אלישע בן קימון

האיש החזק בממשלה

אלישע בן קימון

01
חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר הייתה רק השערה בלבד. בצלאל סמוטריץ׳ הוא כנראה האיש החזק ביותר בממשלה. יו״ר הציונות הדתית תכנן את הגעתו למוקדי הכוח שנים אחורה. בשליטתו על צירים משמעותיים בממשלה כמו הכלכלי, הביטחוני, והמשפטי – הופך סמוטריץ׳ לגורם שבלעדיו אי אפשר לקדם בה כמעט כלום.
הדרך לשם הייתה מלאה קשיים. בדצמבר האחרון הרוחות היו קשות. אלו היו ימי המשא ומתן הקואליציוני. סמוטריץ׳ הגיע עם חבילת דרישות מהליכוד, ואז החלו ההתקפות מצד אנשי נתניהו. קראו לו סחטן, אמרו עליו ״מי הוא בכלל שמערים קשיים להקמת הממשלה״, והריצו ספינים על תפקידים שבהם חשק (אריה דרעי למשרד האוצר או הביטחון זוכרים?). אבל היום, כשהוא מעביר תקציב מדינה כמעט בלי חריקות, מוביל באמצעות חבר מפלגתו את המאבק על הרפורמה המשפטית, גורר את צה״ל לפעול באופן בלתי חוקי ומכשיר את ישיבת חומש, אפשר להגיד באופן ברור שסמוטריץ׳ משנה מציאות בשטח.
02
מעורבות סמוטריץ׳ בממשלה הנוכחית לא החלה בדצמבר האחרון, זה קרה עוד בשלהי כהונתה של ממשלת בנט-לפיד. יו״ר הציונות הדתית יחד עם נוספים היה הציר המרכזי מאחורי פרישתה של חה״כ עידית סילמן מהממשלה. הוא ניווט, דחף ולחץ כדי לגרום למהלך להתרחש. לאחר הפלת הממשלה הוא ניהל קמפיין אחראי, ובניגוד ליריביו בשמאל הבין את הכוח האלקטורלי ברחוב של יו״ר עוצמה יהודית ובחר ללכת איתו. הסקרים באותם ימים הראו כי בן גביר ׳מתפשר׳ על רוטציה. סמוטריץ׳ בלע גם את זה, ידע להישאר בראש הרשימה ולא לפרק את האיחוד. גם למו״מ עם הליכוד הגיע סמוטריץ׳ מוכן. הוא ידע שהוא רוצה את תיק האוצר, ויתרה מכך, ידע בדיוק אלו חלקים הוא רוצה לצוד ממשרד הביטחון ובאיזה אופן. בחוכמתו לא מינה שר מטעמו במשרד, אלא לקח את התפקיד לעצמו – ראשית כדי לנטרל את גלנט, ושנית כדי להבהיר לנתניהו עד כמה חשוב לו הנושא. זה החל מקרטע, לא מעט אנשים בסביבתו של סמוטריץ׳ אמרו לו ״יהיה קשה לשווק לציבור הישגים מעבר לקו הירוק״, ״את מי מעניין שלא מפנים מאחזים?, שלא בונים לפלשתינים, זה לא פשוט״.
החשש של אותם אנשים היה מבן גביר. האיש שעשה קריירה מהתקשורת, שרף את האולפנים בחודשים ינואר-פברואר עם הבטחות להעלאת משכורות השוטרים, הקמת משמר לאומי, הגדלת תקציב המשרד, ואפילו הכשרת ההתיישבות הצעירה. נכון לעכשיו לא הכול קרה. סמוטריץ׳ מנגד דיבר על הכשרת ההתיישבות הצעירה וקידם אותה, דיבר על ביטול חוק ההתנתקות והכשרת הישיבה בחומש ועשה זאת, דיבר על הגדלת אישורי הבנייה בהתנחלויות ועשה זאת. ואולי הדבר הכי מעניין הוא שכל הדברים הללו מתרחש בימים של יוקר מחייה, בתקופה של עליית מחירים. כל אלו כבר מזמן היו הופכים כל שר אוצר למטרה. איכשהו סמוטריץ׳ מצליח לתמרן בין הדברים ולא להיפגע יותר מידי. השליטה שלו באוצר מקנה לו מנוף לחץ על כל השותפים הקואליציוניים, כולל נתניהו. השילוב של האוצר עם שמחה רוטמן בוועדת החוקה, יחד עם אחיזתו באמצעות אנשיו במנהל האזרחי שבמשרד הביטחון, מקנה לו מעין ממשלה קטנה בתוך הממשלה. לאן שלא תלך ומה שלא תרצה לקדם תפגוש את סמוטריץ׳ או מישהו מאנשיו.
03
מילה על אנשי חומש: זה לא משנה אם אתה מתנגד או תומך בשיבה לחומש, אנשי הישיבה לימדו אותנו שיעור בהתמדה, בחתירה למגע ובסודות המאבק. הסדרת הישיבה שהתרחשה השבוע היא תהליך שהחל שנתיים בלבד לאחר ההתנתקות. אנשים, גם בתוך הימין, צחקו עליהם. אמרו כי זה בגדר טירוף לחזור לחומש, שאין מצב שביטול חוק ההתנתקות יעבור, שיהיה צונאמי מדיני. אבל אותם זה לא עניין. הם חתרו קדימה ופעלו בכל הזרועות – נוכחות יהודית במקום, רתימה של שרים וחברי כנסת, שינוי דעת קהל ציבורית. רק לפני שנה וחצי חומש הייתה פסע מפינוי, והשבוע קבעו שם מזוזה. ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…