״ומקדשי תיראו״ – קדושת הגוף

תמונה של ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

פרשת‭ ‬אמור‭ ‬עוסקת‭ ‬ברבדיה‭ ‬הגלויים‭ ‬והנסתרים‭  ‬של‭ ‬הקדושה‭ ‬‮–‬‭ ‬קדושת‭ ‬הזמן‭, ‬קדושת‭ ‬המקדש‭ ‬וקדושת‭ ‬האדם‭. ‬על‭ ‬הכוהנים‭ ‬נאסר‭ ‬להטמא‭ ‬למתים‭, ‬מלבד‭ ‬קרובי‭ ‬משפחה‭ ‬מדרגה‭ ‬ראשונה‭. ‬הכהן‭ ‬הגדול‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬זאת‭ ‬לא‭. ‬וגם‭ ‬בין‭ ‬הכוהנים‭, ‬מי‭ ‬שגופו‭ ‬נפגם‭, ‬שנפצע‭ ‬או‭ ‬נולד‭ ‬עם‭ ‬מום‭ ‬‮–‬‭ ‬אינו‭ ‬עובד‭ ‬בקודש‭. ‬בעלי‭ ‬מום‭ ‬לא‭ ‬נפסלים‭ ‬כאנשים‭, ‬אלא‭ ‬מתבקשים‭ ‬לשרת‭ ‬בתפקידים‭ ‬אחרים‭. ‬מדובר‭ ‬בפסילה‭ ‬תפקודית‭ ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬ערכית‭. ‬הגבולות‭ ‬המדויקים‭ ‬נובעים‭  ‬מהכרה‭ ‬בקדושת‭ ‬הגוף‭, ‬בקדושת‭ ‬החיים‭ ‬ובאחריות‭ ‬הנלווית‭ ‬אליהם‭.‬

בפרשה‭ ‬מופיעה‭ ‬רשימת‭ ‬המומים‭ ‬הפוסלים‭ ‬את‭ ‬הכהן‭ ‬מלעבוד‭ ‬את‭ ‬עבודת‭ ‬הקודש‭. ‬חלק‭ ‬מהמומים‭ ‬המתוארים‭ ‬הם‭ ‬עיוורון‭, ‬גיבנת‭, ‬חרשות‭, ‬שבר‭ ‬בגפה‭ ‬ומחלות‭ ‬עור‭. ‬שבר‭ ‬שלא‭ ‬התאחה‭ ‬כראוי‭ ‬עשוי‭ ‬לגרום‭ ‬לכאבים‭ ‬כרוניים‭ ‬ולהגבלה‭ ‬בתנועה‭. ‬וכך‭ ‬עיוורון‭ ‬וחרשות‭ ‬יכולים‭ ‬מאד‭ ‬להקשות‭ ‬על‭ ‬סדר‭ ‬העבודה‭. ‬גרב‭ ‬וילפת‭ ‬היו‭ ‬ככל‭ ‬הנראה‭ ‬מחלות‭ ‬עור‭ ‬זיהומיות‭, ‬שעלולות‭ ‬להדביק‭. ‬יתכן‭ ‬שמדובר‭ ‬על‭ ‬אקזמה‭ ‬או‭ ‬על‭ ‬פסוריאזיס‭, ‬שיש‭ ‬בהם‭ ‬גם‭ ‬מרכיב‭ ‬רגשי‭. ‬מחלות‭ ‬עור‭ ‬רבות‭ ‬קשורות‭ ‬למצבים‭ ‬פנימיים‭ ‬כמו‭ ‬סטרס‭ ‬או‭ ‬הפרעה‭ ‬חיסונית‭. ‬המראה‭ ‬החיצוני‭ ‬משמש‭ ‬ככלי‭ ‬אבחון‭ ‬לפנימיות‭ ‬ולכושר‭ ‬העבודה‭.‬

