הצחוק טוב לבריאות – האומנם?

Picture of ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

הצחוק מוריד את הורמוני הדחק ומפחית לחץ דם. הוא מגביר את אספקת החמצן לגוף על ידי התרחבות הריאות. במדידות שלMRI , בהן משתקים את שרירי הפנים על ידי זריקות של החומר בוטוקס, נמצאו שינויים משמעותיים במוח האדם בעקבות כך. בבדיקת אולטראסונד מיילדותי, תלת-ממדי, נראה העובר ברחם אימו מחייך. אפילו תינוק עיוור מחייך לקול אדם אחר, מבלי לראות ובלי אפשרות לחקות חיוך שהוא ראה. ילדים צוחקים 400 פעם ביום, ואילו המבוגר (אף המשוחרר ביותר) צוחק רק פעמים בודדות ביום, אם בכלל… כשאדם צוחק הוא משחרר שליטה משרירי הפנים, וכך מושרה בו רוגע.
הצחוק טוב לבריאות. הוא מרפא לנפש, מרפה שרירים מתוחים, מפחית דאגות וחרדות, משפר קשרים בין אישיים, מעצים את המערכת החיסונית ומשרה הרגשה כללית טובה. בשעת צחוק משתחררים הורמונים ׳טובים׳ שמרגיעים ומוסיפים אנרגיה (אנדורפינים), ומצב הרוח משתפר. הצחוק גורם לעיסוי של מערכת הנשימה והלב, ולהגברת הזרימה של דם מחומצן בכל הגוף.
יוגת צחוק, או טיפול בצחוק, הן שיטות שהמציא ד"ר קטריה מדן, רופא הודי, שפרסם מאמר בעניין זה לפני שנים באחד מכתבי העת הרפואיים, מאמר שכותרתו הייתה ׳הצחוק הוא התרופה הטובה ביותר׳. התיאוריה שלו מתבססת על הקשר של גוף-נפש ושילוב של רפואה משלימה בטיפול הקונבנציונלי, דבר שהוא היום כמעט מובן מאליו. השיטה שהוא תיאר כללה תרגילי צחוק, נשימות עמוקות, ומתיחות בשיטה היוגה על מנת לשחרר לחצים. הטיפול נעשה בקבוצות – מעין ׳צחוק חברתי׳. בעקבותיו גם בארץ הוקמו ׳חוגי צחוק׳, כאשר אחד מהחשובים שבהם נמצא במרכז הרפואי בתל השומר, והוא נקרא ׳החופש לצחוק׳. מאז הוקמו בבתי חולים רבים בארץ קבוצות צחוק, והוכשרו מנחים רבים ליוגת צחוק קבוצתית ופרטנית.
היום קיים שימוש בשיטות של טיפול בצחוק בפרוצדורות כמו החזרת עוברים לרחם בהפריה חוץ גופית; האם והאב צוחקים, ואז משתפרת קליטת העוברים בריפוד של רירית הרחם. גם בטיפולי פריון קיימות קבוצות של סדנאות צחוק שעשויות להעלות את אחוזי הצלחת ההיריון. זהו נדבך אחד מתחום רפואי שהולך וצובר תאוצה – הגינקולוגיה הפסיכוסומטית, שבה חוקרים מצבי חולי במעגל חיי האישה באספקט של השפעות גוף-נפש.
הרב אברהם שפירא זצ"ל, שהיה ראש ישיבת מרכז הרב, היה גם בעל חוש הומור נדיר. ומעשה שהיה כך היה: לפני שנים עמדו סביבו קבוצה של בחורים ודנו עימו בלימוד ובהשקפה, ועלה שמו של רב ידוע פלוני. אחד הבחורים הפטיר: "הרב פלוני הוא צדיק גדול". שאל רב אברום בעיניים צוחקות – "איך אתה יודע"? השיב הבחור: "אף פעם לא ראיתי אותו מחייך"… מייד הגיב הרב שפירא: "אתה יודע למה הוא איננו מחייך? זה בגלל שהוא סובל מאולקוס"… המשיך הרב: " אין זה גורע מצדיקותו של אדם אם הוא גם יודע לצחוק מידי פעם".
אז השתכנעתם שהצחוק טוב לבריאות? ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה