בדרך לכותל

מתי נסלק את הצלקת מהכותל?

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01
שבת יום ירושלים – מברכים את חודש סיוון, בטרם נכנסה שבת המלכה התמלאה רחבת הכותל במאות רבות של מתפללים בשלל גוונים וגילים. בשבת בבוקר התקיימו התפילות באווירת חג, זכיתי לפגוש ידידים יקרים שעלו להצדיע לירושלים ביום חגה – את ראש ישיבת קריית שמונה הרב צפניה דרורי הי״ו עם קבוצה גדולה מתלמידי ישיבת קריית שמונה, את מוני ליימן, את השף האגדי – תמיר טרבלסי, את הרב ידידיה פרנקל – הגבאי המסור שלנוו, את איש האמונה והמעש ר׳ יעקב ונגרובסקי ובנו הצעיר, את ד״ר פרי נוסן הצדיק ואת איש השב״כ מנחם לנדאו, שהזמין אותי לטקס הממלכתי השנתי של יום ירושלים בגבעת התחמושת, בתפקידו כיו״ר ההנהלה שם ועוד רבים וטובים.
02
אחר הצהריים התגבר נהר עולי הרגל, אלפי צעירים, חניכי תנועות הנוער, סניפים שלמים מכל הארץ צעדו בחדווה ובשירה, כאיש אחד, לתפילת מנחה ולערבית של ערב חגיגות 55 שנה לאיחוד ירושלים, בכותל. גם בישיבת מרכז הרב התאספו מאות רבות של חניכי תנועות הנוער ותלמידי ישיבות מכינות, אולפנות, מדרשות ומכללות מכל הארץ לתפילות השבת, כאשר לקראת שעת המנחה הצטרפו לצועדים לכותל. ירושלים לבשה חג. ריקודים ודגלים ותפילות ושמחה בכל פינות העיר. בבית כנסת המחתרות ע״ש ר׳ אריה לוין התאספו צעירים רבים להתפלל ולשמוע את הרב בנג׳ לוין נכדו של ׳רב האסירים׳ הנערץ.
03
במניין האהוב שלנו שחוגג השבוע 55 השנים של אנשי הרובע האהובים, פגשתי בכותל את איש הרובע והצנחן הוותיק, הרב יששכר גואלמן, שזכה להיות בין הצנחנים משחררי הכותל. הרב ביקש ממני במאור הפנים האופייני לו, להרים את עיני גבוה ולחפש על אבני הכותל סימן לשחרורו מהשלטון הירדני.
לאחר שהתייאשתי מללטף את האבנים בעיניי, הצביע הרב על אבן גדולה יחסית, במרכז הכותל, שעליה חקוקה ׳צלקת׳ מלבנית עמוקה ומדויקת. מספר הרב יששכר: ״כשהגענו לכותל נצמדנו אליו במשך דקות ארוכות, בעיניים דומעות ובתפילה חרישית. צנחנים דתיים וגם לא דתיים התייפחו כאן בבכי קורע לב על הזכות המופלאה לגעת ולהתפלל מול אבני שריד בית מקדשנו״.
הירדנים בזלזול ובביזוי הפכו את הכותל לקיר תמך לבתים רבים, שנבנו על ידי הערבים. חלקו הגלוי של הכותל שימש כחומה לרחוב הצר. ליד הכותל נערמה גבעת אשפה ענקית ומצחינה, שהסתירה לחלוטין את הגישה לכותל ואת שער האשפות. דבר שמעיד על היחס האמיתי של המוסלמים לכותל ולהר הבית.
