בדרך לכותל

הכותל שמעל לכותל

בדרכנו החוצה גילו לאוזנינו על מראה הדומה לחזון הנביאים. מתחת לרחבת הכותל נחשף אט אט המשך רחוב ‘הקרדו’ רחב הידיים, ששימש את מאות אלפי עולי הרגל, בדרכם להר הבית. כאן רכשו את הכבש ‘בן שנתו’ לקרבן הפסח. כאן טבלו במקוואות הרבות, סביב הר הבית. כאן נפגשו עם בני המשפחה שהגיעו, בחרדת קודש, מכל רחבי הארץ.

01
ערב ראש השנה, תפילת שבת בכותל. הכנה של קדושה, במקום קדוש, ערב החג הקדוש, לשנה נפלאה בע״ה. הרביתי בתפילה נרגשת, שנזכה השנה לראות בבניין קודש הקודשים.
02
כחבר בקבוצת החבקו״קים המופלאה, קיבלתי הודעה, שבירושלים מתארחת קבוצה של כ-20 בחורים ובחורות, שהגיעו לארץ לפני כשבועיים, במסגרת תוכנית ‘מסע’ של הסוכנות היהודית (כ120 בכל הארץ). הם מתנדבים במשך כשנה לחזוק לימוד אנגלית לנוער, בחטיבת הביניים. הם גרים בדירות שכורות. חשים די בודדים. לומדים עברית באולפן. אין להם עדיין משפחות מאמצות. התקשרתי לרכזת שלהם והצעתי שאחרי התפילה בכותל אאסוף כמה מהמתנדבים לסעודת שבת אצלנו. כשסיפרתי לה על החמין הטעים שרעייתי מכינה, היא קפצה משמחה. ‘’רק תגיד להם ‘צ’ולנט’ וכול המתנדבים ינהרו לביתכם…״
03
התקשרתי לתאם עם אחד המתנדבים והוא ביקש בעדינות, שאאסוף אותו בדרך לכותל…
בדיוק בשעה הנקובה נתן המתין לי ברחוב יפו וצעדנו יחד לכותל. בפעם הראשונה בחייו הוא זכה לעלייה לתורה בכותל. נתן הגיע ממונטריאול. בן למשפחה מתבוללת. איש מהם לא זכה לבקר בארץ. הוא התקרב ליהדות בזכות מנהלת המקהלה בה הוא שר. עכשיו הוא ממלא טפסים ‘לעשות עלייה’…
הוריו מתרגלים אט אט לרעיון.
בסיום התפילה הצעתי לו להציץ למנהרות הכותל. חלפנו על בית הכנסת המפואר של יצחק תשובה, וטיפסנו לבית הכנסת של הרב גץ ממש מול קודש הקודשים. הגענו בזמן ‘קדושה’. כל המתפללים לבושים לבן. עטורים בטליתות צחורות. לבוש של מקובלים. ניגוני המוסף המרגשים שיצאו מפי המקובלים בלבן, נעטפו באור יקרות, מלאו את החלל העתיק, מול הכותל. חשתי, לרגע, שהגענו ממש לבית המקדש.
הפלגתי בחלומותיי. סנטימנטלי שכמוני…
התקשיתי לשאת את רגלי משם. נפשי נדבקה בבית הכנסת הקסום.
וזה עוד לא הכל…
04
בדרכנו החוצה גילו לאוזנינו על מראה הדומה לחזון הנביאים. מתחת לרחבת הכותל נחשף אט אט המשך רחוב ‘הקרדו’ רחב הידיים, ששימש את מאות אלפי עולי הרגל, בדרכם להר הבית. כאן רכשו את הכבש ‘בן שנתו’ לקרבן הפסח. כאן טבלו במקוואות הרבות, סביב הר הבית. כאן נפגשו עם בני המשפחה שהגיעו, בחרדת קודש, מכל רחבי הארץ.
נתן התרגש כמוני לעמוד על האבנים הרחבות והמקוריות, בנות אלפי השנים. הקרדו הוא עתה מתחם ענק ומקורה שנושק לאבני הכותל במפלס שמתחת לרחבת הכותל.
05
מיהרנו משם לאסוף עוד מתנדבות מתוכנית ‘מסע’. הן חיכו לנו ברחוב בן יהודה. יחד צעדנו לקריית משה. הסברתי להן על קריית הממשלה ועל השתילים הרבים, שנשתלו על ידי העירייה, לאורך כל הדרך כהכנות לשנת השמיטה.

