לפני חיסון צריך מרחב מוגן

Picture of ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

"דוקטור חנה, מה דעתך על החיסון לווירוס הפפילומה?", היא שואלת. ולא רק היא. הנושא מטריד את מנוחתם של הרבה הורים ומחנכים של בני נוער צעירים. התשובה שלי היא מורכבת, קשה לי להביע דעה ערכית כללית שמא יש צורך לרדת לפרטים.
גם לגבי חיסון השפעת התשובה תהיה תלוית אוכלוסייה – האם השואלת היא קשישה או שמדובר באישה בהיריון או באדם מדוכא חיסון? אבל לגבי חיסון הקורונה למשל – אין שאלה. הם חיסונים שהוכחו כממגרי תחלואה קשה באוכלוסיות נרחבות. פה התשובה נחרצת וברורה.
אנחנו לא רוצים לסכן את ילדינו, לא פיזית ולא רוחנית. מהי הדילמה בעצם? סרטן צוואר הרחם הוא מחלה שנגרמת כמעט באופן בלעדי על ידי וירוס הפפילומה, מקבוצת וירוסים ממשפחת ההרפס, דוגמת HSV; HIV, בווירוס זה נדבקים בדרך כלל בעקבות קשרים אינטימיים עם פרטנרים מרובים. החיסון פועל נגד חלק קטן מזני הווירוס שעלולים לגרום למחלה טרום-סרטנית, וכן להופעת יבלות בחלקי גוף שונים. החיסון הוכנס לפני מספר שנים לסל הבריאות כאשר ההמלצה היא לחסן בנות בגילאי 13-14, כי הנחת היסוד היא שסביב גיל 15 מתחילות הבנות בישראל ליצור קשרים, וכך קיים חשש לריבוי פרטנרים בעתיד. היום מחסנים גם בנים.
זאת הזדמנות למנף את הנושא לחינוך למשפחה. פה נפתחת הזדמנות לשוחח עם המתבגרים על היחס לגוף, על אינטימיות, על הגדרת גבולות, על המשמעות של זוגיות כחלק מבניית משפחה, ועל וירוס הפפילומה ותכונותיו. כדי שבנות תעשינה בחירות טובות הן זקוקות לשיחה מעמיקה, ולאחר שיחה שכזו כל אחת תדע את נבכי נפשה. האם להתחסן? זאת שאלה מורכבת. אני תומכת בבחירה אישית של הנערה אחרי שיח עמוק ויסודי. אם אפשר להחליט על ניתוחים לשינוי 'מגדר' בגיל זה – אפשרי גם ללמוד איך להתמגן. ועם כל זה – לא ניתן לעטוף אותם בעטיפת צלופן…
אבל איך מתחסנים מפני דאגה אימהית? למה עוד לא המציאו לכך חיסון? מצאתי לאחרונה ספר נחמד טרי מהתנור שמדבר על מוגנות ועל בטיחות, פרי עטו של אלירן ביתן, ושמו: 'זהבה ודג הזהב'. אספר לכם עליו בכמה מילים: זהו סיפור ילדים פשוט ומרגש שנותן טיפים לכללי הבטיחות בדרכים להולכי רגל ולרוכבי אופניים צעירים ומבוגרים, עם תוספת של הטמעת ערכים שנכונים תמיד, מגיל 3 ועד 103… דג זהב 'מבין עניין' מדריך את הילדה זהבה בכללי התנהגות בכלל ובדרכים בפרט, ובעקבות הצלחתו הוא זוכה לפרס הגדול – לצירוף דגת זהב לאקווריום שלו, כדי שלא יהיה לבד גם בשעות שזהבה לא איתו. כך, בסגנון מקרב ולא מאיים, ידידותי ולא מלחיץ, מצליח אלירן ביתן רב הפעלים לקרב את חוקי הזהירות לנפש הילד, והרווח הוא של כולנו.

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה