בקול רב

מי צריך שאלת רב?

הרב יוני לביא

האם היום שואלים רבנים יותר מפעם? קשה לומר. מצד אחד, אמצעי התקשורת הנגישו את הרבנים ואינך צריך עוד להטריח את עצמך לביתו של הרב כדי להציג בפניו שאלה. עליך רק לשלוף את המכשיר שבכיסך ולשגר אליו ווטסאפ. יתרה מזו, אם בעבר רב העיר היה אדם מורם מעם, תלמיד חכם עצום שספון באוהלה של תורה, והיית שוקל היטב לפני שתפריע אותו מלימודו, היום התרבו ברוך השם רבני הקהילות והר״מים בישיבות, וכל אחד מכיר כמה רבנים שהוא פוגש בלכתו בדרך, במכולת וברשתות החברתיות, ונוח הרבה יותר לגשת ולשאול אותם.
מצד שני, רבים היום מוצאים בעצמם תשובות לשאלות הלכתיות או אמוניות אצל ׳הרב גוגל׳, שמלבד זריזותו הוא גם מציע מבחר. הוא אינו מציג בפניך תשובה יחידה, אלא אוסף תשובות, והשואל בוחר מתוכן את זו שהוא הכי מתחבר אליה. האם כך מקיימים את עצת חז״ל ״עשה לך רב״? לא בטוח. האם אדם שפועל בדרך הזו מכפיף את עצמו לרצון ה׳, או פשוט עושה את רצון עצמו ורק מוצא בגוגל את האישור ההלכתי לכך? תגידו אתם.
מה מסתתר מאחורי
כרב אני מרגיש לא פעם סוג של ׳חדר מיון׳. מגיעות שאלות שונות ומשונות, חלקן לא שייכות אליי וצריכות העברה למחלקה אחרת. גם כשמגיעות שאלות הלכתיות, הן מסתירות לעיתים סוד שצריך להיות ערני ורגיש כדי לחשוף אותו. אל הרב אברהם קמחי מלונדון פנתה אישה בשאלה: האם תחבושת מהווה חציצה בטבילה? תוך כדי שיחה הרב שאל כיצד נפצעה ולאחר שתי דקות של בכי חרישי השיבה האישה שבעלה היכה אותה… גם שאלה תמימה כמו: ״האם ההלכה דורשת שתהיה מפה על השולחן בשבת?״, עשויה להיות קצה קרחון של מאבק כוחות בין בעל לאישה כשאחד הצדדים מנסה לרתום את הרב לצידו. במצב כזה ייתכן שהתשובה המועילה ביותר עבורם היא להפנות אותם אל יועץ זוגי. לא מעט הורים מקפידים לשאול רב על בחירת שם לילד. האם הדבר חיוני? לא ממש. בגמרא יש הדרכה לא לקרוא בשם אדם רשע, אך הרמב״ם והשו״ע לא הביאו זאת להלכה, ואין אף סימן בשולחן ערוך העוסק בכללי קריאת שמות לילדים. על ההורים לבחור לילד שם שהם אוהבים והאר״י הקדוש מגלה שיש להם אף סייעתא דשמיא בהחלטה הזו.
עצמאות רוחנית
הרבי מליובביץ׳, שרק לפני שבוע מלאו 29 שנים להסתלקותו, היה מקבל בכל יום כש-300 מכתבים מכל רחבי העולם ומקדיש שעות רבות בכל יום למענה. 33 כרכים של תשובותיו לשואלים יצאו עד כה. נתקלתי פעם בספר שהתמקד דווקא בפתקים קצרים שהרבי כתב לאנשים. פתחתי אותו באופן אקראי והופתעתי לקרוא את התשובה: ״תחליט לבד. לא כל דבר אתה צריך לשאול אותי״. איני זוכר אפילו מה הייתה השאלה אבל אין ספק שהיה פה מסר חשוב. עם כל החשיבות של שאלת רב, ישנם דברים שבהם על האדם לקחת אחריות ולקבל החלטה בעצמו. גם באורים והתומים שהיו במקדש וידעו לענות על כל שאלה, היה אפשר להשתמש רק באופן חריג ולשאלות גדולות השייכות לכלל ישראל. מעבר לזה על האדם לקחת אחריות על חייו ולא להיות תלותי.
