בדרך לכותל

כשהורדוס פגש את שרה אהרונסון

אין ספק שהורדוס היה שליט אכזר מאד, אך בזכות תאוות השררה שלו זכינו בבניית ושכלול בית שני, שתואר כיפה בהיכלות מאז ועד היום. ׳בזכות׳ הרשע הזה זכינו גם לבניין מערת המכפלה שנשמרה לנו לדורות, לכותל המערבי ולעוד שרידים חשובים מימי בית שני, כמו בנייני ה׳קרדו התחתון׳ שהולך ונחשף לכל רוחבו ואורכו, על ידי אבירי ׳הקרן למורשת הכותל׳ ו׳רשות העתיקות׳ מתחת לרחבת הכותל המערבי.

01
השבוע אירחנו בני דודים יקרים מניו ג׳רסי.
טיילנו איתם ברחבי הארץ. הם התפללו איתנו בשבת בבוקר בכותל המערבי וזכו לקבל מהרב ידידיה פרנקל היקר עלייה לתורה, לאחר עשרים שנה שלא עלו לתורה, בדיוק בשעה שיצחק אבינו בירך את יעקב הצדיק.
(בשולי הדברים רק אציין את התובנה החשובה, שמתוך שיצחק אבינו עונה לזעקה הגדולה של עשו הרשע: ״ ויבא לי ואוכל… ואברכהו, גם ברוך יהיה״, … ״ ויקח את ברכתך…״ מכאן ברור, שגם יצחק ידע היטב בליבו, שיעקב הוא המבורך – והוא הראוי לברכה. המלחמה מול אדום, היוונים, הרומאים והנוצרים התחילה באוהל רבקה ויצחק, בשנאת עשו ליעקב והיא עוברת מדור לדור בשנאת בניו של עשו לבני יעקב, בחורבן הבית, ברדיפות היהודים, בעלילות הדם, בפוגרומים, בשואה ובהגליות מארץ ישראל – נזכרת בנס חנוכה לזכר גבורת החשמונאים – וממשיכה עד היום).
טיפסנו יחד בגוש עציון לארמונו של הורדוס בהרודיון. עצרנו ליד קיברו החצוב בהר והצופה פני הר הבית. ירדנו ליישוב ׳פני קדם׳ להעיף מבט אל ים המלח, מהצימר ׳לשחות בנוף׳, של משפחת רנאל היקרה.
הצפנו לנחל אלכסנדר, שנוקה וטופח להפליא על ידי הרט״ג, כדי לראות צבי-ים ואת המקום בו עגנה לפני ׳פרוץ המדינה׳, האנייה אלטלנה, שנשאה נשק חשוב עבור מחתרת האצ״ל.
בשפך נהר אלכסנדר, בחוף ינאי, התחילו חילופי אש בין אנשי האצ״ל וכוחות ההגנה ואלטלנה נאלצה להפליג לכיוון תל אביב, שם הוטבעה באכזריות, בפקודתו של בן גוריון, (ולא בפקודתו של הורדוס…).
בנחל תנינים התפעלנו מהמפעל האדיר של הסכר ואמת המים מימי הורדוס, שהובילה מים לארמונות הורדוס בקיסריה.
נפגשנו בזיכרון יעקב עם שרה אהרונסון, הי״ד, גיבורת מחתרת ניל״י, שפעלה לסילוק השלטון הטורקי האכזרי, מארץ ישראל.
משם נסענו לחיפה ולעכו. בכלא הבריטי בעכו, פגשנו בדמעות ובהערצה עצומה, את גיבורי מחתרת הלח״י ובתוכם את עולי הגרדום, הי״ד, שחרפו נפשם ושילמו בחייהם, כדי לגרש את המשטר הבריטי, האכזרי והמרושע, מארץ ישראל.
לפנות ערב, מול השקיעה הקסומה בנמל עכו, זכינו להכיר ולהתארח באחד המלונות היפים בארץ בקו ראשון לים – מלון ׳עכותיקה׳ ,שנבנה על ידי היזם וגואל הארץ, מאיר דווידסון, בשיתוף חברים ומשקיעים.
התקבלנו במאור פנים על ידי אושרי עילם, המנהל הנמרץ, ששמח לעשות לנו סיור בין חדרי המלון, שהם, בעצם דירות בסמטאות ציוריות, שנבנו בימי התורכים ואולי עוד לפני כן… שנגאלו ושופצו בטוב טעם והפכו, ביד אומן, לסוויטות מדהימות ועשירות בפינוקים ובאטרקציות.
החדר שלנו היה ממש ענק, כולל ג׳קוזי גדול מידות ומרפסת נוף מהממת, הפונה לים. במרכז החדר שתי כורסאות המשתלשלות מתקרת העץ ומשמשות כ׳ערסלי מנוחה ורוגע׳ לעוברי הדרך העייפים, שרגלם בצקה…
מעל החדר רחב הידיים שלנו, פרוס דק עץ מרשים, המשקיף אל הסירות העוגנות באופק. המלון ממוקם בבתי אבן מרשימים, עם קמרונות ומבואות, רוויי היסטוריה, בעיר העתיקה. כל זה במרחק נגיעה מהחוף. מהמרפסת הקסומה יכולנו לדבר עם הדייגים, חרושי הקמטים, וליהנות ממשבי אוויר הים הצלול ומרחש הגלים המתנפצים אל החוף ולחזות בהתרגשות באורות הזריחה ובנוגה השקיעה המרהיבות, המשתקפות בוקר וערב, בים של זהב. ימה של ארץ ישראל.
02
