01
בליל התקדש החג, טרם האיר השחר בו יסומן הכיוון לשנה כולה, אנו מכינים עצמנו לתשובה על ידי אכילת הסימנים: "הפרי הוא סימן שיזכור האדם ויתעורר בתשובה ויתפלל על הדבר הזה… נמצא העיקר הוא ההתעוררות והתפילה" (של"ה). באכילת הסימנים יש סדר פנימי (על פי עולת ראיה ב, עמ' שיט), המביא אותנו צעד אחר צעד אל התשובה:
02
תפוח בדבש – 'שֶׁתְּחַדֵּש עָלֵינוּ שָׁנָה טוֹבָה וּמְתוּקָה'. למה נמשלו ישראל לתפוח? "לומר לך: מה תפוח זה פִּריו קודם לעליו, אף ישראל הקדימו נעשה לנשמע" (שבת פח, ב). הקדמת נעשה לנשמע מבטאת את שייכותנו הטבעית אל הקודש. תהליך התשובה של האדם הישראלי מתחיל מן ההכרה בנשמתו הטבעית-טהורה, המתוקה מדבש ומנופת צופים. הקודמת לכל הקלקולים שנגרמו לאחר מכן על ידי מעשיו. מתוך כך נולדת בו הוודאות בהצלחתה ה'טובה והמתוקה' של התשובה – ו"ביסוד הכל צריכה לבא ההסברה הכללית של בטחון התשובה, ועוצם השלוה ושמחת העוז שצריכה להיות מתלבשת הנפש של כל איש אשר אור התשובה מאיר בנשמתו" (אגרות הראיה ב, שעח).
03
רוביא – 'שֶׁיִּרְבּוּ זְכֻיּוֹתֵינוּ'. הצד האלוהי אשר בנו, לא נותר ברובד הנשמתי-מופשט לבדו, אלא ניכר גם בתכונות הנפש. לעם ישראל יש תכונות אופי המוטבעות בנפשנו: "כל מי שיש בו עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה – מתלמידיו של אברהם אבינו" (אבות ה, יט). בפתיחת השנה מבקשים אנו שיתרבו אותן תכונות קודש הגנוזות בנו. חפצים אנו שיצאו לפועל אותם זרעים הטמונים בפרי האדמה, ב'אֲדָמִיּוּת' שבנו.
04
כאן אנו עוברים לבקש מה' עזרה וישועה במלחמה באויבינו ושונאינו. כשהתבררה סגולתם המיוחדת של ישראל – מתגלה גם תפקידם של ישראל בהנחלת תכונות אלה לעולם כולו, ומתגלים אותם כוחות המבקשים להלחם באותה סגולה ובמלכותו של ה' על העולם. זה הזמן לזכור שיש לנו תפקיד לא רק בתיקון האישי של כל אחד ואחד מאתנו, אלא בהבאת העולם כולו אל תיקונו ואל הכרתת השונאים. לישראל יש תפקיד למגר את הרע מן העולם ולהמליך את ה'. על העולם כולו, ועל האיש היחיד.
כרתי – 'שֶׁיִּכָּרְתוּ שׂוֹנְאֵינוּ'. כשנכיר בכך שבנפשנו מוטבע צד אלוהי אשר איננו ניתן לקלקול, נוכל לראות באור חדש את תפקידנו בעולם. נבין שתפקידנו להכרית את אויבינו.
ובמקביל, נוכל להתייחס לגוף ולכישלונותיו באור חדש, מתוך ביטחון והכרת ערכנו. תחילה יש להבדיל באבחנה דקה בין הצדדים הרעים שבנפש, ב'שונאים' הפנימיים שאותם יש לכרות, לבין הצדדים החיוביים שאותם יש לטפח. זיהוי והכרת החטא מביאים ממילא להכרתתו מן הנפש, תהליך הכרוך בכאב והמעטת הכוחות: "המכאוב שמרגישים ברעיון התשובה… הוא בא מפני הניתוקים שחלקי הנפש הרעים… מקלקלים את הנפש ופוגמים אותה, ועל ידי התשובה הם הולכים וניתקים ונעקרים, וכל ניתוק מביא כאב, ככאב של עקירת איברים המקולקלים וכריתתם מטעם הרפואה" (אורות התשובה ח, א).
