משרד התחבורה והרלב"ד פרסמו את הנתונים של תאונות הדרכים והנפגעים בשנת 2024.
כמות ההרוגים עלתה ב-22% בהשוואה לשנת 2023 והסתכמה ב-403 תאונות קטלניות לעומת 331 תאונות קטלניות בממוצע בשנים 2021-2023.
26% מההרוגים הם הולכי רגל, 36%משתמשי רכב פרטי ו – 22% רוכבי אופנוע וקטנוע.
1. הולכי רגל: בשנת 2024 נהרגו 115 הולכי רגל. עלייה של 13%ביחס לממוצע השנים2021-2023 יש מקום לחנך את הנהגים ואת הולכי הרגל לאחריות ולאי לקיחת סיכונים. אין לסמוך אוטומטית על הנהגים, יש לחצות כביש רק לאחר עצירה מלאה של כלי הרכב ובדיקה שאין כלי רכב אחר המסכן אותנו בחצייה. על הנהגים לגלות אדיבות והתחשבות כלפי הולכי הרגל.
2. אופניים חשמליים: בשנת 2024 נהרגו 11 רוכבי אופניים חשמליים + 9 רוכבי קורקינט חשמלי + 9 רוכבי אופניים רגילים.
המחוקק אמנם מחייב את הרוכבים לעבור מבחן תאוריה וכן להרכיב לוחות זיהוי לאופניים ולקורקינטים החשמליים, אך אין חובה לעשות ביטוח. לצערנו רשויות האכיפה "גוררים רגליים" והרוכבים מנצלים את המצב ועוברים "עבירות קשות" ברכיבה מסוכנת ומסכנת.
יש לעגן בחוק את סוגיית רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים.
3. זינוק של 26% במספר ההרוגים רוכבי רכב דו גלגלי, רוכבי האופנועים והקטנועים (97 הרוגים) לעומת 77( הרוגים) בשנת 2023. עפ"י נתוני הרלב"ד שליש מהנפגעים על אופנועים וקטנועים רוכבים ללא רישיון ומסכנים את עצמם ואת הסובבים אותם.
4. 99 בני אדם נהרגו בשנת 2024 במעורבות רכב כבד (מעל 3.5 טון) לעומת 92 הרוגים בממוצע השנים 2021 – 2023.
5. 65 נהגים צעירים (עד גיל 24) נהרגו בשנת 2024. הנתון משקף זינוק של של 55% בהשוואה לשנת 2023. מתוך כלל הנהגים הצעירים ההרוגים 31 נהגים צעירים הרוגים הם נהגים מהמגזר הערבי.
6. 76% מההרוגים בתאונות דרכים הם גברים לעומת 24% נשים.
העבירות השכיחות ביותר: אי מתן זכות קדימה להולך רגל (14%) שנמצאה כגורם לתאונה חמורה, לצד אי ציות לרמזור (14%), מעבר בין נתיבים (11%) ומהירות מופרזת (11%).
מנכ"ל הרלב"ד גלעד כהן אמר כי "אנו מסכמים שנה קשה מאד עם עלייה חדה במספר ההרוגים מתאונות דרכים במדינת ישראל. סדר העדיפויות של המדינה ומשרדי הממשלה יהיה חייב להשתנות. המשטרה חייבת להגביר את האכיפה בדרכים, אכיפה שירדה באופן חד מאד במהלך שנת 2024 וגרמה להעדר הרתעה. אנו פועלים להרחבת סמכויות והגדלת תקציב הרלב"ד על מנת לאפשר לנו לקחת יותר אחריות ולהתמקד במניעת תאונות, הגברת הבטיחות בדרכים וצמצום מספר ההרוגים בכבישים".
שיפור דרמטי בכמות התאונות ובכמות הנפגעים נשיג רק אם נבין כנהגים, שבכביש אין מקום לחוסר סבלנות, תוקפנות או אנוכיות. עלינו לחוש אחריות, לשפר את יכולת הריכוז, לשפר את הסבלנות ולהיות נכונים לוותר…
כהולכי רגל עלינו לחנך את עצמנו ואת ילדנו והקרובים אלינו, כי הכביש שייך למכוניות ולא להולכי הרגל, ולכן בכל עלייה על הכביש אנו נמצאים בטריטוריה שאינה שלנו באופן טבעי. מנקודת מבט זו ניגש לחצייה נכונה של הכביש… ■