על הכותל חקקו הירדנים שקע בצורת מלבן שבו התקינו שלט, שעליו מצוין שם הרחוב הצר, בערבית. הצנחנים נטלו מיד גרזנים והסירו לאלתר את השלט, שחילל את אבני הכותל. הרב גורן פיקח על הריסת חלק מהבית שנסמכו לכותל הקדוש.
לימים נחפרה הרחבה על ידי המדינה, בניצוחו של הרב גורן והרב גץ, והועמקה. אז התגלו נטבחים נוספים של האבנים הקדושות של הכותל. הצלקת המלבנית נותרה במקומה כאות לשחרור הכותל מביזיונו. היום היא מתנוססת כשלושה מטרים מעל ראשי המתפללים״.
בין התפילות, אתם מוזמנים לגלות את הצלקת בכותל ולהודות לה׳ על נס ששת הימים ועל גבורת הצנחנים משחררי הכותל.
הקרן למורשת הכותל יחד עם רשות העתיקות חופרים בימים אלו ומגלים נדבחים נוספים בכותל תוך חשיפת הקרדו המערבי בן אלפיים השנים, שהיה צמוד לחומת בית המקדש. בין חנויותיו וכיכרותיו עולי הרגל הכינו עצמם בהתרגשות עצומה, לעלייה להר הבית, לאחר שרכשו את השה לקורבן, טבלו במקוואות הרבות שמתגלות בעת הזו, אט אט, מתחת לרחבת הכותל. לחזות בדרישת שלום מעולי הרגל, בני אלפי השנים זו הרגשה מצמררת, מרגשת ומרתקת שרומזת לי מה עומד להתרחש כאן בעתיד הקרוב מאד.
04
בשבוע יום ירושלים ׳קרן אביה׳ הפיקה, כהרגלה הטוב, מזה 14 שנה, אירועים רבים בהר הזיתים.
אלפים רבים נהרו מירושלים ומכל הארץ להר הזיתים להתפלל, לשמוע הרצאות, להשתתף בסיורים ובתצפיות ממצפה ׳בית אורות׳, מ׳בית החושן׳, מ׳מצפה רחבעם׳ וממלון ׳שבע הקשתות׳.
את אולם האירועים של המלון, קישטנו במאתיים מטר של שרשראות דגלי ישראל. באולם זה ממש, בשנת 64׳ למניינם, הכריז, ג׳יבריל רג׳וב, על הקמת ארגון הטרור אש״ף.
בעצם לימוד התורה וההיסטוריה של הר הזיתים, דווקא באולם הזה אנו משתדלים לעשות תיקון לעוול של המחבלים ולמזימתם המרושעת. ״עתידים בתי קרקסאות להפוך לבתי מדרשות…״ – ונהפוך הוא – מאולם של קללה לאולם של ברכה.
האורחים הרבים שגדשו את האולם, עשו גם הם ׳תיקון גדול׳, בכך שהקשיבו בשקיקה, ליהונתן פולארד, שדרש להחמיר בעונשם של הערבים הבונים בנייה פרועה ובלתי חוקית בהר הזיתים ובשכונות מזרח ירושלים. פולארד קרא לממשלה להעביר את כל הקונסוליות הזרות דווקא למזרח ירושלים כמעשה בעל הבית׳. הציבור נהנה מהרצאותיו של ד״ר גרשון בר כוכבא ושרה ברנע ונחשף לסיפורי הגבורה של משחררי ירושלים. בין השיחות יצאו החוגגים בריקודים בפרץ של שמחה, לציון הכרת הטובה לאור הנס הנפלא שמתגלה לנגד עינינו. נס הגאולה.
