טכנולוגיה

זה קורה במשפחות הכי טובות

אתם באמת יודעים עם מי הילד שלכם מתכתב ובמה הוא צופה בשעות הפנאי? • מה עושים כשילד נפגע ברשת החברתית? • נראה שהסמארטפונים כאן כדי להישאר, אך האם הפגיעות שהם מביאים איתם, גם כן יישארו? • התשובות בכתבה הבאה

אני שנייה מלוותר, כל החיים שלי פשוט התפרקו לרסיסים, אני לא יכולה יותר….", " אני צריכה עזרה. אני ממש יורדת מהחיים, אני לא יודעת מה לעשות עם עצמי…".
שיטוט קצר ואקראי באתר ילדים מוכר שבו ילדים מתכתבים בינהם העלה שאלות רבות שכתבו אחד לשני, ובינהן את המשפטים לעיל.

״הסביבה המקוונת היא זירת פעילות מרכזית בעולמם של ילדים ובני נוער. הם פעילים בה לצרכים מגוונים, לפרקי זמן הולכים וגדלים, ומגיל צעיר יותר מבעבר. המרחב המקוון מקנה לילדים ולבני הנוער הזדמנויות להכיר, לתקשר, לשחק, אך גם לפגוע ולהיפגע. לצד היתרונות הגלומים בו, הוא טומן בחובו סיכונים רבים – בהם פגיעות מיניות, בריונות, חרמות, הפצת תמונות בעלות אופי מיני ללא הסכמת המצולם, היחשפות לחומרים פוגעניים ועוד״, כך פותח דו״ח מבקר המדינה – ״הגנה על קטינים במרחב המקוון – המענה הלאומי״ לשנת 2022 את אשר נאמר בו.
לפי הדו״ח, ממוצע השימוש ביום בטלפון נייד חכם בקרב ילדים ונוער הוא כ-4 שעות ביום, וכי 28,623 אירועים שעניינם פגיעה בקטינים במרחב המקוון נתקבלו במוקד 105 מפברואר 2018 עד יוני 2021.
חודש פברואר הוא החודש הלאומי במדינת ישראל להגנה על ילדים ברשת, אך העבודה על שמירתם מפני פגיעות נעשית לאורך כל השנה, ובתכיפות עולה וגוברת.
אילן אביטן הוא עובד סוציאלי ארצי לחוק הנוער במשרד הרווחה ואחראי במשרד הרווחה והביטחון החברתי על תחום הגנת ילדים ברשת. במסגרת תפקידו הוא מנהל את תחום משרדו במטה הלאומי להגנה  על ילדים ברשת 105. 

מה בעצם עושים בעבודה שלך?
״תפקיד עובד סוציאלי לחוק נוער הוא להגן על קטינים במרחב הפיזי מפני פגיעות שונות ובסמכותו לפעול כדי להגן על הקטינים בתוכניות טיפול והגנה. אני לוקח את החוק שנוגע להגנה על קטינים במרחב הפיזי ועושה התאמות למרחב המקוון – לתת הגנה ושמירה לקטינים בעולם הרשתות החברתיות, לפעול ככל האפשר לצמצם מצבים בהם קטינים נפגעים בעולם המקוון. אנו פועלים להגן על הילדים מפני פגיעות והתמודדויות שיש ברשת״.
אביטן מונה שלוש סוגי פגיעות שמתרחשות ברשת האינטרנט.
״ישנו התחום האזרחי שכולל בתוכו ביוש, בריונות וחרם. אלו פגיעות שלא חוצות את הסף הפלילי, ולכן על פי רוב לא יהיה צורך במעורבות משטרתית. המענה שיינתן הוא אזרחי על ידי נציגי משרדי החינוך והרווחה במוקד 105. גם פגיעות אלו יכולות להיות פגיעות קשות. אנו פוגשים ילדים שחרם או בריונות ברשת הביאו אותם למצבים מאד מורכבים בתפקוד היומיומי שלהם״. 
התחום השני נקרא עבירות משולבות, שבהן יש טיפול משולב משטרתי ואזרחי, מענה אכיפת פלילי מול הפוגע ומענים טיפוליים וחינוכיים לנפגע ולמשפחתו.
״בתחום הזה קיימות פגיעות שונות, בעיקרם פגיעות מיניות: הטרדות, הפצת תמונות וסרטונים מיניים ללא אישור המצולם, חשיפה לחומרים לא מותאמים, סחיטה ואיומים ועד לפדופיליה, גניבת זהויות והתחזות וגניבת אמצעים כלכליים שבעזרתם בוצעו רכישות. ״הפגיעה השלישית היא פגיעה עצמית ואובדנות״, מפרט אביטן. ״בעולם הרשת יש פורומים שונים שילדים מאוד  אוהבים לכתוב בהם בתחומי חיים שונים כמו לימודים וחברה, תחביבים וחוגים. יש שם סדר גודל של כ – 5 מליון הודעות בחודש (!) על שלל נושאים. 

   ובתוך כל הכתיבה וההתייעצות, הקטינים כותבים על מצוקות וקשיים בעולם החברתי והמשפחתי שלהם,על אלימות בבית, התעללות, הזנחה, ועד לכאלו שכותבים על אובדנות. כשמנהלי הפורום רואים כאלו הודעות הם מעבירים אותם אלינו למוקד 105. הכתיבה היא אנונימית ויש צורך בזיהוי הכותבים״.
מה אתם עושים עם הפניות?  ״על ידי אמצעים טכנולוגיים אנחנו מזהים מי כתב את ההודעה, ופועלים במקצועיות מרבית להגיע אליו כמה שיותר מהר ולהגן עליו״.

 

ישראל מובילה במספר המשתמשים במכשירים חכמים
המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת 105 קיים כבר 4 שנים. החל משנת 2018 ועד היום טופלו בו מעל 35 אלף פניות שדווחו: 35% מהן בתחום הפגיעות המיניות, 40% בתחום האזרחי ובסביבות 12% אירועים של אובדנות ופגיעה עצמית.
אביטן מציין שבתקופת הקורונה חלה עלייה במספר הדיווחים למוקד. ״בממוצע ישנם 1000 אירועים בחודש. את מוקד 105 מאיישים שוטרים וקצינים ממשטרת ישראל לצד עובדים סוציאליים מחוזיים לחוק הנוער, נציגים של משרד הרווחה והביטחון החברתי, מפקחות ארציות מאגף שפ״י ממשרד החינוך, מפקחות ממשרד הבריאות, עורכי דין ממשרד המשפטים שפועלים בהליכים המשפטיים, והכל בהובלה של המשרד לביטחון פנים שגם מאיישים תפקידים מקצועיים שונים״.

אילן אביטן

אילן אביטן:
ילדים יותר גדולים זה יותר מאתגר. הם לא מסכימים שההורים יראו את ההודעות שלהם ויקבלו את הסיסמא, ולכן גם פה חשוב שיהיה שיח עם המתבגרים על האתגרים והסכנות שברשתות החברתיות, ושתהיה מודעות לאתגרים שבעולם הרשתות, למוגנות ולסכנות. ככל שהשיח ישנו ונוגע בצורה פתוחה יש סיכוי שהדברים יופנמו

אביטן עצמו הוא עובד סוציאלי בעל תואר שני בעבודה סוציאלית, נשוי ואב לחמישה, יליד שדרות ש״מאוד אוהב את העיר עד היום״, כדבריו, ובשנים האחרונות מתגורר במושב נחושה שבעמק האלה. הוא עבד שנים רבות בתחום ילד ונוער הן בפנימיות והן בקהילה כעובד סוציאלי לחוק נוער וכמנהל מחלקת רווחה בפיקוח מחוזי במחוז דרום. מאחוריו שנים של ניסיון בעבודה עם בני נוער במצבים שונים שמסייעים גם בניהול צוות בתחום הרשתות החברתיות.

מה אפשר לעשות עם הפגיעות בעידן האינטרנט?

״אני מאמין מאוד בהורות מחנכת ומסבירה, שזה בעיקר שיח של ההורים עם הילדים. שואלים אותי הרבה איזה תוכנות סינון כדאי לשים ואיך אפשר לצמצם ולנעול לילד את השימוש במכשיר הנייד. אפשר לשים תוכנות סינון, וזה באמת חשוב ומונע חלק גדול של מודעות מטרידות וחשיפה לתכנים לא ראויים, אבל  את כל אלו אפשר לעקוף, וגם אפשר להיחשף לכל התכנים הללו באמצעות מכשירים של חברים. לכן לדעתי העניין הוא בעיקר שיח והדרכה. כשילד מקבל פלאפון בפעם הראשונה חשוב מאוד שזה יהיה לאחר שיחת הדרכה מכוונת ומסבירה שההורים יזמו. רצוי גם לדחות ככל האפשר את קבלת המכשיר הנייד הראשון לגילאים  גדולים יותר כי אז הילדים בשלים יותר ועם יכולת ומסוגלות להתמודד עם כל האתגרים שהמכשיר הנייד מביא איתו, או לתת מכשיר לא חכם. פלאפון הוא מחשב עם יכולות מאד מפותחות שגורם לחשיפה להמון תכנים לא מותאמים ולא מבוקרים שפוגעים בילדים שלנו. כשמתקיימת שיחה עם ההורים והילד מבין שהפלאפון הוא של ההורים שלו, והם אלו שמאפשרים לו להשתמש בו, וישנם כללים שכוללים שעות וזמנים של שימוש וחשיפה למסך ושבסמכות ההורים לקבוע כללי התנהגות – הדברים  מסייעים מאוד לצמצום ולמניעת פגיעות. חשוב שהשיחה והכללים יתקיימו ויועברו ברוח טובה ותוך שיח מכבד ומכיל. אני ממליץ לכתוב סוג של חוזה שימוש במכשיר שיתייחס לכללי השימוש, לסיסמאות, ושייכתב יחד עם הילד כי זה מחייב ומדרבן  לשתף פעולה וכך הם יותר מקשיבים להורים״. 

 

מה לגבי ילדים גדולים יותר ונוער?
״ילדים יותר גדולים זה יותר מאתגר. הם לא מסכימים שההורים יראו את ההודעות שלהם ויקבלו את הסיסמא, ולכן גם פה חשוב שיהיה שיח עם המתבגרים על האתגרים והסכנות שברשתות החברתיות, ושתהיה מודעות לאתגרים שבעולם הרשתות, למוגנות ולסכנות. ככל שהשיח ישנו ונוגע בצורה פתוחה יש סיכוי שהדברים יופנמו. ההדרכה וההסברה של ההורים לעיתים רבות מועילים יותר מחסמים חיצוניים כי גילינו שאת כל החסימות אפשר לעקוף, דרך חברים ומקומות אחרים. ברגע שיש שיח יש סיכוי יותר טוב שתיווצר מניעה כי הדמות ההורית וההדרכה יופנמו בקרב המתבגרים. במצבים בהם המתבגר מתמודד עם סיטואציות יש סיכוי טוב שהוא יזכור על מה דיברו בבית ואיך לנהוג״.
לא לתת לילד פלאפון בעידן שלנו זה ריאלי?
״היום במציאות החברתית של הילדים זה לא ריאלי. מדינת ישראל מובילה בעולם המערבי במספר המשתמשים במכשירים חכמים. מה שכן אפשר זה למנוע או לדחות את נתינת הפלאפון הראשון. אפשר לתת לילד, אם באמת צריך, נוקיה שכולל שיחה והודעות״.
אביטן מדגיש כי חתך הגילאים שהכי נפגע הם ילדים בגילאי 11-12, משום שבגיל זה הילדים לרוב מקבלים פלאפון חכם בפעם הראשונה, ולא מודעים לסכנות, נחשפים מהר לתכנים שעוברים באפליקציות השונות, ולא קיימת עדיין יכולת בקרה וויסות על תכנים לא מותאמים.
״הפלאפון מסקרן, מפתה, מעניין. יש לעיתים גם לחץ חברתי״, הוא מוסיף. ״כל החיים מתנהלים בווצאפ, אפילו המורה בכיתה שולחת חומרי למידה שם. כאשר במכשיר הנייד יש שיח שהופך להיות אלים ומתלהם ופחות נעים, הרגישות החברתית הולכת ופוחתת ויש מדרון חלקלק שמגיעים איתו למקומות של אלימות קשה יותר וחשיפה קשה יותר, והדבר נכון גם למבוגרים״.
״זה בטח לא אצלנו בבית, קורה אצל משפחות אחרות״
מוקד 105, פעיל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע כאשר 35% מהילדים הם אלו שפונים ומדווחים. כ-76% מהנפגעים הן בנות וכ-75% מהפוגעים הם בנים.

ד"ר יניב אפרתי

ד"ר יניב אפרתי:
המודל שעליו אני עובד בשנים האחרונות במחקר הוא – תיווך, נוכחות וקשר. ראשי תיבות תק״ן, ובראשי תיבות הפוכים – נת״ק. כלומר ללא שלושת המרכיבים הללו עלול להיות נתק בין ההורים למתבגרים. כל מרכיב כאן זה עולם שלם של מחקר ולימוד בפני עצמו. אין מנוס מלעמול על תקשורת מיטיבה ומצמיחה בין ההורים לילדים שלהם

