בקול רב

ילד בסיכון

כרב אני יכול להוסיף על גבי זה נקודת מבט אמונית. לדבר על קשיים ועל ניסיונות בחיים, על רצון ה׳ מאיתנו ברגעים של הסתר פנים ועל מקורות מהם יוכלו לשאוב כוח וחיזוק. אחרי כל זה, את ההחלטה הסופית הם יצטרכו לקבל יחד תוך הקשבה ללב שלהם, האזנה לקול השכל הישר וניסיון לכוון אל רצון ה׳.

הרב יוני לביא

השעה הייתה כמעט חצות כשהטלפון שלי צלצל. על הקו היה מאיר, בחור דתי כבן 30 שהיה מגיע לפעמים לשיעוריי. ״אלף סליחות על השעה המאוחרת הרב, אבל יש לנו שאלה קריטית. עניין של חיים ומוות״. הוא סירב לפרט בטלפון והפציר שניפגש פנים אל פנים. ״חשבת, יוני, שהיום שלך נגמר?״, הרהרתי לעצמי תוך כדי שאני מכין לעצמי כוס קפה חזק, ״כנראה הוא רק מתחיל״.
הזמנתי את מאיר לקפוץ אליי ותוך פחות מחמש דקות נשמעה נקישה בדלת. לצידו של מאיר ניצבה אשתו, גלית, ובטנה התופחת רמזה על הסערה הגדולה שמתחוללת בקרבם. ״אני בשבוע ה-32 להיריון״, פתחה גלית, ״ערכתי לאחרונה סדרת בדיקות מקיפה שהובילה את הרופא שלי למסקנה קשה: יש חשש לבעיות חמורות אצל העובר. פיגור עמוק בתוספת בעיות מוטוריות״. פניה התכווצו מצער ובעיניה עלו דמעות. ״הרופא המליץ שנעשה בהקדם הפלה״. ״התייעצתם עם מכון פוע״ה?״, ניסיתי להציע, ״יש להם הרבה ניסיון בתחום. אולי יוכלו להפנות אתכם לחוות דעת נוספת אצל מומחה״. ״עזוב, הרב, אנחנו אחרי זה״, חתך מאיר את הדיון, ״היינו אצל המומחים הכי גדולים. הם טוענים ש-95% סיכוי שיהיו מומים בעובר. מכון פוע״ה עשו בירור יסודי של כל הנתונים ואמרו שהלכתית במקרה שלנו ניתן לסמוך על דעת המקלים ולעשות הפלה״. הרגשתי נבוך. אם יש להם חוות דעת רפואית ויש להם פסיקה הלכתית, מה הם רוצים ממני? מה אני יכול להוסיף שהם לא יודעים?
״יש לכם בבית עוד ילדים?״, ניסיתי לקדם את השיחה. ״ברוך השם יש לנו שני ילדים מקסימים״, אמרה גלית, ״וגם זה חלק מההתלבטות, הרב. ילד פגוע ידרוש מאיתנו המון תשומת לב והשקעה שיבואו על חשבון האחים שלו. זה גם יקטין את הסיכוי שנרצה עוד ילדים״. ״זה לא מדויק, מאמי״, תיקן אותה מאיר, ״הלידות אצלך קשות ומצריכות ניתוח קיסרי. תמיד דיברנו על שלושה ילדים ולא יותר״. ״מה מביא אתכם אליי?״, ניסיתי למקד אל מטרת השיחה. ״שתעזור לנו להחליט!״, אמרו שניהם במקהלה. גלית הוסיפה כמעט מתחננת: ״אפשר להרוג ב-100% עובר שלם בגלל חשש שמשהו בו לא בסדר? הלב שלי לא נותן לי לעשות את זה, הרב. תגיד בבקשה, מה אתה היית עושה במקומנו?״.
