הרב גבי קדוש

מדוע עשר מכות אם אפשר במכה אחת?

הרב גבי קדוש

לכמה סבלנות נזקק משה רבינו בשליחויותיו אל פרעה? סבבים רבים של נסיונות לבקש מפרעה את שחרורם של ישראל עד שהואיל פרעה לשלוח את בני ישראל ממצרים. הסבב הראשון היה כשלון חרוץ שבו רק הורע לעם ולא צלחה השליחות, אך גם בשאר הסבבים לא היתה הצלחה. אמנם הקב״ה מגלה למשה שהולך הוא להכביד את ליבו, אך עדיין לא מובן שאם המטרה היתה לשחררם בדרך ניסית של הפלאת מכות על פרעה ועל מצרים, מדוע לא לא שוחררו במכה אחת?
מדרכי ההשגחה העליונה לפעול בעולם במעשה אחד כאשר השלכותיו הם על מושפעים רבים. כלפי המטרה הצרה של יציאת ישראל ממצרים ודאי שהיתה מספיקה אחת, אך לתהליך האיטי היתה מטרה כפולה, בכדי להרגיל את העם לרעיון חרות וגאולה היה נדרש ׳זמן עיכול׳, כל מכה ומכה קרבה את הדעת שחרות ממצרים היא מטרה ברת השגה, זה אפשרי ולא רק אפשרי אלא מחוייב ואין אפשרות אחרת. בגלל דורות של עבדות וביטול האישיות החופשית נזקקנו לתהליך איטי שבו ׳התגדלנו׳ בתודעתנו. אנו זקוקים, אנו רוצים, אנו חייבים את החופש ממצרים לקראת הבאות, לקראת מתן תורה והכניסה לארץ.
ישנה גם מטרה נוספת, עם ישראל נמצא כעת בשלב הלידה שלו, שלב ההריון של מאתיים ועשר שנים של שבטים, פרטים ויחידים הולך להסתיים, אך לקראת התכלית של מציאות חדשה שהולך להופיע ׳עם׳, בכדי להבליט את השלב הזה, היה צריך להבליט את הניגודיות בין עם ישראל לבין מצרים, ׳והפליתי בין עמי ובין עמך׳, להבין שאנו שונים במהות, בכדי להתרגל למחשבה זו היה צורך במכות רבות על מצרים ולא על ישראל, המבליטות את ההבחנה בין ישראל לעמים: ׳המבדיל בין קודש לחול ובין ישראל לעמים׳.
נראה שישנה סיבה נוספת. עם ישראל נמצא דורות בין עובדי כוכבים, בעולם מושחת אשר היאור והבהמות הם אלוהיו, כיצד משחררים את העם מנטיות ולו רק באמפטיה קטנה שבקטנות לעבודה זרה של האדונים המצרייםיחס קטן שבקטנים שהושפעו ממנו דורות רבים ביחס לעבודה זרה? תיקון לכך אינו יכול להיות בבת אחת, נדרש תהליך ארוך עם הרבה סבלנות, תהליך השפעה ניסית על הטבע במכות מצרים אשר הקיפו את הדומם, צומח, חי ובני אדם. כך מגיעים ישראל לאמונה המוחלטת בבורא עולם ובביטול מוחלט ביחס לעבודה זרה.
הנביא [מיכה ז] מנבא לנו ׳כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות׳, כגאולת מצרים כך הגאולה העתידה, קימעא קימעא שיש בה יתרון על גאולה פתאומית כי היא משרישה ומחזקת ומקיפה את כל המציאות, את כל העם, את כל העולם, מגבירה את הייחוד של עם ישראל ואת האמונה בה׳. הגאולה לא תהיה חלקית ומגזרית אלא מקיפה את הכל ואת כולם.
גם במלחמה העכשווית ישנם מחשבה ויותר מכך משאלת לב של נצחון המלחמה בחיסול הרשע באופן מוחלט ומידי המתבטאת באמירות כמו ׳למחוק אותם׳, ׳לשטח את עזה׳, וכד׳ אך גם בגאולה העכשווית ההולכת ומופיעה קימעא קימעא, צריך לשמוח ולהודות לה׳ על כל שלב בגאולה ולדעת שקימעא קימעא הוא יתרון, ובעז״ה נזכה מתוך ההתקדמות בתהליכי הגאולה לראות: ׳עין בעין בשוב ה׳ ציון׳. ולזכות ולראות: ׳לירושלים עירך ברחמים תשוב׳. ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…