מה עושים כשמגיע דיווח?
״חוקרי רשת מהמשטרה מקבלים דיווח טלפוני ומעבירים לנציגי המשרדים שנכנסים לטפל באירוע. אין אירועים דומים וכל אירוע מקבל את ההתייחסות שלו כי תלוי מה הרקע של הילד ומה גילו. המענה יינתן בשילוב ההורים כדי שהם יתנו את המשך המעטפת התמיכתית. רואים מה היתה הפגיעה, מאיפה ומה הסוג שלה. אם נעשתה פגיעה מינית – נחבר את הילד למרכזי הגנה שנמצאים בקהילה ומהווים בית טיפולי שגובה עדות בתנאי הגנה מרביים לנפגע. יש שם גורמי טיפול מתאימים שבונים מעטפת תמיכתית. הצוות האזרחי יקיימו שיחות הדרכה והסברה להורים, תוך ביצוע הערכת סיכון של הילד הנפגע וליווי המשפחה בתהליך הטיפולי והמשטרתי.
״בתחום האזרחי התוכנית תיבנה יחד עם בית הספר לפעילויות בתוך הכיתה או השכבה כדי לדבר על מוגנות והפסקת חרמות והתנהגות בריונית ברשתות. התחום המשטרתי יעשה הכל כדי להגיע לפוגע להפסיק את מעגל הפגיעה. 70 אחוזים מהפוגעים הם קטינים בעצמם, והרבה פעמים הם לא מודעים לעוצמת ההתנהגות והפגיעה שלהם. עולם הרשתות מתעתע ויש בו הרבה מתחזים. אתה יכול להיות בו מי שאתה רוצה, אתה לא יודע מי זה באמת שמדבר איתך ומי באמת מתכתב מולך. גם עניין הריחוק הפיזי בין הפוגע לנפגע מתעתע ומבלבל וגורם לתחושה שבה קל יותר לפגוע״.
החודש הלאומי לגלישה בטוחה נקבע לחודש פברואר ובמשך החודש ישנה התגייסות של שוטרים לטובת הרצאות הסברה בבתי ספר ובמסגרות חוץ ביתיות לילדים וגם לצוותים הטיפוליים. יש הרצאות במקומות עבודה והדרכות להורים בשידורים מקוונים לאורך כל החודש בנושאי הסברה, וכן בנושאים ספציפיים בתחומים שונים, כגון פגיעות מיניות. הדרכות נעשות גם לחברה הערבית וגם להורים לילדים עם צרכים מיוחדים.
״הורים יודעים שיש סכנות באינטרנט אבל נמצאים בתחושה שלנו זה לא יקרה״, אומר אביטן. ״הם אומרים: ״זה בטח לא אצלנו בבית, קורה אצל משפחות אחרות״, ואז הם מופתעים לגלות שגם הילדים שלהם יכולים להגיע למקום הזה. הרבה פעמים כשהורים זיהו מצבי מצוקה אצל הילד ונחשפו לתכנים ותמונות פוגעניים בנייד שלו, הם למתקשים לקבל ולהאמין – ״לא יכול להיות שזה הילד שלנו״. כאילו קיימות שתי דמויות – הילד שלהם הטהור והעדין שהם מכירים, ודמות אחרת של ילד אחר כל כך, שונה ועם התנהגות לא מתאימה.
״עבודת המניעה חשובה מאד. אנחנו רוצים להגיע לכמה שיותר קהלים וקבוצות. יש שיתופי פעולה בתחום עם חברות, מתנ״סים, מקומות עבודה, עיריות, גופי מניעה, מועצת הנוער, וועדי הורים, ואנשי מקצוע כדי להגיע לכמה שיותר הורים וילדים״. 

אפקט הריבאונד

ד״ר יניב אפרתי הוא מרצה בכיר באוניברסיטת בר אילן ומייסד המרכז הישראלי לקידום מיניות בריאה. מחקריו עוסקים בהתנהגויות מיניות של בני נוער. בנייר עמדה שפרסם לאחרונה על שניים ממחקריו שנערכו ב-2016 ומ-2019 הובאו נתונים על שכיחות השימוש בפורנוגרפיה, התנהגות מינית אונליין והתנהגות מינית אופליין (מחוץ למרחב הוירטואלי). חשוב לציין כי מחקרים אלו עסקו בהבדלים אישיותיים, שימוש בתכנים אלו כפיצוי על תחושת בדידות והתקשרות לא בטוחה עם ההורים והתפתחותה של התנהגות מינית קומפולסיבית (התמכרותית). 

אתה חושב שלדתיים יש יותר פיתוי לתכנים לא ראויים כי הם פחות נחשפים לכך בתרבות הדתית? או שאולי דווקא בגלל החינוך מהבית, הם יודעים להעמיד גבולות?

״המחקרים מראים כי דתיים פחות נחשפים לתכנים מיניים מאשר חילונים, אך כיון שהם מתמודדים עם יותר הדחקה של מחשבות מיניות בפועל, דתיים מדווחים על יותר התנהגות מינית קומפולסיבית (התמכרות). הסבר לכך הוא על ידי ״אפקט הריבאונד״ – מתיחת קפיץ לאחור לאורך זמן עלולה לגרום לשחרורו בעוצמה רבה. כלומר, הדחקה של מחשבות מיניות באופן פרדוקסאלי רק מייצרת עוד יותר מחשבות מיניות. פרסמתי על כך מחקר שתורגם לשפות רבות ברחבי העולם.

״חלק משמעותי מארון הספרים היהודי הוא ״דחיית סיפוקים״. אך באשר לתכנים מיניים, אני לא בטוח שזה קשור להעמדת גבולות, אלא לתרבות בה בפועל דתיים פחות נחשפים. יש לציין כמובן שהמסר התרבותי שמועבר לבני הנוער הוא שההלכה היהודית אוסרת על לראות תכנים אלו״.  

מה אפשר לעשות עם כל הפגיעות ברשת?

״המודל שעליו אני עובד בשנים האחרונות במחקר הוא – תיווך, נוכחות וקשר. ראשי תיבות תק״ן, ובראשי תיבות הפוכים – נת״ק. כלומר ללא שלושת המרכיבים הללו עלול להיות נתק בין ההורים למתבגרים. כל מרכיב כאן זה עולם שלם של מחקר ולימוד בפני עצמו. אין מנוס מלעמול על תקשורת מיטיבה ומצמיחה בין ההורים לילדים שלהם, הורה צריך להיות נוכח בעולם של הילד שלו, כולל הבנה ומיומנות בעולם וירטואלי, ותיווך פעיל-חיובי שמאפשר להתבונן על החלקים הבריאים של המציאות ולא על השלילה בהכרח״. 

אפרתי מציין כי ישנן שתי תפיסות בכל הקשור לעולם הוירטואלי: הגישה הדיסטופית שטוענת כי העולם הטכנולוגי הוא מקום נוראי ומסוכן, והגישה האוטופית שמציגה את העולם הטכנולוגי כדבר שקידם את האנושות והביא גאולה לעולם. 

״כמו בכל נושא אני חושב שחינוך למורכבות הוא הפתרון״, הוא אומר. ״ההבנה שאכן המרחב הוירטואלי הוא גם מקום שיכול להביא טוב אך יש בו גם חלקים לא פשוטים. פגיעות מיניות ברשת הן דבר נוראי! נקודה. אבל חשוב לציין – לא המרחב הוירטואלי הוא הבעיה, אלא א/נשים שמשתמשים בו באופן פוגעני״.

לסיום אביטן מדגיש מסר להורים: ״תהיו יותר מודעים ותדברו עם הילדים על הטוב ועל המאתגר שברשתות החברתיות. במקרה שנחשפתם לפגיעה, לא להתנהל בלחץ והיסטריה, לא לאיים.  הילדים זקוקים לכם עכשיו מאוד, הם זקוקים לתמיכה וחיבוק. צריך ליצור מקום מוגן לילד, מקום של הקשבה והכלה. להיות איתו, לתת לו  יד,  לפנות לגורמי טיפול, לתת תקווה וליווי. לא ביקורת וכעס, אלא את היד האוהבת על הכתף״.

 

נתונים:
מתוך דו״ח סיכום שנת 2021 של מוקד 105:
• וואטסאפ ואינסטגרם הן הזירות המשמעותיות ביותר בהן נעשות פגיעות ולגביהן מתקבלות מירב הפניות. אחריהן – פורום סטיפס וטיקטוק.
• עיקר הנפגעים בשנת 2021 היו בגילי 12-14 כאשר מירב הנפגעים היו בגיל 13: 66% מהנפגעים היו ילדות ונערות, 34% מהנפגעים היו ילדים ונערים.