קיום אירועי קרן אביה בהר הזיתים מתאפשר בזכות תמיכה ועידוד של אנשים יקרים, שרואים בהתיישבות ובתיירות היהודית בהר הזיתים, חלק חשוב ועיקרי של החיים והריבונות בעיר ירושלים. תודה למשרד לענייני ירושלים, בראשות השר זאב אלקין, לעיריית ירושלים-אגף מורשת, לפיתוח מזרח ירושלים (פמ״י) וגם לקרן אביה.
תודה מיוחדת והצדעה בענק, אני חב לשוטרים המסורים של תחנת שלם ולפלוגה האגדית של מג״ב – פלוגת לשם, בפיקודו של סעד סעד. השוטרים והלוחמים המסורים של לשם מאפשרים את קיום האירועים שלנו בהר הזיתים זה 14 שנה, בביטחון מלא ובסדר מופתי.
מפקדי מג״ב והמשטרה מתכננים את מערך האבטחה בתיאום מלא בינם וביננו, כך שיספק כיסוי בטחוני מלא לאורחים ולסיורים הרבים שלנו בלי שתורגש המתיחות והעויינות המוסלמית, בהר בפרט ובירושלים בכלל.
05
בסיום האירוע סידרנו וארזנו את הציוד הרב ויצאנו לכיוון מרכז העיר, שם, במצפה הצפוני הקסום לכיוון הר הבית, התקיים באותה עת, טקס מרגש לכבוד הקמת הישיבה החדשה לבוגרי צבא בראשות ידידי, הרב חן חלמיש. הרב והאגדה.
נסעתי ברחוב צדדי שאיני רגיל לסוע בו, לכיוון בית אורות. לפתע אני מבחין במחזה היצ׳קוקי הזוי ומפתיע – במרכז הכביש צעדה מולי תהלוכה גדולה, פרועה והומת אדם. המפגינים המשולהבים הניפו בידיהם עשרות דגלי אש״פ, צרחו בקולי קולות סיסמאות של ״דם ואש…״, ונופפו לעברי את ידיהם בתנועת ׳וי׳ של ניצחון. מעיניהם נשלחו לכל עבר רשפי דם ושנאה שמספקים להם דלק לתרבות של הרג, התפרעות ולאלימות. נעלתי באינסטינקט את רכבי, שהוקף אט אט בהמון המתפרעים שלוחי הרסן.
פניתי לקב״ה בהצעה לעסקה די הוגנת, וכך סחתי לו: ״ריבונו של עולם, זה שלושה שבועות שאני עמל בשליחותך, להביא יהודים להר הזיתים, אל מול מקום קודש הקודשים. עכשיו אני מבקש ממך, שתעמול שלוש דקות עבורי ותאפשר לי לצאת מהלינץ׳ הזה לשלום. כי אני חייב להגיע במהירות לבית אורות״.
ישועת ה׳ כהרף עין. תוך שלוש דקות בדיוק, נוכחתי שהתקבלה תפילתי… לוחמי פלוגת ׳לשם׳ של מג״ב הגיעו בסערה, ותוך זמן קצר, בנחישות ובנחישות, פיזרו את הפורעים והמסיתים הארורים לכל עבר.
שלושה דברים למדתי מהכמעט לינץ׳ הזה: א. שהקב״ה מלווה אותי ואת לוחמי כוחות הביטחון היקרים שלנו ושומר עלינו מכל צרה וגם אוהב את הפעילות הרחבה שלנו בהר הזיתים. ב. שהבאת עוד ועוד יהודים לטייל ולגור בהר הזיתים מסייעת לבלימת מגמת ההשתלטות העוינת של המחבלים על הר המשחה ועל אגן העיר העתיקה ועל הר הבית. ג. הכי חשוב – למדתי שוב מה היא כוחה של תפילה.
שבת שלום של ריבונות ישראל, המשך גאולתנו, קיבוץ גלויותינו, בנין מקדשנו ופדות נפשנו.

