בדרך לכותל

להחזיר את הכותל למדינת ישראל

נוף בנגב
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
שבת ראשונה של שעון חורף. אור ראשון הפציע וקידם את באי הכותל בחיוך רחב. המתפללים הרבים במנייני ותיקין עמדו כבר בסוף תפילת מוסף ורחבת הכותל התפנתה והכינה עצמה לקבלת המניינים הבאים.
שבת ׳לך לך׳ זו שבת האזכרה השנתית לבננו היקר – אביה יהושע, ז״ל. אביה נהרג ׳בלכתך בדרך׳, כשעשה דרכו בכבישי השומרון. 15 שנה חלפו והגעגועים מתחזקים מיום ליום.
בשבת זו, זכיתי לצעוד לכותלנו עם בני היקר, ישי יבדל״א, שמלא בכוחות נפש עזוזים ובריאים וצועד עמי לכותל מתוך אמונה חזקה, שהתפילות בכותל נענות ברצון.
התלווה אלינו ידידי הוותיק, שלמד איתי בישיבת ׳מרכז הרב׳ – ד״ר פרץ כהן, מכוכב השחר. ד״ר כהן מגיע עם רעייתו בתכיפות ובמסירות לשכונת קריית משה, כדי לסעוד את החותנת שלו שתחי׳.
פרץ איבד את רגלו כשנפצע קשה מאד, שלא באשמתו, בתאונת פיצוץ אמל״ח, בתקופת שירותו הצבאי.
מאז, בכל שנה, בדיוק בתאריך הפציעה, פרץ כהן, איש האמונה, עורך עם משפחתו היקרה, סעודת הודיה ברוב עם. פרץ לא מוותר לעצמו על כלום, מטפל יום יום בחולים בבנימין וצועד בגבורה ובחריצות לכל מקום על הפרוטזה. לא תשמעו ממנו תלונות. חיוך רחב נסוך על פניו תדיר. מטייל עם רעייתו אפרת ועושה אימוני כושר, תוך שהוא מקפיד לא לעשות לעצמו שום ׳הנחות׳.
02
בדרכי לכותל ובחזרה פגשתי חברים רבים. כולם, (מלבד חבר יקר אחד, שלא אציין את שמו) הפגינו סיפוק ושמחה גדולה על תוצאות הבחירות השבוע.
מתפללים רבים הודו לה׳ במנייני הכותל ואף ערכו ׳קידוש הודיה׳ ושתו ׳לחיים׳ על ההישג המרשים של הקמת ממשלה יהודית, ערכית וימנית.
03
תופעה ייחודית מתגלה רק בכותל והיא לא ניתנת לתיאור במילים. המתפללים הקבועים כאן יוכלו לספר לכם על המגוון העצום של המנהגים והדעות של היהודים שמגיעים מכל קצוות הארץ והעולם להתפלל ליד הכותל, למרגלות הר הבית.
הגוונים המרהיבים הופכים כאן לזרקור ענק, המאיר בשלל קרני אור ובאושר של צבעים את גאולת העם בארצו.
כל הניצוצות יחד מצטרפים כאן לאור גדול הבוהק כאש להבה. אש אהבה. אהבת ה׳ לעמו ואהבת העם לבוראו.
04
לצערי, גם עתה, למרות שהוכרעה מערכת הבחירות ומתגבשת ממשלה יהודית, ימנית וערכית, ענן אבק המחלוקת לא מתפזר, מילים קשות, האשמות והתקפות מוטחות נגד המחנה הלאומי וגורמות לתגובות שליליות.
הקיצוניות של הממשלה הקודמת, שהכניסה לקואליציה תומכי טרור, הביאה לתגובת נגד ויצרה קיטוב קשה בעם.
התקשורת מלבה את האש, מתוך בלבול חושים ובשל בצע כסף, במטרה לקושש עוד כמה שברי אחוזים של רייטינג.
יום הזיכרון השנתי של יצחק רבין שחל השבוע, היה צריך להביא לציבור, לאור הניסיון המר, אווירה של פיוס, בשורה של אחדות ומסר של איחוי קרעים. לצערי זה פוספס שוב, ובגדול.
מנגד, הזיכרונות הקשים שהעלה בצלאל סמוטריץ׳ מציפים מציאות נוגה מאותה תקופה אומללה, בה חשתי כי מופעל נגד ציבור ׳חובשי הכיפות הסרוגות׳ שיסוי מגמתי. הציבור הדתי לאומי תואר על ידי אוהדי משפחת רבין ועל ידי הקליקה התקשורתית, כקולקטיב של ׳נאשמים׳ ברצח. האווירה שלאחר הסכמי אוסלו, (ועד היום), מזכירה לי את השסע הנורא בעם, בתקופת ה׳סזון׳.