עוד במדור זה

הנכבה היהודית

הנכבה היהודית

ביו"ש, ארץ התנ"ך, מאות אתרי מורשת שמעידים ומאששים את חיי היהודים על הארץ הזו. כמעט בכל הר או גבעה ניתן למצוא שרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות והעם העתיק ביותר מבין שלל הממצאים הוא העם היהודי.
אתרי המורשת ביהודה ושומרון מנוהלים באופן מנוכר והזוי, במקרים רבים הבעלות עליהם מוגדרת כפלשתינית פרטית על אף שאין שום הצדקה וביסוס להגדרה מקוממת זאת. על מנת להבין את שורשי התופעה צריך לחזור אחורה למלחמת העצמאות אל מה שמכונה ׳הנכבה׳ או אולי אפילו למרד הערבי הגדול בו למעשה החלה החרבת הכפרים השיטתית על ידי השלטון הבריטי.
על פניו נראה שההימנעות מהכרה בבעלות היהודית על אתרי ארכאולוגיה נעוצה בחשש שהכרה כזו עלולה לחשוף את מדינת ישראל בפני תביעה דומה להשיב את הבעלות הערבית על אתרים רבים במדינת ישראל.
יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל קרב ובא ויחד איתו צפה ועולה לא פעם לשולחן הדיונים שאלת הבסיס המוסרי להקמת מדינת ישראל. לא פעם אוהבים אנשי שמאל לנופף בפגם המוסרי, בטענה שעשרות כפרים ערביים הוחרבו בתקופת מלחמת העצמאות ועל חורבותיהם הוקמו יישובים וערים יהודיות שנמצאים היום בלב הקונצנזוס הלאומי.
מרביתו של השמאל הישראלי איננו מעוניין להחזיר את המצב לקדמותו, אך באופן אבסורדי מיעוט קיצוני מעוניין להשליך את האחריות לתיקון ה׳עוול׳ לשטחי יו"ש שנכבשו לאחר הקמת המדינה ומפציר בפני מקבלי ההחלטות לעוזבם לטובת האוכלוסייה הערבית ולא לבצע בהם פעולות התנחלות יהודיות. עיקרה של הטענה היא, לא לחזור שוב על אותה הבעיה אך טמונה בה גם רמיזה – יתכן ושטחים אלו יפצו על הטרגדיה ויביאו סוף סוף את השלום המיוחל.
למרבה האירוניה, מרביתם של הכפרים הערביים ביו"ש יושבים כיום על חורבותיהם של שרידים קדומים שנותרו עוד מתקופת ההתנחלות היהודית בארץ לפני יותר מ-2000 שנה.
למעשה, שטחי יו"ש הם מודל עתיק של אותה הנַכְּבָּה בדיוק. יתרה מכך, חלק ניכר מערביי יו"ש בזמן מלחמת ששת הימים היו פליטי 48, כך עולה מנתונים רשמיים שפורסמו, אחד מכל שלושה ערבים בשטחי יו"ש הוא פליט ממלחמת העצמאות. האיוולת ברורה.
הרצון לתקן עיוות על חשבון הנצחת עיוות זהה הוא לא סביר ולא הגיוני. אם דרוש תיקון התיקון צריך להתבצע באותו השטח שבו קרתה הטעות ואם מעשה הקמת המדינה מוצדק אזי יש להביט למציאות בעיניים ולהודות בה.
בראי היסטורי ניתן לקבוע בוודאות שההתקוממות הערבית היא זאת שהביאה עליהם את חורבנם. אילולי היו נלחמים בנו היו זוכים לחיות לצידנו ללא הפרעה. על אף שהוגלינו מארצנו, כאשר חזרנו הביתה התנועה הציונית עסקה בגאולת האדמה בכסף מלא בדיוק כפי שאבינו הקדמון רכש את מערת המכפלה למרות ההבטחה האלוקית שקיבל.
חשוב לציין שהחרבת הכפרים הערביים התחילה עוד בשלהי השלטון הבריטי לאחר המרד הגדול במהלכו הוחרבו והועלו באש על ידי הצבא הבריטי קרוב ל-40 כפרים ואף הוגלו אלפי ערבים.
בסקר חרום שנערך מיד לאחר מלחמת ששת הימים על ידי משרד הביטחון אותרו מאות אתרים ארכיאולוגיים מתקופת ההתנחלות הישראלית ואף מתקופות קדומות המוכיחות ללא ספק את קיומו של השלטון היהודי בארץ. הנתונים מראים שלא רק שלטון היה כאן, אלא התיישבות של ממש בכל רחבי יו"ש.
לנתון זה השלכות רוחב עצומות, למשל, בשאלת הבעלות על הקרקעות ביו"ש, אך למרבה הפלא איש כמעט אינו מתייחס לכך ברצינות.
כאשר מגיע ערבי ובידו קושאן תורכי מלפני יותר מ-200 שנה מתייחסים אל זה כקודש קודשים ומעניקים לו זכויות גם אם הוא הפקיר את אדמתו ולא השתמש בה משך דורות, אך מדוע שרידי התנחלות יהודי אינם נחשבים כהוכחת בעלות על הקרקע?
מי שאולי האשם הגדול ב"נַכְּבָּה היהודית" הוא מי שהיה אמון על שמירת אדמות המולדת, הלא הוא ה"מנהל האזרחי". המנהל אימץ במשך שנים גישה לפיה אדמות יו"ש הן פלשתיניות פרטיות עד שיוכח אחרת. כתוצאה מכך תוקנו במרוצת השנים מאות תקנות הפוגעות באופן שיטתי ביהודים ומעדיפות אוטומטית את הנרטיב הערבי.
קחו למשל את הנתון המדהים הזה: המנהל האזרחי מסרב לאשר חפירות ארכיאולוגיות בשטחי סקר! מדוע? כי לטענת אנשיו יתכן שאדמות אלו הנן פלשתיניות פרטיות ומשום כך לא ניתן לאשר שימוש בהן אפילו למטרות חפירות הצלה.
ממלכת יהודה וממלכת ישראל שלטו יחד במרביתה של הארץ במשך מאות שנים. הממצאים הראשונים של המחקר הארכיאולוגי מראים שבתקופה זו אדמות יו"ש יושבו בצפיפות על ידי היהודים. מרביתן של מדרגות העיבוד, ׳טרסות׳ (שנחשבות גם הן אוטומטיות כקרקעות פלשתיניות פרטיות) נבנו בתקופה זו, ועשרות יישובים נפרסו לאורך ולרוחב הארץ. מה שמדהים לא פחות הוא השתמרותן של שמות האתרים כפי שהם מופיעים עוד בספר יהושע. תקוע, חלחול, דביר ובית ענות הם רק חלק קטן מן היישובים היהודיים שעל חורבותיהם יושבים כיום כפרים ערביים.
קחו בחשבון שהמחקר הארכיאולוגי מתרחש 2,000 שנה אחרי המאורעות אז אם מוצאים עשרות אתרים ובהם סימני חיים, הווי אומר שהחיים כאן היו ממש אינטנסיביים וצפופים, קחו גם בחשבון שאוכלוסייה הערבית דאגה להשמיד כמה שיותר סממני זיהוי יהודיים, תוסיפו לזה את העובדה שהמנהל האזרחי לא מאפשר מחקר רציני ארכיאולוגי ומכאן תבינו את העוצמה של כל מטבע או חרס שנמצא למרות כל זאת במעמקי האדמה.
חקר הארכיאולוגיה צריך גם הוא לעבור שינוי קטן. מרביתם של החוקרים מתמכרים לעבר עד כדי כך שהם אינם מסוגלים לדמיין אפילו פגיעה קלה שבקלים בממצאים ההיסטוריים. הגדילו לעשות מספר חוקרים שאף הציעו לכסות אתרי מורשת שלמים על מנת לשמור אותם באופן המיטבי ביותר לאלפי השנים הבאות.
מה שקורה בינתיים בשטח, הוא כמובן הפוך לחלוטין וזאת בשל אוזלת היד המכוונת של המנהל האזרחי. הערבים לא מפספסים הזדמנות להרוס ולהשמיד את שרידי החיים היהודיים שהיו כאן ועל הדרך אף הורסים אתרים בעלי חשיבות בין לאומית כדוגמת מזבח יהושוע בין נון.
תכלית הממצאים ההיסטוריים היא להוכיח לכל את דבר זכותנו על הארץ ויחד עם זאת להשתלב ממש בחיים החדשים שהולכים ונבנים בארץ הזו. אין יותר מרגש לנסוע בדרך האבות המקורית ומאידך גיסא אין מנוס מלהתאים אותה למציאות החדשה בחלק מהמקטעים. אך שימו לב עד כמה השילוב בין העבר הרחוק למציאות העכשווית מייצר את העוצמה שלנו כעם העתיק ביותר בעולם.
הגיע הזמן ששטחי הארכיאולוגיה יוכללו באדמות המדינה ויוקצו לאחר חפירה ושימור להתיישבות המחודשת של העם החוזר לארצו לאחר 2,000 שנות גלות. ■

