בדרך לכותל

להחזיר את הכותל למדינת ישראל

נוף בנגב
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
שבת ראשונה של שעון חורף. אור ראשון הפציע וקידם את באי הכותל בחיוך רחב. המתפללים הרבים במנייני ותיקין עמדו כבר בסוף תפילת מוסף ורחבת הכותל התפנתה והכינה עצמה לקבלת המניינים הבאים.
שבת ׳לך לך׳ זו שבת האזכרה השנתית לבננו היקר – אביה יהושע, ז״ל. אביה נהרג ׳בלכתך בדרך׳, כשעשה דרכו בכבישי השומרון. 15 שנה חלפו והגעגועים מתחזקים מיום ליום.
בשבת זו, זכיתי לצעוד לכותלנו עם בני היקר, ישי יבדל״א, שמלא בכוחות נפש עזוזים ובריאים וצועד עמי לכותל מתוך אמונה חזקה, שהתפילות בכותל נענות ברצון.
התלווה אלינו ידידי הוותיק, שלמד איתי בישיבת ׳מרכז הרב׳ – ד״ר פרץ כהן, מכוכב השחר. ד״ר כהן מגיע עם רעייתו בתכיפות ובמסירות לשכונת קריית משה, כדי לסעוד את החותנת שלו שתחי׳.
פרץ איבד את רגלו כשנפצע קשה מאד, שלא באשמתו, בתאונת פיצוץ אמל״ח, בתקופת שירותו הצבאי.
מאז, בכל שנה, בדיוק בתאריך הפציעה, פרץ כהן, איש האמונה, עורך עם משפחתו היקרה, סעודת הודיה ברוב עם. פרץ לא מוותר לעצמו על כלום, מטפל יום יום בחולים בבנימין וצועד בגבורה ובחריצות לכל מקום על הפרוטזה. לא תשמעו ממנו תלונות. חיוך רחב נסוך על פניו תדיר. מטייל עם רעייתו אפרת ועושה אימוני כושר, תוך שהוא מקפיד לא לעשות לעצמו שום ׳הנחות׳.
02
בדרכי לכותל ובחזרה פגשתי חברים רבים. כולם, (מלבד חבר יקר אחד, שלא אציין את שמו) הפגינו סיפוק ושמחה גדולה על תוצאות הבחירות השבוע.
מתפללים רבים הודו לה׳ במנייני הכותל ואף ערכו ׳קידוש הודיה׳ ושתו ׳לחיים׳ על ההישג המרשים של הקמת ממשלה יהודית, ערכית וימנית.
03
תופעה ייחודית מתגלה רק בכותל והיא לא ניתנת לתיאור במילים. המתפללים הקבועים כאן יוכלו לספר לכם על המגוון העצום של המנהגים והדעות של היהודים שמגיעים מכל קצוות הארץ והעולם להתפלל ליד הכותל, למרגלות הר הבית.
הגוונים המרהיבים הופכים כאן לזרקור ענק, המאיר בשלל קרני אור ובאושר של צבעים את גאולת העם בארצו.
כל הניצוצות יחד מצטרפים כאן לאור גדול הבוהק כאש להבה. אש אהבה. אהבת ה׳ לעמו ואהבת העם לבוראו.
04
לצערי, גם עתה, למרות שהוכרעה מערכת הבחירות ומתגבשת ממשלה יהודית, ימנית וערכית, ענן אבק המחלוקת לא מתפזר, מילים קשות, האשמות והתקפות מוטחות נגד המחנה הלאומי וגורמות לתגובות שליליות.
הקיצוניות של הממשלה הקודמת, שהכניסה לקואליציה תומכי טרור, הביאה לתגובת נגד ויצרה קיטוב קשה בעם.
התקשורת מלבה את האש, מתוך בלבול חושים ובשל בצע כסף, במטרה לקושש עוד כמה שברי אחוזים של רייטינג.
יום הזיכרון השנתי של יצחק רבין שחל השבוע, היה צריך להביא לציבור, לאור הניסיון המר, אווירה של פיוס, בשורה של אחדות ומסר של איחוי קרעים. לצערי זה פוספס שוב, ובגדול.
מנגד, הזיכרונות הקשים שהעלה בצלאל סמוטריץ׳ מציפים מציאות נוגה מאותה תקופה אומללה, בה חשתי כי מופעל נגד ציבור ׳חובשי הכיפות הסרוגות׳ שיסוי מגמתי. הציבור הדתי לאומי תואר על ידי אוהדי משפחת רבין ועל ידי הקליקה התקשורתית, כקולקטיב של ׳נאשמים׳ ברצח. האווירה שלאחר הסכמי אוסלו, (ועד היום), מזכירה לי את השסע הנורא בעם, בתקופת ה׳סזון׳.