לצערי, נראה לי, כי לאור הקיטוב שמוזן משיקרי התקשורת ומהאגו של פוליטיקאים קטנים ובורים – לא למדנו לקח.
אחד מנקודות השפל של אותה תקופה שחורה (שמכונה ׳סזון׳), של כמעט ׳מלחמת האחים׳, היה כיוון ׳התותח הקדוש׳, אותו הפעיל רבין, כמפקד, כאיש פלמ״ח וכיד ימינו של בן גוריון. מטרתו הייתה ברורה – לעצור את האונייה, אפילו במחיר של הרג יהודים.
התותח יועד להשמיד, להרוג ולאבד את לוחמי הלח״י והאצ״ל, שהביאו נשק לחוף תל אביב, על סיפונה של האונייה ׳אלטלנה׳. לצערי דם יהודי נשפך שם, כתוצאה מירי אנשי ההגנה על אנשי האצ״ל והלח״י.
לימים יכתוב רב אלוף יצחק רבין, ממפקדי המבצע להכנעת אלטלנה, בספר זיכרונותיו: "אש תופת, בעוצמה בלתי רגילה, מכל כלי הנשק, נפתחה לעבר האונייה. משקעי השנאה של אנשי הפלמ״ח וההגנה כלפי הארגונים (האצ״ל והלח״י) ומנהיגם (מנחם בגין? ז'בוטינסקי? י.ג.), מצאו ביטויָם בעוצמת האש".
בעשור השני של קום המדינה, הוכנסה פרשת 'אלטלנה' לתוכנית הלימודים ולספרי הלימוד, אך בצורה שקרית. תלמידי בן גוריון הפכו באופן שיקרי את 'הלוחמים על סיפונה של אלטלנה', מגיבורים לבוגדים, ואת התותח המרושע והמפלג, שכוון להרוג יהודים יקרים, הנאמנים למולדתם, ל'תותח קדוש".  
05
עם ישראל הוא עם מאד מיוחד. כל דעה הופכת אצלנו ל-'יהרג ובל יעבור׳.
כל צד בטוח שהאמת מצויה רק אצלו. היכן היא התכונה החשובה של לכבד ולהקשיב איש לרעהו. מתי נהיה סבלנים יותר – ׳בלכתך בדרך׳? הרי ברור לכולנו, מעל לכל ספק, שסובלנות בדרכים מצילה חיים.
כשאני אוחז בהגה, אני משתדל לתת זכות קדימה גם למי שאין לו זכות מתוקף התמרור. משתדל לאפשר להולכי הרגל לעבור את הכביש במעבר חצייה, בבטחה. אני מסמן להם בהנפת כף ידי, ב׳נימוס אירופאי׳, שהם מוזמנים לחצות ללא חשש, תוך שאני מעיף מבט במראות לוודא שאין רכב שמנסה לעקוף אותי בשניות הגורליות הללו.
כמו כן, עשיתי לי ׳כלל ברזל׳, שאם מישהו ׳חותך׳ אותי בכביש ומנסה ׳להעלות לי את הסעיף׳, אני משתדל לא להתרתח עליו ולדון אותו, לכף זכות. אני מסנגר על הנהג הפרוע, ו׳משכנע את עצמי׳ – ש׳כנראה יש בתוך הרכב יולדת שיושבת על המשבר׳.
למרות הקושי ו׳האגו׳ הפגוע, אני משתדל לתרגל גישה חיובית זו, שוב ושוב, ורואה בה, עבורי, ׳עבודת המידות׳. אם נאמץ כולנו גישה זו, של ׳עבודה עצמית׳, בצורה עקבית, אולי נצליח להציל חיים – ואפילו של נפש אחת מישראל.
06
השבוע קיימנו בהר הזיתים את האזכרה השנתית ה-15 לאביה שלנו. עשרות רבות של בני משפחה, ידידים וחברים של אביה התאספו ליד קברו, בהר הזיתים, לא הרחק מהרב אבי״ה קוק והרב צבי יהודה.
לאחר מכן עלינו לבית החושן. הצטרפו אלינו קבוצת תלמידים חביבים, מ׳בית המדרש הירושלמי לבוגרי צבא׳ שנמצא ב׳בית אורות׳, מלווים ברב חן חלמיש, ראש הישיבה ומייסדה.
שמענו יחד דברי תורה מפיו של אחייננו המוכשר, הרב שמואל הלוי, בנו של הרב מיכה הלוי, רבה האהוב של פתח תקווה. לאחר מכן שמענו שיחה מרתקת מפיו של און ריפמן, מראשי ומייסדי ׳השומר החדש׳.