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

רכב שעבר תאונה

ביום שני השבוע חולקו עשרה רכבי ביטחון חדשים לרבש"צים במועצה האזורית הר חברון. עשרת הרכבים החדשים שהחליפו עשרה רכבים ותיקים, נמסרו בנוסף לשלושה שנמסרו שבמהלך השנה, ושניים שנוספו למחלקת קרקעות, ובסך הכל במועצה מרוצים מ-15 רכבים חדשים.
לא רבים מכירים עד כמה חשובים רכבי הביטחון – הן בפעילות הביטחון השוטפת, והן בעתות חירום. “רכב הביטחון היישובי משמש את הרבש"ץ והמאבטחים ביישוב לביצוע הפעולות הנדרשות בהגנה על התושבים, ובאירוע חירום מסייע בהגעה מהירה לזירת האירוע, עם הציוד הנדרש לשלבים השונים באירוע", מסביר מנהל מחלקת הביטחון במועצה, נדב צחור.
בסוף אוקטובר 2022 נרצח רונן חנניה הי״ד, תושב קריית ארבע על ידי מחבל ערבי, מוחמד ג'עברי. בפיגוע נפצע קשה החובש עופר אוחנה ומאבטח נוסף שהגיעו למקום כדי לטפל בחנניה ובנו. לאחר מכן הגיעו לזירה הרבש"ץ של קריית ארבע שדרס את המחבל שחוסל בהמשך על ידי חייל בחופשה. הרכבים החדשים, כמו רוב מוחלט של הרכבים מוגנים נגד אבנים אולם לא נגד ירי, "לכן, בניגוד לאירוע המוכר ליד קרית ארבע, כאן אין סיפורי גבורה כאלה ב"ה. הרכב כפי שציינתי מסייע לרבש"ץ בהקשרי הגעה מהירה והציוד הנחווה הנדרש עבורו לטיפול באירועים".
רכישת הרכבים החדשים לא זולה כלל וכלל. משרד הביטחון ופיקוד העורף מעבירים 145,000 שקלים עבור כל רכב, והמועצה נדרשת להשלים את השאר. בסך הכל מחירו של רכב כולל אבזור מתאים עומד על כרבע מיליון שקלים.
ברכבי הביטחון עושים שימוש יומיומי 7\24 ובכל רכב נוהגים במהלך היום והלילה מספר אנשים – הרבש"ץ והמאבטחים, כל ישוב והסידור שלו – ומשכך לתחזוקת הרכב חשיבות גדולה מהרגיל. נדב צחור מפרט: “פיקוד העורף מתקצב את המועצה בתקציב אחזקה דיפרנציאלי המשתנה בין היישובים בהתאם לנוסחה מוגדרת המחשבת את גודל הישוב, ובהתאם את התקציב המוגדר לביטוחים, טיפולים משתנים וכו'. בכל מצב של עלויות נוספות המועצה סופגת את העלויות".
נציין כי תקציב לשדרוג רכבי ביטחון מגיע אחת לשש שנים בסיוע היחידה להתיישבות במשרד הביטחון ופיקוד העורף, בהתאם לתקציב מדינה ותיעדופים של פיקוד מרכז.
היישובים המאושרים: תלם, אדורה, נגוהות, בית חג"י, מעלה חבר, טנא-עומרים, שמעה, שני, סוסיה ואשכולות. ראש המועצה יוחאי דמרי אומר כי החלפת צי הרכב הבטחוני לצי חדש ואיכותי, מהווה נדבך חשוב וחיוני במעטפת הבטחון של כל ישוב וישוב וביחוד בימים אלו של מציאות ביטחונית לא פשוטה. “זה הזמן לומר תודה לכל העוסקים במלאכה – הן ליחידה להתיישבות במשרד הביטחון, פיקוד העורף, למליאת המועצה על הוספת התקציב הנדרש, למנכ"לית, לגזבר, לקצין הביטחון בתעבורה חיים תבו, ולמחלקת הבטחון המסורה והאיכותית. וכמובן לרבש"צים היקרים והאהובים, אנו בטוחים שהכלים יהיו לעזר רב. תתחדשו, וכשאתם שומרים עלינו תזכרו לשמור גם על הנוהגים בכלים, ועל הכלים עצמם".
דבריו של ראש המועצה והבקשה לשמירה על הנהגים והרכבים לא נאמרים ללא ביסוס. לרוב הנסיעה ברכבי הביטחון נעשית במהירות נמוכה בתוך הישובים, אולם בעת הצורך – התראות ממצלמות האבטחה, התראות על גדר הביטחון, ואירועי חירום שונים – הנסיעה נעשית פחות בטוחה בשל דרכי ביטחון לא סלולות ונהיגה שאינה זהירה מספיק.
כך למשל, בינואר 2023 אירעו שלוש תאונות תוך ארבעה ימים במהלך נסיעות ברכבי ביטחון ביהודה ושומרון. “תעשו עצירה מהמרוץ היום יומי, תנו תדריך לנהגים ברכבים, תוודאו שכל סייר מבין את משימתו ואחריותו – השבתת הרכבים פוגעת בביטחון היישוב, וכמובן סכנת חיים בתאונה", נכתב בהודעה שנשלחה לרבש"צים. ■