לצערי, נראה לי, כי לאור הקיטוב שמוזן משיקרי התקשורת ומהאגו של פוליטיקאים קטנים ובורים – לא למדנו לקח.
אחד מנקודות השפל של אותה תקופה שחורה (שמכונה ׳סזון׳), של כמעט ׳מלחמת האחים׳, היה כיוון ׳התותח הקדוש׳, אותו הפעיל רבין, כמפקד, כאיש פלמ״ח וכיד ימינו של בן גוריון. מטרתו הייתה ברורה – לעצור את האונייה, אפילו במחיר של הרג יהודים.
התותח יועד להשמיד, להרוג ולאבד את לוחמי הלח״י והאצ״ל, שהביאו נשק לחוף תל אביב, על סיפונה של האונייה ׳אלטלנה׳. לצערי דם יהודי נשפך שם, כתוצאה מירי אנשי ההגנה על אנשי האצ״ל והלח״י.
לימים יכתוב רב אלוף יצחק רבין, ממפקדי המבצע להכנעת אלטלנה, בספר זיכרונותיו: "אש תופת, בעוצמה בלתי רגילה, מכל כלי הנשק, נפתחה לעבר האונייה. משקעי השנאה של אנשי הפלמ״ח וההגנה כלפי הארגונים (האצ״ל והלח״י) ומנהיגם (מנחם בגין? ז'בוטינסקי? י.ג.), מצאו ביטויָם בעוצמת האש".
בעשור השני של קום המדינה, הוכנסה פרשת 'אלטלנה' לתוכנית הלימודים ולספרי הלימוד, אך בצורה שקרית. תלמידי בן גוריון הפכו באופן שיקרי את 'הלוחמים על סיפונה של אלטלנה', מגיבורים לבוגדים, ואת התותח המרושע והמפלג, שכוון להרוג יהודים יקרים, הנאמנים למולדתם, ל'תותח קדוש".  
05
עם ישראל הוא עם מאד מיוחד. כל דעה הופכת אצלנו ל-'יהרג ובל יעבור׳.
כל צד בטוח שהאמת מצויה רק אצלו. היכן היא התכונה החשובה של לכבד ולהקשיב איש לרעהו. מתי נהיה סבלנים יותר – ׳בלכתך בדרך׳? הרי ברור לכולנו, מעל לכל ספק, שסובלנות בדרכים מצילה חיים.
כשאני אוחז בהגה, אני משתדל לתת זכות קדימה גם למי שאין לו זכות מתוקף התמרור. משתדל לאפשר להולכי הרגל לעבור את הכביש במעבר חצייה, בבטחה. אני מסמן להם בהנפת כף ידי, ב׳נימוס אירופאי׳, שהם מוזמנים לחצות ללא חשש, תוך שאני מעיף מבט במראות לוודא שאין רכב שמנסה לעקוף אותי בשניות הגורליות הללו.
כמו כן, עשיתי לי ׳כלל ברזל׳, שאם מישהו ׳חותך׳ אותי בכביש ומנסה ׳להעלות לי את הסעיף׳, אני משתדל לא להתרתח עליו ולדון אותו, לכף זכות. אני מסנגר על הנהג הפרוע, ו׳משכנע את עצמי׳ – ש׳כנראה יש בתוך הרכב יולדת שיושבת על המשבר׳.
למרות הקושי ו׳האגו׳ הפגוע, אני משתדל לתרגל גישה חיובית זו, שוב ושוב, ורואה בה, עבורי, ׳עבודת המידות׳. אם נאמץ כולנו גישה זו, של ׳עבודה עצמית׳, בצורה עקבית, אולי נצליח להציל חיים – ואפילו של נפש אחת מישראל.
06
השבוע קיימנו בהר הזיתים את האזכרה השנתית ה-15 לאביה שלנו. עשרות רבות של בני משפחה, ידידים וחברים של אביה התאספו ליד קברו, בהר הזיתים, לא הרחק מהרב אבי״ה קוק והרב צבי יהודה.
לאחר מכן עלינו לבית החושן. הצטרפו אלינו קבוצת תלמידים חביבים, מ׳בית המדרש הירושלמי לבוגרי צבא׳ שנמצא ב׳בית אורות׳, מלווים ברב חן חלמיש, ראש הישיבה ומייסדה.
שמענו יחד דברי תורה מפיו של אחייננו המוכשר, הרב שמואל הלוי, בנו של הרב מיכה הלוי, רבה האהוב של פתח תקווה. לאחר מכן שמענו שיחה מרתקת מפיו של און ריפמן, מראשי ומייסדי ׳השומר החדש׳.
