בדרך לכותל

אברהם העברי נגד הרפורמים

אני ניצב, נרעד ונרגש, למרגלות הר המוריה סמוך למקום אשר הראה ה' לאברהם ולדוד המלך וצופה אל עבר הרכס הנשקף מרחוק אל טיילת שרובר, שם נגלה לראשונה לאבותינו, בהר המוריה, מקום העקדה.
בזכות אמונתם ומסירותם הגדולה של אבותינו נזכה לראות בקרוב את בניין הבית השלישי, בהר המוריה.

אוהלים לאירוח בשבת חיי שרה בחברון

01
בכל פעם כשאני קורא את פרשת עקדת יצחק כל גופי מצטמרר. קל וחומר כאן, ליד הר המוריה, המקום בו בנה אברהם את המזבח, שעליו חשב לעקוד את בנו.
דמעות חונקות את גרוני. אני חושב על אביה, בננו היקר, שעלה בסערה השמיימה בדרכו לאלון מורה, לא רחוק מהמקום בו כרת ה' ברית עם אברהם אבינו: "לזרעך אתן את הארץ הזאת… ויבן שם מזבח…"
קשה לקלוט את המסירות העצומה של אברהם אבינו, שקושר את בנו יחידו, אשר אהב, הבן לו חיכה כשמונים שנה, ועוקד אותו מעל עצי המערכה. לשכל האנושי הקטן והצר שלי קשה לעכל את הגדלות הזו. ועוד כשמדובר באברהם אבינו שכל כולו אצילות ורחמנות. זהו אותו אברהם אב המון גויים, שמתחנן לה' לרחם על הרשעים שבסדום ולא להשמידם.
אברהם אבינו מציית לדבר ה' באמונה שלמה, ללא סייג. מבקע בעצמו את העצים למערכה. הקשר של אברהם אבינו עם הקב"ה הוא קשר נבואי ישיר ממש כמו של משה רבנו.
אברהם אבינו מניח עבורנו, את היסודות העמוקים ביותר באמונת ה', ללא סייג.
02
אברהם ונושאי כליו רוכבים מחברון צפונה לירושלים. כשהם מתקרבים לירושלים אברהם מבקש מהישמעאלים לשבת ולהמתין עם החמור. אפלולית של לפנות בוקר. אברהם ויצחק מתקדמים בצינת השחר של גוש עציון לעבר ירושלים, עוברים ב'דרך אפרתה' חוצים את 'דרך האבות', יחד, בלב אחד. יצחק נושא בשקט את עצי המערכה על כתפיו, בהכנעה, הוא מבין בליבו היטב את המהלך האמוני האדיר של אביו. הוא מקבל את הדין ולא מתווכח. יצחק מלמד אותנו מה היא אמונה גדולה בה' ומה היא גדולת בכיבוד הורים, ללא סייג.
ואז… הם מגיעים יחד, לגבעות של תלפיות מזרח וארמון הנציב, הר המוריה נגלה לעיניהם לראשונה. 'וירא את המקום מרחוק' – אין זה אלא מקום המקדש.
אני ניצב, נרעד ונרגש, למרגלות הר המוריה סמוך למקום אשר הראה ה' לאברהם ולדוד המלך וצופה אל עבר הרכס הנשקף מרחוק אל טיילת שרובר, שם נגלה לראשונה לאבותינו, בהר המוריה, מקום העקדה.
בזכות אמונתם ומסירותם הגדולה של אבותינו נזכה לראות בקרוב את בניין הבית השלישי, בהר המוריה.
03
בפרשת 'וירא' זכינו לשבות בעיר העתיקה במלון 'ליטוב' הנחמד, הסמוך ממש לכותל. התפללנו את כל התפילות בכותל בחוג המשפחה הגרעינית שלנו, יחד עם סבא וסבתא מכפר מימון ואף זכינו להיפגש עם חברים אהובים ולההתרגש מאד בסיור מחונן לבית הכנסת של הרב גץ, ליד קודש הקודשים, עם ליווי והסברים מרתקים מפיה של הסופרת המדהימה, עו"ד לילי הורוביץ, הבת של המקובל, הרב מאיר יהודה גץ, רב הכותל המיתולוגי.
