלה‭ ‬הראשון‭. ‬שאלתי‭ ‬את‭ ‬אשתי‭ ‬והיכן‭ ‬הוא‭ ‬עכשיו‭? ‬אמרה‭ ‬אשתי‭, ‬היכן‭ ‬הוא‭? ‬רץ‭ ‬למקווה‭ ‬ליטבול‭ ‬קודם‭ ‬נטילת‭ ‬הלולב‭… ‬נטלתי‭ ‬אתרוגי‭ ‬והלכתי‭ ‬אצל‭ ‬התינוקת‭ ‬ואמרתי‭ ‬לה‭, ‬אל‭ ‬תבכי‭, ‬הא‭ ‬לך‭ ‬אתרוגי‭ ‬שלי‭ ‬ותני‭ ‬אותו‭ ‬לאמך‭, ‬ואם‭ ‬יאמר‭ ‬אביך‭ ‬דבר‭, ‬אז‭ ‬תאמר‭ ‬לו‭ ‬אמך‭, ‬הרב‭ ‬היה‭ ‬כאן‭ ‬וראה‭ ‬את‭ ‬אתרוגך‭ ‬ואמר‭ ‬שאינו‭ ‬כשר‭, ‬וכדי‭ ‬לזכותך‭ ‬במצוה‭ ‬כשרה‭ ‬נתן‭ ‬לך‭ ‬את‭ ‬האתרוג‭ ‬שלו‭ ‬במתנה‭…‬‮"‬‭. ‬תיאור‭ ‬נפלא‭ ‬של‭ ‬סדרי‭ ‬עדיפויות‭ ‬הלכתיים‭ ‬אצל‭ ‬גדולי‭ ‬הפוסקים‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com‭ ‬

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…