מכון המחקר החדש של הציונות הדתית

ציונות דתית

מכון המחקר החדש של הציונות הדתית

אלעד הומינר

עורך גילוי דעת

מכון המחקר החדש של הציונות הדתית

מכון המחקר החדש של הציונות הדתית

אלעד הומינר

עורך גילוי דעת

אחרונים במדור זה

המפקד הוא הפגנה נגד הממשלה

המפקד הוא הפגנה נגד הממשלה

חבר הכנסת שמחה רוטמן חזר משבוע גדוש בארה"ב ואנחנו ישבנו…

בבית הציונות הדתית, המרכז החינוכי החדשני שהוקם ברוח הציונות הדתית בכפר הרא"ה, הוחלט לאחרונה על הקמת מרכז מחקר והוראה ייחודי

מכון המחקר, שבראשו יעמוד הרב ד"ר משה הרשקוביץ וצוותו מורכב מרבנים, מחנכים, אנשי אקדמיה, אנשי מחקר ואנשי הגות, קם בשיתוף צוות מבוגרי ישיבת אור עציון בראשות רב היישוב אלעזר, הרב חיים אירם, במטרה לברר ולחקור את המשנה, הזהות והערכים של הציונות הדתית, ויעסוק בסוגיות העומק הנוגעים לה.

לצורך הבירור והשפעתו בפועל, המרכז יערוך דיונים, יקיים כנסים בסוגיות הליבה של החברה הישראלית מתוך מבט הציונות הדתית, יוציא חומרי הדרכה ומערכי שיעור, ויוביל תהליכים חינוכיים במוסדות החינוך. חזון המרכז הוא להקים בעתיד בית ספר להוראת הציונות הדתית, ובו ישולבו מחקרים יישומיים ממכון המחקר.

מכון המחקר הוא חלק ממרכז ׳בית הציונות הדתית׳ שנפתח בחנוכה לסיורים לקהל הרחב, ופועל מתוך גישה ממלכתית וא-פוליטית המבטאת את המגוון הרחב של הזרמים בציונות הדתית – הוא מרכז חינוכי המספר את סיפור הציונות הדתית שהשפיעה ומשפיעה על ישראל כתנועה רעיונית וכציבור באופן משמעותי מימי קום המדינה ועד היום. לצד זאת עוסקים במרכז גם בדילמות השונות שמעסיקות את הציבור הדתי לאומי, במחקר ובאתגרים הניצבים לפתחה של הציונות הדתית.

מאיר בן שבת: ״להשפיע 

על המציאות בהווה ובעתיד״

יו"ר המועצה הציבורית של בית הציונות הדתית וראש המל"ל לשעבר, מאיר בן שבת, בירך על פתיחת המכון: "בתקופה הזו יותר מתמיד אנו נדרשים לשאלת הזהות הציונית-דתית ולהחזרת הרלוונטיות שלה לחברה הישראלית בכללה – וזה יהיה מוקד עיסוקו של מכון המחקר, מתוך כוונה להשפיע על המציאות בהווה ובעתיד ולא רק להכיר ולהוקיר את מה שהיה בעבר".

ראש מכון המחקר וההוראה בבית הציונות הדתית, הרב ד"ר משה הרשקוביץ, הסביר כי לציבור הציוני דתי יש כיום מספר מכוני מחקר העוסקים במגוון נושאים קונקרטיים: היסטוריה, משפט עברי, הלכות צבא, תורה ומדינה, כלכלה על פי התורה וכד׳. "ברם, מכון המחקר שאנו מקימים בבית הציונות הדתית אינו בא להתחרות עם מכוני מחקר אלו, אלא אנחנו מעוניינים לעסוק בתחום שטרם עסקו בו בהיקף הנדרש –  בזהות ובערכים של הציונית דתית".

הרב הרשקוביץ אמר כי הם מבינים שהאתגר בעשור האחרון הוא אתגר של ׳זהות׳ – זהות ציונית ויהודית בכלל וזהות ציונית דתית בפרט. לדבריו, "הדור הצעיר של היום הוא ה׳דור השלישי׳ – זה דור שלרוב נטול הקשר היסטורי והכרת אתוס הסיפור הציוני דתי. אנחנו מבינים שכדי שהציונות הדתית תמשיך להיות תנועה מהותית שמשפיעה ומשנה את המציאות, אקטיבית למציאות ופועלת במציאות, אנחנו מוכרחים לשוב ולברר ביתר שאת את הזהות הדתית והרעיונית העמוקה שעומדת מאחורי התנועה הרוחנית הגדולה הזו שנקראת הציונות הדתית".

"תפקידנו במכון לשאול את השאלות הגדולות: מה זה החיבור הזה ציונות ודת? איך מחנכים לזהות מורכבת? מה זה אומר היום לחיות את ערכי התורה והעבודה, תורה ומדע? במה שונה דמותו של בן תורה שמחבר את התורה עם דרך ארץ?". 

עוד סיפר הרב ד"ר משה הרשקוביץ כי במכון רוצים להעמיק במחקר במטרה יישומית הוראתית – לקיים סדנאות למורים, השתלמויות לצוותי חינוך, מדריכים ומרכזים בתנועות הנוער הדתיות לגווניהם השונים, ולהעמיד מחקר שייצא בתדירות שבועית/חודשית שיעמיק בתודעת הזהות הציונית דתית – איך מעצבים זהות ומהם האתגרים בבנייתה. 

פיני אפרתי, מנכ"ל בית הציונות הדתית, מסר: "ההחלטה על הקמת מכון המחקר והוראה, היא פסגה נוספת בבניית בית הציונות הדתית. אני חש התרגשות גדולה שאנו מחברים גופי מחקר נוספים למקום אחד גדול, למכון שיברר בכלים מחקריים את שורשיה הזהותיים של הציונות הדתית, יברר את זהותה ויבצע מחקר שיהיה יישומי ויביא לידי ביטוי את הרלוונטיות שלו בשדה החינוך לצוות הפיקוח וההוראה, לצוות האקדמי ולתלמידי בתי הספר". ■

אחרונים במדור זה

המפקד הוא הפגנה נגד הממשלה

המפקד הוא הפגנה נגד הממשלה

חבר הכנסת שמחה רוטמן חזר משבוע גדוש בארה"ב ואנחנו ישבנו…

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה