שמואל יעקובסון

האם יש צורך בלשכת עורכי הדין?

לאחרונה נחשפה פרשיה נוספת, מיני רבות, הקשורה ללשכת עורכי הדין. מטעמי אופיו של העלון וזמן קריאתו, לא יפורטו כאן פרטי הפרשיה שנחשפה, אך די אם נאמר, כי מדובר על ניהול קשר אינטימי, שאינו תקין, בין יו״ר לשכת עורכי הדין, עו״ד אבי חימי, לבין עו״ד שהיתה מועמדת לשיפוט וביקשה ממנו את המלצתו.
לשכת עורכי הדין היא ארגון ענק, החולש על כ-100,000 עורכי דין פעילים, שמעניק שירותים באופן מסוים גם לסטודנטים למשפטים, מתמחים, עורכי דין שפרשו או שמונו לתפקידים אחרים. מדובר בארגון בעל מעמד סטטוטורי (כלומר הוקם בהתאם לחוק), שהוענקו לו סמכויות נרחבות ביותר.
בין היתר, מופקדת הלשכה על הסמכת עורכי הדין; על הפיקוח האתי על פעילותם; עוסקת בהשמת עורכי דין (ומעסיקה בעצמה לא מעטים); מופקדת על הקשר שבין עורכי הדין לבית המשפט.
אך מעבר להיותה הגילדה המקצועית של עורכי הדין, ללשכה סמכויות נוספות, והיא מעורבת לעומק בפעילותן של כלל הרשויות במדינה. בין היתר, כל הצעת חוק שמוגשת בכנסת מועברת לעיון הלשכה, לה ועדות ארציות ומחוזיות בתחומי המשפט השונים, אליהן מזומנים בעלי תפקידים מהרשות המבצעת ונדרשים ליתן דין וחשבון על פעילותם, ממש בדומה לוועדות הכנסת.
אם לא די בכך, ללשכה נציגים בוועדה לבחירת שופטים וכן בוועדות לבחירת דיינים, שופטים צבאיים, שופטי בית הדין לעבודה ועוד תפקידים שיפוטיים ומעין שיפוטיים.
אשר לוועדת בחירת שופטים, ללשכה שני נציגים בה. באופן הצהרתי, אמורים הנציגים להיות בעלי שיקול דעת עצמאי, אך בפרקטיקה, הם מביאים את עמדת ראש הלשכה, אשר לרוב יוצר את הקואליציה הנדרשת לשם מינויים לתפקיד, שנחשב יוקרתי ביותר. בעולם המעשה, נציגי הלשכה הם שמעניקים לשלושת השופטים בוועדה, ברוב המקרים, את הרוב הדרוש כדי להתגבר על ארבעת הנציגים הנוספים בה – המייצגים את הציבור – חברי הכנסת והשרים.
נוכחות עורכי דין, המופיעים בפני השופטים, ואף אינם נדרשים להפסיק הפרקטיקה שלהם, במסגרת הוועדה – יוצרת פוטנציאל משמעותי למשוא פנים במשפט. לא פעם נתקלו עורכי דין בבא כוח הצד שכנגד, שהוא פעיל בלשכה, המטיל מורא על השופט. הרי, אם לא ייצא אותו עורך דין מרוצה מהדיון – עלול הוא לפגוע בקידומו של אותו שופט. גם שופט הגון ביותר, קשה מאוד שלא יהיה מושפע, ולו בתת מודע, במצב כזה.
הלשכה הוכחה, פעם אחר פעם, כגוף מסואב, כשהשיקולים של נציגיה בוועדה אינם ענייניים כלל ועיקר, ומבוססים על אינטרסים שונים. כך למשל, נבחר ראש הלשכה האחרון על בסיס קולות המגזר הערבי, שהולך ותופס כוח במוסדות הלשכה, ובתמורה – מונו או קודמו שופטים, שנשאו חן בעיני עורכי הדין מאותו מגזר.
גם השיפוט האתי בלשכה, המפעילה מערכת קבילות וכן בתי דין ייעודיים אשר אמורים לדון בעורכי דין שסרחו – נגוע באינטרסים שונים. כך למשל, עורכי דין בתקופת ההתנתקות הועמדו לדין בגין התבטאויות בעלמא נגד המערכת המשפטית שנאמרו על ידם כאנשים פרטיים, ולעומת זאת – עורכי דין אחרים, שהתרשלו או רימו לקוחות – ממשיכים בשלהם.
בהיות הלשכה גוף סטטוטורי, כל עורך דין נדרש להירשם כחבר בה כדי לקבל רישיון והיא אף גובה סכומים לא מבוטלים מחבריה, הן כדמי חבר והן בגין שירותים שונים. עורכי הדין מתלוננים לא פעם, כי אינם יודעים מה נעשה בכספים אלה.
קשה למצוא עורכי דין שיאמרו, כי חשים שמקבלים הגיבוי הנדרש מהלשכה אל מול המערכת השיפוטית או תמורה משמעותית אחרת בגין חברותם בה.
הכוח הרב שנצבר בידי גוף זה אינו ראוי, והוא פועל לא פעם בניגוד לתפיסות ולאינטרסים של עורכי הדין החברים בו. בטור הבא, נפרט מה הצעדים האופרטיביים הנדרשים כדי לתקן את העיוותים הקיימים כתוצאה מפעילותה.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…