יהדות עכשיו

חלקו של מנהיג הוועד הערבי העליון בשואת העם היהודי

המזרחן והחוקר ד״ר אדי כהן מרבה לעסוק בעולם הערבי. בימים בהם אנו מציינים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אסור לשכוח את חלקו של המנהיג הערבי-מוסלמי בתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל, חאג' אמין אל-חוסייני. לדברי כהן, ״לא רק שהמופתי היה אחד מגדולי האנטישמים שידעה ההיסטוריה, אלא שגם היה לו חלק פעיל בשואה״. כמה פעיל? הכול בראיון התקיף עם ד״ר כהן

אל-חוסייני מצדיע במועל יד בביקור רשמי בדיוויזיית אס אס הררית ה-13, בליווי מפקדים בכירים. נובמבר 1943 | צילום: German Federal Archives, ויקיפדיה

״חאג' אמין אל-חוסייני, המופתי של ירושלים, היה אנטישמי נתעב ותומך נלהב בנאצים. עם זאת, התפקיד שמילא בשואה היה שולי למדי… למען הסר ספק: חלקו של המופתי בתולדות השואה מוצג ביד ושם בפרופורציה ובקונטקסט הנכונים, במיוחד בהשוואה לדמויות אחרות. על פי המחקר לפגישה בין המופתי להיטלר לא היו השפעות מעשיות על המדיניות הנאצית״, כך נכתב באתר ״יד ושם״ ב-13 בדצמבר 2021. אך האם נכון הדבר?
בפתח הריאיון עמנו, כהן מקדים ומסביר: ״הכול התחיל עם שמועות שמוזיאון 'יד ושם' הסיר את התמונות של המופתי מהמוזיאון. לא ברור אם היתה או לא היתה תמונה אבל כל הדו-שיח הוביל למסקנה מצד יד ושם שאין צורך לשים תמונה של המופתי בחזית יד ושם, כי לטענתם הרשמית, תפקידו היה שולי וזניח בהיסטוריה של השואה, כך הם כותבים על המופתי״.
באוגוסט 2021 מונה דני דיין לתפקיד היו״ר החדש של המוזיאון. לאחר מינויו באוגוסט שבה ועלתה הדרישה לתלות את תמונתו של המופתי עם היטלר במקום בולט ביד ושם. היו מי שטענו שתליית תמונת המופתי בחזית יש בה כדי להצביע על הקשר בין השואה לסכסוך היהודי-פלשתיני. דיין סירב להציג את התמונה עם המופתי בנימוק שחלקו של המופתי בשואה אכן היה זניח. נציין כי גם במוזיאון הישן לא הוצגה התמונה המדוברת.
ד״ר כהן חולק על כך מכל וכל. ״כמובן שזה לא נכון מבחינה היסטורית, מדעית, אקדמית ומבחינת העובדות בשטח. תפקידו של המופתי הפלשתיני בשואה לא היה זניח״. 

אדי כהן נולד ב-1972 בביירות למשפחה יהודית אמידה והתחנך בבית הספר נוצרי בעיר עד שגורמים אנטי-יהודים, בעיקר חזבאללה, החלו לפעול ולפגוע בקהילה היהודית, ובין השאר חטפו ורצחו את אביו. כהן ומשפחתו עלו לישראל בשנת 1995. ד״ר כהן מתמחה ביחסי ערבים-ישראלים ובסכסוך הערבי-ישראלי, בטרור ובקהילות יהודיות בעולם הערבי. 

לפני פחות משנה יצא לאור ספר עליו שקד בשנים האחרונות, ״המופתי והיהודים: מעורבותו של חאג' אמין אל-חוסייני בשואה ומלחמתו נגד יהודי ארצות ערב 1946-1935״, ספר אשר מבוסס על ארכיון בשפה הערבית מארכיון המופתי כאשר היה בגרמניה. 

״שם בארכיון נחשפו רוב מעלליו נגד העם היהודי״, מגלה לנו כהן. ״מהמידע שהצטבר עלה בפני כי המופתי, לא רק שהיה אחד מגדולי האנטישמים שידעה ההיסטוריה, אלא שגם היה לו חלק פעיל בשואה. הוא פעל לקידום את האינטרסים של גרמניה הנאצית במזרח התיכון ובצפון אפריקה, הוא גייס סוכנים ערבים שפגעו ביהודים וגם בבריטים״. 

האם זה לא מעשה פוליטי להדגיש את חלקו של המופתי בשואה?