ראש…
הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

את אסתר פולארד כולנו הכרנו בתור מי שהלכה ממקום למקום, מדלת לדלת, מלשכה ללשכה, כדי למצוא את הדרך שתוביל לשחרורו של בעלה מהכלא האמריקאי בו נמק במשך עשרות שנים ארוכות. אך בין מאמץ אחד למשנהו הייתה לאסתר מטלה נוספת שלקחה על עצמה בשביל בעלה יהונתן. שליחות מיוחדת אותה לא יכול היה לעשות ממקום שביו.
במשך כל השנים בהן היה מאחורי סורג ובריח לא פסק יהונתן מלעקוב ולשמוע על המתרחש בארץ ישראל. הקורבנות והנפגעים בפיגועי הטרור הנוראיים לא נעלמו מעיניו ומליבו. את הדרך להביע בפניהם את תנחומו וכאבו על אובדנם או לחזק אותם בעת משבר מצא יהונתן באמצעות מי שהייתה שליחתו המסורה ושותפתו לדרך, שביום ראשון הקרוב יחול יום השנה הראשון לפטירתה.
"לחבוש קצת את הפצע הנורא"
"בזמן שאנחנו ישבנו שבעה אסתר הגיעה אלינו ואמרה שהיא באה בשליחות בעלה להביא לנו מתנות לילדים היתומים, נשארו שלושה והיא הביאה בשבילם שלושה דובים נחמדים לתת להם", מספר הרב יהודה בן ישי, אביה של רותי פוגל שנרצחה בפיגוע הנוראי באיתמר, יחד עם בעלה אודי ושלושת ילדיהם, יואב, אלעד והדס. "מאוד התרגשנו מזה".
"היא אמרה שבעלה ביקש ממנה לבוא ולעודד אותנו, לחזק אותנו. זה היה לחבוש קצת את הפצע הנורא שהיה, כאשר שמישהו כל כך רחוק בתנאים כאלה, חושב עלינו. זה היה חיבוק חשוב ומשמעותי, שאי אפשר לשכוח. כמובן סגרנו מעגל כשנסענו לבקר את יהונתן בכלא בארה"ב".
הרב בן ישי ביקש מאסתר לבדוק את האפשרות לנסוע ביחד עם הנכדה הגדולה, תמר, כדי לבקר את יהונתן בכלא. הדברים אכן הצליחו להסתדר ולאחר מבצע התארגנות רציני מאוד ברוך השם הפגישה יצאה לדרך למרות מאסרו של יהונתן.
"ראיתי איפה הוא יושב, איפה הוא נמצא ואיך הייתה לו מחשבה לשלוח את אסתר אלינו אלפי קילומטרים משם. איך היה רגיש לכל דבר ולמה שקרה אצלנו. הם היו עם מבט מאוד כללי, התעלמו מהמציאות האישית שלהם וחשבו על העם. אנחנו יודעים עד כמה יהונתן מסר את נפשו על כך. השתוממתי מזה שאדם שסובל כל כך הרבה – המחשבה העיקרית שלו היא לנחם את המשפחה הזאת. ראיתי כמה הוא מחובר וקשור לכלל.
"כשהלכנו לבקר אותו הוא היה אבל על אביו והרשויות לא הרשו לו ללכת להלוויה. אנחנו בהשגחה מדהימה הגענו אליו באותו זמן. הוא שלח את אסתר אלינו לניחום אבלים והגענו אליו כשהוא אבל. החזרנו לו טובה כביכול".
הרב בן ישי מספר על הקשר העמוק אליו נחשף בין יהונתן ואסתר במהלך התקופה בה זכה להכיר אותם. "התרשמתי כל הזמן כמה היא דואגת לו כמה היא מרגישה אחריות עצומה על גורלו של יהונתן. כמה הקשר בניהם היה קשר מיוחד, של אדם אחד שחולק לשניים. אחד בבית סוהר ואחד בחוץ, כאשר חלק אחד עושה כל מה שהוא יכול כדי שהחלק השני ייצא לחופשי. הרגשתי שהיא חיה בתחושת שליחות להוציא את יהונתן מבית הסוהר ושיזכה להגיע לארץ".
"יהונתן מתפלל לשלומו"
ליה ירד היא אם לתשעה. בשנת תשס"א פצמ"ר שנורה אל עבר היישוב עצמונה בו התגוררה עם משפחתה פצע את בנה השביעי, אריאל בן השנה, והותיר אותו במצב קשה. "אריאל היה מאושפז שלושה שבועות בסורוקה ותקופה ארוכה לאחר מכן בשיקום בבית החולים אלי"ן", מספרת ירד, "בזמן שאריאל היה מאושפז הגיעו לבקר אותנו שתי נשים. אחת מהן הייתה אסתר פולארד. היא אמרה לנו שהיא הגיעה בשליחות בעלה הנמצא בכלא, וביקש ממנה להגיע לבקר את בננו. היא הביאה איתה מתנה בשביל אריאל, מכונית גדולה. יהונתן ביקש ממנה לקנות".
"כיום אריאל בן 23, סיים בגרויות, בעל רישיון נהיגה, לומד בישיבה גבוהה ועושה שירות לאומי. כשהוא נפצע אמרו לנו שאולי הוא לא יחיה, או שיהיה צמח או בעל נכות רצינית. אני זוכרת שאסתר הגיעה לבקר בערך חודש לאחר שנפצע. היא מסרה שיהונתן מתפלל לשלומו והביאה את המתנה. שמעתי מאחרים שאסתר ביקרה עוד הרבה נפגעים ומסרה להם את התפילות והאיחולים של יהונתן. אני כל הזמן זוכרת מאז את הביקור הזה שלה".
"אחרי שיהונתן שוחרר והם הגיעו לארץ, רצינו מאוד לפגוש אותם ולהגיד ליהונתן 'הנה הילד שהתפללת עליו', אבל אמרו לנו שאסתר צריכה מאוד להישמר בגלל שהיא חולה ולא יכולה להיפגש איתנו אז לא פגשנו אותה, אבל הגענו עם אריאל בשבעה ליהונתן והוא סיפר לנו גם על אסתר וגם על הקשר לגוש קטיף. קיווינו שהם יחיו ביחד הרבה זמן בארץ אחרי שיהונתן שוחרר, לצערנו זה לא קרה".
"לא היה יום שלא בכינו על כך"
בשל תנאי המאסר הנוקשים של יהונתן, הוא ואסתר מעולם לא זכו להביא ילדים משלהם לעולם. כעת יהונתן רוצה לגמול חסד לאסתר ולהנציח את זכרה באופן ראוי ומשמעותי כיאה לפועלה למען עם ישראל במשך שנות חייה ולהקים את 'מרכז ילדי אסתר – מרכז לחינוך יהודי מהגיל הרך ועד בני נוער שימוקם בעיר תל אביב'".
ביום ראשון הקרוב, היום בו ימלאו שנים עשר חודשים לפטירתה של אסתר ע"ה – יתקיים ערב שגרירים מיוחד במלון 'רמדה' בירושלים, ביחד עם יהונתן, בו כל אחד כפי כוחו יוכל להגשים את חלומו ולהכיר טובה עצומה לאסתר על כל מה שעשתה למען יהונתן בפרט ועם ישראל בכלל.
"לצד הפעילות הבלתי פוסקת שלה למען שחרורי והשבתי לארץ ישראל, אסתר עשתה הכול כדי להשמיע את קולי ולהיות שליחה עבורי במקומות שאליהם לא הייתה לי אפשרות להגיע", מספר לנו יהונתן פולארד, "הדבר המשמעותי ביותר עבורי היה העובדה שאסתר כיתתה את רגליה פעם אחר פעם לבתיהן של משפחות שכולות ונפגעי טרור על מנת לנסות לנחם, לעודד ולחזק את מי שנשאו את כאביו של עם ישראל באופן האישי ביותר. היו מקרים שבהם הביקור החד פעמי התפתח לקשרים משמעותיים מאוד שהמשיכו במשך שנים וממשיכים גם היום. זו בעיני אחת הדוגמאות המייצגות ביותר למי ומה הייתה אסתר עבורי ועבור עם ישראל.