עוד במדור זה

כל‭ ‬הדרכים‭ ‬מובילות‭ ‬לכותל

כל‭ ‬הדרכים‭ ‬מובילות‭ ‬לכותל

01 בשעה‭ ‬זו‭, ‬כשאתם‭ ‬קוראים‭ ‬שורות‭ ‬אלו‭, ‬אני‭ ‬עומד‭, ‬בע"ה‭,…
י"ט‭ ‬ידו‭ ‬על‭ ‬גוש‭ ‬קטיף

י"ט‭ ‬ידו‭ ‬על‭ ‬גוש‭ ‬קטיף

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬תמוז‭ ‬מורגשת‭ ‬בכותל‭ ‬אווירה‭ ‬מיוחדת‭ ‬של‭…
שירת‭ ‬הלוויים‭ ‬זה‭ ‬כאן

שירת‭ ‬הלוויים‭ ‬זה‭ ‬כאן

01 שבת‭ ‬מרוממת‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬פתחנו‭ ‬את‭ ‬הבוקר‭ ‬בתפילת‭…
משנכנס‭ ‬תמוז‭ ‬מרבין‭ ‬בציפיה‭ ‬לישועה

משנכנס‭ ‬תמוז‭ ‬מרבין‭ ‬בציפיה‭ ‬לישועה

01 שבת‭ ‬מברכין‭ ‬בכותל‭ ‬מחבקת‭ ‬סביבה‭ ‬מתפללים‭ ‬ומתפללות‭ ‬מכל‭ ‬קצוות‭…
על‭ ‬אבן‭ ‬אחת‭ ‬שבע‭ ‬עיניים

על‭ ‬אבן‭ ‬אחת‭ ‬שבע‭ ‬עיניים

01 שבתות‭ ‬רצופות‭ ‬של‭ ‬חמסינים‭ ‬מטורפים‭ ‬הרחיקו‭ ‬תיירים‭ ‬מרחובות‭ ‬ירושלים‭…
אבני‭ ‬חן

אבני‭ ‬חן

01 42‭ ‬מעלות‭ ‬בצל‭ ‬לא‭ ‬הרתיעו‭ ‬אותי‭ ‬ועוד‭ ‬רבים‭ ‬כמוני‭,…
מראש‭ ‬זיתים‭ ‬אשורנו

מראש‭ ‬זיתים‭ ‬אשורנו

01‭ ‬ געגועי‭ ‬לכותל‭ ‬גוברים‭. ‬במחילה‭ ‬מכותלינו‭ ‬המתוק‭, ‬בשבוע‭ ‬שחרור‭…
מ׳הר‭ ‬הזיתים׳ ‬‭ ‬תפתח‭ ‬הטובה

מ׳הר‭ ‬הזיתים׳ ‬‭ ‬תפתח‭ ‬הטובה

01‭ ‬ בשבוע‭ ‬שחרור‭ ‬ירושלים‭ ‬הכותל‭ ‬מחבק‭ ‬מאות‭ ‬אלפי‭ ‬עולי‭…
קחו‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬הזיתים‭ ‬כדוגמא

קחו‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬הזיתים‭ ‬כדוגמא

01‭ ‬ בשעות‭ ‬אלו‭, ‬בע"ה‭, ‬אם‭ ‬הכל‭ ‬הלך‭ ‬כשורה‭, ‬אנו‭…
כן‭ ‬יאבדו‭ ‬כל‭ ‬אויבך, ‬ה‮'‬

כן‭ ‬יאבדו‭ ‬כל‭ ‬אויבך, ‬ה‮'‬

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הביא‭ ‬איתו‭ ‬לכותל‭ ‬שמש‭…
הנה‭ ‬זה‭, ‬עומד‭ ‬אחר‭ ‬כותלנו

הנה‭ ‬זה‭, ‬עומד‭ ‬אחר‭ ‬כותלנו

01‭ ‬ בהכנס‭ ‬חודש‭ ‬אייר‭, ‬הכותל‭ ‬ניצב‭ ‬משוחרר‭ ‬יותר‭, ‬מאיר‭…
הדרך‭ ‬לכותל‭ ‬עוברת‭ ‬דרך‭ ‬תל‭ ‬אביב

הדרך‭ ‬לכותל‭ ‬עוברת‭ ‬דרך‭ ‬תל‭ ‬אביב

01‭ ‬ בחודשי‭ ‬ניסן‭ ‬ואייר‭ ‬התפילות‭ ‬בכותל‭ ‬לובשות‭ ‬חג‭. ‬מזג‭…
בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
Scroll to Top
גלילה למעלה