און הוא יליד קיבוץ רביבים בנגב, בוגר סיירת מטכ״ל ובנו של שמוליק ריפמן ע״ה ראש המועצה האהוב של המועצה האזורית ׳רמת נגב׳. למרות שקיבל חינוך של בן קיבוץ ׳תנועת העבודה׳, און התקרב למסורת והתחיל להפנים, שאם לא ניקח אחריות על עתיד חבלי הארץ שלנו, כמו הנגב, הגליל ויו״ש, אנו עלולים לאבדם ולתת אותם במו ידינו הרפות, לזולתנו, פולשי השבטים הנודדים.
הדאיגה מאד את און, כמו את כל יושבי הנגב ההחמרה הגוברת של הטרור ו׳הפשיעה החקלאית׳, ה׳פרוטקשן׳, גניבת ציוד חקלאי, חבלה בשטחים חקלאיים, ביוב זורם, מרעה פרוע, השחתת שדות ירוקים, פריצה לבתים של חקלאים וגניבת רכבים.
און וחבריו הבינו שחייב לקום גוף של מתנדבים שייקחו אחריות ויתנו לחקלאים העבריים גיבוי של ביטחון וסיוע בעבודה בשטח והדיפת ההתקפות של הטרוריסטים. שאם לא כן החקלאים עלולים להישבר ולהרים ידיים, לפרוש מן החקלאות ולהסתגר בבית. און וחבריו עשו מעשה והקימו את ארגון ׳השומר החדש׳, שפועל לגיוס כוחות עבודה עברית לטיפוח החקלאות היהודית בנגב ובגליל והחזרת הביטחון האישי לחקלאים.
׳השומר החדש׳ שינה את האווירה אצל החקלאים העומדים בחזית המדינה מול פורעי חוק וסדר. השומר החדש שומר על שיטחי מרעה עבור הצאן והבקר של החקלאים היהודים, מסייע בעבודה חקלאית בספר ובאזורים מרוחקים, מסייע בשמירה על אדמות מדינה ועל ציוד חקלאי המצוי בחלקו הגדול בשטח, כמאמר המשורר – ׳בתלם האחרון בו תעבור המחרשה שם יעבור גבול המדינה׳…
זו לא קלישאה! גם הגבולות הדרומיים של המדינה נקבעו הודות להחלטת הוועדה הבין לאומית, שהתרשמה מהגידולים החקלאיים של היהודים בנגב, מהמרעה ומבניית הסכרים ומאגרי המים. החקלאים מודים יום יום לארגון ה׳שומר החדש׳ שהולך וגדל, הולך ומתרחב, שנותן להם תחושה של ביטחון וסיוע בעבודה עברית.
אין ספק ש׳השומר החדש׳ עשה מהפיכה גם בתודעה וגם בשטח והשיב את החיוך לחקלאים יהודים רבים. מי ייתן וירבו כמותם בישראל.
07
לסיום כמה עדכונים – המניין הוותיק של ר׳ אהרון גולדשטיין מתקיים ברחבת הכותל, בפינה הדרום מזרחית, צמוד לעזרת נשים, מידי שבת בבוקר בשעה 07.45.
המניין הוותיק של גבי שיינין מתקיים בערב שבת, בכניסה לרחבת הכותל. בשבת בבוקר, סמוך לכותל ולמחיצה של עזרת נשים. תחילת התפילה בשעה 09.00.
המניין הוותיק שלנו, שנוסד על ידי תושבי הרובע מתקיים בשבת בבוקר בשעה 07.00, סמוך לעזרת נשים. במניין משתתפים, מהמייסדים, גם הרב אבנר ששר מ׳שער הפרחים׳ והרב יששכר גואלמן, מוותיקי הרובע וחותנו של הרב מיכאל אדרעי, רב כפר מימון.
כמו כן משתתפים – בני רביוף וגרשון בינדיגר, שצועדים משכונת רמות, הרב יגאל חבשוש מרמת אשכול, הרב עזריאל לויתן ובניו, הצועדים משכונת קריית משה ועוד.
כהני המניין הקבועים הם – ר׳ אברהם שטרן, הראל כהן העניו, המתוק ואביו, הרב חגי כהן, ממעלה זיתים – אחיו של ד״ר פרץ כהן ועוד. נעים לפגוש לעיתים, בכותל, גם את אחד הקוראים הנאמנים של הטור הזה – עזרא ברק, מקדומים.
שבת שלום של איחוי הקרעים בעם ישראל, כבוד איש לרעהו בדרכים וחיזוק ההתיישבות בנגב, בגליל וביו״ש.

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…