"אסתר הייתה מורה במקצועה ולאורך כל המאבק לשחרורי מה שהיא עשתה בעצם זה להמשיך ללמד. היא לימדה אותי כיצד לא לאבד אמונה ותקווה וסייעה לי לצאת מהכלא אדם טוב ושלם יותר מאיך שנכנסתי אליו 30 שנה לפני כן. היא לימדה את עם ישראל כולו מהי ערבות הדדית ומחויבות בלתי מתפשרת לצדק".
"הכאב הגדול ביותר שלנו היה העובדה שלא זכינו להביא ילדים לעולם. לא היה יום שלא בכינו על כך. לקראת סוף השבעה חשבתי על כך שיש עדיין דבר אחד שאני יכול לעשות למענה וימלא חלק מהחוסר הזה – הקמת מרכז חינוך יהודי לילדים. אני עובד כבר קרוב לשנה יחד עם שותפים יקרים בכדי להפוך את החלום הזה למציאות וכעת אנו מתקרבים לרגע המשמעותי ביותר בדרך להגשמת החלום הזה".
"אני הבנתי שכמו המאבק לשחרורי – זה חייב לבוא מהעם", אומר פולארד, "ביום ראשון הקרוב יתקיים בירושלים אירוע מיוחד שאליו יגיעו בעזרת השם כל מי שרוצה לקחת חלק בקמפיין ויחד נצא בשבוע הקרוב לזכות את כל עם ישראל לקחת חלק בהנצחתה של אסתר באמצעות מאות ואלפי ילדים שיתחנכו לזהות יהודית ולאחדות ישראל לעילוי נשמתה. אני מתרגש מאוד מהמחשבה שאפגוש כל כך הרבה אנשים שעשו כל כך הרבה למעני ומתפלל שיחד נצליח במשימה".

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

לפני מספר שבועות התקיים בקהילת קוברסדורף-בורגנלנד שבאוסטריה מאורע מרגש. סימפוזיון שאורגן על ידי תנועת המזרחי בווינה בראשות נחמיה גנג על אודות ׳שבע הקהילות׳ היהודיות שהתקיימו בבורגנלנד עד מלחמת העולם השנייה.
יום העיון כלל שלושה מושבים. הראשון, הקהילה – גנג עסק באוסקר דויטש, נשיא המזרחי בווינה ובפועלו, ופרופסור שלמה שפיצר מאוניברסיטת בר-אילן נאם על רבני שבע הקהילות. את המושב השני פתח הרב יוסף פרדס, רב קהילת המזרחי בווינה, בשאלה האם יש מקום לחדש מבנה בית כנסת על פי ההלכה, וכן פטר אדם נשא דברים בנושא הארכיטקטורה של בית הכנסת בקוברסדורף ושחזורו. מושב שלישי עסק בשואה באזור בורגנלנד. שושנה דויצן-ינסן דיברה על סופה של קהילת קוברסדורף בימי שלטון הנאצים, ומיכאל ריגלר דיבר על הגירוש מבורגנלנד לווינה, הבריחה ממנה ודרך הנדודים עד בואנו לארץ ישראל.
ביום הכנס חידשו אנשי המקום את מבנה בית הכנסת ששרד את תקופת השואה. חשוב לציין שכיום לא חיים במקום יהודים, המשפחות האחרונות שחיו בקהילה גורשו ממנה כאשר המשטר הנאצי השתלט על העיירה.
שבע הקהילות היהודיות
בבורגנלנד היו שבע קהילות יהודיות ובהן מאות משפחות יהודיות. כאשר סופחה אוסטריה לגרמניה בשנת תרצ״ח-1938 היה גורל יהודיה כגורל יהודי גרמניה – רדיפות ונישול הרכוש. יהודי הקהילות נאלצו לעזוב את יישוביהם שבהם חיו מאות בשנים בתוך זמן קצר, ולעקור למקומות אחרים, בעיקר לעיר הבירה וינה. כל בתי הכנסת נהרסו בפקודת הנאצים, אולם בית כנסת אחד שרד בעיירה קוברסדורף בשל אסון שפקד את מבצע ההריסה – ילדה נהרגה בעת הפיצוץ, ויש אומרים שזו הייתה בתו של מבצע הפיצוץ.
בית הכנסת המשוחזר
מבנה אבן מרשים בגודלו וביופיו נשאר עומד על מקומו כאבן שאין לה הופכין. אנשי המקום שדדו את תכולתו – ספסלים, סטנדרים ואף לחלונות הוויטראז׳ שלחו את ידם. בית הכנסת עמד בשיממונו, קוצים ודרדרים הקיפוהו וקירות האבן החלו להתפורר.
׳מקדש המעט׳ הפך לחורבה ממש. לפני מספר שנים נרכש המבנה על ידי ׳הוועד היהודי של יהודי אוסטריה׳ והוחלט לשקמו. תמונות מהעבר הרחוק ששרדו בארכיונים אפשרו לשחזר את פנים בית הכנסת.
פנים בית הכנסת כלל אולם תפילה רחב ידיים, חלונות גבוהים מצוירים, ומעל לארון הקודש התנוסס חלון עגול מצויר. האדריכל וחבר עובדיו מצאו את החלון המקורי בביתו של תושב המקום והחזירוהו למקומו, והוא עתה מתנוסס ביופיו במקומו הקבוע. עובדי השחזור התקינו ארון קודש העשוי שני קירות אבן ולצידם ציור פרוכת. כיוון שבית הכנסת אינו משמש לתפילה, לא הוקמה בו בימה לקריאת התורה ו׳עמוד׳ עבור החזן. נורות חשמל חדשות הותקנו באולם התפילה, וכן נבנתה עזרת נשים כפי שהייתה במקורה. הכניסה לעזרת הנשים היא בגרם מדרגות לולייני בכניסה נפרדת, כיאה לבית כנסת שרוב יהודיה היו שומרי מצוות. אגב, כאשר גורשו אחרוני היהודים מהמקום השכילו היהודים וקברו את שלושה עשר ספרי התורה בבית הקברות היהודי, ומצבה הוקמה על מקום קבורתם.
בשחזור נוספו פרוזדור המוליך אל בית הכנסת, מטבחון, שירותים ועוד. החצר נוקתה היטב וגדר אבן ועץ מקוריים מקיפים את בית הכנסת. הבניין מתנוסס עתה לתפארה, ולידו בתים שבחלקם חיו פעם יהודי המקום.
הוזמנתי גם אנוכי לטקס חנוכת הבניין על ידי נחמיה גנג העומד בראש ארגון המזרחי בווינה, מכיוון שמקור משפחתנו בקוברסדורף. סבי, ר׳ משה ריגלר זצ״ל, היה ראש הקהל בעיירה, ואבי ז״ל נולד בה וחי במקום עד נישואיו לאימי ז״ל שנולדה בפראואנקירכן, אף עיירה זו אחת מ׳שבע קהילות׳ בבורגנלנד.
ביום העיון לקחו חלק כ-60 איש ואישה ורוב הנוכחים היו בני המקום שמצפונם התעורר באיחור של שמונים שנה. מספר יהודים מווינה השתתפו ביום העיון שכלל נאומים, ברכות, דברים מפי מלומדים על תולדות היהודים בבורגנלנד, וכן מידע על עבודת המשחזרים, ואנוכי סיפרתי את דבר הצלת משפחתנו וסירוב הבריטים להישארות נוסעי האוניה בארץ, הגירוש למאוריציוס, השהייה שם במשך חמש שנים בתנאי בית סוהר, ושובנו לארץ ישראל בחודש אלול תש״ה.
כל השיחות התנהלו בשפה הגרמנית, ורק קומץ היהודים שהשתתפו בכנס זכרו את אשר אירע לפני כ-84 שנה. אציין שוב כי ככל כנראה המבנה לא ישרת עוד לצורכי תפילה, אלא לצרכים תרבותיים אחרים שעליהם תחליט עירית קוברסדורף.