עכשיו נזכרת?
ונחתום בסיפור על הכוח של שאלת רב להשפיע גם על הרב בעצמו… אב קשיש גר יחד עם בנו בבית ישן. הם לא היו עשירים והיה להם רק מעיל אחד שיגן עליהם מצינת החורף. התעורר ביניהם ויכוח מי ישתמש בו. האב אמר: ״אני כבר זקן, גופי חלש ואני סובל מאוד מהקור. אני צריך את המעיל״. לעומתו טען בנו: ״אבל אבא, אני יוצא בכל יום לעבודה כדי לפרנס אותנו. בחוץ הקור גדול הרבה יותר. אתה נמצא כל היום בבית. אני צריך את המעיל יותר ממך״. ״כן, אבל אתה צעיר וגופך חסון״, אמר האב, ״אני כבר בן יותר מ-80. בלי המעיל אני ממש קופא. אני חייב אותו״. וכך התווכחו והתווכחו, וכשאף צד לא הסכים לוותר החליטו לפנות לרב שיכריע ביניהם. הם נטלו את המעיל והלכו לרב, וכל אחד מהם הסביר בלהט למה דווקא הוא צריך את המעיל. הרב שקל את הנתונים ובחן את הטענות ולבסוף פסק: ״הבן יקבל את המעיל״. השניים יצאו מבית הרב והבן התעטף במעיל. לאחר שצעדו כמה דקות בדממה, הבחין הבן שאביו רועד מקור. הוא הסיר את המעיל מעל כתפיו ונתנו לאביו: ״אבא, קח אתה את המעיל. אני אסתדר״. האב הודה לבנו והתעטף במעיל. הם המשיכו לצעוד בדממה והאב הבחין ששיניו של הבן נוקשות מקור. הוא הסיר מעליו את המעיל ונתן אותו לבנו: ״לא! עדיף שאתה תיקח אותו״. הם החלו להתווכח שוב ביניהם ולא הפסיקו גם כשהגיעו הביתה: ״בני, אתה יוצא לעבודה ובחוץ כל כך קר. קח אתה את המעיל״. ״אבל אבא, אני צעיר וחזק. אתה כבר מבוגר וגופך חלש. עדיף שאתה תלבש את המעיל״. וכך התווכחו והתווכחו כשאף צד לא הסכים לוותר, והחליטו לפנות שוב לרב שיכריע ביניהם. הם הגיעו לרב עם המעיל וכל אחד חזר על טענתו: ״אתה תיקח את המעיל״. הרב בחן את השאלה החדשה-ישנה כשלפתע צץ במוחו רעיון. הוא נזכר שיש לו בארון עוד מעיל שאין לו צורך בו. הוא ביקש מהם להמתין, הלך לחדר הסמוך. הוא פשפש בארון וחזר אליהם כעבור רגע עם המעיל השני. ״בבקשה. עכשיו יש לכם שני מעילים ושניכם תוכלו להרגיש חם גם בחורף״. כעת הגיע תורם של האבא והבן להרים גבה: ״כבוד הרב, סליחה שאנחנו שואלים, אבל למה רק עכשיו נזכרת שיש לך בבית עוד מעיל?! מדוע כשבאנו אליך בפעם הראשונה לא הצעת את הרעיון והבעיה הייתה נפתרת מייד?״. הרב השיב להם ואמר: ״כשבאתם אליי בפעם הראשונה וכל אחד מכם טען בתוקף: ׳אני צריך את המעיל׳, גם בלב שלי הדהד הקול: ׳אני צריך!׳, ולא עלה בדעתי כלל שיש לי מעיל לתת לכם. אבל כשבאתם בשנית וכל אחד טען בתחינה כלפי השני: ׳אתה תיקח את המעיל!׳, גם בלב שלי הדהד ׳אתה תיקח את המעיל׳, ומייד נזכרתי שיש לי מעיל מיותר שאוכל לתת לכם״. ■