לא היה להן מושג מה זאת ‘ שנת שמיטה’. 

מתברר שמשפחותיהן של נתן ממונטראול, אנה מאיידהו ולורה מקולורדו לא ביקרו בארץ מעולם…

נפשם של המתנדבים היקרים נמשכה לארץ ישראל, למרות המרחק הגדול ולמרות שלא קיבלו חינוך יהודי או ציוני.

הם מאושרים כאן. רוצים להישאר.

נזכרתי בדברי הרב קוק, שהדגיש לנו, שבכל אדם בישראל יש את התכונה הסגולית, שמושכת אותו אל ארץ ישראל ואל הקודש. 

06 

נתן, לורה ואנה שתו בצמא את ההסברים על מנהגי השבת. נטלו ידיים לראשונה בחייהן… נהנו מהחמין ומשירי השבת. נתן, כבוגר האקדמיה למוזיקה במונטריאול, זימר לנו בהברה קנדית-אשכנזית את ‘כי אשמרה שבת’ של רבי אבן עזרא, במנגינה מזרחית ידועה וחביבה, שלמד מחבר…

רעייתי הזמינה אותם גם לסעודות ראש השנה. ענייהם ברקו מאושר. 

הם שמחו להתפלל אתנו תפילת מנחה במניין ‘חצרות קודשך’, היה קשה להם להיפרד. רצו לשמוע עוד ועוד על ארץ ישראל.

הדירה שלהם סמוכה לשוק מחנה יהודה, שם הם שמחים לגלות בהתלהבות את פירות הארץ הטריים והעשירים, בעלי טעמים נפלאים וריחות משכרים. 

ארץ ישראל נותנת פירותיה בעיין יפה מקבלת לתוכה את קיבוץ הגלויות העצום, רגע לפני שיתבוללו לגמרי. סימני גאולה גלויים לעין, שממלאים אותנו התרגשות בפתח השנה החדשה.

07 

מעודדים ומלאי רוח, צעדו חזרה לדירות שלהם, בליווי אורח יקר שלנו – יחיאל ממן יבדל״א, החברותא של אהובנו, אביה יהושע ז״ל, בננו הבכור, שהסתלק מאיתנו, לאחר סוכות, בדיוק לפני שתי שמיטות. 

08 

אנו נכנסים לראש השנה מלאי התרגשות. מצד אחד חווים את כל סימני הקדושה והגאולה ומצד שני עלנו לבצע שלל משימות חיוניות ומאתגרות: להתגבר על הקורונה. לחזק ההתרעה והביטחון. להוסיף ללכידות הישראלית. לעורר ולפקוד את הר הזיתים. לקרב רחוקים, לעודד עלייה, לחבק את החקלאים שלנו, לחזק את ההתיישבות בכל חלקי הארץ, להוסיף תורה וחינוך יהודי, לסייע לחלשים, לאמץ שבורי לב, לחבק את כוחות הביטחון שלנו, להרבות בחסד, לכבד הורים וקשישים, והכי חשוב – להסתכל הייטב סביבנו – אולי מישהו זקוק לנו…

שנה נפלאה לכולנו מתוך בריאות טובה ומתוך תפילה לישועת כל אחד ואחת מאתנו בתוך שאר אחינו בית ישראל. 

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…