און הוא יליד קיבוץ רביבים בנגב, בוגר סיירת מטכ״ל ובנו של שמוליק ריפמן ע״ה ראש המועצה האהוב של המועצה האזורית ׳רמת נגב׳. למרות שקיבל חינוך של בן קיבוץ ׳תנועת העבודה׳, און התקרב למסורת והתחיל להפנים, שאם לא ניקח אחריות על עתיד חבלי הארץ שלנו, כמו הנגב, הגליל ויו״ש, אנו עלולים לאבדם ולתת אותם במו ידינו הרפות, לזולתנו, פולשי השבטים הנודדים.
הדאיגה מאד את און, כמו את כל יושבי הנגב ההחמרה הגוברת של הטרור ו׳הפשיעה החקלאית׳, ה׳פרוטקשן׳, גניבת ציוד חקלאי, חבלה בשטחים חקלאיים, ביוב זורם, מרעה פרוע, השחתת שדות ירוקים, פריצה לבתים של חקלאים וגניבת רכבים.
און וחבריו הבינו שחייב לקום גוף של מתנדבים שייקחו אחריות ויתנו לחקלאים העבריים גיבוי של ביטחון וסיוע בעבודה בשטח והדיפת ההתקפות של הטרוריסטים. שאם לא כן החקלאים עלולים להישבר ולהרים ידיים, לפרוש מן החקלאות ולהסתגר בבית. און וחבריו עשו מעשה והקימו את ארגון ׳השומר החדש׳, שפועל לגיוס כוחות עבודה עברית לטיפוח החקלאות היהודית בנגב ובגליל והחזרת הביטחון האישי לחקלאים.
׳השומר החדש׳ שינה את האווירה אצל החקלאים העומדים בחזית המדינה מול פורעי חוק וסדר. השומר החדש שומר על שיטחי מרעה עבור הצאן והבקר של החקלאים היהודים, מסייע בעבודה חקלאית בספר ובאזורים מרוחקים, מסייע בשמירה על אדמות מדינה ועל ציוד חקלאי המצוי בחלקו הגדול בשטח, כמאמר המשורר – ׳בתלם האחרון בו תעבור המחרשה שם יעבור גבול המדינה׳…
זו לא קלישאה! גם הגבולות הדרומיים של המדינה נקבעו הודות להחלטת הוועדה הבין לאומית, שהתרשמה מהגידולים החקלאיים של היהודים בנגב, מהמרעה ומבניית הסכרים ומאגרי המים. החקלאים מודים יום יום לארגון ה׳שומר החדש׳ שהולך וגדל, הולך ומתרחב, שנותן להם תחושה של ביטחון וסיוע בעבודה עברית.
אין ספק ש׳השומר החדש׳ עשה מהפיכה גם בתודעה וגם בשטח והשיב את החיוך לחקלאים יהודים רבים. מי ייתן וירבו כמותם בישראל.
07
לסיום כמה עדכונים – המניין הוותיק של ר׳ אהרון גולדשטיין מתקיים ברחבת הכותל, בפינה הדרום מזרחית, צמוד לעזרת נשים, מידי שבת בבוקר בשעה 07.45.
המניין הוותיק של גבי שיינין מתקיים בערב שבת, בכניסה לרחבת הכותל. בשבת בבוקר, סמוך לכותל ולמחיצה של עזרת נשים. תחילת התפילה בשעה 09.00.
המניין הוותיק שלנו, שנוסד על ידי תושבי הרובע מתקיים בשבת בבוקר בשעה 07.00, סמוך לעזרת נשים. במניין משתתפים, מהמייסדים, גם הרב אבנר ששר מ׳שער הפרחים׳ והרב יששכר גואלמן, מוותיקי הרובע וחותנו של הרב מיכאל אדרעי, רב כפר מימון.
כמו כן משתתפים – בני רביוף וגרשון בינדיגר, שצועדים משכונת רמות, הרב יגאל חבשוש מרמת אשכול, הרב עזריאל לויתן ובניו, הצועדים משכונת קריית משה ועוד.
כהני המניין הקבועים הם – ר׳ אברהם שטרן, הראל כהן העניו, המתוק ואביו, הרב חגי כהן, ממעלה זיתים – אחיו של ד״ר פרץ כהן ועוד. נעים לפגוש לעיתים, בכותל, גם את אחד הקוראים הנאמנים של הטור הזה – עזרא ברק, מקדומים.
שבת שלום של איחוי הקרעים בעם ישראל, כבוד איש לרעהו בדרכים וחיזוק ההתיישבות בנגב, בגליל וביו״ש.

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…