״לא, ממש לא. לחקור את האמת ההיסטורית זה פוליטי? לחקור את מה שעשו הגרמנים זה פוליטי? אין קשר לפוליטיקה. אני יכול להגיד אותו דבר: לא לחקור ולהגיד שהמופתי אינו חלק מההיסטוריה – מעשה פוליטי״. 

 
המופתי בפגישה עם היטלר, נובמבר 1941

המופתי בפגישה עם היטלר, נובמבר 1941

חיילים בוסנים של דיוויזיית אס אס הררית ה-13, קוראים בחוברת "אסלאם ויהדות", פרי עטו של המופתי. יוני 1943

חיילים בוסנים של דיוויזיית אס אס הררית ה-13, קוראים בחוברת "אסלאם ויהדות", פרי עטו של המופתי. יוני 1943

סירב להציג את התמונה עם המופתי בנימוק שחלקו של המופתי בשואה אכן היה זניח. נציין כי גם במוזיאון הישן לא הוצגה התמונה המדוברת.
ד״ר כהן חולק על כך מכל וכל. ״כמובן שזה לא נכון מבחינה היסטורית, מדעית, אקדמית ומבחינת העובדות בשטח. תפקידו של המופתי הפלשתיני בשואה לא היה זניח״.
אדי כהן נולד ב-1972 בביירות למשפחה יהודית אמידה והתחנך בבית הספר נוצרי בעיר עד שגורמים אנטי-יהודים, בעיקר חזבאללה, החלו לפעול ולפגוע בקהילה היהודית, ובין השאר חטפו ורצחו את אביו. כהן ומשפחתו עלו לישראל בשנת 1995. ד״ר כהן מתמחה ביחסי ערבים-ישראלים ובסכסוך הערבי-ישראלי, בטרור ובקהילות יהודיות בעולם הערבי.
לפני פחות משנה יצא לאור ספר עליו שקד בשנים האחרונות, ״המופתי והיהודים: מעורבותו של חאג' אמין אל-חוסייני בשואה ומלחמתו נגד יהודי ארצות ערב 1946-1935״, ספר אשר מבוסס על ארכיון בשפה הערבית מארכיון המופתי כאשר היה בגרמניה.
״שם בארכיון נחשפו רוב מעלליו נגד העם היהודי״, מגלה לנו כהן. ״מהמידע שהצטבר עלה בפני כי המופתי, לא רק שהיה אחד מגדולי האנטישמים שידעה ההיסטוריה, אלא שגם היה לו חלק פעיל בשואה. הוא פעל לקידום את האינטרסים של גרמניה הנאצית במזרח התיכון ובצפון אפריקה, הוא גייס סוכנים ערבים שפגעו ביהודים וגם בבריטים״.
האם זה לא מעשה פוליטי להדגיש את חלקו של המופתי בשואה?
״לא, ממש לא. לחקור את האמת ההיסטורית זה פוליטי? לחקור את מה שעשו הגרמנים זה פוליטי? אין קשר לפוליטיקה. אני יכול להגיד אותו דבר: לא לחקור ולהגיד שהמופתי אינו חלק מההיסטוריה – מעשה פוליטי״.
בין דפי הספר תרגם ד"ר כהן קטעים מחוברת שכתב המופתי "האסלאם והיהודים", חוברת אותה הוא מגדיר כ"מיין-קאמפף הערבי". בשיא המלחמה שהה אל-חוסייני בגרמניה במשך ארבע שנים. "במהלך השנים האלה הוא ביקר במחנות ריכוז, כתב כרוזים. הוא מונה על ידי היטלר להיות ראש התעמולה בשפה הערבית, הוא היה סוכן נאצי של ממש. הוא פעל אידאולוגית נגד היהודים, הוא פגש את הבכירים ביותר בהנהגה הנאצית. בנאומיו בגרמניה הוא הסית נגד יהודי ארצות ערב ודרש את גירושם. המופתי פעל נגד יהודי לוב, תימן, מצרים, מרוקו, עיראק ועוד". כהן מזדרז ועובר לספר על מעלליו של המופתי וחלקו בשואה. "נתחיל עם הכבד לקל", הוא אומר.
מעורבות המופתי בפרהוד
טבח יהודי עיראק המכונה ״הפרהוד״ בו נרצחו מעל 200 יהודים התרחש בחג השבועות ה'תש״א. ״הטבח התרחש כתוצאה מההסתה של המופתי כאשר היה בעיראק ביוני 1941 לפני שנפל בזרועתיו של אדולף היטלר. ועדה ממלכתית של ממשלת עיראק דאז היא שקבעה את הנתון הזה. היה שם שיתוף הפעולה בין הנאצים והמופתי. קורבנות הפרהוד מקבלים מזה שנים רבות פיצויים על היותם נפגעי נאציזם כך שהמופתי היה אשם באופן ישיר וגם עקיף בשואה. הפרהוד הוא חלק בלתי נפרד מהשואה גם אם הדבר הזה לא מוצא חן בעיני כמה מההיסטוריונים של יד ושם, אשר חושבים שהשואה היא שייכת להם בלבד״.
הכשלת ניסיון הצלת 4,000 ילדים יהודים בשואה
ד״ר כהן אומר כי המופתי אף פעל במישור הדיפלומטי כדי לקדם את המטרה של מניעת יציאת פליטים יהודים מאדמת אירופה. ״הדבר בא לידי ביטוי, למשל, במכתבים ששלח לשרי החוץ של מדינות הציר השונות. מכתב אחד נשלח לשר החוץ של גרמניה יואכים פון ריבנטרופ, והשני נשלח לעמיתו הרומני מיכאי אנטונסקו באמצע שנת 1943. שני המכתבים בערבית נמצאו בארכיונו של המופתי, והוצגו במהלך משפט אייכמן בישראל״.
נוסף על כך אומר המזרחן, ״עדויות עוזרו של אייכמן, דיטר ויסליצני שנתלה ושל ישראל קסטנר, שעסקו ביהודי הונגריה, מאשרות את תפקידו של המופתי בהכשלת ההגירה היהודית. מן העדויות הללו מתברר שהמופתי עמד בקשר הדוק עם המנגנון הנאצי להשמדת היהודים. המופתי הכשיל במכוון את הצלתם של 4,000 ילדים יהודים מאירופה שהיו בדרכם לפלשתינה. אלפי הילדים נשלחו לפולין במקום לפלשתינה ושם הומתו״.