הפרשה‭ ‬מדברת‭ ‬על‭ ‬הזמנים‭. ‬יש‭ ‬תנועה‭ ‬לאורך‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬מלמדת‭ ‬אותנו‭ ‬שלכל‭ ‬אדם‭ ‬יש‭ ‬שליחות‭ ‬ייחודית‭ ‬שעשויה‭ ‬להשתנות‭ ‬עם‭ ‬הזמן‭. ‬גם‭ ‬לכהן‭ ‬בעל‭ ‬המום‭ ‬ישנה‭ ‬משימה‭. ‬התורה‭ ‬אינה‭ ‬עוסקת‭ ‬באדם‭ ‬המושלם‭, ‬ומי‭ ‬שנפצע‭ ‬או‭ ‬חלה‭ ‬לא‭ ‬מאבד‭ ‬את‭ ‬מקומו‭. ‬הוא‭ ‬אולי‭ ‬לא‭ ‬יגיש‭ ‬את‭ ‬הקורבן‭, ‬אך‭ ‬הוא‭ ‬חלק‭ ‬מהמערכה‭, ‬יש‭ ‬לו‭ ‬תפקיד‭, ‬יש‭ ‬לו‭ ‬מקום‭. ‬גם‭ ‬הלוי‭  ‬שמזדקן‭ ‬איננו‭ ‬כשיר‭ ‬לעבודה‭ ‬במשמרות‭ ‬ולעיתים‭ ‬קולו‭ ‬סדוק‭ ‬או‭ ‬רועד‭ ‬ולא‭ ‬יכול‭ ‬לשיר‭, ‬אבל‭ ‬הוא‭ ‬יוכל‭ ‬להמשיך‭ ‬בתפקידים‭ ‬אחרים‭. ‬

כמה‭ ‬חשוב‭ ‬להפנים‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭ ‬היום‭ ‬כאשר‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭ ‬יש‭ ‬מספר‭ ‬שיא‭ ‬של‭  ‬פצועים‭ ‬בגוף‭ ‬ובנפש‭. ‬האנשים‭  ‬האלו‭ ‬סיכנו‭ ‬את‭ ‬חייהם‭, ‬והקריבו‭ ‬את‭ ‬בריאותם‭, ‬את‭ ‬שלמות‭ ‬גופם‭ ‬ורוחם‭ ‬עבורנו‭. ‬בתוך‭ ‬שיח‭ ‬הנכות‭ ‬והפציעה‭, ‬מתחדדת‭ ‬השאלה‭: ‬כיצד‭ ‬מתייחסת‭ ‬החברה‭ ‬לנכות‭ ‬פיזית‭ ‬או‭ ‬נפשית‭? ‬איך‭ ‬משתלב‭  ‬חייל‭ ‬עם‭  ‬קטיעה‭ ‬או‭ ‬עם‭ ‬הלם‭ ‬קרב‭ ‬בחיים‭ ‬האזרחיים‭? ‬פרשת‭ ‬אמור‭ ‬מלמדת‭ ‬אותנו‭ ‬שהאדם‭ ‬אינו‭ ‬שווה‭ ‬פחות‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מהלך‭ ‬עם‭ ‬קביים‭ ‬ולא‭ ‬נחות‭ ‬כי‭ ‬דיבורו‭ ‬כבד‭ ‬או‭ ‬נפשו‭ ‬כאובה‭. ‬הוא‭ ‬נושא‭ ‬בתוכו‭ ‬את‭ ‬הקדושה‭ ‬הגדולה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬קדושת‭ ‬ההקרבה‭, ‬והתרומה‭ ‬שלו‭ ‬לחברה‭ ‬כולה‭ ‬היא‭ ‬עצומה‭.‬

‮"‬ומקדשי‭ ‬תיראו‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬המקדש‭ ‬המהלך‭ ‬הוא‭ ‬האדם‭ ‬שנושא‭ ‬את‭ ‬כאבו‭  ‬של‭ ‬עם‭ ‬שלם‭ ‬בגבורה‭. ‬■

שתפו