05
סילקא – 'שֶׁיִסְתַּלְּקוּ אוֹיְבֵינוּ'. לאחר ההכרה בחטא וכריתתו מגיע סילוקו. המשכו של תהליך התשובה הינו העזיבה והסילוק המוחלט של החטא, 'האויב' הפנימי של הנפש: "ומה היא התשובה? שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויגמור בליבו שלא יעשהו עוד… ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם" (הלכות תשובה ב, ב). זאת ועוד, עם הסילוק המוחלט של החטא מתחילה עבודת השיקום הנפשי: 'סליק' בארמית משמעו 'עליה' – האדם מסתלק מן הכיעור ופותח בתהליך התקדמות כלפי מעלה, כעלי הסלק הפונים אל-על.
06
תמרי – 'שֶׁיִתַּמוּ שׂוֹנְאֵינוּ'. לאחר ההכרה, הכריתה והסילוק של החטא מן הנפש, נפתחת הדרך אל התשובה השלמה. העוונות, שונאי הנפש, כַּלוּ וְתַּמוּ ונפשו של האדם מתבשרת כי תַּם עוונה. תום העוון הוא אף הפתח לתמימותה ושלמותה של הנפש: "נגד כל חלק של כִעור שמסתלק מנשמת האדם על ידי הסכמתו הפנימית של אור התשובה – מתגלים עולמות מלאים בבהירותם העליונה בקרב נשמתו. כל העברת חטא דומה להסרת דבר החוצץ מעל העין הרואה, ואופק ראיה שלם מתגלה, אור מרחבי שמים וארץ וכל אשר בהם" (אורות התשובה ה, ב).
07
קרא – 'שֶׁיִקָּרַע גְּזַר דִּינֵנוּ וְיִקָּרְאוּ לְפָנֶיךָ זְכֻיּוֹתֵינוּ'. תשובה שלמה ותמימות נפשית בכוחם לשנות את המציאות. יש בהן קריאה לבריאה חדשה הקורעת ומשנה את גזר הדין: "מדרכי התשובה להיות השב צועק תמיד לפני ד'… ומשנה שמו, כלומר: אני אחר ואיני אותו האיש שעשה את המעשים" (הלכות תשובה ב,ד). שינוי האישיות דורש מאמץ אדיר. מבקשים אנו לדלות מקרבנו כוחות פנימיים על מנת להתחדש, לקרוע את גזר הדין, לעצב ולקרוא מהות חדשה לחיינו.
08
רימון – 'שֶׁנַּרְבֶּה זְכֻיּוֹתֵינוּ כְּרִמּוֹן'. לאחר תהליך התשובה הארוך אנו קרואים להרבות את זכויותינו, אולם הפעם מתוך עבודה ועמל אישי. זכות הבנים איננה יכולה להסתמך רק על זכות האבות, אלא מבקשת היא להמשיך ולגלות את זכות אבות בזכויות משלנו, בריבוי תורה ומצוות: "הרואה רימונים בחלום… אם תלמיד חכם הוא יצפה לתורה שנאמר 'אשקך מיין הרקח מעסיס רימוני', ואם עם הארץ הוא יצפה למצוות שנאמר 'כפלח הרימון רקתך', מאי 'רקתך'? – אפילו הריקנים שבך מלאים מצוות כרימון" (ברכות נז, א).
09
ראש דג – 'שֶׁנִרְבֶּה וְנִפְרֶה כַּדָּגִים וְשֶׁלֹּא תְהֵא עַיִן הָרַע שׁוֹלֶטֶת בָּנוּ כַּדָגִים… שֶׁנִּהְיֶה לְרֹאשׁ וְלֹא לְזָנָב'. הגענו לסופו של התהליך: הכוחות האנושיים, אשר זוככו על ידי התשובה, יכולים כעת לפרות ולרבות ללא מועקות וחשש של מבטים חיצוניים של עין רעה – "(צדיקים) שאין בהם צמצום של הכרות חיצוניות ואין עין הרע שולטת בהם מפני שהם עוֹלֵי עין, עומדין למעלה מהסגנון החיצוני, כנונין רברבין דשייטין בימא רבא" (ערפילי טוהר, ק). התעצמות הכוחות הטהורים מביאה אותנו ל'ראש': לשיא המחשבה, לפסגת השאיפות – ולנקודת הראשית של השנה החדשה הבאה עלינו לטובה.
אמן כן יהי רצון. ■