המופתי בפגישה עם היטלר, נובמבר 1941

המופתי בפגישה עם היטלר, נובמבר 1941

אל-חוסייני עם מתנדבים מוסלמים ללגיון הערבי החופשי בצבא גרמניה הנאצית, ברלין 1942

אל-חוסייני עם מתנדבים מוסלמים ללגיון הערבי החופשי בצבא גרמניה הנאצית, ברלין 1942

הצדקת השואה
המופתי הציב לנגד עיניו מספר מטרות במלחמת העולם השנייה. כך מונה ד״ר כהן: ״ביטולו של הבית הלאומי היהודי בפלשתינה, ביטול הצהרת בלפור ומניעת הגעתם של יהודים לפלשתינה. הוא היה בסוד העניינים של השמדת יהודי אירופה על ידי עדכונים שקיבל מהימלר״.
״כך למשל, בספר הזיכרונות שלו הצדיק המופתי את הפתרון הסופי: 'בתמורה להצהרת בלפור קיבלו היהודים עליהם לשרת את בריטניה ואת מדיניותה ולהשקיע את מרב המאמצים למען תנצח זו במלחמה. לשם כך מילאו היהודים תפקיד מרכזי במעשה חבלה ובתעמולה הרסנית בתוך גרמניה בסוף מלחמת העולם הראשונה. זו הסיבה העיקרית למלחמת היטלר ביהודים ולאיבתו החזקה כלפיהם. הם המיטו אסון על גרמניה והביאו לתבוסתה במלחמת העולם הראשונה'״.
המופתי מסית גם אחרי השואה
בזכות הכריזמה שלו, הסמכות הדתית וכושר הדיבור והשכנוע הסית אמין אל-חוסייני, שיסה, עודד ודחף את מאמיניו בכל העולם הערבי לגרש, להרוג ולפגוע ביהודים. בשל כך, כאמור, מאות יהודי עראק נהרגו במאורעות הפרהוד.
״דבריו חדרו לתודעת מיליוני ערבים בני האזור״, קובע שוב כהן. ״הם האמינו לו, וחששו מפני היהודים. בעקבות זאת החל מסע שיטתי נגד יהודי ארצות ערב. תעשיית השנאה והאנטישמיות של המופתי ליבתה את היצרים, ובגינה נפגעו יהודים ברוב מדינות ערב. בזמן היותו בגרמניה הוא ארגן באותן שנים הפגנות ותהלוכות בכל שני בנובמבר לציון הצהרת בלפור. בכל שנה הוא הסית נגד היהודים. ההסתה שלו נשמעה היטב בעולם הערבי״.
״זה לא מקרה שכמה חודשים אחרי כניעתה של גרמניה הנאצית, דווקא בשניים בנובמבר 1945, שוב ביום לציון הצהרת בלפור, נשרפו בתי כנסת רבים במצרים, ועשרות יהודים נהרגו ברחובות קהיר. אין זה מקרה שבאותו יום הותקפו גם יהודי לוב. למעשה קהילת יהודי לוב ספגה מאות הרוגים ופצועים ופגיעות חמורות ברכוש מההתנכלויות של נאמניו ותומכיו הרבים של המופתי בעולם הערבי. בלוב בלבד חוללו והוצתו תשעה בתי כנסת ומאות בתי מגורים. חנויות ובתי עסק של יהודים נשדדו, נבזזו, נשרפו, נהרסו וניזוקו. הפגיעה הזאת ביהודי מצרים ולוב דווקא ביום לציון הצהרת בלפור היא ללא ספק, תוצאת ידו המכוונת של המופתי והשפעתו על העולם הערבי ועל מקבלי ההחלטות בו״.
