טור אורח

שודיה: שפיות או הפקרות

ליאורה לויאן, שליחה בקהילה היהודית בגטבורג, שוודיה

בשבוע שעבר – מחילה מכל המבודדים – יצאנו לפארק. שיערנו שהוא גדול דיו שנוכל ליהנות קצת מהאוויר הצח, מהמתקנים ומהחיות בלי להתחכך יותר מדי באנשים אחרים. מה שלא ציפינו לראות הוא מאות (!) משפחות עם ילדים, כולם מתרוצצים, משחקים, מחליפים מתקנים, מתיישבים לארוחה קלה בשולחנות הציבוריים וממשיכים לשחק. אפס אמצעי זהירות נגלים לעין, בלי אלכוג'ל, בלי כפפות ובלי רמז לזה שבחוץ משתולל נגיף שגורם למדינות החזקות בעולם לעצור הכול ולהסתגר.
שוודיה היא המדינה האחרונה באירופה שאינה נוקטת כרגע באמצעים חריפים לנוכח איום הקורונה: העסקים פתוחים, התחבורה הציבורית כהרגלה, בתי הספר והגנים פועלים (ההשכלה הגבוהה לא), ועכשיו שהשמש האביבית מתחילה לצאת גם הרחובות מתמלאים.
ההיגיון פשוט לכאורה: האוכלוסייה בסיכון צריכה להישאר בבית, ושאר האוכלוסייה צריכה לצאת ולעבוד כדי לאפשר לכלכלה להמשיך לנוע. גם אחרי 180 מקרי מוות, לא עלינו, אזרחי שוודיה מחולקים לשניים: מי שחושבים שזו המדיניות הנכונה ביותר, שומרים על זהירות וממשיכים בחייהם כרגיל ככל האפשר, ומי שזועמים על הממשלה שהיא מפקירה את אזרחיה ומעדיפה כסף על פני חיי אדם.
אנחנו שליחים בשוודיה. עוזי בעלי היקר והמוכשר הוא רב הקהילה היהודית בעיר גטבורג, שיש בה כמעט אלף חברים. שמיעה מפה של "חדשות הקורונה" מהארץ, עם ההגבלות ההולכות ומכבידות, גורמת לנו להרגיש כמעט ביקום מקביל: בעוד נתניהו חמור הסבר מחדיר באזרחי ישראל תחושה של סף כיליון, ראש ממשלת שוודיה סטפן לופבן מפזר אמירות מעורפלות על הצורך "לעשות מאמץ למען הזקנים שלנו" ו"לקבל אחריות". בדחילו ורחימו הוא התייצב השבוע לפני האומה כדי לבשר בלב כבד שמעכשיו מקומות בילוי ייאלצו להגיש מזון רק בשולחנות. אתם מבינים? בישראל יש הגבלת 100 מטר, ובשוודיה הציבור נאלץ להזמין את הבירה לשולחן ולא לשבת על הבר.
לא כולם שאננים: בקהילה היהודית, שרבים מחבריה מבוגרים, נוקטים משנה זהירות וביטלו את כל הפעילות בבית הכנסת ובקהילה, כולל ליל הסדר, שמגיעים אליו בכל שנה עשרות אנשים. המשך ייבוא הבשר הכשר, שבא אלינו לרוב מאיטליה וצרפת, נמצא בקשיים רבים. המקווה ב"ה נשאר פתוח. בקהילה וגם מחוצה לה אפשר כמובן להרגיש את המיתון הגובר ואת האבטלה הגדלה. אזרחים רבים מביעים זעם על מקבלי ההחלטות ודורשים צעדים קיצוניים יותר כמו הסגר חלקי ובדיקות יומיות מקיפות בכל האוכלוסייה.
יש הטוענים ששוודיה, שלא כישראל, לא חוותה זה מאות שנים איום קיומי ולכן אינה מסוגלת לתפוס את ההיתכנות לאסון בקנה מידה לאומי. כיוון שהניטרליות טבועה עמוק באופי הלאומי שלה, לא טבעי לה לנקוט צעדים קיצוניים שמשבשים את פני החברה, ודאי וודאי כשתוצאה היא פגיעה בעולם העבודה ובשגרת חייהם של האזרחים; הרי שוודיה רואה בעצמה אור לגויים בתחומי זכויות האזרח וזכויות העובד. אין ספק ששוודיה פועלת באופן שהולם את עולם הערכים שלה, ונשאר רק לקוות שיהיה בזה די לצלוח את משבר הקורונה במהרה.
*הכותבת היא בוגרת מכון שטראוס-עמיאל להכשרת שליחים ורבני קהילות

לתגובות ולהערות: arielfeiglin@gmail.com

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…