הבטתי בבני הזוג שתלו בי עיניים מצפות ולקחתי נשימה עמוקה. אחד הדברים שהחיים לימדו אותי הוא להיזהר מלהחליט במקום אנשים מה נכון בשבילם. אפילו לומר מה אני הייתי עושה במקומם אינו דבר פשוט. הלל הזקן קבע ״אל תדון את האדם עד שתגיע למקומו״, והוסיף על כך ה׳שפת אמת׳: ״ודע לך שלעולם לא תגיד למקומו״. ממילא, למרות הרצון העז לעזור לאנשים ולהקל מעליהם את עול ההחלטה – לרוב זו תהיה טעות גדולה לומר לאדם עם מי להתחתן והאם כדאי להתגרש, לאיזה בית ספר לשלוח את ילדו ושמוטב לו להחליף עבודה. גם כשהוא ממש מתחנן שתקצר לו את הדרך ותגיד לו מה לעשות, אסור לשכוח שאתה לא אלוקים. בפרט כאשר לא מדובר בשאלה הלכתית או מוסרית פשוטה אלא בדילמה של חיים. האם אני יכול להיות בטוח שכל הנתונים הרלוונטיים נמצאים בידיי? האם אני יודע את כל ההשלכות העתידיות? יתרה מזו, כדי שיהיה לאנשים כוח להתמודד עם הבחירות שלהם הן צריכות להיות שלהם. העזרה הטובה ביותר שאוכל לתת להם היא לעזור להם להסתכל באופן רחב יותר על המצב ולשאול את השאלות הנכונות. האם יש עוד בירור רפואי שניתן לעשות? מה הם השיקולים שיש לקחת בחשבון ומה המשקל הנכון של כל אחד מהם? מה יהיו ההשלכות במקרה של בחירה מסוימת ומה יהיו ההשלכות של החלופה? אם מדובר בזוג, לשים לב האם שניהם רואים את הדבר עין בעין או שיש הבדלים ביניהם ומה משמעותם?
כרב אני יכול להוסיף על גבי זה נקודת מבט אמונית. לדבר על קשיים ועל ניסיונות בחיים, על רצון ה׳ מאיתנו ברגעים של הסתר פנים ועל מקורות מהם יוכלו לשאוב כוח וחיזוק. אחרי כל זה, את ההחלטה הסופית הם יצטרכו לקבל יחד תוך הקשבה ללב שלהם, האזנה לקול השכל הישר וניסיון לכוון אל רצון ה׳.
כן, אני יודע, אתם נורא רוצים לדעת מה קרה בסוף. ובכן, אחרי הרבה מחשבות ותפילות ובתוספת סבב נוסף של התייעצות רפואיות – מאיר וגלית קיבלו יחד החלטה. הם בוחרים לקחת את הסיכון ולהמשיך את ההיריון. חודשיים לאחר מכן נכנסה גלית לניתוח קיסרי ויצאה ממנו כשהיא חובקת בן מתוק. כיום הילד כבר בבית ספר יסודי ולמעט בעיות קטנות הוא בריא ושלם ומתפקד כמו כל הילדים האחרים.
האם אין סיפורים כאלו שהסתיימו אחרת? בהחלט יש. האם ייתכן שאני בעצמי הייתי נוהג אחרת מהם? בהחלט ייתכן. האם לו היו מתייעצים עם רב אחר היו שומעים תשובות אחרות? גם זה אפשרי. בסופו של דבר, אני מקווה שהצלחתי להוסיף לפאזל ההחלטה של מאיר וגלית את החלק הקטן והמדויק שלי.
לא התחפשתי לרופא. לא התיישבתי על כיסא הפסיכולוג. ובטח שלא דמיינתי שאני נביא שיודע מה אמור לקרות ומה בדיוק רצון ה׳.
רק ניסיתי להיות אוזן קשבת, כתף תומכת ושותף לסיעור מוחות מתוך נקודת מבט של יהודי מאמין. מתברר, שגם זה שווה לא מעט.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…