למה הכרחי לשמור נגיעה לפני החתונה

הרב שלמה שיבר

חשוב לי לדעת למה הכרחי לשמור נגיעה לפני החתונה

זו חובה גמורה מהתורה, והיא כוללת כמה איסורי תורה ואיסורי דרבנן בכל נגיעה ונגיעה לכל אחד מבני הזוג.

מגע פיזי בין המינים מעורר בנו רגשות וגירויים שהם מדרון חלקלק למקומות חמורים בהרבה שלא חשבנו שנגיע אליהם הן מהבחינה התורנית הן מהבחינה המוסרית והאישית. ממקומות אלו אין דרך חזרה, והם משאירים צלקות ופצעים שאינם מתרפאים במהרה, אם בכלל.

מגע פיזי יוצר תחושות אשליה של קרבה ואינטימיות שאין להן על מה להישען במציאות. תחושות אלו מעוותות את שיקול הדעת ואת האובייקטיביות שלנו, ובכך הן משבשות את כל מערכת הערכים ויכולת ההחלטה השקולה שלנו, ואנו מאבדים את יכולת ההבחנה בין מה שאמיתי למה שאיננו. תחושת קרבה זו יוצרת דמיון שקר של אהבה המעלה את אשליית הריגוש המסחרר ומהווה סכנה ממשית לגירושין בעתיד. דווקא המרחק הפיזי הוא שמאפשר לייצר פרספקטיבה רחבה ואובייקטיבית בנוגע לאישיות של מי שאנו נפגשים איתו.

הנגיעה נעימה ומענגת ויוצרת התמכרות חזקה, וקשה שלא לחזור אליה שוב ושוב. במצב זה כשנרצה להפסיקה זה יהיה כמעט בלתי אפשרי. לכן החכם עיניו בראשו שלא להיכנס למקום שספק רב אם יוכל לצאת ממנו. 

הכניעה לדחפים פנימיים וחיצוניים בלא יכולת שליטה ואיפוק היא עמדה נפשית ילדותית מאוד, חולשה של אי-יכולת דחיית סיפוקים מיידיים ומענגים וחולשה של חוסר יכולת עמידה בלחץ החברה והתרבות הסוחפת אותנו. אומץ ובגרות הם מרכיבים חשובים מאוד לבניין קשר יציב ואיתן לאורך שנים.

במגע פיזי אנחנו מבזבזים את כוחות אהבה העדינים שלנו. הרגישות שלנו לאינטימיות מתקהה, והדבק האמיתי שנחוץ כל כך לבניין הנישואין נעשה חלש ורעוע.

במגע פיזי אנו מפקירים את רגשותינו הפנימיים כלפי אחרים בלא כל מחויבות מצידם כלפינו. אנחנו מאבדים בזה את הרגישות הייחודיות החד-פעמית שנועדה לקשר האחד והיחיד שאנו חולמים להתמסר אליו. מצב זה גורם לנו בעל כורחנו השוואות פסולות ומיותרות שצפות ועולות בזמנים הכי פחות מוצלחים.

כאשר אנו חווים את השקר ואת הכישלון של הקרבה המדומה נוצרות בליבנו הגנות פנימיות שאינן מאפשרות לנו לתת אמון ולהיפתח אל הקשר הבא. אנו נימנע מליצור קשר עם אדם אחר לפני שתהיה לנו תחושת ביטחון חזקה בקשר, וזה יקשה ויסבך מאוד את תהליך יצירת הקשר בעתיד.

פעמים רבות הדחף למגע פיזי נובע מתחושת ייאוש. אנו לא מאמינים שנצליח להתחתן, אז שלפחות נהנה קצת… מצב כזה רק מעצים את הייאוש הפנימי ומקטין בנו את הרצון להתחתן, ומקטין מאוד את הסיכוי שלנו להצליח ולהתחתן. 

חשוב לזכור שקשר שייסודו בחטא אי-אפשר גם לדרוש ולצפות במקביל שתהיה בו ברכת שמיים וסייעתא דשמיא. 

אם אנו מצפים ומתפללים שבקשר עם בן זוגנו תשרה השכינה והשמחה ותחול עלינו ברכת ה’ ונזכה יחד לבנים ובנות בריאים ושלמים בגופם ובנפשם, ‘דור ישרים מבורך’, נשמור את הנגיעה בכל עוצמתה לזמן השמור והראוי לה: אחרי החתונה.   

2021-02-08
Scroll to Top
גלילה למעלה