עוד במדור זה

שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

״הוא היה עושהכל שביכולתו להרבות אהבה ואיחוד״ בנר שמיני של…
שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

סליחה ראשונה.״מה כותבים בטור סוגר שנה? על סליחה, זה ברור.…
המהפחחחה המשפטית

המהפחחחה המשפטית

01
רבות נכתב ונאמר על הרפורמה במערכת המשפט, כאן ובכלל. נדמה כאילו לא משנה כמה נכתוב ונאמר, תמיד יישאר מה להוסיף. אחרי האירוע ההזוי שהיה השבוע באוניברסיטת תל אביב, בהחלט יש עוד מה לכתוב.
אם לא עקבתם: באוניברסיטת תל אביב נערך ביום ראשון פאנל בנושא הרפורמה המשפטית, בחסות תא הסטודנטים ׳לביא׳ של הליכוד ותא ׳כחול לבן׳. הוזמנו ארבעה: פרופסור רבקה ווייל מאוניברסיטת רייכמן וד״ר דייבי דישטניק מאוניברסיטת תל אביב. היו שם גם עורכת הדין יסכה בינה מ׳התנועה למשילות ודמוקרטיה׳, שבין מייסדיה נמנה שמחה רוטמן, חבר הכנסת ויו״ר ועדת החוקה בהווה, שהוזמן אף הוא לאירוע.
סטודנטים נאורים רבים ניסו למנוע את השתתפותו. מה זה ניסו, הגיעו פיזית עד אליו בטרם הצליח להיכנס לאולם שבו נערך הפאנל. אם לא היו סביבו מאבטחים ושוטרים רבים, ייתכן בהחלט שהאירוע המביש היה נגמר בצורה אחרת. כשרוטמן כבר הצליח להיכנס סטודנטים לא נתנו לו לדבר תוך צרחות ״בושה״, ״פשיסט״ ועוד גינויים שימנים רגילים לספוג, כולל הערה מגברת צעירה שדרשה ממנו להוריד את הכיפה.
הד״ר דישטניק ביקש מהסטודנטים הצרחנים שיתנו לו לדבר: ״אני יכול להסביר למה התוכנית המשפטית גרועה לכלכלה״, אמר מי שמזוהה עם השמאל, אבל זעקות הגוועלד נמשכו והוא אמר בעצב למיקרופון: ״זה גול עצמי מפואר״. הייתי כותב כאן על חוסר היכולת שקיים בקרב חלקים בשמאל לקבל דעות שונות, אבל זה לא הזמן, היה שם משהו חמור יותר שנעשה על ידי כמה עורכי חדשות.
02
אחרי אותו ׳גול עצמי מפואר׳ רוטמן עוד אמר כמה מילים, ואז קרה דבר מדהים: הוא הפך לאשם בגלל שדיבר ואמר מילה אסורה. ״ולכן העדפת לקרוא להם מוגבלים״, שח לו עודד בן עמי במהלך ריאיון שקיים עימו, ובעצם טען שיו״ר ועדת החוקה כינה את המפגינים המטורללים – ״מוגבלים״. רוטמן לא נבהל, לא התנצל והסביר כי תיאר את היכולת של המפגינים לטעון – ״אתם מוגבלים בטיעון שלכם״.
השימוש של רוטמן במילה ׳מוגבלים׳ העלים כמעט לחלוטין את האלימות שספג מחוץ לדיווחים שעלו באתרי החדשות הגדולים, והפך אותו לאשם. הכותרות דיווחו על השימוש במילה הנ״ל במקום לדבר על האלימות, כאילו עורכי החדשות נרמלו את מה שעבר חבר הכנסת מהציונות הדתית. כך נהג גם בן עמי בריאיון שערך עם רוטמן ולא התייחס כלל לאלימות באותו אירוע מביש.
03
בטח אתם חושבים שנפלה טעות בכותרת של הטור שלי, ולא כך הדבר. ערוצי התקשורת והעיתונאים הדגולים נוהגים לעשות שימוש בביטוי השגוי ׳המהפכה המשפטית׳.
את אותו ריאיון מדובר בן עמי פתח בהצגת הכנס בתל אביב ככזה שעסק ב׳מהפכה המשפטית׳, אלא שרוטמן ענה לו כמו שצריך, וכמו שצריך לענות בכל הזדמנות. ״אני חייב לתקן אותך״, פתח והסביר רוטמן, ״הכנס לא עסק במהפכה המשפטית אלא בדרכים לתקן את המהפכה המשפטית, אותה מהפכה משפטית שעשה אהרן ברק אי אז בשנות התשעים״.
אהרן ברק ביצע מחטף לילי ושינה את פני מערכת המשפט הישראלית, והיום משום מה מנסים להציג לנו את הרצון לחזור למערכת הישנה כמהפכה משפטית. לכן זו מהפחחחה משפטית מבחינתי.
04
מילה אחרונה: החודשים האחרונים לימדו אותי שהרפורמה נחוצה עם שינויים כאלה ואחרים. היא באמת נחוצה, אבל מה שעוד יותר נחוץ זה שיח מכבד, שיח שיכול להכיל דעות רבות ומגוונות כמו השיח שהצגנו כאן ב׳גילוי דעת׳ בשבוע שעבר. לדעתי שיח שכזה צריך להיות חשוב לכולנו, גם לחלקים בשמאל שלא מוכנים לקבל את המציאות שמשתנה לנגד עינינו, את הדמוגרפיה שעושה את שלה. כשהשיח ישתנה לא נדבר על רפורמה או על מהפכה, נדבר על תיקונים במערכת המשפט. ■