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

משפחת גולדין מתנהלת בשמונה השנים האחרונות בצורה רגילה ככל האפשר. על אף סדר יומו העמוס, ממשיך שמחה גולדין, לצד רעייתו לאה, להיאבק למען שחרור בנו הדר שנחטף על ידי ארגון הטרור חמאס במהלך הפסקת אש ב-01 לאוגוסט 2014, בעיצומו של מבצע ״צוק איתן״ ברצועת עזה.
מבצע צוק איתן היה מבצע צבאי רחב שהתנהל בעזה בין התאריכים ביולי 08 ביולי (י' בתמוז) ל-26 באוגוסט 2014 (ל' באב ה'תשע"ד). המבצע הוכרז בעקבות ירי ארטילרי משמעותי שביצעו ארגוני הטרור ברצועת עזה לעבר יישוב דרום ישראל, והחל לאחר מבצע "שובו אחים" למציאת שלושת הנערים היהודים שנחטפו בידי טרוריסטים מוסלמים, ורציחתם ב-12 ביוני אותה שנה. שמונה שנים חלפו וההורים ממשיכים במאבק החשוב מול ממשלות ישראל.
בשיחה נוקבת עמו, מדגיש שמחה גולדין את מרכזיותו של שר הביטחון בני גנץ באי השבת הבנים, שכן שבאותה העת כיהן גנץ כרמטכ״ל ואליו הוא מפנה את עיקר טענותיו. ״הוא זה שהוציא את החיילים לקרב ולא החזיר אותם. יותר משנתיים הוא כבר שר ביטחון ולא רק שהוא לא עושה שום דבר בשביל להחזיר אותם, הוא עושה ההפך״. גולדין מסביר את דבריו, ואומר כי גנץ ״מכניס פועלים מעזה ולא מתנה את המהלך בהשבת החיילים, זה דבר שלא עשו מאז 2014״.
לקראת חג הקורבן (עיד אל-אדחא) שמתקיים השנה בתאריכים 09-13 ביולי, הודיע בתחילת השבוע (א') מתאם פעולות הממשלה ביהודה ושומרון, אלוף רסאן עליאן, על שורת צעדים אזרחיים לאוכלוסייה הפלשתינית בשטחי יו"ש, לאחר שאושרו על ידי השר גנץ בכפוף להערכת מצב ביטחונית.
הצעדים האזרחיים לתושבי יהודה ושומרון: ביקורי משפחות בישראל. מכסה של 500 היתרי יציאה לחו"ל דרך נמל התעופה בן גוריון. מכסה של 200 היתרים לביקור בעיר אילת. הרחבת שעות פעילות המעברים. הצעדים האזרחיים לתושבי רצועת עזה: מכסה של 400 היתרי ביקור בירושלים; עבור גברים מעל גיל 55 ונשים מעל גיל 50.
מה אתה חושב על ההקלות של גנץ לקראת חג הקורבן?
״הכל לכבוד החג שלהם, את החגים שלנו הוא לא סופר. לפני שנה היה מבצע שומר החומות שבסופו גנץ הצהיר על ׳שין תמורת שין׳ – לא יהיה שיקום בעזה אלא בהשבת החיילים. הוא פועל בדיוק הפוך על אף הצהרתו״.
כל שנה בתאריך י׳ בתמוז מתקיים ׳יום צוק איתן׳. השנה מכיוון שהתאריך נופל בשבת האירוע יתקיים ביום ראשון. גולדין מספר כי ״מדובר באירוע ממלכתי בהר הרצל ובמשך ארבע השנים האחרונות אנחנו, ההורים של הדר, לא נכנסים פנימה ועומדים שם בחוץ עם הרבה מאוד מפגינים אחרים. חלק מהמשפחות השכולות עומדות בחוץ לבושות בחולצות עליהן נכתב ׳צוק איתן לא נגמר עד שובם של אורון והדר׳, וחלק נכנסות פנימה. גנץ יוצא ומדבר איתנו ומבטיח ושוב מבטיח לפעול״.

״בשנתיים האחרונות הצוות של הדר הצליח לתפוס לשיחה קצרה את גנץ, והחבר׳ה אמרו לו – ׳היית המפקד שלנו בצוק איתן, שלחת אותנו לרצועת עזה, מה אתה הולך לעשות?׳. 

לפני שלוש שנים הוא אמר להם שהוא עדיין חסר כוח פוליטי, שהוא לא משפיע על כלום וברגע שיהיה לו הכוח הפוליטי זה יהיה אחרת. בשנה שעברה הוא שוב אמר שיפעל בנידון״.
השנה, כך לטענתו של גולדין, ״הצוות של הדר לא יגיעו כי הם כולם במילואים. אני חלילה לא אומר ששלחו אותם למילואים בתקופה הזאת בכוונה כדי שלא יגיעו״.

מה לדעתך הקשר של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לכך שהדר עדייו לא שב?
״עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התחיל במחדל בכך שלא העמיד שום רף, שום תנאי בכל מה שנכנס לעזה כדי להביא את החיילים וגם את האזרחים השבויים בעזה. נפתלי בנט המשיך את זה בשנה האחרונה בצורה משוכללת אף יותר, זאת אומרת הכל נכנס ואין שום דרישה להביא את החיילים. ועכשיו גנץ ממשיך את הסיפור. הדרישה שלי מראש הממשלה יאיר לפיד ומהרמטכ״ל אביב כוכבי, לתקן את זה. אלה החיילים שלו״.

״אתה חושב שמשהו ישתנה אצל ראש ההמשלה הנכנס יאיר לפיד?
״עד עכשיו הוא היה ראש מפלגה, הוא היה שר חוץ, בתקופת צוק איתן היה שר אוצר. היום הוא ראש הממשלה, זאת אומרת, אם יצטרכו מחר לצאת לקרב – הוא זה שיוציא את החיילים לקרב. אז השאלה היא איך הוא מוציא אותם לקרב לפני שהוא מחזיר את החיילים הקודמים הביתה. זה לא שהוא מנותק מהעניין, הוא היה בקבינט המדיני-ביטחוני בתקופת צוק איתן, כמו נתניהו, בוגי, גנץ ובנט – כולם. 

[elementor-element…
הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

01לפני כמה שבועות הגענו לנופש קצר בצפון – וילה עם…