למחרת התפללנו בבית הכנסת התוניסאי, המרשים, ׳אור תורה מציון׳, בעיר העתיקה, הממוקם לא רחוק מבית כנסת הרמח״ל.
את בית הכנסת ׳אור תורה מציון׳ בנו עולים יקרים מג׳רבה ובראשם הגבאי האגדי, ציון בעדאש ע״ה. ציון החליט לקשט את בית הכנסת בפסיפסים כמנהג אדריכלי טוניס. הוא פנה למפעל הפסיפס בקיבוץ אילון ומאז הכול היסטוריה. בית הכנסת מקושט כולו בכל מילימטר שלו, מבפנים ומבחוץ, על ארבעת קומותיו, כולל תקרה וריצפה מן המסד עד הטפחות. עבודת נמלים, של שנים רבות ביד אומן. מאות מיליוני האבנים הקטנות והנוצצות מספרות את סיפור לידתו וצמיחתו של עם ישראל, מימי האבות, דרך יציאת מצרים ומתן תורה, חלוקת הארץ לשבטים ועבודת הכוהנים בבית המקדש. מרגשים מאד הם הציורים המתארים בחן ובאהבה גדולה את תקומת עם ישראל במדינת ישראל.
למעלה משלושים ספרי תורה, מכל תפוצות ישראל, חלקם עתיקים מאד, חלקם כתובים על גוויל של איילים, ספונים בנרתיקי כסף מעוטרים, מרשימים, מרהיבים ומהודרים, טבולים בסיפורי גבורה, ניסים ונפלאות, מוצבים בהיכל הרחב, מרובה דלתות, שגם הן מצופות כלנה בכסף טהור.
לאחר טיול רגוע, בין דוכני השוק הערבי בעיר העתיקה, מהרנו לסיור מרתק בתוך ׳אולמות האבירים׳ ושרידים מרשימים מימי בית שני. באותם ימים עכו הפכה עיר הנמל העיקרית בארץ ישראל. הרומאים בנו את הנמל כדי לקלוט סחורות רבות וחומרי בניין יקרים לבית המקדש, שנבנה בירושלים וכן לארמונות המפוארים שבנה הורדוס סביבו.
אין ספק שהורדוס היה שליט אכזר מאד, אך בזכות תאוות השררה שלו זכינו בבניית ושכלול בית שני, שתואר כיפה בהיכלות מאז ועד היום. ׳בזכות׳ הרשע הזה זכינו גם לבניין מערת המכפלה שנשמרה לנו לדורות, לכותל המערבי ולעוד שרידים חשובים מימי בית שני, כמו בנייני ה׳קרדו התחתון׳ שהולך ונחשף לכל רוחבו ואורכו, על ידי אבירי ׳הקרן למורשת הכותל׳ ו׳רשות העתיקות׳ מתחת לרחבת הכותל המערבי.
03
בשבוע מופלא זה נפגשנו עם זיכרון גיבורי ישראל, המורדים ולוחמי המחתרות, מכל התקופות, שלחמו לשחרור ארץ ישראל ולגירוש השלטונות הזרים שחמדו את נחלת אבותינו:
במערת המכפלה נזכרנו במרד של אברהם אבינו בעובדי האלילים.
לכבוד ימי החנוכה המתרגשים פגשנו את גיבורי המורדים נגד היוונים הרשעים.
לאחר מכן פגשנו את המורדים מתקופת הורדוס והרומאים.
לאחר שנחשפנו לסיפורי הגבורה של מחתרת אהרונסון – ׳ניל״י׳ שפעלה נגד התורכים, פגשנו גם את זיכרון גבורת לוחמי ההגנה ומחתרות האצ״ל הלח״י שפעלו, בחירוף נפש, לשחרור ארץ ישראל מציפורני המשטר הבריטי המרושע. האנגלים הוסיפו רשע על פשע ולא התירו לפליטים היהודים, מהשואה הנוראה, להניח את כף רגלם הגרומה, הפצועה והמדממת על חוף המבטחים, הנחשק, של ארץ ישראל, ארץ אבותינו.
רבותי ההיסטוריה חוזרת… הרב צבי יהודה זצ״ל הדגיש לנו פעמים רבות את הציווי הבלתי מתפשר: ׳בינו שנות דור ודור׳ – חובה על כל אחד ואחת מישראל ללמוד מה תפקידנו בדור הזה. מלאכת קיבוץ הגלויות, כיבוש ארץ ושחרורה לא הסתיים. בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו. וכשם שניצחנו את היונים ואת הפרסים עלינו להמשיך ולסיים את מלאכתנו הקשה. להילחם באירנים ועוזריהם בצפון ובעזה המבקשים לכלותינו. חייבים להילחם בתרבות היוונית שמבקשת להחריב את היהדות ואת המשפחה היהודית. תרבות זרה שמנסה להשתלט על התפילות העתיקות בכותל ובבתי הכנסת. חובה עלינו להישמר מהתרבות הרפורמית, הנוכרית, שמגיעה אלינו מאמריקה ושמעודדת התבוללות, תוך ניסיון נואל, לקעקע בכל הכוח את כיבוד תלמידי החכמים שלנו ולהילחם בפסיקת חז״ל.
שבת שלום של כיבוד תלמידי חכמים והערצה גדולה לגיבורי ישראל בכל הדורות הנלחמים על עצמאותנו הרוחנית.

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…