כמו במגילת רות

כמו במגילת רות

שלמה (סולומון) מולוגטה יחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-23. הוא…
דבר כזה עוד לא קרה לי

דבר כזה עוד לא קרה לי

01לא בטוח שאני עושה את הדבר הנכון, ולמרות זאת אכתוב…
יש לנו פה הכול

יש לנו פה הכול

כילד וכנער, וגם כחייל, יצא לי לראות פעמים רבות את…
חובת מצוות כיבוד הורים

חובת מצוות כיבוד הורים

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
הטובים למשטרה

הטובים למשטרה

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
לא מתנצל על הסרטון<br>של בנות האולפנה

לא מתנצל על הסרטון
של בנות האולפנה

זה קרה בסוף שבוע שעבר, וזה עדיין מרגיז אותי. כמה…
אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

זה קורה פעם בשנה ולמשך מספר שבועות בודדים בלבד: פריחת…
"פורום קהלת אוכלים נזלת"

"פורום קהלת אוכלים נזלת"

01מעולם לא כתבת על אופנה. מצד שני תמיד יש פעם…
קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

01אין טעם להתחמק מזה. הורות. לכתוב על הורות. אז כמו…
הדיקטטורה הישראלית

הדיקטטורה הישראלית

01שלא ישקרו לכם. מה שקורה היום במדינת ישראל זה דיקטטורה.…
להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

01רצח שני האחים לבית משפחת יניב, הלל מנחם ויגל יעקב…
תגיד לי מה אתה רוצה

תגיד לי מה אתה רוצה

01כשקמה עלינו ממשלת בנט-לפיד לא התחברתי בכלל לקריאות "המדינה היהודית…
כך נוטעים היח״צנים

כך נוטעים היח״צנים

01איזה חג יפה הוא ט״ו בשבט. לרוב הוא מספק לנו…