04
השבת, חיי שרה, אנו מקווים לזכות ולשבות בסמוך למערת המכפלה. המערה אשר קנה אברהם אבינו בכסף מלא, כדי לתקוע יתד קבוע, לדורות ולעשות קניין בארץ ישראל. ניפגש בחברון עם רוחם של אבותינו, אברהם ויצחק ונשלים את המסלול מירושלים אל עיר האבות.
דוד המלך עשה את הדרך מחברון, בה טמונים אבות האומה, לירושלים. וזאת, כדי ללמד את כל הדורות אחריו, כי – 'עם שאין לו שורשים, אין לו גם עתיד'.
05
הניסיונות לבסס את 'מתווה הכותל' כ'פשרה' הנותנת אחיזה לרפורמים בכותל המערבי הקדוש לעם ישראל, הם תקדים מסוכן. הרי הרפורמים יכולים להתפלל בכותל כמו כל יהודי ויהודייה. אלא שהם יוצאים חוצץ נגד כל מה שהתפילה השמרנית, בדרכה של הלכה, מייצגת. הרפורמים נלחמים בציות לרבנים אורתודוכסים, ההולכים בדרך הפסיקה על פי שולחן ערוך, כמו: תפילה בהפרדה, קריאת התורה על ידי מי שחגג בר מצווה, לבוש צנוע, התנהגות בדרך שהורו חז"ל. כל זה לצנינים בעיניהם. חלק גדול מהרפורמים אינו רואה שום בעיה בהמשך ההתבוללות, פרי מעלליהם. אותם רפורמים רואים בנישואי תערובת 'אידאל' של 'פתיחות וקירבה בין עמים'… חלקם הגדול טוען שלא צריך להתבדל מן הגויים אלא 'להיפתח' אליהם, ללמוד את מנהגיהם וחגיהם, ולבוא עימם בקשרי חברה ומשפחה.
המאמץ לעקור את רוח ישראל סבא ולהמציא את היהדות מחדש, ללא ערגה לציון, ללא חינוך לאהבת ארץ ישראל, ללא אזכרת ירושלים בסידור התפילה, ללא דבקות בקיום תרי"ג מצוות – כל זה גורם להתגברות 'התבוללות השמד' בקהילות הרפורמיות. בתי הכנסת הרפורמים באמריקה מתרוקנים מיהודים וחלקם, ההולך וגדל, נותר שומם ומיותם, או שנמכר לכל המרבה במחיר.
ה'כותל' משמש עבורם למשחק הפוליטי.
'מתווה הכותל' מוחזק עבורם ככלי נשק במלחמת ההישרדות שלהם. הם משחקים בכותל משחק שכולו צביעות, שבזכותו הם זוכים לעדנה רגעית ולתשומת לב נחשקת.
לאן נעלמים הרפורמים דקה לאחר ראש חודש, כאשר מסתלקות מרחבת הכותל מצלמות הטלוויזיה?
מדוע הרפורמים אינם באים יום יום לתפילה בכותל, כאשר אין כאן כתבי תקשורת?
נתאחד יחד לשמור על הכותל ועל היהדות השורשית שלנו, מבלי לפחד מאיומי השמאל ובלי להטפתה לפתרונות סרק…
כל יהודיה ויהודי החפצים להתפלל איתנו בכותל ומעוניינים להתקרב ליהדות ולאבינו שבשמים, מוזמנים לעשות זאת, לאלתר ומכל הלב, על בסיס של כבוד הדדי ושמירת המסורת העתיקה במקום הקדוש. נלך יחד, בדרך האמונה הגדולה של האבות והאימהות שלנו – אברהם, יצחק ויעקב, שרה, רבקה, רחל ולאה, ע"ה.
שבת שלום, של אחדות וקירוב רחוקים, בעיר האבות.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…