כץ ולעניין

כוח הדיבור

שילה כץ

לפני כמה שבתות, בפרשת חקת, קראנו על אירוע מכונן בחיי העם ובעיקר בחיי משה, מנהיג העם. עם ישראל מתלונן בפני משה שאין מים, והקב"ה מצווה את משה לקחת את המטה, להקהיל את העם ולדבר אל הסלע שיוציא לעם ישראל מים. משה לוקח את המטה, מקהיל את העם, מדבר קשות אל העם ואז מכה בסלע פעמיים, ויוצאים מים. הקב"ה כועס ואומר: "יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל לכן לא תביאו את העם הזה אל הארץ אשר נתתי להם".

מייד עולה השאלה: מדוע דיבור אל הסלע נחשב קידוש השם, ואילו הכאתו נחשבת חילול השם? 

הרי אילו היה אפשר שנראה בעינינו מישהו המוציא מים מסלע בדיבור או מוציא מים מסלע בהכאה, האם היינו מרגישים איזה שוני בנס העצום? מה בדיבור לסלע מקדש שם שמיים יותר מהכאה בסלע?

ידועים המדרשים העומדים על הנקודה הנ"ל ואומרים ששיטת ההנהגה של המדבר, אשר הייתה במהותה ניסית וכללה ניסים יום-יומיים (מן, באר, ענני כבוד, לבוש), כבר הייתה רלוונטית פחות לדור הנכנסים לארץ. לקראת הכניסה לארץ שיטה זו צריכה להיפסק, ותחתיה צריכה לבוא שיטה של הנהגה ארצית יותר הכוללת דיבור, שיח, שכנוע.

ואני רוצה להוסיף: בציווי הראשוני של הקב"ה למשה נאמר: "קח את המטה והקהלת את העם ודיברתם אל הסלע ונתן מימיו והוצאת להם מים מן הסלע והשקית את העדה ואת בעירם". בפעולה עצמה נאמר: "וירם משה את ידו ויך את הסלע במטהו פעמיים ויצאו מים רבים ותשת העדה ובעירם".

ההבדל בין שני המקרים הוא זה: בדיבור אל הסלע או בדיבור אל כל אדם אחר ניתנת לבן השיח האפשרות "להוציא את מימיו", את מה ששלו, שמיוחד רק לו. על ידי דו-שיח, הסבר, שכנוע, אפשר להפיק מהאחר את מימיו שלו, את הייחודיות שלו, את מה שהוא ורק הוא יכול לתת. לעומת זאת על ידי מכה נוכל להוציא מהאדם שמולנו את מה שאנחנו רוצים שיוציא, אבל זה לא יהיה שלו.

בזוגיות וגם בהורות אפשר לקבל את מה שמבקשים בדרכים רבות. אין כמו לזכות ולקבל מהאהובים עלינו את בקשתנו בדרך של דיבור ושיחה שבה הם ייתנו מעצמם, ייתנו את עצמם, את כל כולם.

כוח הדיבור הוא הכוח שבו ניחן האדם הראשון ובו נבדל מכל חיות הארץ. "נפש חיה" = רוח ממללא.

אנו כבני זוג וכהורים חייבים להשתמש בכוח זה של דיבור על מנת לייצר שותפות אמיתית ואווירת הבנה, קבלה ונתינה בין בני הזוג, בין כל בני המשפחה, ומשם גם לכל בני החברה. ומתוך שיח זה כל אחד ואחד יגלה את כוחותיו הפנימיים.

הכותב הוא בעל קליניקת 'מיזוג' – זוגיות. התחדשות. העצמה.

לתגובות : meezoog1@gmail.com ,054-7002069

 

עוד במדור זה

״מה יהיה עם הדור הזה?...״

״מה יהיה עם הדור הזה?...״

ר׳ אריה בינה, ראש ישיבת ׳נתיב מאיר׳ ומייסד ישיבות הסדר…
חינוך ל׳דמוקרטיה׳? ב...בית המדרש!

חינוך ל׳דמוקרטיה׳? ב...בית המדרש!

זכיתי כמה פעמים לקבל עצות והדרכות הלכתיות מהדיין החיפאי הרב…
סיפורים ששמעתי

סיפורים ששמעתי

01 סיפר לי ר׳ מאיר הכהן סינגר: ״גדלתי בארה״ב בתקופה…
על הרב שג"ר – 15 שנים לפטירתו

על הרב שג"ר – 15 שנים לפטירתו

ישבתי כבחור בבית המדרש של ישיבת 'קבר יוסף' בשכם ולמדתי…
הרב שמחה הכהן קוק זצ"ל

הרב שמחה הכהן קוק זצ"ל

01לפני כמה שנים סיפר לי ד״ר ישראל קוגן, קרדיולוג ואיש…
יניח למקדש את אבן הפינה

יניח למקדש את אבן הפינה

01״את אחד המשוריינים שאתה רואה בצידי הדרך לירושלים – אני…
פוסקים ללא אג׳נדה

פוסקים ללא אג׳נדה

״אבל הרב הזה הוא…חרדי״.מיהו הפוסק שעודד ׳חרדים׳ שלא לגור בשכונות…
מ״עיר החסידות״ תל אביב

מ״עיר החסידות״ תל אביב

סיפר לי הרב ישעיהו הדרי זצ״ל על ניצני רעיון ישיבות…
״רגשות מעורבים״ - בין יום הזיכרון ליום העצמאות

״רגשות מעורבים״ - בין יום הזיכרון ליום העצמאות

זקני מאה שערים אמרו לי שהרב קוק היה אהוב מאד…
האם עשיתי רע בכך שבירכתי חייל?

האם עשיתי רע בכך שבירכתי חייל?

אחרי תפילת יזכור לחללי צה״ל, בשביעי של פסח, ניגש אלי…
הקב״ה בוחר ב״תל-אביביים״ שלו

הקב״ה בוחר ב״תל-אביביים״ שלו

שמעתי ממו״ר בעל ״נתיבי ישורון״ שליט״א: פעם דרש מורי חמי…
איך לא יעזבו הילדים את הדרך?

איך לא יעזבו הילדים את הדרך?

סיפר לי איש החסד צביקה הלוי יונגרייז: גדלתי במושב הזורעים…
מה קצר יותר מבו״ה?

מה קצר יותר מבו״ה?

השבוע שאלו אותי תלמידי אם הייתי אצל ר׳ חיים קנייבסקי.…
לא סוגרים את הבריח

לא סוגרים את הבריח

המשפט החזק שתפס אותי השבוע בסיפורים על ר׳ חיים קנייבסקי,…
הוראת הרב: שלא יעבור לבית ספר דתי

הוראת הרב: שלא יעבור לבית ספר דתי

משפחה חזרה בתשובה. אחד הילדים, בכיתה ה׳, השקיע הרבה בהשלמת…
מי מתעניין בצרות שלך

מי מתעניין בצרות שלך

סיפרה לי מישהי מזכרונות ילדותה: ׳בחוה״מ הראשון אחרי שעלינו לארץ,…