גם כאן קובע המזרחן, כי אין ספק שהרדיפות של יהודי ארצות ערב נבעו מהשפעת המופתי ומהתעמולה שהפיץ שנים רבות. ״דורות רבים שחינך וגידל המופתי, דוגמת חסן סלאמה, האבא של 'הנסיך האדום' שהיה מבין פמלייתו של המופתי בגרמניה ('הנסיך' היה לימים מנהיג ארגון הטרור הפלשתיני 'ספטמבר השחור' שפעל בשנות ה-70 – א״ה) – הכשירו את הקרקע לפגיעה ביהודים בארצות ערב.
המופתי פושע מלחמה
בסוף המלחמה המופתי ברח מגרמניה, ומחשש ליפול בידי הבריטים מטוסו נחת בברן. ״אחרי שזיהו אותו שלטונות שווייץ, הם סירבו לתת לו להיכנס לשטח המדינה, משום שנשפט בבית הדין הצבאי היוגוסלבי העליון על פעילותיו נגד הפרטיזנים, והורשע בפשעי מלחמה. עקב כך הגישה יוגוסלביה לבעלות הברית בקשה להסגרתו. שמו הופיע ברשימה של 32 אישים אשר מנועים מלקבל מקלט מדיני בשל פשעי מלחמה. בסופו של דבר המופתי הגיע ללבנון ושם חי עד יום מותו ביולי 1974, כך שלא נעשה עמו הצדק״.
בסוף דבריו, חוזר ד״ר אדי כהן ומדגיש את עמדתו ביחס למופתי ולהצגתו במוזיאון יד ושם: ״לאור הדברים האלו, לאור מה שנכתב ולאור תפקידו של המופתי בשואה – מן הדין לומר שתפקידו של המופתי היה משמעותי והוא ״ראוי״ לקבל את מקומו ביד ושם, זאת בניגוד לעמדת המוזיאון הרשמית ולעמדתו של היו״ר דני דיין״.
מיד ושם נמסר: "התצלומים שמוצגים כיום במוזיאון ואשר מוצגים בו מיום פתיחתו בשנת 2005, הם תצלום עם המופתי בפגישה עם הימלר ותצלום מביקורו ביחידת המוסלמים הבוסנים בשירות הנאצים. תצלומים אלה, הם אותם התצלומים שהופיעו גם במוזיאון ההיסטורי הקודם ביד ושם, הבחירה בהם נבעה מהרצון להציג את המופתי בהקשר של השותפות הפעילה שלו עם המרצחים הגרמנים הנאצים (זאת בעוד שעל פי המחקר לפגישה עם היטלר לא היו השפעות מעשיות על המדיניות הנאצית).
עוד נמסר כי "הטקסט המלווה את שני התצלומים במוזיאון מציג במפורט את מעורבות המופתי ואת שיתוף הפעולה בינו לבין הנאצים בתקופת השואה. באתר האינטרנט של יד ושם מופיעות תמונות של המופתי וביניהן תמונת פגישתו עם היטלר". ■
ד״ר אדי כהן, מחבר הספר ״השואה בעיני מחמוד עבאס״ ו״המופתי והיהודים״. כהן הוא יו״ר עמותת ״פורום קדם למזרחנות והסברה״ שפועלת להסברה של מדינת ישראל בעולם הערבי, הוא מופיע לעתים קרובות בערוצים מרכזיים בעולם הערבי כגון אל-ג'זירה, BBC

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…